Moderator: Redaktörer
celef skrev:Även om högtalaren ifråga kan uppvisa en dynamisk impedans om 2 ohm (om du är osäker på begreppet dynamisk impedans så förklarar jag gärna vad det är ock hur det relaterar till RMS-strömmar) så kommer den inte att dra ström som motsvarar ens en last på 4 ohm!
dynamisk impedans har iaf jag ingen koll på, är denna graf realistisk? blå kurva ska tydligen vara den dynamiska impedansen och den röda statiska (?) impedansen
källa: http://www.audiograph.se/subpages/techn ... lifier.htm
Callisto skrev:Ingvar kan du förklara ditt påstående. Jag är inte riktigt med på varför den inte skulle kunna hamna under 4 ohm. Vad är det för fel på graferna som Celef hänvisade till eftersom de sannerligen påvisar en markant skillnad i impedansen (tvärtemot vad du säger).
Det här behöver redas ut
Lust skrev:Är det ingen som ser något i att dessa mätningar sannolikt är tagna från den där "köpta och reklamstyrda HiFi-pressen" som borde bojkottas för att de bara är ute efter att lura konsumenter...
Själv tycker jag det är lite tragikomedivarning...
UrSv skrev:Callisto skrev:Ingvar kan du förklara ditt påstående. Jag är inte riktigt med på varför den inte skulle kunna hamna under 4 ohm. Vad är det för fel på graferna som Celef hänvisade till eftersom de sannerligen påvisar en markant skillnad i impedansen (tvärtemot vad du säger).
Det här behöver redas ut
Hur menar du att Ingvar säger tvärtemot? Jag tycker ju han säger precis samma sak dvs att den dynamiska impedansen mycket väl kan vara lägre.
Callisto skrev:Jag vill tacka Ingvar för det utförliga och korrekta svaret. Jag uttryckte mig inte vidare tydligt. Ingvar har järnkoll på det här
.
När jag skrev de olika effektvärdena så utgick jag från att förstärkaren skulle klara av att bibehålla en spänning motsvarande aktuell effekt.
Förstärkarna är egentligen inget annat än spänningsförstärkare och när impedansen sjunker behöver strömmen ökas för att bibehålla samma spänning. Om man tittar på de värden som jag skrev så var det de värden som de klarar av utan att spänningen börjar sjunka om de ska klara av att dubblera effekten. Det kanske var lite otydligt, sorry![]()
.
Peter Steindl:
1. Den dynamiska impedansen är identisk med den statiska, om impedansen är resistiv.
2. Den dynamiska impedansen är inte U-rms/I-rms. Utan U-rms/I-peak.
Om avvikelsen fortfarande består mellan röd och blå kurva d v s mellan sinuston och fyrkantvåg så ser jag egentligen ingen vits med mätningen i alla fall inte för att åskådliggöra en impedanskurva.
IngOehman skrev:För att se hur fasförskjutningarna mellan de i kantvågen ingående strömkomponenterna (när de till följd av en reaktiv belastning) förskjuts från varandra fasmässigt således att det bildas större toppströmmar.
petersteindl skrev:Ingvar skrevPeter Steindl:
1. Den dynamiska impedansen är identisk med den statiska, om impedansen är resistiv.
2. Den dynamiska impedansen är inte U-rms/I-rms. Utan U-rms/I-peak.
Jag vet det Ingvar, men eftersom det finns en kurva som skall vara kurvan för den dynamiska impedansen så skulle jag även vilja se denna mätning med en resistiv last just för att bekräfta att den dynamiska impedansen som då fås är identisk med den statiska d v s som ett bevis på att deras mätförfarande inte levererar ett konstigt resultat. Det är bra med kalibrering ibland. Det var allt.
Jag skrev juOm avvikelsen fortfarande består mellan röd och blå kurva d v s mellan sinuston och fyrkantvåg så ser jag egentligen ingen vits med mätningen i alla fall inte för att åskådliggöra en impedanskurva.
D v s jag menade att om det är skillnad mellan den dynamiska impedansen och den statiska med resistiv last så är deras mätresultat felaktigt.
Väl mött
PS
petersteindl skrev:Lägger man ihop grundtonens ström med alla strömmar från övertonerna så får man nog den blå kurvan.
petersteindl skrev:Frågan är om den blå kurvan representerar en dynamisk impedanskurva?
IngOehman skrev:
Dynamisk är för övrigt ett perfekt namn, tycker jag,
Nja, det där är en subjektivt upplevelse av hur den spelar musik.
Jag vet inte om den komprimerar, och eftersom komprimering är ett väl definierat ord så skulle jag inte påstå att den nödvändigtvis låter komprimerat. Men det kanske är så.
Jag tycker den är bra men kopplar jag över till mitt 2-kanalförsteg så blir det ett annat liv i musiken och även lite mörkare ljud. Men om den komprimerar mindre är svårt att svara på. Lite ljust ljud kan lätt uppfattas som lite orkeslöst. Men på biofilmer så saknar jag inget, ännu.
Kommer jämföra 4308 mot AVC-1HD eller vad nu den nya processorn heter.
mvh/Harry
Intressant . Vad är det för ett försteg du har ?
H. Richard.
Callisto skrev:Måste tillstå att det var ett exemplariskt svar jag fick på min fråga.
Richard skrev:En hypotetisk gissning är att om man hakar på 7 stycken högtalare i en 7.1 setup på dessa receivrar, kanske man kan titta på receivrarnas output vid 2 eller 1 ohms belastning. 7 högtalare är ju betydligt mera strömkrävande för nätdelen än 2 likadana.
I
H. Richard.
Richard skrev:Richard skrev:En hypotetisk gissning är att om man hakar på 7 stycken högtalare i en 7.1 setup på dessa receivrar, kanske man kan titta på receivrarnas output vid 2 eller 1 ohms belastning. 7 högtalare är ju betydligt mera strömkrävande för nätdelen än 2 likadana.
I
H. Richard.
Denna hypotetiska gissning från min sida hade jag på första sidan i tråden.
Alla ni som kan mera: Ligger det något alls i denna spekulation ?
Hur ser det ut i praktiska, verkligt uppmätta hemmabioförstärkare med tex. 5 högtalare istället för två? Någon som har erfarenhet ?
Peter Stendl spekulerade i att uteffekten kanske skulle minska motsvarande - 3 db, vid inkoppling av många högtalare.
H. Richard.
petersteindl skrev:
Jag tycker mätningarna har ett visst intresse, vad jag ytterligare efterlyser är om effektkuberna är mätta med en kanal i taget eller med samtliga kanaler samtidigt i full drift. Den skillnaden skulle jag vilja se. Man kan tänka sig att resterande kanaler går till hälften d v s -3 dB effekt.
Väl mött
PS
Svante skrev:Mja, angående terminologidebatten:
Är det inte så att man använder begreppet dynamisk impedans för du/di. Eller är det småsignalimpedans man kallar det?
Svante skrev:Jag menar alltså det man ser in i en olinjär komponent runt dess arbetspunkt, tex en transistor. Hursom, dynamisk betyder ju föränderlig och det är ju just det en sån impedans är, som funktion av arbetspunkten.
Vad som skulle vara speciellt dynamiskt med att mäta med en fyrkantvåg, jämfört med en sinus begriper jag inte riktigt. En fyrkantvåg har väl den minsta dynamik man kan tänka sig.
Richard skrev:Harryup skrev:Nja, det där är en subjektivt upplevelse av hur den spelar musik.
Jag vet inte om den komprimerar, och eftersom komprimering är ett väl definierat ord så skulle jag inte påstå att den nödvändigtvis låter komprimerat. Men det kanske är så.
Jag tycker den är bra men kopplar jag över till mitt 2-kanalförsteg så blir det ett annat liv i musiken och även lite mörkare ljud. Men om den komprimerar mindre är svårt att svara på. Lite ljust ljud kan lätt uppfattas som lite orkeslöst. Men på biofilmer så saknar jag inget, ännu.
Kommer jämföra 4308 mot AVC-1HD eller vad nu den nya processorn heter.
mvh/Harry
Intressant . Vad är det för ett försteg du har ?
H. Richard.
Jag frågar igen, av nyfikenhet- vad är det för ett försteg du har, Harryup?
H. Richard.
Som sagt, man behöver nödvändigtvis inte mäta då man drar på för fullt på alla kanaler samtidigt. Jag trodde att det jag först skrev inte var missförstått.
Väl mött
PS
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster