Låta bra resp låta dåligt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-19 09:31

Subjektivistens argumentation funkar ju för film, där allt är mastrat på en D65-kalibrerad monitor. Med en likaledes D65-kalibrerad bildvisare hemma kommer man väldigt nära upplevelsen filmmakarna ville förmedla. Man ser de detaljer som är tänkt, varken mer eller mindre och färgtonen är spot on. En tidig morgon ser ut som en tidig morgon och inte en sen kväll.

Detta funkar dock inte för ljud. Det finns helt enkelt ingen standard som går att jämföra med D65. Ska man komma nära i ljudupplevelse bör man väl snarast skaffa ett likadant rum med samma högtalare som ljudteknikern hade tillgång till när han mixade.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-19 09:33

KarlXII skrev:Subjektivistens argumentation funkar ju för film, där allt är mastrat på en D65-kalibrerad monitor. Med en likaledes D65-kalibrerad bildvisare hemma kommer man väldigt nära upplevelsen filmmakarna ville förmedla. Man ser de detaljer som är tänkt, varken mer eller mindre och färgtonen är spot on. En tidig morgon ser ut som en tidig morgon och inte en sen kväll.

Detta funkar dock inte för ljud. Det finns helt enkelt ingen standard som går att jämföra med D65. Ska man komma nära i ljudupplevelse bör man väl snarast skaffa ett likadant rum med samma högtalare som ljudteknikern hade tillgång till när han mixade.

I love you :) :oops:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-19 12:28

Åjo, visst tusan finns det standarder (stereoöppningsvinkeln skall vara rätt, tonkurvan skall vara rak, distorsionen skall vara låg och så vidare). Och på samma sätt som när det gäller bild är det dessutom så, att man inte inkluderar rummet i standarden för stereolyssning* annat än den del som DIREKT påverkar bilden/ljudet (alltså ljud och/eller ljus som kommer från bilden/ljudbilden).

Man har t ex ingen lampa riktad mot bilden när man tittar på den, men resten av rummet kan se ut på olika sätt. Det finns många idéer om hur ett rum som är trevligt att vara i skall vara utformat, men det ingår inte i standarden för stereouppspelningen, som bara inbegriper stereoöppningen. På precis det sättet är direktljudet kontrollerat i alla seriösa studior, medan reflekterat ljud (som inte tillhör inspelningsvörlden utan lyssningsvärlden) kan se ut (låta) lite hur som helst.

meanmachine skrev:
Jag vet ju inte exakt hur du gått tillväga när du komponerat din anläggning

Många apparater under lång tid. :)

Och vad är svaret på den viktiga frågan? Den som jag fetstilade så att du inte skulle missa den: Hur tyckte du att du har lyckats så här långt?

Vad jag undrar är alltså om det har det varit en framgångsrik strategi, som lett till att du nått målet och numera spelar fonogram utan att fundera på problem i återgivningekedjan?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-05-19 12:35, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-19 12:30

KarlXII skrev:Detta funkar dock inte för ljud. Det finns helt enkelt ingen standard som går att jämföra med D65. Ska man komma nära i ljudupplevelse bör man väl snarast skaffa ett likadant rum med samma högtalare som ljudteknikern hade tillgång till när han mixade.

Nej, studiorum följer inte någon given standard men det spelar föga roll. För oavsett om studioteknikern hör ett insjunket mellanregister eller ej, så är det de facto det som är på skivan. Och vill man komma musiken så nära som möjligt så bör man ju återskapa just det som finns på skivan. Att köpa 10 000 olika högtalare och bygga 100 000 olika rum för "optimera" efter kassa förutsättningar som var, är ju knappast något som hjälper utan stjälper mer.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-19 12:45

Och vad är svaret på den viktiga frågan? Den som jag fetstilade så att du inte skulle missa den: Hur tyckte du att du har lyckats så här långt?

Vad jag undrar är alltså om det har det varit en framgångsrik strategi, som lett till att du nått målet och numera spelar fonogram utan att fundera på problem i återgivningekedjan?

Vh, iö

Ger väl en sak som ni ofta saknar. En snabb test jämför med lånd tids ägande samt brukande tycker jag fungerar mycket bättre en en eftermiddags tester. Men det är ju jag det.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-19 12:46

Okej... Då tar vi samma fråga en tredje gång:

Hur tycker du att du har lyckats så här långt?

