Vågar/orkar dom svara?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kommer dom att svara?

Ja, dom är mån om sina kunder
6
30%
Nej, dom har redan fått sina pengar. Lång näsa!
14
70%

Antal röster : 20

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Vågar/orkar dom svara?

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-06 17:39

Nu har jag mailat Vice Recordings.

Orkar dom (vågar?) dom svara?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-06 17:55

Vad skrev du? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-06 18:28

Jag tror att dom svarar. Kanske inte det svar du vill ha men jag tror att dom totar ihop ett mail inom en vecka.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-06 18:34

För något år sedan skrev jag till Bob Ludwig [gateway mastering) och frågade varför han skruvat sönder Dire Straits "brother in arms" och påpekade att orginalutgåvan låter avsevärt bättre. Han svarade och förklarade att om remastern varit så dålig som gjorde gällande, hade inte kunden (Vertigo) godkänt arbetet. Jag klnadrar inte Bob Ludwig om de nu är så att Vertigo verkligen ville ha albumet sönderskruvat. Man har ju uppenbarligen betalat honom[Bob] 1 000 USD / timme, så kanske är det någon omdömmeslös männsika på Vertigo som bett att få fonogrammet komprimerat. Mycket tråkigt då albumet är ett av de mest välproducerade(avseende ljudkvalitet) pop/rock-album som producerats under 1980-talet. (1985 för att vara exakt)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-07 00:29

Morello skrev:För något år sedan skrev jag till Bob Ludwig [gateway mastering) och frågade varför han skruvat sönder Dire Straits "brother in arms" och påpekade att orginalutgåvan låter avsevärt bättre. Han svarade och förklarade att om remastern varit så dålig som gjorde gällande, hade inte kunden (Vertigo) godkänt arbetet. Jag klnadrar inte Bob Ludwig om de nu är så att Vertigo verkligen ville ha albumet sönderskruvat. Man har ju uppenbarligen betalat honom[Bob] 1 000 USD / timme, så kanske är det någon omdömmeslös männsika på Vertigo som bett att få fonogrammet komprimerat. Mycket tråkigt då albumet är ett av de mest välproducerade(avseende ljudkvalitet) pop/rock-album som producerats under 1980-talet. (1985 för att vara exakt)

Eh, va? Skulle Brother In Arms vara ett av de tekniskt mest välproducerade albumet på 80-talet? Sorry, men lyssnade du bara på ett album det årtiondet? Brother In Arms är tyvärr ett typexempel på hur trist en digital inspelning kunde låta på den tiden. Musiken är bra, mycket bra stundtals, men jag har hittills aldrig orkat igenom hela skivan. Jag har den både på vinyl och cd, och den suger. Den analoga debutskivan (kom 1978) låter bra mycket bättre, så gör även Love Over Gold som kom -82.

Detsamma gäller Peter Gabriels soloplattor. De första analoga skivorna lät mycket bra, när han sedan gick över till digitalt, tog det åtskilliga plattor innan han var tillbaka till ett acceptabelt ljud.

Numera låter många digitala plattor mycket bra och slår de flesta analoga skivor, med några få undantag. Man kan säga att "lägsta-nivå" kvalitetsmässigt har höjts i mycket hög grad. Men fortfarande låter de allra bästa analoga skivorna bättre än de allra bästa digitala. Jag börjar dock tvivla på att det har med tekniken att göra, det verkar snarare så att de som gillar analog inspelningsteknik också har ett annat ljudideal än de som spelar in digitalt. Eller så är man duktig nog att inse att de båda formaten idag har helt olika målgrupper.

/ B

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-09-07 21:05

Nu blir jag helt förvirrad.

Morello har väl aldrig fel?

:D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-07 21:08

Sladd skrev:Nu blir jag helt förvirrad.

Morello har väl aldrig fel?

:D

Sladd, du kanske kan bidra med din uppfattning om albumet "Brother in arms" :wink: Inbillar mig att du har rätt ålder för att digga det 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-07 21:23

Bill50x skrev:
Eh, va? Skulle Brother In Arms vara ett av de tekniskt mest välproducerade albumet på 80-talet? Sorry, men lyssnade du bara på ett album det årtiondet? Brother In Arms är tyvärr ett typexempel på hur trist en digital inspelning kunde låta på den tiden. Musiken är bra, mycket bra stundtals, men jag har hittills aldrig orkat igenom hela skivan. Jag har den både på vinyl och cd, och den suger. Den analoga debutskivan (kom 1978) låter bra mycket bättre, så gör även Love Over Gold som kom -82.

Så lustigt. Jag som brukar störa mig på det sunkiga ljudet på Dire Straits första platta... Men jag spelar den ändå, för det är så bra musik.
Brothers in Arms har jag bara i remastrad version och tycker den låter bra. Jag har inget orginal att jämföra med. Man jag är på jakt efter orginalutgåvan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-07 21:42

Nu var det väldigt länge sedan jag lyssnade på "Brothers...", så det kan ju vara så att dåtidens cd-spelare inte var bättre :-)

Det kan ju vara så också att vi helt enkelt gillar lite olika sound....
Iofs kräver första LP´n en bra skivspelare för att komma till sin rätt, men sådan har väl du, Max? Eller kör du bara cd´n? Den har jag faktiskt inte lyssnat på så noga, så den kan jag inte uttala mig om....

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-07 21:45

Bill50x skrev:Nu var det väldigt länge sedan jag lyssnade på "Brothers...", så det kan ju vara så att dåtidens cd-spelare inte var bättre :-)

Det kan ju vara så också att vi helt enkelt gillar lite olika sound....
Iofs kräver första LP´n en bra skivspelare för att komma till sin rätt, men sådan har väl du, Max? Eller kör du bara cd´n? Den har jag faktiskt inte lyssnat på så noga, så den kan jag inte uttala mig om....

/ B

Tja, bra och bra... Jag har en dual 505-3 med Goldring 1020 pick-up. Inga supergrejor, men helt OK.
Just första Dire Straits har jag både på CD och vinyl. Vinylen låter kanske bättre? Kan det vara (urk) mastringen vid CD-framställningen som knasat?

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-09-07 21:47

Hehe, Dire Straits är i och för sig min smak men det är våldsamt sönderspelat i butiker, på mässor... Alltså spelar jag det aldrig nuförtiden.

Ljudkvalitet? Va e de för larv, bara musiken svänger...

mvh

,

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-07 21:52

Lyssnar på albumet nu och det svänger så in i baljan :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Elusive

Inläggav Elusive » 2004-09-07 21:55

Jesus Kristus!

Sladd + Linn = Sant 8O 8O 8O

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-07 21:55

Sladd,

Om du spelar albumet i orginalutgåva (jag tar med det till gbg), så bjussar jag på GT. Mer Dire åt folket :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-09-07 22:09

Jag måste tveklöst hålla med Morello här, originalutgåvan av Brothers in Arms låter riktigt bra. Inte riktigt i audiofilbolagsklass, men högsta klassen för "normalbolag". Love Over Gold låter hyfsat och bättre än det mesta från den perioden men ändå inte alls lika bra.

Som tur är har jag aldrig haft oturen att lyssna på Ludwigs ökända remaster. Jag finner det dock en aning märkligt att just han har begått dessa hemskheter när han åtminstone tidigare har släppt ifrån sig en hel del välljudande inspelningar och mastringar.

peber

Inläggav peber » 2004-09-08 09:37

Jag har ovan nämnda skiva i icke-remastrad USA-utgåva (CD), ska jag ta med den till mässan? :D Jag är där på dagen på fredagen...

Jag tycker att den utgåvan låter MYCKET bättre än den remastrade... Till att börja med får man skruva upp volymen en hel del; det finns alltså i alla fall lite sån här...öh...just det, dynamik! :wink:

/P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-08 11:13

Får dock säga att efter att ha ägd den remastrade från första början så blev det en ganska trist upplevelse att höra "originalet"...

Kommer man från andra hållet så är blir säkert också upplevelsen en chock.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-08 11:38

Kna ingen lägga ut ett par lämpliga korta wav-filer så vi som bara har den ena kan jämföra?

Det verkar ju vara ganska stor skillnad. Nattlorden somnar när han hör den gamla och morello blir akut sjösjuk när han hör den nya :-)

peber

Inläggav peber » 2004-09-08 13:37

Jag har faktiskt.se tillgång även till svensk remaster... Jag kan fixa två wav-filer om det är OK med forumets regler att lägga ut sånt...?

/P

Återgå till Generellt om hifi