infrasystem?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
danne-k

infrasystem?

Inläggav danne-k » 2008-05-14 08:29

vad är det som skiljer infra systemen från prof- systemen förutom storlek? har dom inbyggd elektronik eller är dom bara låda+element med dämpning? Kan man börja med ett infra 2 system med ett infra 6 som mål? säljs dom ens i *2 system?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-05-14 08:31

dom säljs som 6-pack :)

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-14 08:35

aha så det är inte möjligt att köpa 2+2+2 då, synd. 50-60 papp är massor med pengar för mig.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-05-14 08:45

danne-k skrev:aha så det är inte möjligt att köpa 2+2+2 då, synd. 50-60 papp är massor med pengar för mig.

dom är ju liksom gjorda att användas till i56 eller större... så jag gissar på att du har ett par sånna redan?

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-14 09:04

nö det har jag "givetvis" inte men jag förstår inte varför dom inte skulle gå till pi60, dom är mycket mindre och skulle kunna passa in i ett vardagsrum, jag tycker personligen inte om att ha 4-500 kubik kubar i mitt vardagsrum som x4 eller liknande skulle bli. kan man komma runt det vore det mycket värt, sen hur mycket det vet jag inte, kunde man se det som en långsiktig investering skulle det gå bra men allt på en bräda känns inte kul.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-05-14 09:40

Infra köpes i 6-pack precis som Haakan skriver.

Det är en sluten låda för varje högtalare, och det krävs 6 stycken för att klara av att spela lika högt som motsvarande bassystem profundus (1 par). Dvs 6 lådor mot 2 lådor, taget att det är samma baselement som används.

Det krävs även ett externt delningsfilter (efter försteget och före de dubbla stereoslutstegen), ett extra slutsteg att driva basarna med och sist men inte minst en s.k. Infra-modul monterad i detta externa delningsfilter. Delningsfiltret måste även vara Ino Audios - annars fungerar det inte. Sedan skall allt givetvis trimmas in.

Normalt sett tror jag att man får runt 15 Hz utan "förlust". Jag hade runt 12 Hz utan förlust när jag körde Infra-X 6-pack. och -10dB låg runt 9Hz.

Infra är mest optimal till toppsystemen pga den total kapaciteten, och att slippa waste så att säga. Men visst kan du köra Infra till pi60, men det blir nog lite tiltat - har du dock för avsikt att senare byta till t.ex. i28 så är det givetvis bättre att skaffa Infra direkt istf Profundus. Men 6 lådor tar mer än Profundus-X2....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-14 09:47

jo visst är det mer än 1 prof-x2 men inte om man ser vilket ljudtryck det är, ska man ha samma ljud som infra6 blir det väll ialf prox y-4 eller så, Men jag förstår vad du skriver och ditt resonemang är helt korrekt, men den enda lådan som finns som är sluten är infra, och sluten vill jag ha, men går inte det så får det lyssnas intensivt på ett prof system, vet du som har haft ett infra system och allt annat med (om jag minns rätt) vilken kombination som vore lämpligast till bio, rent dynamiskt sett, med en vettig ekonomi i åtanke, nu är ju vettig ekonomi en rätt personlig smak men du vet nog ungefär vad jag menar.

edited skrev 2 par prof-x2 men jag menadae 1 par.... snurrigt ibland med alla x,y och 2 4 moduler osv osv, f'låt

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-05-14 10:00

Sen skall man komma ihåg att profondus modulerna går att få anpassade också för bättre anpassning till rummets möblering.

Detta går att få antingen färdigbyggt eller ritning inkl. färdigskuret dämpmaterial för egenbyggnation.

Så jag ser inte riktigt problemet med att profundus skulle vara svårplacerade i rum när (så vitt jag förstått) elementets djup endast är den begränsande delen för hur djupt det kan bli.

Höjd och bredd är sekundärt och går också att anpassa inom vissa gränser där basreflexröret delvis sätter sin begränsning.

M.a.o ring IÖ för att få veta exakt vilka möjligheter och storlekar som erbjuds med de olika profundus systemen.

Själv är jag väldigt intresserad av ett pY2->4 system i specialutförande med ett maxdjup om 30->35cm för att det skall se vettigt ut i mitt < 15m^2 rum. :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-05-14 10:57

danne-k skrev:jo visst är det mer än 1 prof-x2 men inte om man ser vilket ljudtryck det är, ska man ha samma ljud som infra6 blir det väll ialf prox y-4 eller så...

Öhh... Näe det stämmer inte riktigt.

Infra X-6 klarar i botten att alstra ungefär samma ljudtryck som Profundus X-2!

Däremot kanske över 40-50 Hz så klarar förstås ett Infra X-6 mycket mer
ljudtryck än ett Profundus X-2.

De mindre slutna lådorna behöver ju EQ:as för att gå djupt i frekvens,
med ett cr80s filter som har infra-modul, och basarna behöver alltså göra
större konustlag jämfört med ett Profundus system för att uppnå samma
ljudtryck nere vid låga frekvenser.

Vinsterna med ett Infra system är följande:

1. De går djupare i frekvens jämfört med ett profundus system

2. De har markant lägre grupplöptid

Nackdelarna:

Du behöver 3 ggr fler basmoduler för att uppnå samma ljudtryck nere
i botten.

Jämför man exempelvis Infra X med Profundus X så blir det ungefär
såhär.

Prof. X-2 går naturligt ner till ca. 17Hz och klarar 120-121 dB vid 17 Hz.

Infra X-6 går MED EQ ner till ca. 5 Hz (om rummet är tätt nog) och klarar
ungefär samma ljudtryck som Prof. X-2.

Så ska du ha samma ljudtryckskapacitet nere i botten med ett Infra-
system som med ett Profundus system så behöver 3 ggr fler basmoduler.

Alltså Infra X-6 är jämförbart med Prof. X-2
Infra X-12 är jämförbart med Prof. X-4.

Fast högre upp i frekvens klarar förstås Infra X-6 3 ggr mer än Prof. X-2,
rätt så naturligt eftersom typ av baslåda inte spelar så stor roll någon
oktav över avstämningen.

Man kan kanske säga att Infra modulerna är creme de la creme varianter
av Profundus moduler? :twisted:

(Själv vill jag ha ett Infra Y-6 eller Y-8 system...)
Inga anknytningar

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-05-14 11:32

Lite frågor.

Brukar infra modulerna stackas i hörn eller skiljer det sig från fall till fall i olika rum?

Finns den någon risk att dom ligger och "skramlar" på varandra eller skall dom monteras på något speciellt sätt?

Finns det något infra system i Östergötland?

Har sett att det finns infra Z i prislistan men det står inget om det i manifestet är det någon som vet mer?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-05-14 12:11

Brunnsbo skrev:
Har sett att det finns infra Z i prislistan men det står inget om det i manifestet är det någon som vet mer?

det är en specialversion med samma element som py lådorna...dock 2st element i varje låda

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-05-14 15:37

[quote="Brunnsbo"]Lite frågor.

Brukar infra modulerna stackas i hörn eller skiljer det sig från fall till fall i olika rum?

Finns den någon risk att dom ligger och "skramlar" på varandra eller skall dom monteras på något speciellt sätt?

Finns det något infra system i Östergötland?

Har sett att det finns infra Z i prislistan men det står inget om det i manifestet är det någon som vet mer?[/quoteJ
Jag har infra x6 (Norrköping),dock inte kalibrerade utan jag kör dom utan infra tillsatsen inkopplad,då faller dom vid ca 28Hz eller så,duger gott i lägenhet med tanke på grannar.Har dom stackade i hörnen med lite filt mellan.Enligt iö kan man ha dom var som helst mot högtalarväggen men inte för långt ut i rummet.

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-05-14 16:32

Synd att du inte har ett kalibrerat system, skulle vilja "känna" på ett som går lite djupare än 28Hz.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-05-14 17:03

Brunnsbo skrev:Synd att du inte har ett kalibrerat system, skulle vilja "känna" på ett som går lite djupare än 28Hz.

Enligt iö måste det ske med mätinstrument,det har inte varit prio1, köpte dom mest för att dom vanliga lådorna var så stora att det blev broblem med möbleringen,på höjden finns det gott om plats dock.Kör faktiskt utan basmoduler till vardags,i28 klarar sig rätt så bra ändå.Är väl ingen basnarkoman direkt.Bara det låter rent i basen,och det gör det verkligen.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-14 23:03

jag tycker det vore på plats med en lite fråga när det gäller IÖ:s olika basar. Om man som jag är mest itresserad av ljud till bio, och i andra hand till hif vilket basmodul system är tillräckligt snabbt i responsen (jag vet inte vilket annat ord jag ska använda) till bio? Mitt stora problem i ljudvärlden är bas, en Velodyne dd-12:a funkar för min del ok 2 funkar utmärkt rent basmässigt, kom nu ihåg att jag aldrig hört ett Iö system i biomiljö, endast i ett par snabba hifi sammanhang för typ 4-5 år sedan. Ett infra är riktigt snabbt i responsen iom att det är en sluten låda, ingen risk för att den ska bli "bumlig" men hur är det då med Prof-x och -y systemen? Är dom snabbare "tightare" (svårt med ord att fråga, finns det ord för sånt här) än en Velodyne dd-12:a som jag får ha som referens eftersom det är den kraftigaste jag hört i biosammanhang? Jag gissar att det beror mycket påvad man matar en Iö bas med för slutsteg men jag tänkte ett Nad steg runt 200w bryggat per kanal (200w höger par 200w vänster par) jag tänker då i 2 par moduler, 4 st basar totallt mot velodynen, och inte i db utan hur "tight" den är, heter det kanske transientreaktion eller liknande?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-05-14 23:16

alltså grupplöptiden är inget du egentligen behöver fundera över i ett vanligt normalt rum...det är så mkt som sabbar iaf....

jag skulle lätt välja py-2 före infra eftersom det är väldigt stor prisskillnad ..

mer bang för the krona med py helt enkelt....

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-05-14 23:23

Jag tror att det du menar med bumlig/tight bas är något som till stor del beror på hur högtalaren samverkar med rummet. Om frekvensgången (högtalaren i rummet) får en kraftig puckel vid en låg frekvens så tror jag det uppfattas som bumlig. Likaså om basen lever kvar länge i rummet, 'studsar om kring'.

Jag försöker nog säga att du inte bara skall stirra dig blint på högtalaren, t.ex. sluten eller basreflex, utan ta med rummet i tankarna.

//Michael

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-14 23:24

AHA grupplöptiden var det jag letade efter, IÖ skrev det innan minns jag nu. Men ialf vadå inte spelar behöver fundera på, klart att alla parametrar skall beaktas, och enligt egen erfarenhet finns det slöa och rappa basar, jag söker en rapp bas. Det kan vara en väldans skillnad, ta tex en sån tumreg,,,,, erhm en sån iaktagelse att ett mindre element oftast låter och kanske tom har en mycket snabbare reaktionstid än ett större, sen borde ju, teoretiskt ett långslagigt element inte kunna vara lika snabb i vändningarna som ett element som behöver förflytta sig en mindre sträcka, förutsagt att alla andra parametrar som effekt, magnet, osv är lika stora, ett större elemtent brukar ha längre slaglängd än mindre, men givetvis inte alltid. Nu är jag ute på hal is det vet jag men det är lite av vad jag själv märkt av den lilla erfarenhet jag har, räatta mig gärna i min villfarelse.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-14 23:28

Mich skrev:Jag tror att det du menar med bumlig/tight bas är något som till stor del beror på hur högtalaren samverkar med rummet. Om frekvensgången (högtalaren i rummet) får en kraftig puckel vid en låg frekvens så tror jag det uppfattas som bumlig. Likaså om basen lever kvar länge i rummet, 'studsar om kring'.

Jag försöker nog säga att du inte bara skall stirra dig blint på högtalaren, t.ex. sluten eller basreflex, utan ta med rummet i tankarna.

//Michael

Jo jag håller på att få rummet ombyggt, men jag vill utesluta saker och ting, sen vat jag inte så mkt om sånt här, det är mest sporadiskt lösrykt vetande jag har så all information är välkommen, om ni säger det är rummet, så är det säkert så, men för att rummet ska spela korrekt med basen så måste jag ha en vettig bas till att börja med (det lät korkat "rummet spela med basen" haha)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-14 23:42

danne-k skrev:Men ialf vadå inte spelar behöver fundera på, klart att alla parametrar skall beaktas, och enligt egen erfarenhet finns det slöa och rappa basar, jag söker en rapp bas.

Det jag upplever är att det många säger är en "rapp bas" är en bas som inte går tillräckligt djup och ibland har lilla discopuckeln.
Det bästa är om du lyssna på några live, helt omöjligt att förklara över ett forum.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-14 23:44

Jo ord kan aldrig beskriva ljud, jag tycker LTS borde ta fram ett ljudlexikon, så hifivärlden lär sig komunicera med varandra på ett korrekt sätt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-14 23:45

Sen när du är bättre (läste i en annan tråd) så är du välkommen att lyssna på ett par i32s och pY-2 i ett icke fixat rum. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-14 23:47

vore guld, tack för erbjudantet, kanske tom plockar upp det en dag när lyckan ler mot mig :)

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-14 23:48

har du en medlemstråd? jag kan inte hitta den.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-14 23:51

danne-k skrev: Det kan vara en väldans skillnad, ta tex en sån tumreg,,,,, erhm en sån iaktagelse att ett mindre element oftast låter och kanske tom har en mycket snabbare reaktionstid än ett större,

Anledningen till att små element ofta upplevs rappare är avsaknaden av djup bas som av naturen är långsam. Skär du av djupbasen från ett stort element (eller ett mindre som klarar att spela djup bas) så blir det subjektivt "rappare".

Vad menar du med "reaktionstid"?

/Peter

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-15 00:12

tja reaktionstid hmmm skulle vilja förklara det som följande i mitt samanhang: den tiden det tar från det att basen slagit ett slag tills den är redo att slå igen, så det inte blir pofff och nästa poff bara blir off (notera avsaknaden av p)

Återgå till Wänner af Ino