cerwin vega,vaför så negativt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2008-05-20 01:11

zapanasta skrev:supernollan,Har du lyssnat på dom i en bra miljö så har du säkert rätt (utifrån ditt ljudideal då ska tilläggas,dom flesta tycker ju helt olika ock det är väl det som är kul med detta),själv har jag inte hört dom utan länkade bara till den testen.

Jag kan nog med säkerhet påstå att Supernollan blandat ihop olika CV modeller han tänker nog på CVs hem-PA högtalare som hette något liknande http://www.streetswing.com/shop/electro ... 0hp215.jpg.
Men de låter dock inte alls så illa som han påstår.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-05-20 12:36

zapanasta skrev:supernollan,Har du lyssnat på dom i en bra miljö så har du säkert rätt (utifrån ditt ljudideal då ska tilläggas,dom flesta tycker ju helt olika ock det är väl det som är kul med detta),själv har jag inte hört dom utan länkade bara till den testen.

Det var säkert ingen optimal miljö, men ändå ett lyssningsrum hos Hifiklubben.

Det lät dessutom som att Cerwin-stegen distade kraftigt vid bastransienter, vilket kan ha förstärkt det
redan dåliga ljudet. Hela upplevelsen kan iaf liknas vid en ljudmässig mardröm.

Högtalarna heter CLS-215.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-05-28 10:22

CW bra eller skit.
Ett ämne som i årtionden mobiliserat åsikter i kubik.

Blickar jag tillbaka 30 år så fanns det inte många högtalare i den prisklassen (inte många över huvud taget) som kunde leverera den mängden bas som CW faktiskt gjorde, varken bra eller dålig.
Lägg till detta att de var lättdrivna och, vilket gjorde att de kunde spela oförskämt högt även med de effektsvaga förstärkare som normalt fanns i folkhemmen, så därför blev dom något av en kioskvältare.
Tänk efter, nästan alla har en åsikt om dom.

Det dom förlorar i kvaliten tar dom igen på spelglädje, partykänsla och byxfladder. En förbaskat rolig högtalare tycker jag.
Även ljudåtergivning kan väl bara få vara KUL ibland.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-05-28 10:32

Skall man bara prata kul och byxfladder, så ett par sådana här:
Bild
(DC1515)

drivna med typ ett NAD218... kan bli rätt så effektfullt. Vill minnas att delar av taklampupphängningarna lossnade i Hifiklubbens butik när vi provade just det... 8)

(fast fortfarande skulle jag rekommendera Dali 109 till någon som gillar CV-stuket på ljud... lika mycket basdrag, men betydligt bättre mid/top)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-05-30 00:47

2-ch skrev:CW bra eller skit.
Ett ämne som i årtionden mobiliserat åsikter i kubik.

Blickar jag tillbaka 30 år så fanns det inte många högtalare i den prisklassen (inte många över huvud taget) som kunde leverera den mängden bas som CW faktiskt gjorde, varken bra eller dålig.
Lägg till detta att de var lättdrivna och, vilket gjorde att de kunde spela oförskämt högt även med de effektsvaga förstärkare som normalt fanns i folkhemmen, så därför blev dom något av en kioskvältare.
Tänk efter, nästan alla har en åsikt om dom.

Det dom förlorar i kvaliten tar dom igen på spelglädje, partykänsla och byxfladder. En förbaskat rolig högtalare tycker jag.
Även ljudåtergivning kan väl bara få vara KUL ibland.

Håller med om ovanstående. Tycker också att Cerwin vega är bra högtalare, men det beror främst på vilken musiksmak man har. Föredrar man lugn musik eller instrumental så finns det många bättre alternativ. Föredrar man rock och liknande, samt högt och med mycket bas är de nog en av de bättre. I denna genre föredrar jag själv annars Klipsch, men Cerwin Vega kommer nog efter. Sedan brukar även en bra förstärkare också kunna locka fram en hel del från de flesta högtalarna.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-05-30 10:21

Tvärr är detta nog fel forum att få acceptans för en högtalare som cerwin. Dom flesta här strävar efter att få ett så korrekt ljud som möjligt och på dom parametrarna så är cerwin ganska urusel. Men där med inte sagt att cerwin är dåliga. Fantastiskt fina högtalare till det dom ska användas till, ha roligt.

Svårt att hitta en så skojfrisk högtalare till pengarna som spelar som cerwin gör. Möjligtvis att du kan finna ett par fynda.se högtalare som funkar bra också. Men det är trotts allt så att cerwin kan piskas mkt mer.

Synd att det är så många som ser ner på dessa lite billigare märkerna. Själv gick jag från ett par dyra stativare till ett par proson reality 63mk2. Nu var det mest för att jag var tvungen att få loss pengar till körkort. Men jag är grymt nöjd och dessa proson är helt fantastiska och äter nog upp det mesta till runt 10000kr . Nu har jag moddat lite i mina som att pilla i mer dämpull och asfaltsmatta för att dämpa lite mer. Men ljudet är grymt bra :D
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-05-30 10:31

optonica skrev:Sedan brukar även en bra förstärkare också kunna locka fram en hel del från de flesta högtalarna.

Visst gör den det. Men vid en test av mina AT-100 med en gammal Pioneer SX-636, 25W om jag minns rätt, och det bröta på duktigt.
När dom sen fick smaka på sisådär en 300W så dansade dom.
Ja, bokstavligt talat. Styvhet ,stag och sån skit var dom helt befriade från. Sidorna formligen hävde sig in och ut i takt med musiken.
Vet inte om det är en del av deras idé, att låta hela lådan spela.
De flesta tillverkar går ju i alla fall åt andra hållet. Lämnar man finliret åt sidan och bara vill ge gasen o botten så hänger dom mer än gärna med.
Så till den grad att ju mer effekt man smiskar upp dom med, dess mer vill dom ha.
Därför har dom en plats på min karta, men inte hemma längre. Senaste paret åkte ut till förmån för annat.

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2008-05-30 12:18

På tal om byxfladder!

http://www.youtube.com/watch?v=JENLD28_fuk

Helt galet. :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-07-01 23:57

För att kunna deltaga i denna tråd och komma med ett underbyggt inlägg så köpte jag mig ett par av dessa DC15 för att testa :wink:

Jag har inte lyssnat så länge och inte heller trixat så mycket med placeringen mer än det som tillåts av det utrymme jag har för att flytta runt dem där de skall stå för provlyssning.

Jag driver dem med 2*225W.

Intrycket efter några timmars lyssning är att de faktiskt inte alls är så dumma.
Mellanregister och topp är faktiskt riktigt trevliga och välbalanserade, de kroknar inte heller om man drar på lite. Ljudet släpper häpnadsväckande nog väldigt bra från dessa "kylskåp" och man får ett ganska bra soundstage om inspelningen tillåter det.

Högtalarens svaga sida är faktiskt basen 8O i den mening att den är lite luddig, odefinerad, svullen med en viss puckel... Här får man dock ta i beaktande att jag inte labbat så mycket med placering samt att jag är ganska bortskämd med bra basåtergivning (till vardags körs med stooora basmoduler med parametrisk EQ och mycket effekt).

Det går att spela oerhört starkt och få allt i rummet att skaka.
Perfekt Partyhögtalare där man utan vidare uppnår disconivåer i vardagsrummet (förmodligen i ett större rum med). Samt att den om man har plats för den funkar bra för all typ av lyssning om man inte är alltför kräsen.

Jag har hört några andra CV modeller för en massa år sedan och denna känns som det skrivits tidigare i tråden, som om den är en av CV's bättre (hifi mässigt) modeller.

Jag är ju en Carlsson/Larsen entusiast så dessa CV får nog kila vidare till ny ägare men det var kul att testa, och jag får nog hålla med zapanasta i mycket av det han skriver om dessa burkar.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-07-02 13:13

Det var kul att nån som är kräsen ock kunnlig i fråga om ljud tog sig tid att lyssna på dessa cv ock dessutom gillade dom,då är jag inte helt fel ute med mina påståenden i alla fall.Länk till bilder på element ock lite historik om nån är intresserad.Mvh.......[url]http://www.minhembio.com/sollerön/185125/[/url]

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-07-03 19:12

Tror i varjefall när det gäller Cerwin Vega att många gånger så har folk lyssnat på dessa högtalare uppkopplat med skräpkringutrustning. Ska ett par högtalare låta bra så krävs det även en del av övrig utrustning. Skulle tro att många Cerwin Vega ägare nog har slängt alla pengarna på så stora högtalare som möjligt, vilket kan leda till mindre budget till övrigt. Resultatet säger sig själv. Ska det låta bra så är även den svagaste länken viktig, dvs. inget kan försummas.

Lyssnade för en hel del år sedan på ett par yamaha, modell dunka-dunka, uppkopplade med en Mcintosh. Själva kombinationen är helt otänkbar, men faktiskt det lät mycket bra. Hela stereon är viktig för att det ska låta bra. Uppkopplad med bra övrig utrustning kan mycket väl få ett par egentligen inte så allmänt välspelande högtalare att framträda väldigt bra.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-07-03 20:41

cerwin vega har gjort många snikmodeller också som inte alls låter bra,mycket av det dåliga rykte att dom inte alls lämpar sig till nåt annat än dunka dunka kommer nog därifrån,finns 2 modeller som är bra mkt bättre än resten av deras serier,al ock dc serierna,dom är även dom dyraste cerwin gjort med råge också,ex modellerna före ock såna som såldes samtidigt ock efter med 15" i basen låg på ca 6-6500k,dessa al ock dc låg på runt 9-10000k.Mvh

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-06 13:49

Jag har inte hört dom två CV som zapanasta nämner, vad jag vet. Men alla andra CV jag hört har ju mest fört väsen, för någon bas har det aldrig varit tala om, enligt mig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2008-07-06 21:36

subjektivisten skrev:Jag har inte hört dom två CV som zapanasta nämner, vad jag vet. Men alla andra CV jag hört har ju mest fört väsen, för någon bas har det aldrig varit tala om, enligt mig.

Då har du en konstig definition av bas....

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-06 22:01

Nja, knappast. Odefinierat muller utan djupbas har dom haft. Dock så vet jag inte om jag hört dom två zapanasta nämner. Kanske skulle åka till Mora under semestern. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-07-06 23:55

Hej,jodå nog finns det djupbas som räcker till dom flesta sorters musik allt,dom har då gott om energi ner till 30hz vågar jag då påstå,sen faller dom nog rätt snabbt,att profondus x ock y spelar djupare kan jag då säga utan att tveka då jag haft nöjet ock lyssna på dom ,men det är liksom en annan divition det.Mvh

Användarvisningsbild
Stereotypen_inaktiv_

Inläggav Stereotypen_inaktiv_ » 2008-10-17 20:50

Bossekaka skrev:På tal om byxfladder!

Detta är lite grövre......fladder....

http://www.youtube.com/watch?v=A1yjRRIJZCE&NR=1

......och detta:

http://www.youtube.com/watch?v=yC9Th7nA ... re=related

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-17 21:04

Stereotypen skrev:

......och detta:

En klassiker: http://www.youtube.com/watch?v=O2rJSZKZsyQ

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-10-17 23:48

Köpte ett par språnkans de sk kassaskåpen, i slutet av 70-talet.
15" bas och två horn för mellan/diskant.

Eftersom de var slutna lådor följe ett aktivt EQ-filter med, som rätade ut baskurvan och skar den allra lägsta oktaven, som enbart fladdrade baselementen.
Riktigt bra tryck och skojigt ljud, till en viss nivå (förstärkaren klippte).

Ska det vara Cerwin, ska det va med med 15"-element, annars får det va.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-10-18 10:55

Ähh, Cervin Vega är nog närmare leksaks-PA än riktiga prylar. Kände en snubbe som pysslade med uthyrning av PA (OK för ett bra tag sedan nu) och hans åsikt var glasklar; CV är slöa och går sönder. Han körde mest med JBL och en del RCF och Peavey (som inte heller var såvärst tåligt vad jag förstår). Själv hade jag aktiva Linn Isobarik (hemma) och jämfört med dom så lät CV slött, blött och dynamikfattigt. Såvärst högt gick det inte heller att spela heller (med CV). Har man en mycket begränsad budget så kanske de kan vara ett alternativ, men det finns säkert annat som är väl så bra i så fall.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-10-18 10:57

JanBanan skrev:
Stereotypen skrev:

......och detta:

En klassiker: http://www.youtube.com/watch?v=O2rJSZKZsyQ

:D :D :D :D :D

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-10-18 14:57

prolinn skrev:Ähh, Cervin Vega är nog närmare leksaks-PA än riktiga prylar. Kände en snubbe som pysslade med uthyrning av PA (OK för ett bra tag sedan nu) och hans åsikt var glasklar; CV är slöa och går sönder. Han körde mest med JBL och en del RCF och Peavey (som inte heller var såvärst tåligt vad jag förstår). Själv hade jag aktiva Linn Isobarik (hemma) och jämfört med dom så lät CV slött, blött och dynamikfattigt. Såvärst högt gick det inte heller att spela heller (med CV). Har man en mycket begränsad budget så kanske de kan vara ett alternativ, men det finns säkert annat som är väl så bra i så fall.
finns bra ock mindre bra serier från cerwin vega som med vilket märke som helst .Mvh.....

Användarvisningsbild
P1200VB

Inläggav P1200VB » 2008-10-22 09:56

Själv så har jag haft flertalet CV-högtalare. Tycker att de äldre modellerna lät bättre. Nu kör jag på ett par Signature 805 från B&W och de lirar i en lite annan klass. Saknar dock att man inte kan dra på så högt, men det kanske ordnar sig om man slår till på ett par 800 så småningom.

Något jag är lite svag för så är det Cerwin-Vegas äldre Stroker serie. Jag och en kompis konstruerade ett horn för ett tag sedan och det spelar minst sagt grovt. En känslighet på 100-105dB och ett maxljudtryck på 130-135dB räcker till :wink:
Bara grannarna och CD-spelaren som begränsar (spelaren hoppar när man drar på för högt). Sen så är det lite tråkigt med alla saker som ramlar i golvet.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=23348

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-10-22 10:28

P1200VB skrev:Något jag är lite svag för så är det Cerwin-Vegas äldre Stroker serie. Jag och en kompis konstruerade ett horn för ett tag sedan och det spelar minst sagt grovt. En känslighet på 100-105dB och ett maxljudtryck på 130-135dB räcker till :wink:
Bara grannarna och CD-spelaren som begränsar (spelaren hoppar när man drar på för högt). Sen så är det lite tråkigt med alla saker som ramlar i golvet.

Någon slags massageapparatur? :lol:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2008-10-24 18:20

Stereotypen skrev:

......och detta:

Mer fladder :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=QvizDaX9 ... re=related

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2008-10-24 18:36

subjektivisten skrev:Nja, knappast. Odefinierat muller utan djupbas har dom haft. Dock så vet jag inte om jag hört dom två zapanasta nämner. Kanske skulle åka till Mora under semestern. :P

Prexis ! CV bygger inte sina högtalare för att ge en perfekt djupbas, dom bygger för att ge en ordentlig fjong i basen som ligger mellan typ 35-120 Hz ! Det låter kanske inte helt korrekt alla gånger, men det kan bli en härlig "livekänsla" som många vanliga högtalare i 15-100kkr klassen saknar.. ;)

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-10-24 19:18

Jag har passerat 40 ,gammal hårdrockare som man är så nöjer man sig inte med en ex 8" i basen,finns inte en chans att man kan vräka på ock uppnå dom ljudtrycken som en 15 kan ge. har provat men då säger det pang bara...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-24 19:24

zapanasta, När jag får mina ProfundusY-4 basar så är du välkommen att lyssna. :D
Fast, vilken hårdrock kan man spela så högt med?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-10-24 19:45

subjektivisten skrev:zapanasta, När jag får mina ProfundusY-4 basar så är du välkommen att lyssna. :D
Fast, vilken hårdrock kan man spela så högt med?
Mina högtalare har sammanlagt kostat mig 3000kr med renovering osv ,va kostar det du rabblar upp? runt 25-30 skulle jag tro....i fråga om pris prestanda kommer du inte ens i närheten..........

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-24 19:55

Dom högtalare jag har kostar satans mycket om man köper dom nya, det stämmer. Men dom är värda det, enligt mig. Sen kan det finns högtalare för 1000 kr som inte är värda dom pengarna, enligt mig. Eftersom deras prestanda är för låg. :)
Gamla Accepts Balls to the wall (original släppet) kan man blåsa på rätt högt och det låter bra, sånt är trevligt. :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi