För att kunna deltaga i denna tråd och komma med ett underbyggt inlägg så köpte jag mig ett par av dessa DC15 för att testa
Jag har inte lyssnat så länge och inte heller trixat så mycket med placeringen mer än det som tillåts av det utrymme jag har för att flytta runt dem där de skall stå för provlyssning.
Jag driver dem med 2*225W.
Intrycket efter några timmars lyssning är att de faktiskt inte alls är så dumma.
Mellanregister och topp är faktiskt riktigt trevliga och välbalanserade, de kroknar inte heller om man drar på lite. Ljudet släpper häpnadsväckande nog väldigt bra från dessa "kylskåp" och man får ett ganska bra soundstage om inspelningen tillåter det.
Högtalarens svaga sida är faktiskt basen

i den mening att den är lite luddig, odefinerad, svullen med en viss puckel... Här får man dock ta i beaktande att jag inte labbat så mycket med placering samt att jag är ganska bortskämd med bra basåtergivning (till vardags körs med stooora basmoduler med parametrisk EQ och mycket effekt).
Det går att spela oerhört starkt och få allt i rummet att skaka.
Perfekt Partyhögtalare där man utan vidare uppnår disconivåer i vardagsrummet (förmodligen i ett större rum med). Samt att den om man har plats för den funkar bra för all typ av lyssning om man inte är alltför kräsen.
Jag har hört några andra CV modeller för en massa år sedan och denna känns som det skrivits tidigare i tråden, som om den är en av CV's bättre (hifi mässigt) modeller.
Jag är ju en Carlsson/Larsen entusiast så dessa CV får nog kila vidare till ny ägare men det var kul att testa, och jag får nog hålla med zapanasta i mycket av det han skriver om dessa burkar.
Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.