Låta bra resp låta dåligt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-19 16:07

KarlXII skrev:Huh? Inte vad jag vet.
Och jag har väl inte sagt att jag får till det heller....
Vad jag säger är att jag inte har som uttalat mål att lyssna på vilket skräp som helst.

Ja, eftersom du skrev "Jag föredrar ett system där bra inspelningar låter kanon, och dåliga inspelningar låter bra eller acceptabelt" så måste det betyda att dom ändrar färgning beroende på vad du spelar. För om vi säger att en apparat/högtalare ger ett fylligare ljud till några tunnare inspelningar så kommer den ju även ge fylligare ljud till dom inspelningar som redan har fylligt ljud. Det vill säga kaka på kaka.
Enda sättet att slippa detta vore ju om apparaterna/högtalarna tänkte själv och lät bli att färga ljudet vid bra inspelningar och sen har en 10 000 olika färgningar för dom mindre bra till kassa inspelningarna.

Eller hur menar du att det funkar?

KarlXII skrev:Läser igen, kommer fram till samma slutsats igen.
Vad är det för fel du talar om mer specifikt?

Som jag redan skrev, så kan man med dagens bättre utrustning se fel som man inte såg förr. Det finns exempel på gamla sci-fi filmer där man ser tydligt att effekterna hänger i smala trådar, något man inte såg förr i tiden. Ska man då ta bort dom felen, eftersom man inte såg dom förr, eller ska man låta det vara, för så är faktiskt källan?

KarlXII skrev:Så kallat trams och förtjänar inget svar.

Det är ju du som drog in tumreglar, INTE jag. 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-19 16:14

subjektivisten skrev:
Jag är sugen att veta vilken prylar som du har som verkar kunna tänka och ändra sig beroende på vilken skiva man spelar.

Jag tror att KarlXII tänker lite som jag gör, alltså att det som händelsevis råkar finnas på en CD egentligen inte är någon referens alls.

Det som finns där speglar bara just den teknikerns smak, och möjligen finansdirektörens smak, i just det skivbolaget. Någon liten skärva av artisten kan undantagsvis ha slunkit med också ... :)

Ett uppförande som tas upp på masterband kan ju låta precis hursomhelst efter att ha gått igenom en skivstudio med efterföljande mastring.

Samma masterband kan bli till tio olika CD från tio olika skivbolag, varav ingen av dem låter lika, eller lika det ursprunglliga uppförandet.

Visst kan jag förstå att det kan vara kul att försöka kartlägga olika skivbolag och deras tekniker, och sedan försöka jämföra med hur det borde ha låtit när man hör artisten live .... men men ..... :)

En CD innehåller en teknisk signal, som i bästa fall liknar den musik som avsågs att spelas in.

För att återge den tekniska signalen korrekt behövs en anläggning som inte lägger till färgningar, en transparent anläggning för återgivning av tekniska signaler.

För att återge musiken som gav upphov till nämnda tekniska signal behövs dessutom möjligheten att fritt kunna lägga på olika färgningar, en färgande anläggning för transparent återgivning av musiken.

När den tekniska signalen är rätt omfärgad så har man möjligen närmat sig en relativt bra ofärgad återgivning av själva musiken. Riktigt ofärgat blir det aldrig, men det kan bli väldigt bra ändå.

Om man bara litar på den tekniska signalen från en CD, och försöker få den opåverkat återgiven, så får man en kraftig sameness.

Olika sameness från olika skivbolag, och från olika tekniker. Det blir oerhört tröttande i längden, låter trist och tråkigt. NS10-sameness är en typ, komprimerings-sameness är en annan. Dessutom teknikers personliga preferenser.

Varför vill man lyssna på en viss teknikers smak?

Om jag inte alls vet hur artisten brukar låta så känns det bättre, för mig, att använda min egen smak. Tids nog kanske jag lär mig hur artisten egentligen vill ha det och kan färga ljudet så att det blir så naturtroget som möjligt.

