Högklassiga inspelningar av akustisk musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Högklassiga inspelningar av akustisk musik

Inläggav Morello » 2004-09-06 17:59

Det är roligare att prata om fina inspelningar än taffliga dito, vilket vi har pratat en del om nyligen. Nu efterlyser jag alltså exempel på riktigt högklassiga inspelningar, som lämnar inget eller ytterst lite att önska avseende ljudkvalitet.

Jag ber alla att tänka efter två gånger innan man trycker på "skicka"-knappen.

Panorerade mono-upptagningar godkännes ej. Inte heller godkännes uppenbart komprimerade fonogram. :wink: Vi pratar om fonogram som är ett på tusen :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-09-06 18:59

Gene Harris & The Three Sounds - Live at the IT club

Jag har tjatat om den förr, vet inte om den har bra ljudkvalitet objektivt sett, men det är en av ytterst få liveinspelningar som jag tycker låter riktigt riktigt bra. Min enda invändning är att man lätt vänder sig om ett par gånger när publikljud (klirr osv) kommer 'bakifrån'.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-06 20:26

Jag har en lite udda grej som jag tycker är ganska bra. Det är en live inspelning med den finska dragspelaren Maria Kalaniemi trio. Inspelningen är gjord i Tokyo 2001. Eller varför inte en skiva med Michel Legrand Big Band på skivmärket Verve. Superbra ljud och dessutom musikaliskt bra. Jacky Terrasson "Smile" som också är en jättebra skiva och kan köpas just nu på Cdon för 99 spänn.

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2004-09-06 21:14

En riktig godbit är denna.
Bild
Patricia Barber - Companion

Det rör sig om en liveinspelning, från FIM, First Impression music: http://www.fimpression.com
Skivan är i XRCD2 version. Skivnummer: FIMXRCD027.

Orginalutgåvan på cd är bra men detta är på en annan nivå :D

/Mattias

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-09-06 22:17

Jo jo bra ljud är det på dom. Men alla dessa populära lite pop jazz de kul att lyssna på en stund men sedan blir de tjatiga och åter tjatiga. Men det är vad jag tycker :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-09-07 07:00

Ben Webster - At The Renaissance. 45 RPM vinyl.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-07 11:52

Matix skrev:En riktig godbit är denna.
Bild
Patricia Barber - Companion

Det rör sig om en liveinspelning, från FIM, First Impression music: http://www.fimpression.com
Skivan är i XRCD2 version. Skivnummer: FIMXRCD027.

Orginalutgåvan på cd är bra men detta är på en annan nivå :D

/Mattias

Albumet är inspelat bland annat med dynamiska scensmikrofoner och låter i många avseenden riktigt illa(tex. vokalen). Inte på något sett jämförbar med Barbers studioalbum. 8O Skivan är inte inspelad av FIM, utan av Jim Andersson för Premonition Records.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2004-09-07 13:03

Detta kanske är lite OT, men kan någen ge exempel på några riktigt bra mikrofoner (med tanke på pratet om de dåliga dynamiska)

En skiva som jag tycker låter bra är Janis Ian - Breaking Silence, men jag mistänker att det kanske inte är någon riktig stereoinspelning. Någon som vet?

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-09-07 13:37

Bild

En inspelning helt utan svagheter av superljudteknikern Michael Bishop. Härlig klang i samtliga orkestersektioner, trovärdig ljudbild och extrem dynamik. Lyssna gärna speciellt på inledningen till "Infernal Dance of King Kastchei" med en bastrumma och transienter som får vem som helst att sk-ta i brallan. (OBS! Inte den något överdrivet tunga och aningens "långsamma" bastrumma som man kan höra på en del äldre Telarc-inspelningar.)

