Varför så dåliga mastringar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Varför så mycket usla mastringar?

Okunskap
15
52%
Ovilja att göra en bra produkt
9
31%
Illvilja
5
17%
 
Antal röster : 29

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2004-09-06 22:49

Max_Headroom
Syrran köpte med sig en platta från Sierra Leone när hon var där. Den är inspelad på plats, i Freetown. Ljudet är inte superbra, förståss, men överträffar många produktioner som är gjorda med 100-dubbla budgetar.
Man har inga pengar, men man har något som är viktigare: Ambition och viljan att dela med sig av sin musik till andra, och vill förståss få med så mycket som möjligt av musiken.
Jag tror det finns massor av förhållandevis väljudande plattor med bra musik ute i världen. Men man måste åka dit och köpa den på plats. Eller?

Svensk musik har aldrig svängt. Att vi kan exportera skräpet är för mig en gåta. Tycker dom kanske i Japan eller vart den nu hamnar att det låter exotiskt. Tacka vet jag Staterna. Måste vara annan ström där. Svängström. Eller så är det "de mörka i hyn" som blandar Irländarnas folkmusik med lite svängiga trummor. Vi har dragspel och fiol i den genetiska ryggsäcken och inga taktinstrument. Jo kanske, halvrytmiska knätofsnigningar men det trodde jag berodde på raketbränslet. (Jag verkar kinkig idag men är tydligen inte ensam om det)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19231
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-06 23:01

Flint skrev:Svensk musik har aldrig svängt. Att vi kan exportera skräpet är för mig en gåta. Tycker dom kanske i Japan eller vart den nu hamnar att det låter exotiskt. Tacka vet jag Staterna. Måste vara annan ström där. Svängström. Eller så är det "de mörka i hyn" som blandar Irländarnas folkmusik med lite svängiga trummor. Vi har dragspel och fiol i den genetiska ryggsäcken och inga taktinstrument. Jo kanske, halvrytmiska knätofsnigningar men det trodde jag berodde på raketbränslet. (Jag verkar lite kinkig idag)


Jo, visst svänger det ibland. Peps tycker jag kan få till det ganska bra. Han har själv sagt att han är född i fel kropp. Han skulle varit svart egentligen... Peps har vi vad jag vet inte lyckats exportera, märkligt nog, för man hör ju ändå inte vad karln sjunger. Borde funka över allt.

Mer svängig musik, svensk, men som låter amerikansk: Claes Yngström och sky high. Han har turnerat värdeln runt flera varv åt båta hållen. Säljer inte mycket, men en jävel på att lira gura. Jag såg han live här i v-ås i somras. Väldigt bra.

Sedan exporetar vi ju mycket bra modernare musik. Koop t.ex. har gått på export. Esbjorn Svensson, Nils Landgren med flera funkar också bra utomlands, bättre än hemma i kalla sverige. Så vi kan vi också.
Men det kanske inte är ovanstående som säljer mest, eller skrivs mest om. Men ska jag vara ärlig har jag faktiskt otroligt dålig koll på ny svensk pop och rock. Den intresserar mig inte. Så bra är den. Jazzen däremot känns mer angelägen.

Sedan har vi det svenska bandet framför andra, Svenne Rubins. Dom har dock inte gått på export, kanske mycket för att dom havsdjupa texterna är på svenska.
Hur översätter man en sådan låt som "Dom gör så rysligt fint på tomten" till att funka internationellt? Det gör man antagligen inte. Men svänger gör det om svenne och grabbarna, särskilt live!

Edit: Jag tycker den mesta intressnt a utvecklingen på musiksidan dom senaste 25 åren har skett i eurpoa. Särskilt tydliget har det varit dom senaste 10 åren. På 80-talet växte i och för sig hip-hopen fram (på den tiden gjordes bra hip hop emellanåt, innan den blev så jävla komersiell) i USA och housen är ju en amerikansk uppfinning. Men housen påerkades i sin tur starkt från europa av musik från Kraftwerk, Art of Noise, Yelllo med flera.
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-09-06 23:19, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2004-09-06 23:08

Max_Headroom
Du ser så olika vi ser det här. Ingen av de du nämnde anser jag svänger. Det är något stolpigt och stötigt över dom. Yngström t.ex. Duktig gittarist men har alltid kompats av bromsklossar vilket gör att han får jobba ihjäl sig. Nisse Landgren är ju helt stelopererad. Svenskt tungsinne. Ingen farrt i grabbarna. Svenne Rubins, racergröt. Dom stressar och jagar sig genom låtarna. Jag får en känsla av Svensk pilsnerfilm när jag hör svensk musik. Parodi och spelad hurtighet. Edvard Persson. Elof Arle. Tjenare, tjenare serru...
Senast redigerad av Flint 2004-09-06 23:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32464
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2004-09-06 23:11

Svante skrev:Jag hittar inte svaret jag vill bocka i, jag tror det de gör fyller en funktion. Det är inte den funktionen vi vill ha (bra ljud i en fin anläggning) utan någon annan. Majoriteten som lyssnar på skivor gör inte det i en juste anläggning utan i bilradion, på en färgbestänkt plastradio på jobbet eller i rummet bredvid. Då är det viktigt att melodin går fram, men ljudkvaliteten? Nä.

Men trist är det.


Det tog många inlägg innan jag fann det som jag tror är den riktiga anledningen till den låga kvaliteten. Du är på rätt spår Svante.

Tro mig, 99% av all världens ljudtekniker är inte okunniga, men 99% av alla producerade fonogram är kassa - ur audiofil synpunkt. Men var finns massmarknaden? Tyvärr inte bland audiofiler utan bland människor som har andra preferenser, framför allt andra intressen.

Dagens skivor (CD´s) är gjorda för att kunna spelas i "bergsprängare", köksradios, bärbara batteridrivna "walkmans" och billiga paket-stereos. En ambitiös fulldynamik-cd skulle förmodligen låta sämre i en sådan apparat än vad dagens cd gör. Det är lite som att producera film för visning i en 3G-telefon istället för en stor biografduk.

Alla som producerar något av hög kvalitet vet att det oftast inte är denna som säljer, utan när det är tillräckligt hög kvalitet, gärna kopplat till många funktioner. Och ett bra pris förstås.

Tyvärr är det så att copyrightlagar och avtal sätter stopp för en fri konkurrens, det är få av oss som väljer en skiva med kubansk jazz istället för Madonna bara för att ljudet på den förra är bättre (om vi nu inte råkar gilla kubansk jazz förstås...). För en artist är det bättre att liera sig med ett bolag som kan ge god spridning och försäljning än ett bolag som skapar en hög teknisk kvalitet på skivan. Detta handlar inte bara om snöd vinning och "tjäna kulor" utan snarare att framgången mäts i hur många skivor man säljer = hur många personer lyssnar på ens musik. Som artist skulle jag bli ganska frustrerad om jag bara sålde 10.000 skivor worldwide till ett gäng hifi-nördar som bara sitter och letar fel :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32464
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2004-09-06 23:25

Flint skrev:Max_Headroom
Du ser så olika vi ser det här. Ingen av de du nämnde anser jag svänger. Det är något stolpigt och stötigt över dom. Yngström t.ex. Duktig gittarist men har alltid kompats av bromsklossar vilket gör att han får jobba ihjäl sig. Nisse Landgren är ju helt stelopererad. Svenskt tungsinne. Ingen fart i grabbarna. Svenne Rubins, racergröt. Dom stressar och jagar sig genom låtarna. Jag får en känsla av Svensk pilsnerfilm när jag hör svensk musik. Parodi och spelad hurtighet. Edvard Persson. Elof Arle. Tjenare, tjenare serru...


Böjd att hålla med, ofta svänger det dåligt om svensk musik. Nisse Landgren är skitduktig (stelopererad? mjae...), men på något sätt låter det "amerikansk studiomusiker" om honom. Daniel Lanois (jaja, Canada då...) och Michael Ruff är två exempel på musiker som var/är duktiga rent musikaliskt men som inte klarar sig på egen hand. Yngström är tekniskt brilliant, precis som kollegerna i Big Casino, men det lyfter inte. Speciellt inte på CD, live är det ofta OK. Framför allt mycket av tidigare svensk rock led av någon sorts stötig rytm, lyssna på eldkvarn tex. Idag finns det svensk rock som svänger som fan, Hives till exempel även om jag personligen inte är förtjust i deras musik. Marit Bergman och Sahara Hotnights svänger däremot bra och är kul att lyssna på.