Men som sagt, det krävs en transparent anläggning, som har förmågan att färga ljudet på de sätt som behövs för varje skadad CD.

Som Richard nästan brukar säga:

En CD-produktion kan aldrig förbättra musiken, den kan bara koda den till en teknisk signal. Vanligen kodas den till en allt annat än perfekt teknisk signal. :)

Det bästa är väl förstås att försöka färga om själva skivan direkt, att läsa in den i datorn och lägga på olika filter tills det blir acceptabelt, och sedan bränna om den.

Då kan man sedan spela av skivan nästan ofärgat i sin anläggning, och även i andras anläggningar som kanske inte har möjligheten att återge färgade skivor ofärgat.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2008-05-19 16:25

:) Jag skulle verkligen, verkligen vilja ha en apparat som kan genomskåda det som är inspelat på skivan, se förbi teknikers insatser och förvrängningar och helt anpassa sig efter min smak och/eller känna till hur de olika musikerna och kompositörerna tänkt och sedan återskapa det i mitt rum! :P Finns det nån sån? Är den dyr? Behövs det många eller räcker det med en enda?

/en john som drömmer mitt på dagen

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-19 16:31

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Huh? Inte vad jag vet.
Och jag har väl inte sagt att jag får till det heller....
Vad jag säger är att jag inte har som uttalat mål att lyssna på vilket skräp som helst.

Ja, eftersom du skrev "Jag föredrar ett system där bra inspelningar låter kanon, och dåliga inspelningar låter bra eller acceptabelt" så måste det betyda att dom ändrar färgning beroende på vad du spelar. För om vi säger att en apparat/högtalare ger ett fylligare ljud till några tunnare inspelningar så kommer den ju även ge fylligare ljud till dom inspelningar som redan har fylligt ljud. Det vill säga kaka på kaka.
Enda sättet att slippa detta vore ju om apparaterna/högtalarna tänkte själv och lät bli att färga ljudet vid bra inspelningar och sen har en 10 000 olika färgningar för dom mindre bra till kassa inspelningarna.

KarlXII skrev:Läser igen, kommer fram till samma slutsats igen.
Vad är det för fel du talar om mer specifikt?

Som jag redan skrev, så kan man med dagens bättre utrustning se fel som man inte såg förr. Det finns exempel på gamla sci-fi filmer där man ser tydligt att effekterna hänger i smala trådar, något man inte såg förr i tiden. Ska man då ta bort dom felen, eftersom man inte såg dom förr, eller ska man låta det vara, för så är faktiskt källan?

KarlXII skrev:Så kallat trams och förtjänar inget svar.

Det är ju du som drog in tumreglar, INTE jag. 8O

Hehe. Det stora problemet är att du har så usel diskussionsteknik. Gång efter gång föröker du driva mig i den gamla fällan med "intelligenta apparater". Lägg ner. Det funkar inte.

I korthet är det väldigt enkelt. Bild avnjuter jag på kalibrerad D65 projektorbild. Det som finns där - det finns där, meningen eller inte från filmskaparen. Filmljudet avnjuter jag genom en 5.1-setup med högtalarna utplacerade enligt ITU:s riktlinjer. Det är inte så mycket mer jag kan göra. Men finner jag att talet ligger för lågt t.ex., så drar jag mig inte för att höja centerkanalen ett par snäpp trots att det kanske kränker filmskaparens/konstnärens intention att skapa en känsla av utanförskap eller vad det nu kan vara. :roll:

Min tvåkanalsmusik lyssnar jag på enligt de grova riktlinjer som finns vad gäller placering av högtalare osv. Mitt mål är att bra inspelningar ska låta kanon och att dåliga inspelningar ska låta bra eller acceptabelt. Jag kan inte se något fel i det. Konsekvensen av att inte ha det är ju att dåliga inspelningar låter illa eller oacceptabelt, och det är ju synd att behöva begränsa sig från eljest bra musik på det viset.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-19 16:37

subjektivisten skrev:

Vill man inte vrida på tonkontrollerna så kan man ändra direkt på den CD man nyss köpt, och bränna en ny. Jag har anti-NS10-filter och skrikfilter förprogrammerade i min Adobe Audition, sen finns det en hel del färdiga filter som följer med.

subjektivisten skrev:

Jag kan tänka mig flera sätt, det ovan nämnda till exempel.

