färgning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

färgning

Inläggav celef » 2008-05-12 17:07

vad gäller högtalare, vad är färgning och vad är dist?

hur mäter man färgningen? syns den i tonkurvan? är färgning mer ljudlig än dist? är färgning dist?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-05-12 18:22

Dist är ju en form av färgning. :)

/Erik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-12 18:35

Färgning är alla förändringar av klangen, dist är ju lite ospecat och betecknar ju vanligen harmonisk distorsion, men distorsion betyder ju förvrängning, så på det sättet är de ju synonyma.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-05-13 10:19

Vanligen menar man väl med färgning om något/några register är över/underbetonade så att klangfärgen förändras. Ungefär som vitbalans/färgbalans vid fotografering.

Distorsion kan ge hårdhet eller luddighet, det är inte färgning tycker jag, utan har med skärpa att göra för att fortsätta bildanalogin.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-13 10:37

mapem skrev:Vanligen menar man väl med färgning om något/några register är över/underbetonade så att klangfärgen förändras. Ungefär som vitbalans/färgbalans vid fotografering.

Distorsion kan ge hårdhet eller luddighet, det är inte färgning tycker jag, utan har med skärpa att göra för att fortsätta bildanalogin.

Klangfärgen förändras ju av dist. Nä, färgning är allt som förändrar ljudet, det är enda sättet att definiera det, i alla fall i denna kontext.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-13 10:42

mapem skrev:Vanligen menar man väl med färgning om något/några register är över/underbetonade så att klangfärgen förändras. Ungefär som vitbalans/färgbalans vid fotografering.

Det är väl just de olika synsätten som ibland skapar långa diskussioner som inte leder någonstans :-)

Färgning är, som paa skriver, all förändring av klangen. Precis som distorsion. Men, i dagligt tal/skrift, menas ofta klangfärg när man säger färgning och icke linjär distorsion när man säger dist.

För den som är "bokstavstrogen" blir det då samma förvirring som när någon frågar om råd för att köpa en ny CD. "Det beror väl på vad för musiksmak du har" är min första tanke, tills jag inser att det är en CD-spelare som avses... Och då bör ju musiksmaken inte ha med saken att göra :-)

Och förvirrande blir det när någon tar upp tråden om färgning, till ex om f/e-lyssning, och saken utmynnar i att man diskuterar klangfärg när ursprunget till diskussionen kanske handlar om helt andra förändringar.

Men eftersom olika synsätt frodas kan det kanske vara lämpligt att man är lite tydligare vid eventuella diskussioner eller frågeställningar så att "rätt" sak avhandlas.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-13 20:28

Färgat ljud? Det kanske är så enkelt att man just med en sådan frågeställning kan få reda på människors olika användning av ordet färgning om det uppstår debatt i ämnet.

Vad menar man, då man säger att det låter färgat? Det existerar varken någon standardisering eller någon definition av ordet färgat ljud, vidare existerar det heller inte någon egentlig praxis.

Användningen av ordet ”färg” i ljudsammanhang kan vara något positivt då man använder det i motsatsrelation till grått ljud. Vem vill ha grått ljud? ”Bra färgåtergivning” har även använts i musikåtergivningssammanhang. Så var språkbruket en gång i tiden.

Oftast anses det dock idag som en negativ aspekt på ljudet då ordet ”färgat” används. "Färgat" används istället för "förvrängt" av något slag. En Zebra är svartvit och vem vill ha en färgad Zebra?

Bild

Det ser ju i och för sig roligt ut men i ljudsammanhang blir det ju lite tokigt :-)
Normalt sett så ingår nog all typ av förvrängning av signalen i ordet ”färgat” men min uppfattning är att det för det mesta menas frekvensgångsavvikelser då det gäller högtalare. Med elektronik eller kablar är det normalt sett en annan sak. Högtalare kan trots allt låta rent, transparent med god upplösning men trots detta låta färgde och oftast är det i så fall frekvensgångsavvikelser. Det är mina erfarenheter. Stor avvikelse på Q-värden i basdimensionering av slutna lådor d v s från Q=0,5-0,7 som t ex Q=1,0 brukar också låta färgat. Jag skulle kunna skriva mycket mer i ämnet men det tar alldeles för lång tid i anspråk just nu.

Jag håller det också för troligt att andra har sin egen uppfattning av betydelsen av ordet ”färgat” ljud.

Väl mött
PS

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-13 20:39

Dist är ju förstörande, distraherar från de finfina tonerna :)

Färgning kan väl vara tonkurvepåverkan som inte återfinns i ursprungsmaterialet, typ hissad diskant eller överdriven bas..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-13 20:42

Almen skrev:

Klangfärgen förändras ju av dist. Nä, färgning är allt som förändrar ljudet, det är enda sättet att definiera det, i alla fall i denna kontext.

Håller med.

Färgad betyder distorderad, det vill säga förvrängd eller "påverkad". Det borde vara självklart för alla, i varje fall för dem
som vet att det finns både olinjära och linjära distorsionsformer. Ett exempel på linjär distorsion är tonkurvekrokigheter.

Motsatsen till färgad är ofärgad, vilket är synonymt med opåverkad, transparent eller ursrungstrogen.

Ordet "färgning" (i betydelsen påverkad) används inte bara inom ljudåtergivning utan det kan gäller både åsikter annat. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
stridstrom

Inläggav stridstrom » 2008-05-16 16:01

Så, om jag förstår det rätt så är allt som påverkar ljudet bort från "opåverkad, transparent eller ursrungstrogen..." och mot "påverkad" - alltid en form av distorsion?

Jag är ytterst nybörjare på alla djupare plan inom konsten och försöker förstå... det kanske förklarar om det är en dum fråga.

Men - om man exempelvis byter en kondensator, och det påverkar ljudet bort från "opåverkad, transparent eller ursrungstrogen..." - är det då alltså en form av distorison?

Jag är en av de som INTE har full koll på vad "olinjära och linjära distorsionsformer" är för något, ingen koll alls nästintill, för att vara exakt :)

Själv menar jag att något "färgar" när det ändrar ljudet i någon form alls utifrån en sorts referens-nivå som jag kan ha med en given utrustning, och byter ut något eller gör något ingrepp.
Distorsion är i min värld något "förvrängt" snarare än "påverkad" - men, man lär sig något nytt varje dag!

Är intresserad av att se hur fler tänker och att kanske får jag ändra synvinkel alldeles :)
-:: Det är detaljerna som utgör helheten... ::-

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-16 16:43

Distorsion är i min värld något "förvrängt" snarare än "påverkad" - men, man lär sig något nytt varje dag!

dist är i min värld en ljudeffekt till elgitar, alltså något väldigt bra.
det vore förresten väldigt kul att se hur en enkel distpedal påverkar en enkel sinuston, jag ska se om jag kan hitta någon i mina gömmor
Bikinitider

Användarvisningsbild
stridstrom

Inläggav stridstrom » 2008-05-17 03:12

Eller så lånar du min Zoom G7 :D

Den kan göra en hel del med signalen, och det är ett riktigt bra ljudkort i den, så med tanke på att den extraknäcker som effekt och ljudkort av ganska hög rang vid inspelning, samt försteg och fan vet allt - så är det nog något av det bästa jag har köpt.
Det är snuskigt bra ljud i den multin kan jag lova. Speciellt med hörlurar eller kopplad till PA.
Helt i metall med expressionpedal och en helt ny generation av chip och allt övrigt, gör att dessa nya G-Zoomar inte har något alls gemensamt med tidigare Zoomar.
Det är instoppat nåt rör också, för att göra alla "riktiga" musiker nöjda, att det är av diskutabel värde är ju nästan struntsamma... :)
Faktum är att, är man en som spelar åt gången så kan det nog vara svårt att ens hitta ett ljudkort som är lika bra, och flexibelt, för mindre pengar.

Jag har också funderat kring vad det - egentligen - är som gör en effekt till vad den är, manipulerande förstås, men HUR gör man en specifik (valfri) effekt? 8O

Och VAD händer med sinusen? - skriv så fort du vet!

Ursäkta off-topicen, jag tänkte högt igen (riktigt högt, med aktiverade fingrar också).
-:: Det är detaljerna som utgör helheten... ::-

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-17 12:28

nu har jag letat men jag måste leta lite till för jag hittar ingen, annars måste jag låna en av en polare, eller finns det mjukvarustyrda distar på nätet för gratis nerladdning tro?
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-17 13:06

stridstrom skrev:Så, om jag förstår det rätt så är allt som påverkar ljudet bort från "opåverkad, transparent eller ursrungstrogen..." och mot "påverkad" - alltid en form av distorsion?

Helt korrekt!

Distorsion betyder förvrängning, som ju är en förändring/påverkan. Orden är allihopa synonymer i den objektiva återgivningsvärlden. Inom andre ämnen behöver inte en förändring alltid vara en förvrängning, utan det kan lika gärna vara en förbättring. En förändrad lagstiftning exempelvis.

Men om man börjar med att definiera att uppgiften är att återge ljud ursprungstroget, då blir förvrängning/påverkan synonymt med förvrängning. Och dessa förvräningar kan vara linjära eller olinjära.

stridstrom skrev:Jag är ytterst nybörjare på alla djupare plan inom konsten och försöker förstå... det kanske förklarar om det är en dum fråga.

Frågor är aldrig dumma. Eller de kanske de kan vara förresten... Men din var inte det minsta dum.

stridstrom skrev:Men - om man exempelvis byter en kondensator, och det påverkar ljudet bort från "opåverkad, transparent eller ursrungstrogen..." - är det då alltså en form av distorison?

Ja, då är det en form av distorsion.

Om man byter en kondensator och det ändrar ljudet men man inte vet om utgångspunkten var opåverkad/transparent/ursprungstrogen, då är det svårare att veta vad som förvränger. Det kan vara bara kedjan med den ursprungliga kondensatorn, bara kedjan med den senare kondensatorn, eller båda. Det enda man vet att båda kedjorna inte kan vara transparenta, för då hade de ju låtit likadant.

stridstrom skrev:Jag är en av de som INTE har full koll på vad "olinjära och linjära distorsionsformer" är för något, ingen koll alls nästintill, för att vara exakt :)

Det är förvrängningar i båda fallen, men skillnaden mellan dem är att olinjära förvrängningar är sådana som yttrar sig olika om man ändra signalnivån. En bieffekt är att olinjära förvräningsformer som regel dessutom alstrar nya spektrala komonenter, och alltså inte bara ändrar förhållandet melln de som redan fanns, såsom är fallet med linjära förvrängningar.

Det kan dock i förekommande fall vara svårt att skilja mellan dem med hörseln, i synnerhet om programmaterialet i sig är orent. Det kanske inte gör så mycket för användaren, men för konstruktören är mätinstrument bra, eftersom de kan vara behjälpliga med kartläggningen av exakt var för typ av förvrängningar det är som orsakar hörbarheterna. Och när de är kartlagda är de ju mycket lättare att eliminiera. En fara med mätinstrument är att de kan få konstruktörer att glömma att man fortfarande måste korrelera mätbara fel med hörbarheten. Många agerar som om det blivit viktigare att eleminera olinjära fel, bara för att man skaffat ett känsligare mätinstrument...

Kort sagt: Fel bör alltid viktas efter deras hörbarhet, inte efter det som är lättast att mäta. ;)

stridstrom skrev:Själv menar jag att något "färgar" när det ändrar ljudet i någon form alls utifrån en sorts referens-nivå som jag kan ha med en given utrustning, och byter ut något eller gör något ingrepp.

Ja, allt som ändrar ljudet är färgningar. Du har helt rätt.

stridstrom skrev:Distorsion är i min värld något "förvrängt" snarare än "påverkad" - men, man lär sig något nytt varje dag!

Svårt att förvränga något utan att påverka det, eller hur. ;)

Rent språkligt behöver inte "påverka" alltid betyda "förvränga" (även om förvränga alltid betyder påverka), men i återgivningssammanhang blir de automatiskt synonymer åt båda hållen! 8)

stridstrom skrev:Är intresserad av att se hur fler tänker och att kanske får jag ändra synvinkel alldeles :)

Du verkar ha bra koll tycker jag.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Teknikforum