Tjena!
Satt igår o läste lite gamla trådar här angående vad folk kan o inte kan höra skillnad på när det gäller mp3. Vad jag förstod så hade många svårt att urkilja skillnad på orginal fil och en mp3 på 192kbit beroende på mastring mm o det låter väl som vad jag själv har kommit fram till.
Då jag precis har graderat upp musikrummet/bion med pi60 och a2 och även skall se över elektroniken. Jag kör en PS3 för att spela upp blu ray och tänkte då byta hemmabiostärkare så att jag kan ta tillvara på de via HDMI streamade nya HD formaten i LPCM ström. Men när man leker lite med tanken så är en optisk DDHD 5.1 överföring på 640kbit.
Borde inte detta leda till att om jag kör stereo på 192kbit så ger det 96kbit/kanal och för den optiskt överförda DDHD på 640kbit så borde det ge 106,7kbit/kanal dvs strax över vad jag har problem att höra skillnad på.
Kan man räkna så eller tänker jag helt fel???
Isåfall är ju DTS-HD överföringen optiskt 1,5mbit vilket är ännu bättre.
Om det nu är så är det kanske bättre att lägga pengar på bra preamp o slutsteg av äldre modell begagnat då jag inte behöver ha alla nya finesser på förstärkarna.
Någon som har lust att förklara hur det ligger till med kbit på mp3 kontra DD och DTS??
Man vill ju lägga pengarna där det märks skillnad. Jag skall försöka koppla upp o lyssna på det också för att bilda mig en uppfattning innan jag bestämmer mig men måste då låna en stärkare med HDMI in först.
Hoppas nån själ här har koll på formaten
Mvh Magnus