Nu vet jag ju inte helt säkert förstås, men jag antar att den grå massa som KarlXII har mitt ovanför axlarna på något sätt är förbunden med dom utstickande utskotten längst ner på armarna.

Jag tror att hela det systemet, som dessutom torde vara akustiskt återkopplat till den gråa massan, förmår att alterera vissa lämpliga kontroller å apparaterna sålunda att ljudet omfärgas i önskad riktning.

Detta kan dessutom, hör och häpna, vara olika för varje återgiven teknisk signal, så att den medelst den tekniska signalen förmedlade musiken kan förmås att återfå en ursprunglig fräschör.

.
Senast redigerad av phon 2008-05-19 18:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-19 16:44

phon skrev:
subjektivisten skrev:

Vill man inte vrida på tonkontrollerna så kan man ändra direkt på den CD man nyss köpt, och bränna en ny. Jag har anti-NS10-filter och skrikfilter förprogrammerade i min Adobe Audition, sen finns det en hel del färdiga filter som följer med.

subjektivisten skrev:

Jag kan tänka mig flera sätt, det ovan nämnda till exempel.

Nu vet jag ju inte helt säkert förstås, men jag antar att den grå massa som KarlXII har mitt ovanför axlarna på något sätt är förbunden med dom utstickande utskotten längst ner på armarna.

Jag tror att hela det systemet, som dessutom torde vara akustiskt återkopplat till den gröna massan, förmår att alterera vissa lämpliga kontroller å apparaterna sålunda att ljudet omfärgas i önskad riktning.

Detta kan dessutom, hör och häpna, vara olika för varje återgiven teknisk signal, så att den medelst den tekniska signalen förmedlade musiken kan förmås att återfå en ursprunglig fräschör.

.

Tack phon, jag tyade inte mer. :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-19 16:48

KarlXII skrev:Hehe. Det stora problemet är att du har så usel diskussionsteknik. Gång efter gång föröker du driva mig i den gamla fällan med "intelligenta apparater". Lägg ner. Det funkar inte.

Knappast usel diskussionsteknik eftersom det är ju kontentan av det du beskriver. Men efter detta oseriösa inlägg så är jag inte speciellt intresserad av diskutera med dig. Du kan fortsätta byta apparater efter apparater för kunna få till ljudet på alla skivor om du känner för det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-19 16:51

phon skrev:Vill man inte vrida på tonkontrollerna så kan man ändra direkt på den CD man nyss köpt, och bränna en ny. Jag har anti-NS10-filter och skrikfilter förprogrammerade i min Adobe Audition, sen finns det en hel del färdiga filter som följer med.

Ja, men det är ju en VÄSENTLIG skillnad att göra detta med enskilda skivor och välja en apparat som ständigt ger samma påverkan, det håller du väl med om?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-19 16:53

meanmachine skrev:
För mig är det rätt ointressant om deras monitor hade blöt eller icke existerande bas, finns det med på skivan/filmen så ska den såklart återges korrekt.

DEtta är ju så snurrigt att jag tappar hakan. 8O :lol:

Vad är poängen med att jaga perfektion in absurdum mot inspelningen när den är kass. 8O :? :lol:

Alla inspelningar är inte kassa.

Men hur tänker du själv då?

Om en inspelning har gjorts utan att någon lyssnat på den (mikrofonena har satts upp och någon har kollat på utstryrningsintrumenten så inget har överstyrt).