/ B

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2003-11-21
Ort: Malmö

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-09-07 03:04

Tänkte på det här med videobranshen och kvalitén på dvd's.
Videofiler har varit jäkligt sura på att man framförallt tidigare lagt på en massa skärpa, så till den grad att det blir en stark vinjettering runt objekt. Som jag nämnde var detta ett större problem förut. Mycket av problemet var att de som satt och gjorde "slutmasteringen" eller vad det kallas för filmer satt med en liten skärm och drog upp skärpan godtyckligt medan videofilerna satt hemma med sina storbildsplasmaskärmar....ungefär ett liknande scenario vad gäller komprimering av musik och audiofiler.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36047
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-09-07 03:30

EngelholmAudio skrev:Musiken som säljs idag säljs med extremt låga marginaler. Alla företag försöker maximera vinster och inkomster. Detta betyder i min värld att man minimerar tiden och kvaliten överallt. Det är medvetna val man gör när man väljer att använda billigare mickar, ge mindre tid för inspelning, ge mingre tid till vad-det-nu-är. Musiken skall UT i butikerna. .


Förklara varför skivbolagen anlitar masteringstudios som kostar upp mot 1 000 USD per TIMME! 8O Varför köper studios kompressorer, limiters, exciters, de-essers med mera, som kostar massor med pengar? Slutligen, förklara varför ljudkvaliten ofta sjunker i takt med att en artist blir mer känd och säljer mer? (Diana krall, Michael Jackson etc). Billiga mikrofoner används inte i brist på bra mikrofoner. (Alla stora studios har ett antal bättre kondensatormikrofoner, men använder lik förbannat SHURE SM57/58 så fort de ser en gitarr-stärkare etc.)

Att förstöra programmaterial kostar pengar - inte tvärtom. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

EngelholmAudio_inaktiv
 
Inlägg: 1811
Blev medlem: 2004-07-06

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-07 09:19

Morello:
Jag kan ju inte veta. Bara spekulera.

Men att köpa in dom prylarna du nämner kan vara företagets ambition att "ha det man skall ha".

Att dom sen spelar in musiken på det sättet som dom gör kan bero på att det anses "passa" målgruppens anläggningar.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Isidor
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 2003-10-06
Ort: Stockholm

Inläggav Isidor » 2004-09-07 11:44

Visst, det är sjäkvklart att man försöker maximera det kommersiella värdet i produktionerna. Marknadsekonomins lagar gäller naturligtvis även här. Frågan är dock om det sound man väljer verkligen lever upp till målen. I nästan varje meningsutbyte av den här typen så refereras det på ett eller annat sätt till ospecificerade undersökningar som påstås visa att folk i allmänhet föredrar komprimerade/distorderade/sönderproducerade produkter. Jag vågar påstå att detta är högst diskutabelt och i det stora hela bara ytterligare en skröna i raden i audiovärlden.

I mina egna lågvetenskapliga undersökningar med ett mindre antal "normala" musikkonsumenter får jag nämligen alltid samma resultat, att "audiofila" fonogram generellt anses låta bättre nästan oavsett anläggning. Endast i svårt störda miljöer som bilkupéer kan exempelvis en viss grad av kompression vara fördelaktigt. Jag känner också flera normalkonsumenter som t.o.m. irriterar sig på att volymkontrollen blir svår att hantera när man har full utstyrning med kontrollen vid kl. 9!

Jag tror heller inte alls på kostnadsargumentet, att produktionsbudgetarna skulle vara så pressade att man inte har råd att göra en helgjuten produkt. Den som har spenderat lite tid i inspelningsstudior vet t.ex. att oprocessade mikrofonsignaler nästan aldrig låter direkt illa. Däremot drabbas audiovärlden alltid hårt av trender hit och dit och det finns alldeles för lite egentlig substans för att mer kunniga och eftertänksamma personer skall kunna hålla emot (de finns trots allt, men är alltför få).

Trots att majoriteten av videobranschens kunder alltid drar på ordentligt med kontrast och färgmättnad så har man inte kapitulerat inför detta med "förprocessade" produkter som i audiovärlden. Inte heller tillåter man att masteringledet på eget initiativ skulle ändra t.ex. filmens färgbalans; "Nä, vi tyckte att Mr Spielbergs Saving Private Ryan var alldeles för blekt grönbrun i färgerna så vi drog på lite extra så att blodet skulle synas bättre".