Vad jag undrar är alltså om det sätt du valt apparater för din stereoanläggning har det varit en framgångsrik strategi, som lett till att du nått målet och numera spelar fonogram utan att du behöver fundera på problem i återgivningskedjan?

Jag ber dig inte jämföra med andra tekniker att välja utrustning som du kanske inte ens förstår hur de fungerar och som du garanterat inte har någon egen erfarenhet av (de jag använder t ex), utan jag ber dig BARA svara på om de metoder som just du använder har lett till att:

Du hittade snabbt en anläggning som gjorde allt det du önskade av den, och sedan dess är du nöjd och glad och inte känner några behov av att byta några delar av din hifi-anläggning (annat än när något går sönder eller när nya standarder kräver nya apparater)

Är det verkligen en svår fråga? :o

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-05-19 12:57, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-19 12:48

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Detta funkar dock inte för ljud. Det finns helt enkelt ingen standard som går att jämföra med D65. Ska man komma nära i ljudupplevelse bör man väl snarast skaffa ett likadant rum med samma högtalare som ljudteknikern hade tillgång till när han mixade.

Nej, studiorum följer inte någon given standard men det spelar föga roll. För oavsett om studioteknikern hör ett insjunket mellanregister eller ej, så är det de facto det som är på skivan. Och vill man komma musiken så nära som möjligt så bör man ju återskapa just det som finns på skivan. Att köpa 10 000 olika högtalare och bygga 100 000 olika rum för "optimera" efter kassa förutsättningar som var, är ju knappast något som hjälper utan stjälper mer.

Igen: Det finns visst standarder för monitorlyssningen!

Varifrån kommer den där "anything goes-idén"???

Är det för att NS10 har använts som ni tror att det inte finns några standarder för hur lyssningen skall optimeras?

(Isåfall förstår jag er, men vill då påminna om att NS10 ldrig varit avsedd att vara en monitor, bara en högtalare som visar hur illa det kan vara när man INTE har en bra lyssning som siktar på att uppfylla gllande standarder som säger att tonkurvan inte skall uppvisa något frekvensberoende, och att distorsionen skall vara låg).

Det finns standarder för monitorlyssningen, och det är standarder av samma slag som t ex de som föreskriver att en effektförstärkares utimpedans skall vara låg, att kablar skall vara lågohmiga och låg induktiva.

Det kan möjligen kan klaga på är att det inte finns några entydiga toleranser på hur stora avvikelser från rak tonkurva som är "tillåtet", men även om det är omöjligt att nå 0% distorsion och 0 dB avvikelse från en rak tonkurva och en stereoöppningsvinkel på +/- 23,00000... (eller 22,5000....) grader, så finns standarden där.

Alternativa standarder kan vara att tonkurvan skall se ut på något helt annat sätt. I Grammofon-världen finns t ex RIAA, och i bandspelarvälrden har vi NAB, och sedan finns i CD-standarden även en pre-/de-emphasis. I samtliga dessa fall finns specificerat hur tonkurvan sakll se ut, men det finns ingen gräns för hur stora avvikelser som är "tillåtna". Man litar på att alla gör så bra de kan helt enkelt, och stadarden behöver bara berätta vilka värden som är nominella.

Vh, iö

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-19 12:58

:oops:

OK. Det kan förståss vara lite pannveck och klurerier ibland (rätt ofta) men det är en del av tillfredställelsen... :P

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-19 12:59

Det är helt klart att något saknas i audiovärlden ifråga om standard, och det är också helt klart att det spelar roll för en transparensentusiast.
Målet är vad jag förstår att "fonogrammet" - vare sig det är ett musikstycke eller ett ljudspår på en film - ska avnjutas som skaparen av det tänkt sig. I praktiken är ju det väldigt, väldigt svårt om inte omöjligt eftersom man inte kan ha någon aning om hur teknikern som mixat har upplevt det. Vi vet ju att det mastras efter alla möjliga konstiga teorier där man använder allt från gamla tv-apparater till NS-10:or.

Ett mycket enkelt och banalt exempel:

På mastertejpen finns ett ljud "frrp".
Ljudteknikern skruvar entusiastiskt på sina rattar och drar i sina spakar och kommer fram till att det låter bättre med "frpph". Dessvärre har han använt en högtalare i en gammal transistorradio och mixat efter, så det han uppfattar som "frpph" där är snarare "frp" på en bättre anläggning.
Detta ljud går i produktion, och hamnar så småningom hemma hos Mr. Transparent. Han lägger i CD:n och det han hör är "frp". Han hör även en del andra saker som ljudteknikern aldrig ens uppfattade. Musiken avlyssnas även hemma hos Mr. Transistor som klart uppfattar "frpph" och inget annat.

Vad är mest transparent här?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-19 13:08

så vad kan jag göra om jag vill ha en naturtrogen återgivning hemma, vilka högtalare ska jag välja? vilken stärkare? vilken signalkälla? men viktigast av allt, vilka plattor ska jag lyssna på?
Bikinitider

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-19 13:09

KarlXII skrev:Det är helt klart att något saknas i audiovärlden ifråga om standard, och det är också helt klart att det spelar roll för en transparensentusiast.
Målet är vad jag förstår att "fonogrammet" - vare sig det är ett musikstycke eller ett ljudspår på en film - ska avnjutas som skaparen av det tänkt sig. I praktiken är ju det väldigt, väldigt svårt om inte omöjligt eftersom man inte kan ha någon aning om hur teknikern som mixat har upplevt det. Vi vet ju att det mastras efter alla möjliga konstiga teorier där man använder allt från gamla tv-apparater till NS-10:or.

Ett mycket enkelt och banalt exempel:

På mastertejpen finns ett ljud "frrp".
Ljudteknikern skruvar entusiastiskt på sina rattar och drar i sina spakar och kommer fram till att det låter bättre med "frpph". Dessvärre har han använt en högtalare i en gammal transistorradio och mixat efter, så det han uppfattar som "frpph" där är snarare "frp" på en bättre anläggning.
Detta ljud går i produktion, och hamnar så småningom hemma hos Mr. Transparent. Han lägger i CD:n och det han hör är "frp". Han hör även en del andra saker som ljudteknikern aldrig ens uppfattade. Musiken avlyssnas även hemma hos Mr. Transistor som klart uppfattar "frpph" och inget annat.

Vad är mest transparent här?

Du är min kille hela dan! :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-19 13:13

KarlXII skrev:Ljudteknikern skruvar entusiastiskt på sina rattar och drar i sina spakar och kommer fram till att det låter bättre med "frpph". Dessvärre har han använt en högtalare i en gammal transistorradio och mixat efter, så det han uppfattar som "frpph" där är snarare "frp" på en bättre anläggning...

Varför skrev du inte att musiken hade monitorlyssnats via GSM när du ändå höll på?

Saken är den att hela ditt inlägg bygger på en hypotes som inte är sann, så det är meningslöst att besvara den hypotetiska frågan.

Dina påstående om monitorlyssningen är helt verklighetsfrämmande. Man använder inte en högtalare från en transistorradio när man monitorlyssnar i en inspelningsstudio. 8O Jag har i varje fall efter mer än 35 år i olika kontrollrum aldrig sett något sådat.

Visst förekommer det att man använder alldeles för dålig utrustning och just NS10 är väl dem mest välkända exemplet på det (och visst har NS10 många usla produktioner på sitt samvete). Men saken är den att det som kännetecknar usel utrustning är att den är så annorlunda från annan usel utrustning. Usel monotorlyssning är således det sämsta tänkbara argumentet för att använda en usel utrustning därhemma.

Och igen: Även om det finns fall där man använt usla lyssningar (hundrafaldigt bättre än din hypotetiska transistorradiohögtalare dock) så finns det en standard för hur monitorlyssningen skall bete sig tekniskt. :)

meanmachine skrev:

:oops:

OK. Det kan förståss vara lite pannveck och klurerier ibland (rätt ofta) men det är en del av tillfredställelsen... :P

Bra svar!

Rakt och ärligt.

Jag kan luta mig tillbaka och lyssna på musik utan att ens tänka en tanke på problem i kedjan. Så - jag tror jag kommer att fortsätta förorda metoder som har möjlighet att leda till sådana kedjor. ;)

Men - för den som ser apparaterna (och det ständiga bytandet av dem) som en viktig del av hobbyn är saken förstås en helt annan! Och deras hobby är inte sämre än någon annans - men det är inte dem jag vänder mig till.

Jag tror nämligen att man skall förstå dem man vänder sig till om man skall kunna bidra med något värdefullt. Jag kan inte bidra med några värdefulla tips till den som INTE har som mål att kombinera ihop en anläggning som är så bra att man kan slappna av och känna att man är "färdig" - och att den känslan håller år efter år! En anläggning för den som framförallt är nyfiken på musik och på musikinspelningar. Sådan är jag själv nämligen.

