mp3 kontra dolbydigital HD

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

mp3 kontra dolbydigital HD

Inläggav AtlasMagnus » 2008-05-15 17:09

Tjena!

Satt igår o läste lite gamla trådar här angående vad folk kan o inte kan höra skillnad på när det gäller mp3. Vad jag förstod så hade många svårt att urkilja skillnad på orginal fil och en mp3 på 192kbit beroende på mastring mm o det låter väl som vad jag själv har kommit fram till.

Då jag precis har graderat upp musikrummet/bion med pi60 och a2 och även skall se över elektroniken. Jag kör en PS3 för att spela upp blu ray och tänkte då byta hemmabiostärkare så att jag kan ta tillvara på de via HDMI streamade nya HD formaten i LPCM ström. Men när man leker lite med tanken så är en optisk DDHD 5.1 överföring på 640kbit.

Borde inte detta leda till att om jag kör stereo på 192kbit så ger det 96kbit/kanal och för den optiskt överförda DDHD på 640kbit så borde det ge 106,7kbit/kanal dvs strax över vad jag har problem att höra skillnad på.
Kan man räkna så eller tänker jag helt fel???
Isåfall är ju DTS-HD överföringen optiskt 1,5mbit vilket är ännu bättre.

Om det nu är så är det kanske bättre att lägga pengar på bra preamp o slutsteg av äldre modell begagnat då jag inte behöver ha alla nya finesser på förstärkarna.

Någon som har lust att förklara hur det ligger till med kbit på mp3 kontra DD och DTS??

Man vill ju lägga pengarna där det märks skillnad. Jag skall försöka koppla upp o lyssna på det också för att bilda mig en uppfattning innan jag bestämmer mig men måste då låna en stärkare med HDMI in först.

Hoppas nån själ här har koll på formaten

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
housemicke

fyra nyanser av neonsvart

Inläggav housemicke » 2008-05-15 18:49

förstår inte frågan men gör ändå ett random inlägg.

det är mycket svårt att höra skillnad på mp3 192/320 och wav, iaf om det är bra kåådat. alltså om man verkligen sitter och lyssnar efter små små skillnader så finns dom, men är det värt det? jag vet inte. har dock en känsla av att i det långa loppet så kanske man psykosomatiskt tycker musiken är bättre i och med den högre kvaliteten, rent undermedvetet, hjärnan registerar massa saker som man aldrig riktigt märker.

vad gäller dom andra frågorna så har jag ingen aning, skiter blankt i allt vad multikanal och hdtv och vad det heter, mitt tips är att sälja av skiten och köpa en sl1210 så slipper du såna där problem. du behöver inte oroa dig för bitrates och codecs och fjärrkontroller heller.

jag tycker du ska lägga pengar på en förstärkare du tycker ser fin/rolig/tuff ut.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2008-05-15 22:51

Tjena Micke!

Håller med, är det värt det o det är därför jag vill veta hur det funkar.... är den optiska multikanalen lika bra som den via hdmi för iså fall kan man ju köpa lite äldre prylar beggat för en billigare peng men satsa på saker man faktiskt märker skillnad på.

Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-05-16 06:15

du måste ju ha en nyare förstärkare som klarar de nya formaten (DD och DTS-HD) annars kommer du ju inte kunna utnyttja det.
Sen om det är värt så mycket extra vet jag inte. Känner du att du inte har så mycket nytta av de nya formaten så kan ju en äldre reciever vara idé. Annars kan du ju köpa en av de billigare recievrarna från tex Denon och köpa till ett två-kanaligt slutsteg för frontarna.
Det upplever jag iaf som den bästa lösningen eftersom man på det viset kan få alla de nya formaten utan att behöva tumma på förstärkarkvalitén till frontarna. När det sedan kommer nya recievers med nya format så blir det ju inte så dyrt att byta upp sig heller.

Men om du ska köpa ny reciever så se till att den är så uppdaterad det går. Dvs att den stödjer senaste HDMI (1.3?) osv.

edit: men hörbarheten på bioljud i olika kvalitéer ställer jag mig tveksam till. det brukar inte vara så kritiskt eftersom uppmärksamheten är riktad på bilden också.
Fördelen med HDMI är väl också det att man kan synka bild och ljud ifall det skulle behövas.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2008-05-16 12:58

Jag kodar av allt HD i PS3an o skickar ut det via optisk till min Marantz Sr7500. På så sätt ökar jag bitraten till 640kbit för DD och 1,5mbit för DTS så lite bättre blir den jämfört med en vanlig DVD. Vet dock inte om man sen hör ännu mera skillnad upp till totalt losslessformat via HDMI men jag undrar om jag verkligen kommer att göra det. Har ju dock inte anlägging för att testa det tyvärr.

Magnus

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-16 13:06

I Nickes tråd om Denon 3808 så skriver han att "de nya formaten låter kanon" i alla fall. :)
Om det beror på mastring och/eller formaten eller något annat får väl vara osagt tills vidare. Jag tror jag skaffar en 2307 eller 1908 och testar själv. 8)

mvh

Återgå till Teknikforum