Att man inte får komma med multimonoinspelningar gör att utbudet blir ganska snävt och populärmusiken försvinner ju nästan helt. Det finns trots allt mycket bra exempel här också.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-07 14:37

Isidor,

Tack för den :wink: Den ska vi lyssna på. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-09-07 15:16

Jag kan lägga till några:

Många pratar om Diana Krall, då kanske framförallt Live in Paris. Trist platta skulla jag säga, men den verkar ju väl inspelad liksom.

Däremot skulle jag tala mig varm för en platta...

Gary Willis - Bent

Jag har hört att resten av han plattor ska vara lika välinspelade, men jag vet inte själv.. Dessa är ofta lite bökiga att få tag på, men helt klart väl värda pengarna!!

Det finns även en platta jag köpte i somras som har ganska lite extra välljud att önska:

Goran Bregovic - Tales from funerals and weddings (finns på CDON)

En av låtarna har någon konstig resonans i basen verkar det som, och vissa anslag distar aningen. Annars låter dessa mkt bra!

Mvh Jocke

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-07 15:27

Slartibartfast skrev:Jag kan lägga till några:

Många pratar om Diana Krall, då kanske framförallt Live in Paris. Trist platta skulla jag säga, men den verkar ju väl inspelad liksom.

Mvh Jocke

Framförallt är det en panorerad monoinspelning, som är ganska långt från riktigt högklassig :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-09-07 16:52

Morello skrev:Framförallt är det en panorerad monoinspelning, som är ganska långt från riktigt högklassig :wink:

Hehe, då ska den väl bort på bumsen! ;)

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-09-07 16:53

Oj, Gary willis.. han är duktig, men det blir lite väl mycket ibland tycker jag. Länge sen jag lyssnade på den nu, ska spela den lite och tänka på hur det låter ljudmässigt.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-07 21:02

Mvh Jocke

Morello skriver: "Framförallt är det en panorerad monoinspelning, som är ganska långt från riktigt högklassig."

Då undrar jag hur du skulle vilja att spela in den DVD´n. Med min ringa kunskap om hur man spelar in musik så kan jag inte tänka mig något annat än att spela in med hjälp av stödmikrofoner eller som du kallar det...panorerad mono. Du kanske menar att man ska spela in i A/B eller X/Y eller varför inte i MS. I vilket fall så tycker ia.f. jag att det är en mycket bra inspelning med hög teknisk standard både i bild och ljud. Själv är jag inte så förtjust i D.Krall´s sång men hon är ju trevlig att se på. :)

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2004-09-07 22:49

Albumet är inspelat bland annat med dynamiska scensmikrofoner och låter i många avseenden riktigt illa(tex. vokalen). Inte på något sett jämförbar med Barbers studioalbum. Skivan är inte inspelad av FIM, utan av Jim Andersson för Premonition Records.

Morello, har du jämfört utgåvorna?
I mina öron är FIM utgåvan avsevärt bättre än "orginal" Premoniton utgåvan.

/Mattias

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-07 23:44

Matix skrev:
Albumet är inspelat bland annat med dynamiska scensmikrofoner och låter i många avseenden riktigt illa(tex. vokalen). Inte på något sett jämförbar med Barbers studioalbum. Skivan är inte inspelad av FIM, utan av Jim Andersson för Premonition Records.

Morello, har du jämfört utgåvorna?
I mina öron är FIM utgåvan avsevärt bättre än "orginal" Premoniton utgåvan.

/Mattias

Mycket möjligt att FIM gjort en bättre överföring från analogbanden, men inspelning är som den är. Det är ett ok live-album och jag gillar musiken (kolla min signatur :wink: ).
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2004-09-08 05:42

Japp, musiken är mycket trevlig. Skall bli intressant att höra den nya liveskivan, Live A Fortnight In France från hennes besök i Frankrike. Släpps 15/9 i Svea men redan imorrn i Usa. Skulle vilja ha den på SACD men har inte hört/sett nåt än om sådan utgåva.

Fin signatur :wink:

Mvh Mattias

Återgå till Generellt om hifi