Tycker du att den skall avlyssnas med högtalare som inte låter något då?

Det tycker inte jag. Jag lyssnar hellre på den med en så bra avspelningskedja som möjligt, såsom jag vill avlyssna alla andra inspelningar alltså. Vad spelar det för roll vad någon har hört eller inte hört om de inte lyckats förstöra inspelningen så det mostsvarar inversen på felen? (och det lyckas de aldrig göra, även om viss smitt tyvärr är vänligt)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-19 16:58

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Hehe. Det stora problemet är att du har så usel diskussionsteknik. Gång efter gång föröker du driva mig i den gamla fällan med "intelligenta apparater". Lägg ner. Det funkar inte.

Knappast usel diskussionsteknik eftersom det är ju kontentan av det du beskriver. Men efter detta oseriösa inlägg så är jag inte speciellt intresserad av diskutera med dig. Du kan fortsätta byta apparater efter apparater för kunna få till ljudet på alla skivor om du känner för det.

Nej. Du bygger bara en passande väderkvarn att fäktas mot.
Kontentan av vad jag sagt är att det inte finns någon referens för ljud, motsvarande D65 i bildvärlden, som man kan bygga en återgivning kring som medger samma upplevelse hemma som i klipp/mixrummet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-19 16:59

IngOehman skrev:Om en inspelning har gjorts utan att någon lyssnat på den (mikrofonena har satts upp och någon har kollat på utstryrningsintrumenten så inget har överstyrt).

hahaha, klockren jämförelse! :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-19 17:01

KarlXII skrev:Nej. Du bygger bara en passande väderkvarn att fäktas mot.
Kontentan av vad jag sagt är att det inte finns någon referens för ljud, motsvarande D65 i bildvärlden, som man kan bygga en återgivning kring som medger samma upplevelse hemma som i klipp/mixrummet.

Såklart det finns referens, det som är på skivan! 8O
Bara för att en DVD film inte har lika bra bild som blu-ray eller 35 mm mastern betyder ju inte att jag ska sitta med fejkad EE mm för att komma närmare en fantasi om vad originalet skulle varit. Det som jag bör göra är att återge det som finns på DVD skivan så nära som möjligt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-19 17:02

IngOehman skrev:Alla inspelningar är inte kassa.

Men hur tänker du själv då?

Om en inspelning har gjorts utan att någon lyssnat på den (mikrofonena har satts upp och någon har kollat på utstryrningsintrumenten så inget har överstyrt).

Det tycker inte jag. Jag lyssnar hellre på den med en så bra avspelningskedja som möjligt, såsom jag vill avlyssna alla andra inspelningar alltså. Vad spelar det för roll vad någon har hört eller inte hört om de inte lyckats förstöra inspelningen så det mostsvarar inversen på felen? (och det lyckas de aldrig göra, även om viss smitt tyvärr är vänligt)

Vh, iö

Anser du att det är fel att försöka korrigera en oacceptabelt dålig inspelning så den blir acceptabel i syfte att komma åt njutningen av musiken?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-19 17:05

Med tankesättet att man bör sträva efter vad som teknikerna och studiofolket hörde så borde väl Muddy waters folk singer komprimeras lite till att börja med plus att man adderar rördist, eftersom dom lär avlyssnat den med rörapparater.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-19 17:05

subjektivisten skrev:
Ja, men det är ju en VÄSENTLIG skillnad att göra detta med enskilda skivor och välja en apparat som ständigt ger samma påverkan, det håller du väl med om?

Absolut.

Färgande anläggningar vill man inte ha, det vill säga, sådana som alltid färgar.

Ofärgande anläggningar vill man inte heller ha, det vill säga sådana som alltid är ofärgande.

Fast det senare är ju klart bättre än det förra förstås. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-19 17:06

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Nej. Du bygger bara en passande väderkvarn att fäktas mot.

Såklart det finns referens, det som är på skivan! 8O
Bara för att en DVD film inte har lika bra bild som blu-ray eller 35 mm mastern betyder ju inte att jag ska sitta med fejkad EE mm för att komma närmare en fantasi om vad originalet skulle varit. Det som jag bör göra är att återge det som finns på DVD skivan så nära som möjligt.

Det som finns på skivan är bara ettor och nollor, det är knappast en referenspunkt. Det trodde jag att du hade förstått.
Vet du vad D65 är överhuvudtaget?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-19 17:07

KarlXII skrev:Anser du att det är fel att försöka korrigera en oacceptabelt dålig inspelning så den blir acceptabel i syfte att komma åt njutningen av musiken?

Jag tycker (vilket är tvärtemot vd jag tyckte för många år sedan) att en sådan påverkan bör vara option som man kan välja när det behövs, inte som påverkar ständigt allt. :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-19 17:10

IngOehman skrev:

Vh, iö

Va?

Något lite får det väl låta om en högtalare, nån procent ljud vill jag nog ha i alla fall. Äh, du menar förstås egenljud från själva högtalaren .... ? :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-19 17:11

KarlXII skrev:Det som finns på skivan är bara ettor och nollor, det är knappast en referenspunkt. Det trodde jag att du hade förstått.

Såklart det är referenspunkten. Vad skulle vara referensen då?

Ja, jag vet vad det är. Vet du vad vi snackar om?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-19 17:13

phon skrev:Absolut.

Färgande anläggningar vill man inte ha, det vill säga, sådana som alltid färgar.

Ofärgande anläggningar vill man inte heller ha, det vill säga sådana som alltid är ofärgande.

Fast det senare är ju klart bättre än det förra förstås. :)

Precis det jag ifrågasatt Karl för. Ständig påverkan av samma färgning.

Själv så skulle vill jag ha en parametrisk eq av hög kvalite som jag kan trixa på vissa skivor. Det vore optimalt. Morello kanske har någon hemmabygge :wink:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-19 17:16

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Det som finns på skivan är bara ettor och nollor, det är knappast en referenspunkt. Det trodde jag att du hade förstått.

Hahaha. Det finns ju ingen, det är ju det som är problemet. :lol:
På skivan finns det ingenting överhuvudtaget som kan referera till hur producenten har uppfattat sitt arbete.

Har man dock en separat referenspunkt, typ D65, kan man kalibrera apparaterna så de får samma egenskaper. Om inspelningsutrustningen är kalibrerad efter den så kan ljudteknikern ratta bäst han vill med filter och dist - bara din utrustning hemma är kalibrerad efter samma referens så kommer det att låta lika på bägge ställena.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-19 17:40

subjektivisten skrev:

Va? Måste jag läsa hela tråden också ... :oops:

Hörrudu Karl, vill du verkligen ha en anläggning som färgar gravt hela tiden? 8O

Nu får du tänka till innan du svarar ..... :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-19 17:48

KarlXII skrev:Hahaha. Det finns ju ingen, det är ju det som är problemet. :lol:
På skivan finns det ingenting överhuvudtaget som kan referera till hur producenten har uppfattat sitt arbete.

Det är ju precis det som finns, pressat in i skivan via ettor och nollor. Eller menar du på fullaste allvar att samma skiva kan i anläggning A vara Pearl Jam och anläggning B vara Sex pistols?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-05-19 17:57

KarlXII skrev:
subjektivisten skrev:

Hahaha. Det finns ju ingen, det är ju det som är problemet. :lol:

Har man dock en separat referenspunkt, typ D65, kan man kalibrera apparaterna så de får samma egenskaper. Om inspelningsutrustningen är kalibrerad efter den så kan ljudteknikern ratta bäst han vill med filter och dist - bara din utrustning hemma är kalibrerad efter samma referens så kommer det att låta lika på bägge ställena.

