Peter Steindl skrev:
as avspelningsrummet bort vad gäller vissa parametrar så försvinner känslan av autenticitet och rumslighet. Bibehålles andra parametrar hos lyssningsrummet vid avspelning så är det så att ens eget lyssningsrum gör sig påmind och därmed går autenticiteten förlorad d v s man vet att man sitter hemma som i ett lyssningsbås eller vad man vill kalla det. Till fördel för människan är vår hjärna som kan fylla i så att vi kan inbilla oss att det är någorlunda autentiskt där vi sitter i vårt bås och det är inte att förakta.
Har man klart för sig vilka parametrar som styr så har man ett mål att jobba mot.
Måste börja med Tack för att du tog dig tid att svara, men nu blir det ännu mer intressant
Om man tar bort eller bibehåller vissa parametrar i lyssningsrummet så kan autencitet och rumslighet förändras. Hade faktiskt ett resonemang med en person om detta. Anta: du har en inspelning där det finns väldigt mycket efterklang, typ akustiskt inspelning i katedral eller liknande. Om du då spelar upp det i ett rum som man har dämpat rätt rejält, inte döddämpat nu, så finns väl fortfarande katedralefterklangen kvar, eller. Om du nu spelar upp samma stycke i ett väldigt stort rum som saknar dämpning, förstärker man då efterklangen vid avspelning?
Om man har en någorlunda just anläggning och välpresterande högtalare, så är frågan. Är det högtalarna som styr hur parametrarna skall vara i rummet? Eller själva inspelningsmaterialet?
Och förresten, kan man tillverka högtalare som är gjorda för vanliga rum? Alltså att man inte behöver ta så mycket hänsyn till att ha absorbenter, diffusorer etc,etc? Eller måste man alltid göra rumsakustiska förändringar oavsett vilka högtalare man har?
Några jag pratat med menar att man inte behöver dämpa så mycket i rum, eftersom man då kan ta bort vissa saker t.ex övertoner bl.a.
Hur ligger det till med det?
Ursäkta alla mina frågor, men jag är verkligen uppriktigt intresserad
Förstår om du inte har tid, lust ork svara på allt detta, men det finns ju fler på foumet (forat?) som kan flika in.