cerwin vega,vaför så negativt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-08 11:43

Kul med lite mätningar :)

Det var väll ungefär så här jag trodde att en CW skulle mäta:
Bild
Och precis som jag gissade så specar dom känslighet enligt högsta piken 97dB. Tycker det i det sammanhanget är kul att dom med den kurvan specar -3dB på 24Hz.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-05-08 11:53

Därför att de är dåliga på riktigt. Färgat, luddigt, ansträngt, instängt, bumligt och tunn djupbas är ord som dyker upp i mitt huvud när jag tänker på CV. Jo, inte att förglömma tinnitus som CV (professional) har bidragit till att drabba mig. Där var nog det sämsta ljud jag någonsin hört ute på krogen. Det var några frekvenser i nedre diskanten/övre mellanregistret som stack ut ordentligt och lät ruskigt illa.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-05-08 12:02

Ja,vi är väl dumma i skallen alla då som hävdar att just dc-serien från cerwin vega skiljer sig från deras andra modeller,även norrmännen på avforum som i de flesta fall säger samma sak.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-05-08 12:10

Jag har inte hört DC-serien, många tillverkare har ju "lyckokast".

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-08 12:32

En kompis till mig när jag var yngre hade en CW modell med 18"are, tydligen mycket ovanlig, han var stolt iaf. och dom såg mäktiga ut som två stora kylskåp och kunde leverera rejält med bas.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-08 13:51

det är intressant hur folk tolkar tonkurvor. om man lyssnar på musik och har väldigt låg dist, hur vet man att man lyssnar på en krusig eller snörrät tonkurva? vari musiken ligger nivåerna som avslöjar tonkurvornas skillnad?
Bikinitider

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-05-08 14:26

Jag vet inte var man kan provlyssna DC-serien, eller några andra utgångna modeller från andra tillverkare heller för den delen. Så det blir lite svårt att jämföra en högtalare av okänd årgång med några nya, begagnade eller dylikt..

Jamo hade ju några högtalare som heter Professional 300 och 400 som det var rätt bra tryck i har jag för mig oxå, va lite Vega-utseende på dom.. Sen e det klart det blir lite fuskigt jämföra nåt som kostade 9 papp för okänt antal år sen med nåt som kostar runt 2000 nu

matson

Inläggav matson » 2008-05-08 15:11

zapanasta skrev:Ja,vi är väl dumma i skallen alla då som hävdar att just dc-serien från cerwin vega skiljer sig från deras andra modeller,även norrmännen på avforum som i de flesta fall säger samma sak.

Att de skiljer sig(från exempelvis den högtalare som det länkas mätningar på) har jag inga problem att se på egen hand. Det är väl ingen som har ifrågasatt detta än mindre hävdat att någon är dum i huvudet pga detta.

Hittils i tråden har angetts två ståndpunkter för att DC-serien skulle vara "bra".

1. Fina element, fina filterkomponenter, välbyggd låda, byggda av Dali och helt annorlunda mot övriga CW-konstruktioner.

2. Bra eftersom CW har gjort andra "bra" modeller, bla hänvisas till en mätning.

Utan att ens titta på delargumenten som anges ovan så ser man att det är vissa problem att synka ihop "helt annorlunda mot övriga CW-konstruktioner" med "Bra eftersom CW har gjort andra "bra" modeller".

Om DC-serien är bra eller inte beror helt på vad man avser med ordet bra. Om bra står för korrekt återgivning inom så stora ramar som möjligt anser jag att man kan göra väldigt mycket bättre val. Om man däremot med bra menar något annat så kanske DC-serien passar ypperligt, då hade det dock varit bra om man redovisade denna definition av bra så tidigt som möjligt för att undvika missförstånd.

Vh

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-08 15:28

celef skrev:det är intressant hur folk tolkar tonkurvor. om man lyssnar på musik och har väldigt låg dist, hur vet man att man lyssnar på en krusig eller snörrät tonkurva? vari musiken ligger nivåerna som avslöjar tonkurvornas skillnad?
Ja det märks ju rätt tydligt om man känner igen musiken man lyssnar på. Precis som jag kan märka förändrigar om jag kopplar en Eq till och ändrar tonkurvan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-08 15:34

matson skrev:Om DC-serien är bra eller inte beror helt på vad man avser med ordet bra.