Men jag tror inte att den som gillar att; [byta apparater, lyssna på dem, välja någon, finna att man blir besviken på den efter en tid, söka nytt, bli överväldigad, finna att entusiasmen avtrappas, börja störa sig på att det där som lät så bra börjar bli jobbigt att lyssna på, inse att den inte plockade fram något ut inspelningarna, utan att den bara la till en färgning som blir värre och värre att stå ut med för varje dag, men sedan hitta en ny apparat som låter på ett helt annat - fascinerande - sätt, som man köper, och tröttnar på....] har några som helst svågigheter med att få hjälp att hitta nya apparater att byta till. ;)

Är man sådan kan man ju vända sig till nästan vem som helst i branschen (inklusive begagnatsäljare). Alla hjälper med glädje till med att sälja apparater till dig som leder till att du kommer att lära känna dem, och när du inte står ut med dem längre kommer du att komma tillbaka och köpa en apparat till, och en till...

Så det är inget jag behöver vara behjälplig med. Eller hur?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-05-19 13:29, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-19 13:15

Personligen tycker jag att det verkar vara ett jäkla drag i uppgraderingsbranschen även på dina produkter, Ingvar. :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-19 13:24

KarlXII skrev:Vad är mest transparent här?

Den som hör vad som verkligen är på mastern såklart! Hur ska man annars se på det? :?
Vi har ju dessa problem inom filmens värld, där fel med effekter som man visste (eller inte visste) försvann i dom sämre biograferna från förr, men som vi idag, med HD och hemmabios med bra bild ser. Vad är då korrekt? Att man går in och suddar bort dessa fel (typ synliga trådar mm) eller så låter man det vara för det tillhör själva filmen.

Enligt ditt resonemang Karl, så verkar du gilla att man går in och ändrar, för det är ju så man såg filmen förr. Eller har jag fel?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-19 13:25

IngOehman skrev:Igen: Det finns visst standarder för monitorlyssningen!

Intressant. Men hur ofta följs dom? Verkligen stora studios kanske är bättre än mindre?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-19 13:35

KarlXII skrev:Personligen tycker jag att det verkar vara ett jäkla drag i uppgraderingsbranschen även på dina produkter, Ingvar. :wink:
Haha! Ja, pi60 har ju bara funnits i 30 år! :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-19 13:43

KarlXII skrev:Personligen tycker jag att det verkar vara ett jäkla drag i uppgraderingsbranschen även på dina produkter, Ingvar. :wink:

Det stämmer inte alls. Byten hör till undantagen. De flesta av de ungefär 5000 par högtalare jag tillverkat har aldrig bytt ägare.

Några har dock uppgraderat, och i ett extremt litet antal fall har det resulterat i vidare försäljning.

Dock är det ju så att, "att gå vidare längs samma väg" inte alls är samma sak som att gå runt i cirklar (eller zick-zack och kors och tvärs). Att uppgradera och bygga ut i en entydig riktning är inte samma sak som att ändra och byta i en ändlös karusell.

Att t ex skaffa en mindre anläggning till vardagsrummet, som sedan hamnar i sovrummet när man skaffar en större till vardagsrummet har ju inget med byteskarusellen att göra, det betyder ju bara att man kanske vill ha mera musiklyssning i sitt liv!

Men nu var det väl inte Ino det handlade om här, utan musikåtergivning och om bra och dåligt ljud i ett allmänt perspektiv, eller? Jag har inte talat om varken Ino eller om några andra märken.

Bara om principen att skaffa sig en anläggning för att man är nyfiken på musiken och vill återge den så korrekt som möjligt och ser fram emot alla överraskningar man kommer att möta från inspelningarna - kontra att vilja att saker skall låta som ens egen föreställningsvärld av hur de låter.

Jag har sett att vägen till en musikåtergivning man blir inte bara nöjd utan överrumplad och fascinerad av år efter år, handlar om att man måste titta på del för del och sträva efter att låta dem släppa igenom så mycket som det bara går.

Och jag har märkt att det viktigaste skälet till att det är så viktigt är att man kan skilja mellan fula och fina fel inte är att man skall behandla dem olika - utan tvärtom!

Men behöver kunna skilja mellan fula fel och fina fel och INGA fel, om man skall kunna behandla de "fina felen" likadant som de fula felen, det vill säga välja bort dem.

"Fina fel" är ju sällan fina i längden, i synnerhet inte med en mångfald komplext programmaterial spelat genom dem. :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-19 13:47

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Vad är mest transparent här?

Den som hör vad som verkligen är på mastern såklart! Hur ska man annars se på det? :?
Vi har ju dessa problem inom filmens värld, där fel med effekter som man visste (eller inte visste) försvann i dom sämre biograferna från förr, men som vi idag, med HD och hemmabios med bra bild ser. Vad är då korrekt? Att man går in och suddar bort dessa fel (typ synliga trådar mm) eller så låter man det vara för det tillhör själva filmen.

Enligt ditt resonemang Karl, så verkar du gilla att man går in och ändrar, för det är ju så man såg filmen förr. Eller har jag fel?

Om mastern inte reflekterar vad teknikern upplevde när han producerade, så känns det ju inte så spännande att vara bokstavstrogen mot den.
Fanns det dock ett sätt att kunna säkerställa en trovärdig återgivning skulle det bli intressant. Å andra sidan - jag har ingen lust att plåga mig genom att lyssna på bra musik med dåligt ljud. Går det att förbättra så jag kan njuta av musiken så gör jag naturligtvis det. Eller, det är vad jag borde göra. Idag har jag inget att skruva på. :(

Nej, du har fel. Man har haft standarder inom bildvärlden väldigt länge. CIE spikade D65 redan 1931, men ändrade en aning på den 1968. Men redan innan dess fanns det standarder för svartvita filmer, som alla skulle vara mastrade efter 5400 Kelvin som var temperaturen på koltrådsbelysningen i filmstudion.

Nej, jag ändrar inte på bilden. Är det en gammal film som inte är helt korrekt får man nog avskriva det på charmkontot. 8)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-19 13:48

IngOehman skrev:

Är det för att NS10 har använts som ni tror att det inte finns några standarder för hur lyssningen skall optimeras?

(Isåfall förstår jag er, men vill då påminna om att NS10 ldrig varit avsedd att vara en monitor, bara en högtalare som visar hur illa det kan vara när man INTE har en bra lyssning som siktar på att uppfylla gllande standarder som säger att tonkurvan inte skall uppvisa något frekvensberoende, och att distorsionen skall vara låg).
Vh, iö

.... hmmmmm .... NS10 var det ja ..... :D

Det verkar som om det fortfarande går att göra hursomhelst! :o

Bilder från Godmorgon i morse visar tillkomsten av Amanda Jenssens nya CD.
Måste förstås inhandlas och kollas av .... ( ja, jag gillar hennes sångstuk ..... ) 8O :lol:

Bild
Bild
Bild

Men ... vad är det för pluttar som står ovanpå? Ännu mindre med vit kon? Måste vara en NS-1 då .... :)
Och inte syns diskanten särskilt tydligt ... det kan väl aldrig vara en serviett som hänger där .... :lol: :lol:
Och vem är gubben som ser så oförskämt nöjd ut ?

.
Senast redigerad av phon 2008-05-19 13:52, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-19 13:49

Almen skrev:
Haha! Ja, pi60 har ju bara funnits i 30 år! :D

Nu förstod du inte riktigt. Vi pratar vi inte produkter utan människor. Och människorna tycks i ökande skaror börja med ett pip och sluta med ...I56. :roll:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-19 13:52

phon skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

.... hmmmmm .... NS10 var det ja ..... :D

Det verkar som om det fortfarande går att göra hursomhelst! :o

Bilder från Godmorgon i morse visar tillkomsten av Amanda Jenssens nya CD.
Måste förstås inhandlas och kollas av .... ( ja, jag gillar hennes sångstuk ..... ) 8O :lol:

Bild
Bild
Bild

Men ... vad är det för pluttar som står ovanpå? Ännu mindre?
Och inte syns diskanten särskilt tydligt ... det kan väl aldrig vara en serviett som hänger där .... :lol: :lol:
Och vem är gubben som ser så oförskämt nöjd ut ?

.

Amandas Killing my babies är rätt bra faktiskt. Och låter OK. :)
Inte toppklass - långt ifrån - men väldigt mycket bättre än Idolvinnarens skiva. Den borde stå som monument för riktigt uselt klingande CD:s.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-19 13:54

Ja, inte tyckte jag att Picasso lät särskilt bra ens i programmet. Har hört henne i nån låt på radio och det kändes inte mycket bättre då heller.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-19 14:03

IngOehman skrev:Varför skrev du inte att musiken hade monitorlyssnats via GSM när du ändå höll på?

Saken är den att hela ditt inlägg bygger på en hypotes som inte är sann, så det är meningslöst att besvara den hypotetiska frågan.

Dina påstående om monitorlyssningen är helt verklighetsfrämmande. Man använder inte en högtalare från en transistorradio när man monitorlyssnar i en inspelningsstudio. 8O Jag har i varje fall efter mer än 35 år i olika kontrollrum aldrig sett något sådat.

Jag glömde GSM. :oops:
Nejdå, riktigt så illa kanske det inte är.

Inte sann? Det är klart att den är sann. Det har jag rätt från hästens mun faktiskt. En ljudtekniker jag känner använder de metoderna och frustar föraktfullt år min "audiofili" Klart att hans inspelningar låter skit precis överallt, men han är ju definitivt inte ensam.

Kommer du verkligen ihåg när du sprang i kontrollrum när du var mindre än tio år? :lol:

För övrigt tror jag att det är en ny idé man har - "Komprimera skiten så den hörs, och mastra den så den låter bra i bil, hissar och kontor så når vi flera lyssnare."

Personligen tycker jag att det är en ofattbart tråkig trend.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-19 14:09

KarlXII skrev:Nu förstod du inte riktigt. Vi pratar vi inte produkter utan människor. Och människorna tycks i ökande skaror börja med ett pip och sluta med ...I56. :roll:

Det är ju en uppgradering så som Ingvar beskrev. Det är ju inte så att piP och i32s låter helt olika, som många andra prylar gör, utan dom strävar efter samma mål fast med olika förutsättningar.
Så att gå från piP till pi60s är ju inte samma som gå från Krell 600 till Jadis röris.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-05-19 14:11

Det är ett par Aurotone.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-19 14:19

KarlXII skrev:Om mastern inte reflekterar vad teknikern upplevde när han producerade, så känns det ju inte så spännande att vara bokstavstrogen mot den.
Fanns det dock ett sätt att kunna säkerställa en trovärdig återgivning skulle det bli intressant. Å andra sidan - jag har ingen lust att plåga mig genom att lyssna på bra musik med dåligt ljud. Går det att förbättra så jag kan njuta av musiken så gör jag naturligtvis det. Eller, det är vad jag borde göra. Idag har jag inget att skruva på. :(

För mig är det rätt ointressant om deras monitor hade blöt eller icke existerande bas, finns det med på skivan/filmen så ska den såklart återges korrekt.
Inget system är perfekt med det du verkar prata för är total anarki, vilket jag kan gilla i andra tillfällen, men inte i detta. För om man har ett system som ger så litet egenljud som möjligt så kommer alla BRA inspelningar låta kanon, och dom mindre bra kommer låta mindre bra.

Ett system som ger och tar lite hur som helst kommer göra att alla BRA inspelningar kommer låta, ja, från bra till dåliga och alla mindre bra kommer låta allt ifrån dåliga till kassa.

Det jag vill säga, vilket jag har haft flera års egen erfarenhet av, är att man kan aldrig få till ett system som färgar skivorna/filmerna till det bättre, utan snarare att man nästan undantagslöst, försämrar dom.

KarlXII skrev:Nej, du har fel. Man har haft standarder inom bildvärlden väldigt länge. CIE spikade D65 redan 1931, men ändrade en aning på den 1968. Men redan innan dess fanns det standarder för svartvita filmer, som alla skulle vara mastrade efter 5400 Kelvin som var temperaturen på koltrådsbelysningen i filmstudion.

Nej, jag ändrar inte på bilden. Är det en gammal film som inte är helt korrekt får man nog avskriva det på charmkontot. 8)

Nej, har inte fel eftersom vi talar inte om samma sak. Det jag menar är att med dagens bättre teknik (i många fall) så får vi bättre bild än förr och därmed ser vi fel som man inte såg då. Enligt mig så skall självklart felen vara kvar i filmen, men du borde väl föredra att man tar bort dom väl? För det är väl viktigare att man njuter av filmen istället för se felen?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-19 14:40

subjektivisten skrev:För mig är det rätt ointressant om deras monitor hade blöt eller icke existerande bas, finns det med på skivan/filmen så ska den såklart återges korrekt.
Inget system är perfekt med det du verkar prata för är total anarki, vilket jag kan gilla i andra tillfällen, men inte i detta. För om man har ett system som ger så litet egenljud som möjligt så kommer alla BRA inspelningar låta kanon, och dom mindre bra kommer låta mindre bra.

Ett system som ger och tar lite hur som helst kommer göra att alla BRA inspelningar kommer låta, ja, från bra till dåliga och alla mindre bra kommer låta allt ifrån dåliga till kassa.

Det jag vill säga, vilket jag har haft flera års egen erfarenhet av, är att man kan aldrig få till ett system som färgar skivorna/filmerna till det bättre, utan snarare att man nästan undantagslöst, försämrar dom.

Jag föredrar ett system där bra inspelningar låter kanon, och dåliga inspelningar låter bra eller acceptabelt. Annars lyssnar jag nämligen inte på musiken.
Jag har kommit fram till att det passar mig bättre att skita i vad upphovsmannen tänkt sig om jag bedömer hans arbete som värdelöst. 8)

subjektivisten skrev:
Nej, har inte fel eftersom vi talar inte om samma sak. Det jag menar är att med dagens bättre teknik (i många fall) så får vi bättre bild än förr och därmed ser vi fel som man inte såg då. Enligt mig så skall självklart felen vara kvar i filmen, men du borde väl föredra att man tar bort dom väl? För det är väl viktigare att man njuter av filmen istället för se felen?

Jodå, lite fel har du allt. Har man t.ex. kalibrerat mastern efter 5400K, som HD-versionen av Casablanca, så ser du exakt vad som kom med på originalet. Gamla spelfilmer ligger ju på råfilm och har rent generellt en väldigt hög kvalitet från början. Sen kan ju ålderns tand göra sitt...

Vad jag gör och inte gör? Jag har iallafall ingen generell tumregel att alltid låta synliga eller hörbara fel vara kvar om jag kan göra något åt dem. :P

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-19 15:11

KarlXII skrev:Jag föredrar ett system där bra inspelningar låter kanon, och dåliga inspelningar låter bra eller acceptabelt. Annars lyssnar jag nämligen inte på musiken.
Jag har kommit fram till att det passar mig bättre att skita i vad upphovsmannen tänkt sig om jag bedömer hans arbete som värdelöst. 8)

Och hur får du till detta? Har dina prylar intelligens?

KarlXII skrev:Jodå, lite fel har du allt. Har man t.ex. kalibrerat mastern efter 5400K, som HD-versionen av Casablanca, så ser du exakt vad som kom med på originalet. Gamla spelfilmer ligger ju på råfilm och har rent generellt en väldigt hög kvalitet från början. Sen kan ju ålderns tand göra sitt...

Du missar poängen igen. Läs om vad jag skrev

KarlXII skrev:Vad jag gör och inte gör? Jag har iallafall ingen generell tumregel att alltid låta synliga eller hörbara fel vara kvar om jag kan göra något åt dem. :P

Du gör ju som du vill men vad är det för generella tumreglar du snackar om? Jag är sugen att veta vilken prylar som du har som verkar kunna tänka och ändra sig beroende på vilken skiva man spelar.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-19 15:21

För mig är det rätt ointressant om deras monitor hade blöt eller icke existerande bas, finns det med på skivan/filmen så ska den såklart återges korrekt.

DEtta är ju så snurrigt att jag tappar hakan. 8O :lol:

Vad är poängen med att jaga perfektion in absurdum mot inspelningen när den är kass. 8O :? :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-19 15:46

subjektivisten skrev:
Och hur får du till detta? Har dina prylar intelligens?

Huh? Inte vad jag vet.
Och jag har väl inte sagt att jag får till det heller....
Vad jag säger är att jag inte har som uttalat mål att lyssna på vilket skräp som helst.

subjektivisten skrev:Du missar poängen igen. Läs om vad jag skrev

Läser igen, kommer fram till samma slutsats igen.
Vad är det för fel du talar om mer specifikt?

subjektivisten skrev:Du gör ju som du vill men vad är det för generella tumreglar du snackar om? Jag är sugen att veta vilken prylar som du har som verkar kunna tänka och ändra sig beroende på vilken skiva man spelar.

Så kallat trams och förtjänar inget svar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi