vad gäller högtalare, vad är färgning och vad är dist?
hur mäter man färgningen? syns den i tonkurvan? är färgning mer ljudlig än dist? är färgning dist?
Moderator: Redaktörer
mapem skrev:Vanligen menar man väl med färgning om något/några register är över/underbetonade så att klangfärgen förändras. Ungefär som vitbalans/färgbalans vid fotografering.
Distorsion kan ge hårdhet eller luddighet, det är inte färgning tycker jag, utan har med skärpa att göra för att fortsätta bildanalogin.
mapem skrev:Vanligen menar man väl med färgning om något/några register är över/underbetonade så att klangfärgen förändras. Ungefär som vitbalans/färgbalans vid fotografering.
Distorsion kan ge hårdhet eller luddighet, det är inte färgning tycker jag, utan har med skärpa att göra för att fortsätta bildanalogin.
Almen skrev:mapem skrev:Vanligen menar man väl med färgning om något/några register är över/underbetonade så att klangfärgen förändras. Ungefär som vitbalans/färgbalans vid fotografering.
Klangfärgen förändras ju av dist. Nä, färgning är allt som förändrar ljudet, det är enda sättet att definiera det, i alla fall i denna kontext.
Distorsion är i min värld något "förvrängt" snarare än "påverkad" - men, man lär sig något nytt varje dag!
stridstrom skrev:Så, om jag förstår det rätt så är allt som påverkar ljudet bort från "opåverkad, transparent eller ursrungstrogen..." och mot "påverkad" - alltid en form av distorsion?
stridstrom skrev:Jag är ytterst nybörjare på alla djupare plan inom konsten och försöker förstå... det kanske förklarar om det är en dum fråga.
stridstrom skrev:Men - om man exempelvis byter en kondensator, och det påverkar ljudet bort från "opåverkad, transparent eller ursrungstrogen..." - är det då alltså en form av distorison?
stridstrom skrev:Jag är en av de som INTE har full koll på vad "olinjära och linjära distorsionsformer" är för något, ingen koll alls nästintill, för att vara exakt![]()
stridstrom skrev:Själv menar jag att något "färgar" när det ändrar ljudet i någon form alls utifrån en sorts referens-nivå som jag kan ha med en given utrustning, och byter ut något eller gör något ingrepp.
stridstrom skrev:Distorsion är i min värld något "förvrängt" snarare än "påverkad" - men, man lär sig något nytt varje dag!
stridstrom skrev:Är intresserad av att se hur fler tänker och att kanske får jag ändra synvinkel alldeles
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster