MTM i två dimensioner..

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-14 12:48

:D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-14 15:29

Ja, i vart fall ovanför baffelsteget, det är ju det som är själva steget i steget. Dom här har ju dessutom fler element, som i sig ger smalare lob. En D Áppolito trycker ihop loben vertikalt, dom här trycker ihop den horisontellt också. (inom frekvensintervall)

nu hänger jag inte riktigt mé, jag förstår att det blir fasutsläckningar mellan elementen, men att baffeln minskar elementets spridning förstår jag inte? en diskant monterad i en vägg har en mindre frontlob än en som sitter på en liten baffel?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-14 18:31

Ju större baffel desto mindre energi går ju bakåt.. alltså måste energin riktas mer framåt.

Sen måste det ju till en stor baffel för att rymma tillräckligt många och stora element för att ge en ökad direktivitet av den anledningen.

En stor alstrande yta blir ju mer riktad än en liten "punktkälla".

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-14 19:46

Ju större baffel desto mindre energi går ju bakåt.. alltså måste energin riktas mer framåt.

ja bakåt fattar jag, baffeln skymmer ju då bakåtstrålningen, ni menar att högtalaren blir mindre rundstrålande med den stora baffeln jämfört med den lilla?

En stor alstrande yta blir ju mer riktad än en liten "punktkälla

är inte det en formfråga, egentligen, jag tänker på dxt-guiden där den ljudalstrande ytan är större än membranet för ökad spridning eller böjda paneler för ökad spridning?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-14 20:03

celef skrev: ni menar att högtalaren blir mindre rundstrålande med den stora baffeln jämfört med den lilla?

Ja!

En stor alstrande yta blir ju mer riktad än en liten "punktkälla

är inte det en formfråga, egentligen, jag tänker på dxt-guiden där den ljudalstrande ytan är större än membranet för ökad spridning eller böjda paneler för ökad spridning?

Jo kanske det, jag menade dock generellt för samma princip eller typ av ljudalstrare..

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-14 21:09

Ja!

tack, då är jag med, tror jag, jag hade fått för mig att innebörden var en helt annan. iö skriver om lts-f1 i elektronikvärlden:

Högtalarnas bafflar styr spridningen i nästan hela frekvensområdet. Endast strax under delningen (ca 2 kHz) och mot övre hörbarhetsgränsen (över 10 kHz) syns viss inverkan av elementens spridningsegenskaper.

ska jag tolka iö att det är endast spridningen bakåt som avses, över 90 grader offaxis så att säga?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-15 09:57

celef skrev:
Högtalarnas bafflar styr spridningen i nästan hela frekvensområdet. Endast strax under delningen (ca 2 kHz) och mot övre hörbarhetsgränsen (över 10 kHz) syns viss inverkan av elementens spridningsegenskaper.

ska jag tolka iö att det är endast spridningen bakåt som avses, över 90 grader offaxis så att säga?

Ja just, om du står bakom högtalaren blir det helt tyst .... :)

Nämen, såhär kanske. :)

I basen är högtalarna rundstrålande, våglängden är stor i förhållande till baffeln. Nånstans runt kanske en halv kHz har baffeln blivit så stor att den börjar påverka och gör att högtalaren börjar stråla som en halv sfär i stället för en hel. Det fortsätter hela vägen upp i frekvens sedan.

Dom två undantagen vid 2 resp >10 kHz är att högtalaren strålar ännu smalare än en halv sfär vid dom frekvenserna, den beamar lite, typ ficklampa.

Vid 2 khz för att loben från baselementet smalnar av, och >10 khz för att loben från diskanten smalnar av, båda på grund av respektive membranstorlek i förhållande till våglängden.

Det ensamma membranet fungerar lite som de fyra elementen i kvadratmonteringen, konstorleken blir stor i förhållande till våglängden, det gör att loben smalnar. Det är det som syns på offaxismätningarna.

Nånstans där kommer man automatiskt in på energikurva resp tonkurva, utstrålad energi respektive nivå rakt fram. Om man sänker nivån rakt fram så att det blir helt rakt, så kommer energikurvan att dippa ner istället. Då får man istället göra ........ :) :)

Jaja, mycket finesser på ett spett ..... :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-15 11:26

hm, så om jag vill ha mer eller mindre spridning vid säg 45grader offaxis, ska baffeln då vara stor eller liten, har det liksom betydelse?

ju mer jag tänker på det så ter sig svalanders vikväggar vara riktigt förnuftiga
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-15 12:32

Det beror på, som Svante brukar säga .... :)'

Du är väl antagligen ovanför baffelsteget redan när du tänker spridning, och då sprider det bra hela vägen upp till nänstans där det börjar dala off axis. Där nånstans är omkretsen på elementet lika med våglängden, KR = 1 Den linjen kan du knappa in i basta t.ex.

Vill du ha större spridning vid den och lite högre frekvens så kan du ta ett mindre element. Fast .... då påverkas ju max output vid lägre frekvens istället .... och baffelsteget ser annorlunda ut .... :)

kanske är enklare att dela innan det händer, och gå över till diskanten. Den sprider bra i början, sen blir KR = 1 även för den så småningom. Dags att da en superdiskant då :) så blir det en fyrvägare .... :)

En annan filosofi kan ju vara att ha lite mindre spridning hela vägen, och försöka få den likadan.

Stökigt det där, den där energin som du missade vid den dåliga spridningen får du tillbaks som energi i efterklangen istället. :)

Åsså måste man balansera den också, hemsk vad roddigt det blev helt plötsligt. :)

.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-15 12:46

phon skrev:Åsså måste man balansera den också, hemsk vad roddigt det blev helt plötsligt. :)

Hörlurar? :? :)

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-15 14:03

den där energin som du missade vid den dåliga spridningen får du tillbaks som energi i efterklangen istället.

du menar att helt plötsligt finns där energi där det inte varit någon tidigare? om vi låtsas att en högtalare sprider likt ett timglas, väldigt lite energispridning vid dess midja/mellanregister, du menar att den nästan avsaknade energin återfinns med full spätta i efterklangen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-15 15:22

celef skrev:
du menar att helt plötsligt finns där energi där det inte varit någon tidigare? om vi låtsas att en högtalare sprider likt ett timglas, väldigt lite energispridning vid dess midja/mellanregister, du menar att den nästan avsaknade energin återfinns med full spätta i efterklangen?

Jag tänkte bara att en avsmalnande lob inte behöver betyda att totala energiutstrålningen går ner, nivån rakt fram kan gå upp istället. Om det strålar som en ballong, så kan du klämma ihop ballongen smalare så blir den längre, samma volym fortfarande. (ballong med vatten i kanske .... ) :)

.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-15 15:33

ja det låter ju riktigt :)
Bikinitider

Föregående

Återgå till Teknikforum