En lag som alla ljudtekniker i hela världen skall följa. Dena skall vara hård så att vi får så bra ljud som möjligt. Ljudvärlden/musik D65, det hade inte varit dumt :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-19 18:02

Nämen där har vi ju en infallsvinkel i alla fall. CD som referens?

Det som finns på en CD, inspelad musik då, kan jag inte tänka mig att ha som referens till något. Möjligen om jag har spelat in det själv, och då säkert bara ett sinussvep.

Ja förstås, det är ju en referens till hur D. Duck tycker att det skall låta på Accu Anka Studios. Före mastringen då.

Nä, en CD innehåller bara en teknisk signal. Den signalen kan vara beskaffad hursom, även om den ofta har anknytning till det som står på fodralet. Signalen ligger mitt i flödet av musiken, mellan uppförandet och avlyssningen.

Det finns ingen större anledning att försöka återge den signalen korrekt, om man inte har böjelser för att kartlägga skivindustrin och dess anställda.

Föresten. Är det tillåtet? Att använda digital information för att kartlägga skivindustrins anställda menar jag? :)

.
.
Senast redigerad av phon 2008-05-19 18:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-19 18:03

phon skrev:
subjektivisten skrev:

Va? Måste jag läsa hela tråden också ... :oops:

Hörrudu Karl, vill du verkligen ha en anläggning som färgar gravt hela tiden? 8O

Nu får du tänka till innan du svarar ..... :lol:

*tänker*

Näee. 8)

Och om jag tänker efter har jag väl inte skrivit det tidigare i tråden heller...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-19 18:05

jag tror detta som vanligt grundar sig i tävlan att vara mest musikintresserad

men likväl som vi väljer bil efter plånbok och smak väljer vi vår ljudåtergivning. vissa vill åka ofjädrat på pissvägar medans andra vill ha det lite mer tillbakalutat och bekvämare. på motorbanan spöar den ofjädrade bilen skiten ur mjukisen
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-19 18:06

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Hahaha. Det finns ju ingen, det är ju det som är problemet. :lol:

Det är ju precis det som finns, pressat in i skivan via ettor och nollor. Eller menar du på fullaste allvar att samma skiva kan i anläggning A vara Pearl Jam och anläggning B vara Sex pistols?

:roll:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-19 18:08

Nä nu dj ...... 8O

Den hydrauliskt fjädrade bilen spöar alltid alla andra bilar, så det så! :lol:

Eller, det finns ju inga andra bilar att spöa, det som inte är hydrauliskt fjädrat räknas inte ens till bilar. Det är bara modifierade prärievagnar ....

Å inte tävlas det heller, å inte spöas, det bara visas upp i all sin elegans och charm. 8)

.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-05-19 18:11

Bör man inte skilja på olika referenser? D65 går att mäta objektivt fram, musik kan ju bli hur som helst i förpackning även då man kanske tänkt sig något annat.
Vad som finns på CD'n har ju inte teknikern hört då han mixar utan det blir ju en referens ifrån masteringprocessen, så kanske inte ens musikern kan påverka enda in i sista ledet eller ens hört slutresultatet innan någon producent säger att nu är vi nöjda, skicka till tryck.
Så en absolut referens för att återskapa vad som gick att höra hos masterfirman finns ju inte, eftersom vi inte vet hur det lät hos masterfirman.
Har dom mastrat efter stora JBL-monitorer eller efter små Auratone?
Då kan man ju förstås flytta fokus till det enda som finns kvar, skivan. Om man i alla lägen vill spela av den ofärgat kommer det betyda att ibland ligger man kanske nära originalet och ibland långt ifrån. Vill man däremot spela av den med en viss korrektion så att det låter "bra" så är väl det ok.
Men jag har inte sett någon i tråden förorda att det alltid skall vara en "ganska bra" färgning inkopplad.

mvh/harry

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi