Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Subjektivistens argumentation funkar ju för film, där allt är mastrat på en D65-kalibrerad monitor. Med en likaledes D65-kalibrerad bildvisare hemma kommer man väldigt nära upplevelsen filmmakarna ville förmedla. Man ser de detaljer som är tänkt, varken mer eller mindre och färgtonen är spot on. En tidig morgon ser ut som en tidig morgon och inte en sen kväll.
Detta funkar dock inte för ljud. Det finns helt enkelt ingen standard som går att jämföra med D65. Ska man komma nära i ljudupplevelse bör man väl snarast skaffa ett likadant rum med samma högtalare som ljudteknikern hade tillgång till när han mixade.
meanmachine skrev:IÖJag vet ju inte exakt hur du gått tillväga när du komponerat din anläggning
Många apparater under lång tid.
KarlXII skrev:Detta funkar dock inte för ljud. Det finns helt enkelt ingen standard som går att jämföra med D65. Ska man komma nära i ljudupplevelse bör man väl snarast skaffa ett likadant rum med samma högtalare som ljudteknikern hade tillgång till när han mixade.
Och vad är svaret på den viktiga frågan? Den som jag fetstilade så att du inte skulle missa den: Hur tyckte du att du har lyckats så här långt?
Vad jag undrar är alltså om det har det varit en framgångsrik strategi, som lett till att du nått målet och numera spelar fonogram utan att fundera på problem i återgivningekedjan?
Vh, iö
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Detta funkar dock inte för ljud. Det finns helt enkelt ingen standard som går att jämföra med D65. Ska man komma nära i ljudupplevelse bör man väl snarast skaffa ett likadant rum med samma högtalare som ljudteknikern hade tillgång till när han mixade.
Nej, studiorum följer inte någon given standard men det spelar föga roll. För oavsett om studioteknikern hör ett insjunket mellanregister eller ej, så är det de facto det som är på skivan. Och vill man komma musiken så nära som möjligt så bör man ju återskapa just det som finns på skivan. Att köpa 10 000 olika högtalare och bygga 100 000 olika rum för "optimera" efter kassa förutsättningar som var, är ju knappast något som hjälper utan stjälper mer.
Hur tycker du att du har lyckats så här långt?
KarlXII skrev:Det är helt klart att något saknas i audiovärlden ifråga om standard, och det är också helt klart att det spelar roll för en transparensentusiast.
Målet är vad jag förstår att "fonogrammet" - vare sig det är ett musikstycke eller ett ljudspår på en film - ska avnjutas som skaparen av det tänkt sig. I praktiken är ju det väldigt, väldigt svårt om inte omöjligt eftersom man inte kan ha någon aning om hur teknikern som mixat har upplevt det. Vi vet ju att det mastras efter alla möjliga konstiga teorier där man använder allt från gamla tv-apparater till NS-10:or.
Ett mycket enkelt och banalt exempel:
På mastertejpen finns ett ljud "frrp".
Ljudteknikern skruvar entusiastiskt på sina rattar och drar i sina spakar och kommer fram till att det låter bättre med "frpph". Dessvärre har han använt en högtalare i en gammal transistorradio och mixat efter, så det han uppfattar som "frpph" där är snarare "frp" på en bättre anläggning.
Detta ljud går i produktion, och hamnar så småningom hemma hos Mr. Transparent. Han lägger i CD:n och det han hör är "frp". Han hör även en del andra saker som ljudteknikern aldrig ens uppfattade. Musiken avlyssnas även hemma hos Mr. Transistor som klart uppfattar "frpph" och inget annat.
Vad är mest transparent här?
KarlXII skrev:Ljudteknikern skruvar entusiastiskt på sina rattar och drar i sina spakar och kommer fram till att det låter bättre med "frpph". Dessvärre har han använt en högtalare i en gammal transistorradio och mixat efter, så det han uppfattar som "frpph" där är snarare "frp" på en bättre anläggning...
meanmachine skrev:Hur tycker du att du har lyckats så här långt?
![]()
OK. Det kan förståss vara lite pannveck och klurerier ibland (rätt ofta) men det är en del av tillfredställelsen...
KarlXII skrev:Vad är mest transparent här?
IngOehman skrev:Igen: Det finns visst standarder för monitorlyssningen!
Varifrån kommer den där "anything goes-idén"???
Haha! Ja, pi60 har ju bara funnits i 30 år!KarlXII skrev:Personligen tycker jag att det verkar vara ett jäkla drag i uppgraderingsbranschen även på dina produkter, Ingvar.
KarlXII skrev:Personligen tycker jag att det verkar vara ett jäkla drag i uppgraderingsbranschen även på dina produkter, Ingvar.
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Vad är mest transparent här?
Den som hör vad som verkligen är på mastern såklart! Hur ska man annars se på det?![]()
Vi har ju dessa problem inom filmens värld, där fel med effekter som man visste (eller inte visste) försvann i dom sämre biograferna från förr, men som vi idag, med HD och hemmabios med bra bild ser. Vad är då korrekt? Att man går in och suddar bort dessa fel (typ synliga trådar mm) eller så låter man det vara för det tillhör själva filmen.
Enligt ditt resonemang Karl, så verkar du gilla att man går in och ändrar, för det är ju så man såg filmen förr. Eller har jag fel?
IngOehman skrev:
Är det för att NS10 har använts som ni tror att det inte finns några standarder för hur lyssningen skall optimeras?
(Isåfall förstår jag er, men vill då påminna om att NS10 ldrig varit avsedd att vara en monitor, bara en högtalare som visar hur illa det kan vara när man INTE har en bra lyssning som siktar på att uppfylla gllande standarder som säger att tonkurvan inte skall uppvisa något frekvensberoende, och att distorsionen skall vara låg).
Vh, iö
Almen skrev:Haha! Ja, pi60 har ju bara funnits i 30 år!KarlXII skrev:Personligen tycker jag att det verkar vara ett jäkla drag i uppgraderingsbranschen även på dina produkter, Ingvar.
phon skrev:IngOehman skrev:
Är det för att NS10 har använts som ni tror att det inte finns några standarder för hur lyssningen skall optimeras?
(Isåfall förstår jag er, men vill då påminna om att NS10 ldrig varit avsedd att vara en monitor, bara en högtalare som visar hur illa det kan vara när man INTE har en bra lyssning som siktar på att uppfylla gllande standarder som säger att tonkurvan inte skall uppvisa något frekvensberoende, och att distorsionen skall vara låg).
Vh, iö
.... hmmmmm .... NS10 var det ja .....![]()
Det verkar som om det fortfarande går att göra hursomhelst!![]()
Bilder från Godmorgon i morse visar tillkomsten av Amanda Jenssens nya CD.
Måste förstås inhandlas och kollas av .... ( ja, jag gillar hennes sångstuk ..... )![]()
![]()
Men ... vad är det för pluttar som står ovanpå? Ännu mindre?
Och inte syns diskanten särskilt tydligt ... det kan väl aldrig vara en serviett som hänger där ....![]()
![]()
Och vem är gubben som ser så oförskämt nöjd ut ?
.
IngOehman skrev:Varför skrev du inte att musiken hade monitorlyssnats via GSM när du ändå höll på?
Saken är den att hela ditt inlägg bygger på en hypotes som inte är sann, så det är meningslöst att besvara den hypotetiska frågan.
Dina påstående om monitorlyssningen är helt verklighetsfrämmande. Man använder inte en högtalare från en transistorradio när man monitorlyssnar i en inspelningsstudio.Jag har i varje fall efter mer än 35 år i olika kontrollrum aldrig sett något sådat.
KarlXII skrev:Nu förstod du inte riktigt. Vi pratar vi inte produkter utan människor. Och människorna tycks i ökande skaror börja med ett pip och sluta med ...I56.
KarlXII skrev:Om mastern inte reflekterar vad teknikern upplevde när han producerade, så känns det ju inte så spännande att vara bokstavstrogen mot den.
Fanns det dock ett sätt att kunna säkerställa en trovärdig återgivning skulle det bli intressant. Å andra sidan - jag har ingen lust att plåga mig genom att lyssna på bra musik med dåligt ljud. Går det att förbättra så jag kan njuta av musiken så gör jag naturligtvis det. Eller, det är vad jag borde göra. Idag har jag inget att skruva på.
KarlXII skrev:Nej, du har fel. Man har haft standarder inom bildvärlden väldigt länge. CIE spikade D65 redan 1931, men ändrade en aning på den 1968. Men redan innan dess fanns det standarder för svartvita filmer, som alla skulle vara mastrade efter 5400 Kelvin som var temperaturen på koltrådsbelysningen i filmstudion.
Nej, jag ändrar inte på bilden. Är det en gammal film som inte är helt korrekt får man nog avskriva det på charmkontot.
subjektivisten skrev:För mig är det rätt ointressant om deras monitor hade blöt eller icke existerande bas, finns det med på skivan/filmen så ska den såklart återges korrekt.
Inget system är perfekt med det du verkar prata för är total anarki, vilket jag kan gilla i andra tillfällen, men inte i detta. För om man har ett system som ger så litet egenljud som möjligt så kommer alla BRA inspelningar låta kanon, och dom mindre bra kommer låta mindre bra.
Ett system som ger och tar lite hur som helst kommer göra att alla BRA inspelningar kommer låta, ja, från bra till dåliga och alla mindre bra kommer låta allt ifrån dåliga till kassa.
Det jag vill säga, vilket jag har haft flera års egen erfarenhet av, är att man kan aldrig få till ett system som färgar skivorna/filmerna till det bättre, utan snarare att man nästan undantagslöst, försämrar dom.
subjektivisten skrev:
Nej, har inte fel eftersom vi talar inte om samma sak. Det jag menar är att med dagens bättre teknik (i många fall) så får vi bättre bild än förr och därmed ser vi fel som man inte såg då. Enligt mig så skall självklart felen vara kvar i filmen, men du borde väl föredra att man tar bort dom väl? För det är väl viktigare att man njuter av filmen istället för se felen?
KarlXII skrev:Jag föredrar ett system där bra inspelningar låter kanon, och dåliga inspelningar låter bra eller acceptabelt. Annars lyssnar jag nämligen inte på musiken.
Jag har kommit fram till att det passar mig bättre att skita i vad upphovsmannen tänkt sig om jag bedömer hans arbete som värdelöst.![]()
KarlXII skrev:Jodå, lite fel har du allt. Har man t.ex. kalibrerat mastern efter 5400K, som HD-versionen av Casablanca, så ser du exakt vad som kom med på originalet. Gamla spelfilmer ligger ju på råfilm och har rent generellt en väldigt hög kvalitet från början. Sen kan ju ålderns tand göra sitt...
KarlXII skrev:Vad jag gör och inte gör? Jag har iallafall ingen generell tumregel att alltid låta synliga eller hörbara fel vara kvar om jag kan göra något åt dem.
För mig är det rätt ointressant om deras monitor hade blöt eller icke existerande bas, finns det med på skivan/filmen så ska den såklart återges korrekt.
subjektivisten skrev:
Och hur får du till detta? Har dina prylar intelligens?
subjektivisten skrev:Du missar poängen igen. Läs om vad jag skrev
subjektivisten skrev:Du gör ju som du vill men vad är det för generella tumreglar du snackar om? Jag är sugen att veta vilken prylar som du har som verkar kunna tänka och ändra sig beroende på vilken skiva man spelar.
Användare som besöker denna kategori: nasse och 30 gäster