Mr_Miyagi drog också parallellen till s.k. Edge Enhancement (EE) i videovärlden, jämförbart med massor av högfrekvenseq i ljudvärlden (egentligen är EE just videohögfrekvenseq för övrigt). Det intressanta här är att man i DVD:ns barndom såg massor av läskiga överdrifter, medan man i dagens produktioner ser allt mindre av överdriven EE (jag använder själv en 2.7 m bred duk där defekter av denna typ framträder tydligt). Det tycks som om man trots allt har tagit intryck av kritiken och även om den absoluta majoriteten av kunder tittar på små skärmar och knappast störs av detta så respekterar man high-end-kunderna.

Kraniet
 
Inlägg: 12789
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-09-07 11:55

en annan effekt till varför masteringen är så dålig är nog att de som håller på med detta inte är intresserade av ljudreproduktion utan ljud produktion..
jag menar varför förutsätts musikaliska kunskaper i ljudtekniker utbildningar? på det sättet får man bara in ett synsätt som är vinklat utifrån hur musiker uppfattar ljud och deras idéer om vad som är rätt återgivning..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-09-07 11:55

Isidor: Jag tror säkert att det är som du säger att folk i allmänhet tycker att ljudkvaliteten är bättre om ljudet är okomprimerat. Men jag tror inte att det är ljudkvalitet som är syftet med komprimeringen, utan hörbarheten. Man hör i rummet bredvid vad det är för låt som spelas, trots att köksfläkten och dammsugaren går om ljudet är komprimerat. Gör du samma experiment med okomprimerat ljud kommer hörbarheten att bli sämre. Det är inte samma sak som ljudkvalitet.

Vad gäller parallellen till video, så tycker jag mig visst se kraftigt pådragen färgmättnad i de kommersiella TV-kanalerna, tex kanal 5s alla dokusåpor om att välja en ungkarl etc. Folk är ju alldeles orangea i ansiktet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57908
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2004-09-07 11:58

Svante skrev:Vad gäller parallellen till video, så tycker jag mig visst se kraftigt pådragen färgmättnad i de kommersiella TV-kanalerna, tex kanal 5s alla dokusåpor om att välja en ungkarl etc. Folk är ju alldeles orangea i ansiktet.


Hur vet du det? Ser du på sån't? 8O 8O 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Isidor
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 2003-10-06
Ort: Stockholm

Inläggav Isidor » 2004-09-07 12:05

Svante,

Se min kommentar om störda miljöer i inlägget ovan. Det är enligt min mening direkt löjligt att optimera produkten efter förhållandena under dammsugning! Varför då överhuvudtaget spela in i stereo om lyssnaren anses befinna sig i ett annat rum? Avvägningen kan naturligtvis diskuteras i all oändlighet, men jag tror inte alls att man har funnit kommersiellt optimum med dagens produktioner.

Slutligen, varför finns inte dynamikkontroll inbyggt i alla ljudanläggningar från början?

Igen, jämför teknisk kvalitet för kommersiell TV med likaledes kommersiell radio så ser du att jämförelsen helt klart utfaller till TV:ns fördel trots mindre lyckade exempel. Färgmättnadsexemplet gällde naturligtvis DVD kontra CD.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5362
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Inläggav Conan » 2004-09-07 12:14

Men är det i så fall inte förbaskat underligt att musiken ljudproduceras till den stora massan som med största sannolikhet inte bryr sig ett spår om hur det egentligen låter!? Det enda "medelsvensson" skulle märka av vore väl att musiken presenterades lite lägre i förhållande om komprimeringen vore lite mer moderat utförd. Snacka om att kasta pärlor...

Och förklaringen att musiken på CD skulle ha anpassats för utsändning i reklamradio / MTV är ju helt befängd i och med att dessa medier själva (och väl antagligen per automatik) lägger till den processning/ komprimering/ limitering de anser sig behöva! Ja jävlar...

Kraniet
 
Inlägg: 12789
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-09-07 12:18

detta tror dock är en grov missuppfattning.. medelsvensson är förmodligen rätt bra på att urskilja bra/dåligt.. men dom ges ju ingen chans..
varför tex ställer alla människor in sin (om dom har nån) eq enligt loudness kurvan? detta utan att ha ett hum om vad loudness är!
förmodligen för at originalet upplevs som dåligt (vilket det ofta är..) och att de ofta spelar rätt lågt.

Maarten
 
Inlägg: 4191
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2004-09-07 12:53

Isidor skrev:Visst, det är sjäkvklart att man försöker maximera det kommersiella värdet i produktionerna. Marknadsekonomins lagar gäller naturligtvis även här. Frågan är dock om det sound man väljer verkligen lever upp till målen. I nästan varje meningsutbyte av den här typen så refereras det på ett eller annat sätt till ospecificerade undersökningar som påstås visa att folk i allmänhet föredrar komprimerade/distorderade/sönderproducerade produkter. Jag vågar påstå att detta är högst diskutabelt och i det stora hela bara ytterligare en skröna i raden i audiovärlden.

I mina egna lågvetenskapliga undersökningar med ett mindre antal "normala" musikkonsumenter får jag nämligen alltid samma resultat, att "audiofila" fonogram generellt anses låta bättre nästan oavsett anläggning. Endast i svårt störda miljöer som bilkupéer kan exempelvis en viss grad av kompression vara fördelaktigt. Jag känner också flera normalkonsumenter som t.o.m. irriterar sig på att volymkontrollen blir svår att hantera när man har full utstyrning med kontrollen vid kl. 9!

Jag tror heller inte alls på kostnadsargumentet, att produktionsbudgetarna skulle vara så pressade att man inte har råd att göra en helgjuten produkt. Den som har spenderat lite tid i inspelningsstudior vet t.ex. att oprocessade mikrofonsignaler nästan aldrig låter direkt illa. Däremot drabbas audiovärlden alltid hårt av trender hit och dit och det finns alldeles för lite egentlig substans för att mer kunniga och eftertänksamma personer skall kunna hålla emot (de finns trots allt, men är alltför få).

Trots att majoriteten av videobranschens kunder alltid drar på ordentligt med kontrast och färgmättnad så har man inte kapitulerat inför detta med "förprocessade" produkter som i audiovärlden. Inte heller tillåter man att masteringledet på eget initiativ skulle ändra t.ex. filmens färgbalans; "Nä, vi tyckte att Mr Spielbergs Saving Private Ryan var alldeles för blekt grönbrun i färgerna så vi drog på lite extra så att blodet skulle synas bättre".

Mr_Miyagi drog också parallellen till s.k. Edge Enhancement (EE) i videovärlden, jämförbart med massor av högfrekvenseq i ljudvärlden (egentligen är EE just videohögfrekvenseq för övrigt). Det intressanta här är att man i DVD:ns barndom såg massor av läskiga överdrifter, medan man i dagens produktioner ser allt mindre av överdriven EE (jag använder själv en 2.7 m bred duk där defekter av denna typ framträder tydligt). Det tycks som om man trots allt har tagit intryck av kritiken och även om den absoluta majoriteten av kunder tittar på små skärmar och knappast störs av detta så respekterar man high-end-kunderna.


Kloka ord och en bra sammanfattning!

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5362
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Inläggav Conan » 2004-09-07 13:45

Kraniet,

Det är en sak att kunna urskilja bra från dåligt och en annan att verkligen tillskriva skillnaden någon vikt. Gemene man kan säkert alldeles utmärkt skilja på en dålig respektive bra (dvs minimalt) mastrad inspelning - och även klart föredra den ljudkvalitetsmässigt bättre versionen - men jag tror man bara inte bryr sig tillräckligt i frågan.

På samma sätt föredrar ju säkert majoriteten av befolkningen ljudmässigt en av en ljudentusiast noga sammansatt och intrimmad anläggning före det kompletta hemmabiopaketet från Siba. Men även om de båda alternativen kostar samma summa pengar är likafullt det senare som man väljer för att det är enkelt att inhandla och man tycker nivån på återgivningen duger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2004-09-07 16:19

Morello skrev:
Varför köper studios kompressorer, limiters, exciters, de-essers med mera, som kostar massor med pengar?

Jag kan svara för några små amatörstudios. Deras kunder vilka ofta är amatörmusiker i 20-25 årsåldern kräver att det finns en massa blinkande och blippande prylar i hyllan. Dom litar inte på studions kvalitet annars. Sen' är båda parter ofta teknik och prylb*gar. Många tror att ju fler svarta lådor man kör den stackars signalen igenom ju bättre är det. Dom har alltså en övertro på prylar och teknik. Jag tror att det kan bero på dålig teknisk insikt och frånvaro av vision om hur det ska låta. Detta gäller altså både ägarna och deras kunder i det här fallet. Hur storstudiorna fungerar vet jag inte men det skulle förvåna mig om det är mycket bättre där. Ursäkta alla musiker men musiker är ofta ganska otekniska och ägnar gärna mer tid åt sin roll och image och inspelningsteknikerna är under livslång och ständig upplärning.

Maarten
 
Inlägg: 4191
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2004-09-07 16:32

Instämmer med Flintan..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-09-07 19:08

Nattlorden skrev:
Svante skrev:Vad gäller parallellen till video, så tycker jag mig visst se kraftigt pådragen färgmättnad i de kommersiella TV-kanalerna, tex kanal 5s alla dokusåpor om att välja en ungkarl etc. Folk är ju alldeles orangea i ansiktet.


Hur vet du det? Ser du på sån't? 8O 8O 8O


Mja, alltså, femman ligger mellan fyran och sexan (som är discovery på våra TVar). Säkert. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-09-07 19:17

Ytterligare ett tänkbart skäl är väl att göra som de gör på radiostationerna. Fonogrammen är ju som regel lite olika starkt inspelade, och om man skulle få dem att bli lika starka, så måste man ju som tekniker ratta litegrann och se till att avväga det så att det blir lagom starkt. Det där fixar varje vettig tekniker galant. Men visst är det väl så att teknikerna nästan är bortrationaliserade? Det är de som pratar som sköter rattandet också, har jag fått för mig. Ger man dem då en kompressor som fixar det där så blir det inte dist i alla fall. Man ersätter överstyrningskatastrofen med en annan sort.

Vad tros?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32464
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2004-09-07 22:11

Kraniet skrev:detta tror dock är en grov missuppfattning.. medelsvensson är förmodligen rätt bra på att urskilja bra/dåligt.. men dom ges ju ingen chans..
varför tex ställer alla människor in sin (om dom har nån) eq enligt loudness kurvan? detta utan att ha ett hum om vad loudness är!
förmodligen för at originalet upplevs som dåligt (vilket det ofta är..) och att de ofta spelar rätt lågt.


Jag hade en gång en kollega som ansåg att läge "klockan 2" på diskantkontrollen alltid var optimalt. Han tyckte att det lät mest naturligt då - oavsett vilka högtalare eller andra grejor det spelades på! Och han var ingenjör......

/ B

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1602
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Inläggav jockewe » 2004-10-25 18:22

Jag är med på en himla massa svenska rock och pop skivor och spelar fiol.(Inspelade i de flesta studios i och kring Stockholm)
Måste bara få säga att det finns några riktigt fina studios (som Atlantis för just stråkklangen t.ex) men de flesta är riktigt sunkiga. Ofta men inte alltid finns det i studion en tekniker med otroligt mycket kunskap men nästan alltid faller ljudet på en producent som inte har erfarenhet (oftast en musiker med åsiktsdiarré och Logic hemma) och absolut ingen utbildning som bestämmer hur "soundet" ska vara. Redan långt innan masteringen har ljudet blivit platt som en pannkaka och jag tror att det beror på att de som snackar/bestämmer inte har en aning om vad som går att få och hur man gör det ...
Anyway, jag spelar på en himla massa klassiska skivor också (säkert också några riktigt dåliga) och då har man en sk. "Sound engineer" som sätter mikar - Nu snackar vi utbildning och erfarenhet. (jag har nöjet att känna en väl)

Jag vet att vissa riktigt stora bolag tyvärr har "veto" på ljudet som skall ut till butik, ofta direktörer utan någon som helst känslighet för ljudkvalitet, detta hjälper ju inte alls en redan kass inspelad produkt

Visst är det märkligt att inom en mindre lukrativ musikproduktion finns pengar till och intresse för ett bra ljud medan den snabbapengarstyrda musiken blir utan ambitioner?

Vissa artister vet vad man kan få och verkar bry sig och då blir det bra men också riktigt osmidigt för de tidspressade popsnörena som satt sig bakom mixerbordet...

