MTM i två dimensioner..

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DanNorman

MTM i två dimensioner..

Inläggav DanNorman » 2008-03-14 22:56

..eller två MTM:er med gemensam diskant.

Varför är det så sällan någon monterar element såhär, och får exakt likadan spridning (och loobing?) i både horisontal- och vertikalplanet?

Bild

Eller har jag missat något vitalt?
Senast redigerad av DanNorman 2008-03-15 00:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-14 22:59

Revox hade en sån en gång.

/Jocke

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-03-14 23:06

Såg nåt hemma hos reportage med svalander,han hade nåt liknande.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2008-03-14 23:08

Svamlanders "humla" har jag oxå sett, och det är det som skrämmer mig lite :)
Men jag får rätt fina kurvor när jag simulerar det hela. Tanke bakom konstruktion är väl det värsta svalander vet, iofs. Han kanske bara hade en fantastik tur, men jag kan bevisa teorin med mätningar :)

Användarvisningsbild
Jocke

Re: MTM i två dimensioner

Inläggav Jocke » 2008-03-15 00:04

kung skrev:Varför är det så sällan någon monterar element såhär, och får exakt likadan spridning (och loobing?) i både horisontal- och vertikalplanet?

Bild

Eller har jag missat något vitalt?

Diagonalt?

/J

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2008-03-15 00:16

Nädå. Tänk dig att jag får ett, säg, 60 graders lyssningsfönster av den horisontella MTM:en (där spridningen är perfekt (volymen är lika hög vid alla frekvenser inom +/- 30 grader)), alltså ett "V" ut från högtalaren. På tvåmeters avstånd har jag då ett 1 meter brett lyssningsområde. MTM:en i vertikalled ser till att jag får ett lyssningfönster om tillika 60 grader, men nu roterat 90 grader. Sammanlagt ger det mig en lyssningsfönster med jämn energirespons (?), som är 1x1 meter, om jag befinner mig två meter från högtalaren. Detta lyssningsfönster har sin mittpunkt rakt framför diskanten i högtalaren.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-03-15 00:26

Vilka avstånd mellan elementen och delningsfrekvenser är tänkta, dimensioner på elementen är också av intresse.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2008-03-15 00:33

Det räcker nästan med ett svar för att svara på alla de där frågorna :)
Jag räknar fortfarande på lite olika element, men säg en diameter på 145mm för mellanregistren (105mm kondiameter) och 104mm (25mm kondiameter) för diskant, + några mm mellan varje element. Ger ju en rätt låg delning. Testade lite med en bredbandare som diskant, och då kunde man få en jäkligt bra spridning iaf upp till 5-6k. Men sen blir den ju käss, så det går bort :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-15 02:29

Den här lösningen närmar sig en coaxial-högtalare vilket kan vara intressant då diskanten inte är förskjuten i förhållande till mellanregistret.

Vanligtvis brukar här rekommenderas ett c-c avstånd mellan elementen vid delning motsvarande högst våglängden. Man ju också räkna ut den frekvens då elementen upphör att fungera som ett enskilt element, dvs slutar att samverka ordnat.

För 2 element med 145mm diameter motsvarar det en högsta delning vid nästan 2400Hz. För elementen på varsin sida om diskanten blir avståndet minst 249mm vilket motsvarar knappt 1400Hz.

För de fallet att du sätter 2 eller flera element ihop kommer de att fungera som ett element med dubbelt så stor kon upp till en frekvens proportionell mot konradien vilket för en 104mm kon blir c:a 1650Hz.

Nu har jag inte simulerat och efterssom tumregler är tabu här så kanske det hade varit bäst att jag avstått från att skriva i den här tråden. Missförstå mig inte, jag är en ivrig påhejare av lösningar med flera element,särskilt i de lägre registren.

Skulle föreslå att du laborerar och mäter för att se vad som händer uppåt i frekvens. Jag hade nog kikat efter en så liten diskant (fysiskt) som möjligt med möjlighet till låg delning för det tror jag du behöver!

Följer det här med stort intresse!

/Jocke

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: MTM i två dimensioner..

Inläggav DQ-20 » 2008-03-15 11:49

kung skrev:..eller två MTM:er med gemensam diskant.

Varför är det så sällan någon monterar element såhär, och får exakt likadan spridning (och loobing?) i både horisontal- och vertikalplanet?

Troligen för att man inte vill ha samma spridning horisontalt som vertikalt. Att begränsa reflektioner från golv och tak är ofta En God Sak, samtidigt som man vill ha en bred spridning i horisontalled. Begränsad spridning horisontalt leder till en smalare "sweetspot". Jag tror också att man kan få "hörlurseffekter".

/D

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-16 00:50

Right on!
Man måste väl i princip dela nere vid 700 Hz för att det skall komma i närheten att likna en koax. Fast det är ju inte omöjligt. Låg resonansfrekvens i diskanten (<500 Hz) och 24 dB/oktav avrullning så är man hemma.
//Martin

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-16 01:24

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-16 10:00

-Martin- skrev:Right on!
Man måste väl i princip dela nere vid 700 Hz för att det skall komma i närheten att likna en koax. Fast det är ju inte omöjligt. Låg resonansfrekvens i diskanten (<500 Hz) och 24 dB/oktav avrullning så är man hemma.
//Martin

Jag tror att man skulle kunna komma en bit på vägen genom att mäta och se vilka resultat man får. Om man tänker sig att "basarna" har en rak tunkurva "off axis" skulle man kunna vinkla ut dom så man får någon slags "fasett-baffel". Elementets stigande tonkurva "on-axis" skulle då kunna kompensera för det fallande ljudtrycket från elementen längst bort från lyssnaren.

Med en riktigt liten diskant i mitten kan man få "basarna betydligt närmare varandra. kanske neodyn och kanske monterad på baffelns insida för att ta så lite plats som möjligt.

Tror faktiskt att det kan vara görbart om man anstränger sig lite! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-16 16:11

layouten är nästan lika den dna använder

Bild

vore kul att se simuleringar/mätningar på offaxisegenskaperna
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-16 17:19

Legacy Whisper.

/Peter

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-19 08:22

Jocke skrev:
-Martin- skrev:Right on!
//Martin

Jag tror att man skulle kunna komma en bit på vägen genom att mäta och se vilka resultat man får. Om man tänker sig att "basarna" har en rak tunkurva "off axis" skulle man kunna vinkla ut dom så man får någon slags "fasett-baffel". Elementets stigande tonkurva "on-axis" skulle då kunna kompensera för det fallande ljudtrycket från elementen längst bort från lyssnaren.

Med en riktigt liten diskant i mitten kan man få "basarna betydligt närmare varandra. kanske neodyn och kanske monterad på baffelns insida för att ta så lite plats som möjligt.

Tror faktiskt att det kan vara görbart om man anstränger sig lite! :)

/Jocke

Skulle kanske funka. En del centerhögtalare med "M-T-M på tvären" är ju uppbyggda så. Risken är ju dock att högtalarana blir för mycket "rundstrålande" för L-R applikationer och man hamnar i reflex-träsket...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-19 09:01

Jo, man måste ju fråga sig vad det skulle vara bra för och vad man vill uppnå! Själv skulle jag nog hellre satsa på en 2,5:a med 2 alt 3 nollkommafemmor.

/J

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-13 18:43

hur gick det med denna idé?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-13 19:33

Piotr skrev:Legacy Whisper.

/Peter

Precis!
Någon som har hört (talas om) den?

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-13 21:05

det var en artikel i audio om snubben bakom legacy, man kanske skulle leta upp artikeln, där kanske står varför layouten ser ut som den gör
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-13 22:04

Gör det!
Skum pjäs det där, och tung .... !

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-13 22:41

celef skrev:layouten är nästan lika den dna använder

Bild

Hej Celef, vet du vad dna står för? Donald North Audio. Det är samme person som var min distributör för Bremen DACen i USA. Det är samme Donald North som är utvecklingschef på Aura sound som tillverkar bashögtalare. Principen med 4 stycken mellanregisterhögtalare runt diskanten har Donald nu fått patent på i USA. Jag tror att off axis ser ok ut men dom är extremt riktade i mellanregister och diskant.

Han måste ha gillat mitt foto på honom som jag tidigare lagt in på Faktiskt.se så han har lagt rabarber på den :D Donald har t o m lagt in den på hans egen hemsida såg jag just :) Mitt kök är på DNAs hemsida :lol:

http://www.dnaudio.com/About-DNA.html

Väl mött :)
PS

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-14 00:20

Både Lecacy Audios stora högtalare Whisper (Phon's bild)och DNA's högtalare handlar om riktverkan.

Båda högtalarna använder dipol bas, fyra mellanregister i sluten låda samt waveguide till diskanten. Den stora baffeln och de fyra elementen gör att stor riktverkan erhålls i mellanregistret som "matchar" riktverkan från bas och diskant.

DNA använder en 15" i öppen baffel medans Whisper har en väldigt speciell lösning. Bakom de två 15"arna man ser i fronten sitter två till 15". Om jag minns rätt så sitter dom inte i en gemensam sluten kavitet utan på varsin öppen baffel med en öppen spalt mittimellen.

Skall nämnas att Whisper även har en 12" eller 15" slavbas i en sluten låda bakom mellanregistren.. denna fungerar som basabsorbent och bör (om jag tänker rätt) på så vis modifiera dipolkaraktäristiken (heter det så? :? ) något åt cardioid-hållet... åtminstone i en del av basområdet.

/Peter

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-14 07:13

petersteindl skrev:
celef skrev:layouten är nästan lika den dna använder

Bild

Hej Celef, vet du vad dna står för? Donald North Audio. Det är samme person som var min distributör för Bremen DACen i USA. Det är samme Donald North som är utvecklingschef på Aura sound som tillverkar bashögtalare. Principen med 4 stycken mellanregisterhögtalare runt diskanten har Donald nu fått patent på i USA. Jag tror att off axis ser ok ut men dom är extremt riktade i mellanregister och diskant.

Han måste ha gillat mitt foto på honom som jag tidigare lagt in på Faktiskt.se så han har lagt rabarber på den :D Donald har t o m lagt in den på hans egen hemsida såg jag just :) Mitt kök är på DNAs hemsida :lol:

http://www.dnaudio.com/About-DNA.html

Väl mött :)
PS

Var är gardinerna i köket? Ser lite kalt ut... :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-14 08:39

Hej Celef, vet du vad dna står för? Donald North Audio. Det är samme person som var min distributör för Bremen DACen i USA. Det är samme Donald North som är utvecklingschef på Aura sound som tillverkar bashögtalare.

jo, jag visste att dna tidigare var distributör för bremen dac men jag visste inte att ni var vänner eller att donald var chef på aura förrän du berättade det i tråden om dina basar :)

Principen med 4 stycken mellanregisterhögtalare runt diskanten har Donald nu fått patent på i USA. Jag tror att off axis ser ok ut men dom är extremt riktade i mellanregister och diskant.

annorlunda högtalare och gärna med stor ljudalstrande yta är alltid intressanta, jag skulle vilja prova något dyligt men hade önskat att få elementen att jobba mer koaxialt, men jag förstår nu att det blir riktigt svårt

Den stora baffeln och de fyra elementen gör att stor riktverkan erhålls i mellanregistret som "matchar" riktverkan från bas och diskant.

jag förstår inte det där med baffelns storlek och den begränsande spridningen, vad menar ni när ni skriver så? kommer en stor baffelhögtalare att sprida sämre vid ex 45 grader än en smalbafflad högtalare?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-14 09:33

Ja, i vart fall ovanför baffelsteget, det är ju det som är själva steget i steget. Dom här har ju dessutom fler element, som i sig ger smalare lob. En D Áppolito trycker ihop loben vertikalt, dom här trycker ihop den horisontellt också. (inom frekvensintervall)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-14 09:58

Jocke skrev:Revox hade en sån en gång.

/Jocke

Inte precis:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-14 10:24

-Martin- skrev:Var är gardinerna i köket? Ser lite kalt ut... :)

Man kanske borde skaffa gardiner. :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-14 10:48

paa skrev:Inte precis:

Fast det var rätt nära! :) 4 av 5 element på rätt plats - 80% rätt? :wink:

Undrar hur man skriver de här konfigurationerna?

Revox?

_M
M M T
_M

DNA?

_ M
BMTM
_ M

Men, hur uttalas det?

/Jocke

Användarvisningsbild
petersteindl