Ett mycket vanligt fel i nästan all diskussion. Man säger att något låter "bättre" men inte i vilket avseende och på så sätt blir man antingen rörande överens eller går i polemik beroende på humör :-)

/ B

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-08 15:49

CV vad nog min första riktiga ljudupplevelse kommer inte ihåg modellen men det var 15tummare i dom, mina stakars Jamo-högtalare som jag hade då blev ganska beigea i jämförelse minst sagt

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-08 15:52

Britt-Gunnar skrev:CV vad nog min första riktiga ljudupplevelse kommer inte ihåg modellen men det var 15tummare i dom, mina stakars Jamo-högtalare som jag hade då blev ganska beigea i jämförelse minst sagt
Var det Jamo D365?
Bild

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-08 15:57

Alexi skrev:
Britt-Gunnar skrev:CV vad nog min första riktiga ljudupplevelse kommer inte ihåg modellen men det var 15tummare i dom, mina stakars Jamo-högtalare som jag hade då blev ganska beigea i jämförelse minst sagt
Var det Jamo D365?
Bild

ja eller för att vara mer exakt dessa:
Bild
:wink:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-08 16:15

Kanske de sämsta högtalare någonsin konstruerade för hemma bruk IMHO :-)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-05-08 17:11

om vi pratar stora högtalare så ligger nog min förra grannes genexxa med 15"bas i samma klass som dessa jamo,även stora senare års sonab(har inget med carlsson att göra) är riktiga snikbyggen,vissa av dom i alla fall......sen denna diskution om dc-serien,alla har vi våra olika ljudideal men hade inte dessa jag har låtit helt ok i mina öron hade jag givetvis bytt ut dom,är trots allt över 40 år ock har haft ock även lyssnat på en mängd högtalare genom åren,gillar högtalare som går att gasa på lite med ock dom ränderna går nog aldrig ur,men hade som sagt aldrig behållt dom om inte det gått att avnjuta dom på låg volym också.Mvh

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-08 17:36

Alexi skrev:Kanske de sämsta högtalare någonsin konstruerade för hemma bruk IMHO :-)

är dom bra för något "ljud-bruk" över huvud taget? :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-08 20:16

Britt-Gunnar skrev:
Alexi skrev:Kanske de sämsta högtalare någonsin konstruerade för hemma bruk IMHO :-)

är dom bra för något "ljud-bruk" över huvud taget? :)
Nja tänkte mer att jag hört värre för PA-bruk tex. Jamo Professional 400:
Bild

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-05-09 12:10

Varken Jamo eller CW får mig att bli glad.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2008-05-09 12:14

Poppen skrev:Varken Jamo eller CW får mig att bli glad.

Har du lyssnat på alla Jamomodeller? ;)
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-05-09 12:48

Bara de äldre enklare. Ok de dyrare nyare är säkert bättre.
De gör ju en del bättre nyare men CQ verkar bara göra disco högtalare.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-09 13:02

Mmm, den här tråden skall jag plocka fram så fort nån säger typ "alla anläggningar är bra bara du själv gillar den!" :roll: :D

Varför inte sätta ihop den absolut värsta anläggningen som tänkas kan och bränna på bål, som dom gör i nån amerikansk bikertidning; slår sönder veckans Japanare.

Högtalare: CW, rätt solklart eller?
Fyll på med resten.... vilket är värsta skivspelarmärket? Jag vill veta!!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-05-09 13:28

phloam skrev:Mmm, den här tråden skall jag plocka fram så fort nån säger typ "alla anläggningar är bra bara du själv gillar den!" :roll: :D

Varför inte sätta ihop den absolut värsta anläggningen som tänkas kan och bränna på bål, som dom gör i nån amerikansk bikertidning; slår sönder veckans Japanare.

Högtalare: CW, rätt solklart eller?
Fyll på med resten.... vilket är värsta skivspelarmärket? Jag vill veta!!
Äh, det ökar ju bara efterfrågan på sån skit.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-05-09 13:41

Nu är inte jag nån förespråkare för nya cerwin,men dom verkar ryckt upp sig iom senaste modellen,länkar till samma sida celef gjorde tidigare.Varför skulle dom skriva så pass bra om dom om det var ren skit?Svaret på det är nog att de flesta hört nån mindre lyckad modell ock sen drar alla modeller över samma kam,tyvärr.PS ska nån ut ock åka i sommar är ni välkommna hem till mig på provlyssning,ta gärna med egna högtalare så kan vi köra lite sida vid sida tester så får vi se om mina högtalare är så dåliga,skulle inte sticka ut hakan så här om jag inte va säker på min sak(att dom låter helt ok)om man tittar på elementuppsättning ock filter i mina lådor som jag länkat till tidigare,skulle vilja veta vad som är dåligt eftersom dom inte kan låta bra enligt vissa. . ...http://www.soundstage.com/revequip/cerwinvega_cls215.htm

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-09 15:12

Alexi skrev:Var det Jamo D365?
Bild

En kompis hade dessa för massa år sedan. Dom var dåliga när jag var 17 år, så hur illa hade jag inte tyckt dom var idag? 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-05-09 16:29

Hej,ja detta kan man hålla på att älta i evighet,det som är huvudsaken är att man är nöjd själv,dessa högtalare är jag nöjd med, dom ger mig va jag vill ha,tycker dom har både bra mellanreg ock diskant ock djup bas,låter bra både på låg ock hög volym ock man kan spela så byxbenen fladdrar om man vill.Den dan jag hittar en annan modell (märke)som är ännu bättre än dessa på dom egenskaper jag gillar i rimlig prisklass byter jag,men än har jag inte hittat nåt par som matchar dom trots att jag lyssnat på olika modeller av ock till ett 20 tal år,i prisklass upp till 20000k ska tilläggas då.(dessa köpte jag för ett år sen ock renoverade,en fullträff för mig i alla fall).Mvh

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-05-09 18:21

zapanasta: Det går ju att argumentera att det är ett par DALI du har. Och de får iaf som märke inte någon sågning av mig.

Det är ju rätt stor skillnad på en lyckad modellserie som konstruerats av annat fabrikat och fått CV-märke/design/stuk på sig och majoriteten av märkets egna modeller.

Man kan väl säga att om Cervin Vega borde få beröm för något som märke är det väl i så fall att de en gång i tiden haft det goda omdömet att anlita DALI att konstruera högtalare åt dem. Men hur pass meriterande det är för CV:s del vet jag inte...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-05-09 18:30

Hej martin,ja dom är ju definitivt mer dali högtalare än cerwin vega,dom tillverkades enbart för den europeiska marknaden ock såldes inte alls i usa,tittar man på en dali högtalare från den tiden,dali 7a så ser man att dom är snarlika både med filtret ock den lite udda dämpningen med skumgummi påträtt på magneten.Mvh

Användarvisningsbild
Defiant

Inläggav Defiant » 2008-05-19 16:59

Jag har ett par gamla CD 20 under skrivbordet kopplade till datorn. Låter helt okej om man stänger in dom som jag gjort, bottenbasen är grym. Fristående är dom inget vidare. En helt annan prisklass än mina egna dock.
Tillverkar ett gäng möbler med ljud och fler är på kommande. www.defiant.ax

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-05-19 20:25

zapanasta skrev:Nu är inte jag nån förespråkare för nya cerwin,men dom verkar ryckt upp sig iom senaste modellen,länkar till samma sida celef gjorde tidigare.
...
http://www.soundstage.com/revequip/cerwinvega_cls215.htm

CLS-215 ligger högt på listan bland de sämsta högtalare jag har hört.

Distat, platt ljudbild, inget djup alls i basen osv.

Men det kanske inte var de du menade?
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-05-19 22:00

supernollan,Har du lyssnat på dom i en bra miljö så har du säkert rätt (utifrån ditt ljudideal då ska tilläggas,dom flesta tycker ju helt olika ock det är väl det som är kul med detta),själv har jag inte hört dom utan länkade bara till den testen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi