Flint skrev:Svensk musik har aldrig svängt. Att vi kan exportera skräpet är för mig en gåta. Tycker dom kanske i Japan eller vart den nu hamnar att det låter exotiskt. Tacka vet jag Staterna. Måste vara annan ström där. Svängström. Eller så är det "de mörka i hyn" som blandar Irländarnas folkmusik med lite svängiga trummor. Vi har dragspel och fiol i den genetiska ryggsäcken och inga taktinstrument. Jo kanske, halvrytmiska knätofsnigningar men det trodde jag berodde på raketbränslet. (Jag verkar lite kinkig idag)
Jo, visst svänger det ibland. Peps tycker jag kan få till det ganska bra. Han har själv sagt att han är född i fel kropp. Han skulle varit svart egentligen... Peps har vi vad jag vet inte lyckats exportera, märkligt nog, för man hör ju ändå inte vad karln sjunger. Borde funka över allt.
Mer svängig musik, svensk, men som låter amerikansk: Claes Yngström och sky high. Han har turnerat värdeln runt flera varv åt båta hållen. Säljer inte mycket, men en jävel på att lira gura. Jag såg han live här i v-ås i somras. Väldigt bra.
Sedan exporetar vi ju mycket bra modernare musik. Koop t.ex. har gått på export. Esbjorn Svensson, Nils Landgren med flera funkar också bra utomlands, bättre än hemma i kalla sverige. Så vi kan vi också.
Men det kanske inte är ovanstående som säljer mest, eller skrivs mest om. Men ska jag vara ärlig har jag faktiskt otroligt dålig koll på ny svensk pop och rock. Den intresserar mig inte. Så bra är den. Jazzen däremot känns mer angelägen.
Sedan har vi det svenska bandet framför andra, Svenne Rubins. Dom har dock inte gått på export, kanske mycket för att dom havsdjupa texterna är på svenska.
Hur översätter man en sådan låt som "Dom gör så rysligt fint på tomten" till att funka internationellt? Det gör man antagligen inte. Men svänger gör det om svenne och grabbarna, särskilt live!
Edit: Jag tycker den mesta intressnt a utvecklingen på musiksidan dom senaste 25 åren har skett i eurpoa. Särskilt tydliget har det varit dom senaste 10 åren. På 80-talet växte i och för sig hip-hopen fram (på den tiden gjordes bra hip hop emellanåt, innan den blev så jävla komersiell) i USA och housen är ju en amerikansk uppfinning. Men housen påerkades i sin tur starkt från europa av musik från Kraftwerk, Art of Noise, Yelllo med flera.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!