Häng inte studion, det var egentligen allt jag ville bidra med.
(ursäkta mitt röriga inlägg)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-10-25 18:31

Tack jockewe för ditt inlägg. Jag har försökt att förklara det här men oraklen på det här och andra forum vet bättre än vi som varit med och sett hur det gå till. :lol:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19231
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-25 19:22

Tack för inlägget jockewe! Det stärker mig i min uppfattning att det stora problemet ofta skivbolagens brist på ambition. Om den hade funnits så hade man inte tillåtit att "en producent som inte har erfarenhet (oftast en musiker med åsiktsdiarré och Logic hemma) och absolut ingen utbildning" hade fått producera skivan. Någon skulle ha klivit in och sagt "STOPP! Det här ger vi inte ut! Det är för dåligt!".

Finns ambitionen, så går det! Men så länge som folk köper det som ges ut så kommer det inte att ske någon förbättring.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-25 20:04

Hej!
Flint skrev:Svensk musik har aldrig svängt. Att vi kan exportera skräpet är för mig en gåta. Tacka vet jag Staterna.

- NjA* Svensk musik är ändå förhållandevis (9 milj inv (Italien, Holland, Frankrike, osv)) förbannat brA*!
Stora gåtan för A* är hur A*nnars patetiskt och kulturellt klart begåvningshandikappat USA*
kan vara sååå sanlöst överlägsna på just musik - att man bara häpnar svimmar samt knockas??
Det är för A* en StoOor gåta 8O?

MenA* vore USA* lika bra på annat som på musiken skulle gärnA* rösta på Bush i nästa riksdagsval!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-25 20:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-25 20:12

Audiomanikern skrev:Stora gåtan för A* är hur A*nnars patetiskt och kulturellt klart begåvningshandikappat USA*
kan vara sååå sanlöst överlägsna på just musik - att man bara häpnar svimmar samt knockas??
Det är för A* en StoOor gåta 8O?


De har en sak på sin sida. Språket.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-25 20:19

Hej!

Jo, fast det gör ju mest att de säljer mera, mena fransk och italiensk musik på franska/italienska
är lika urusel ändå! (Förlåt Mylene Farmer, A* tycka om men egentligen är du ju faktiskt.se dåålig;))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19231
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-25 20:22

Audiomanikern skrev:Stora gåtan för A* är hur A*nnars patetiskt och kulturellt klart begåvningshandikappat USA*
kan vara sååå sanlöst överlägsna på just musik - att man bara häpnar svimmar samt knockas??


Musik från USA säljer mycket. Mest tack vare massiv marknadsföring. Den bästa musiken görs i europa och så har det varit dom senaste 25-30 åren. Det finns dock en del som USA har bidragit med, framför allt inom dansmusiken (House är en amerikansk uppfinning och har sina rötter i gospel). Även Hip hop, som tyvärr komersialiserats till skit sedan mitten - slutet på 80-talet. Hip hopens "storhetstid" var sent 70, tidigt 80-tal. Då var den politisk och betydde någonting. Det görs säkert vettig hip hop nu också, men den spelas absolut inte i radio. Och den ges inte ut av stora bolag, utan som med nästan all bra musik är det små, skumma bolga som ger ut plattorna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2004-10-25 20:25

Svante skrev:
Audiomanikern skrev:Stora gåtan för A* är hur A*nnars patetiskt och kulturellt klart begåvningshandikappat USA*
kan vara sååå sanlöst överlägsna på just musik - att man bara häpnar svimmar samt knockas??
Det är för A* en StoOor gåta 8O?


De har en sak på sin sida. Språket.


Svänget har inte med språket att göra. Jo egentligen med det kräver en helt egen tråd. Amerikansk musik känns mer äkta oavsett vilket språk dom sjunger på. Spanska-Tejano, Franska- Cajun. Det kanske har med deras självförtroende som nation och folk att göra. Dom spelar ut ordentlig. Vem kan säga att Svensk dansbandmusik låter äkta? Eller Orup eller Nicklas Strömstedt?
Men vad man tycker i den här frågan beror nog på hur man är själv. Om man känner sig såsig så gillar man såsig musik, som Svensk modern exportvara.
Senast redigerad av Flint 2004-10-25 20:31, redigerad totalt 3 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 42 gäster