Moderator: Redaktörer
Ja, i vart fall ovanför baffelsteget, det är ju det som är själva steget i steget. Dom här har ju dessutom fler element, som i sig ger smalare lob. En D Áppolito trycker ihop loben vertikalt, dom här trycker ihop den horisontellt också. (inom frekvensintervall)
Ju större baffel desto mindre energi går ju bakåt.. alltså måste energin riktas mer framåt.
En stor alstrande yta blir ju mer riktad än en liten "punktkälla
celef skrev: ni menar att högtalaren blir mindre rundstrålande med den stora baffeln jämfört med den lilla?
En stor alstrande yta blir ju mer riktad än en liten "punktkälla
är inte det en formfråga, egentligen, jag tänker på dxt-guiden där den ljudalstrande ytan är större än membranet för ökad spridning eller böjda paneler för ökad spridning?
Ja!
Högtalarnas bafflar styr spridningen i nästan hela frekvensområdet. Endast strax under delningen (ca 2 kHz) och mot övre hörbarhetsgränsen (över 10 kHz) syns viss inverkan av elementens spridningsegenskaper.
celef skrev:Högtalarnas bafflar styr spridningen i nästan hela frekvensområdet. Endast strax under delningen (ca 2 kHz) och mot övre hörbarhetsgränsen (över 10 kHz) syns viss inverkan av elementens spridningsegenskaper.
ska jag tolka iö att det är endast spridningen bakåt som avses, över 90 grader offaxis så att säga?
den där energin som du missade vid den dåliga spridningen får du tillbaks som energi i efterklangen istället.
celef skrev:
du menar att helt plötsligt finns där energi där det inte varit någon tidigare? om vi låtsas att en högtalare sprider likt ett timglas, väldigt lite energispridning vid dess midja/mellanregister, du menar att den nästan avsaknade energin återfinns med full spätta i efterklangen?
Användare som besöker denna kategori: Bamsefar och 16 gäster