Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Kompression som är dåligt utförd är förstås av ondo. Och jag gillar inte förstörda inspelningar. Men vilka tror att dom inte har en anläggning som komprimerar också? Vilka är för skivor helt utan kompression?
Reklamradion komprimerar för att deras lyssnare helt enkelt finns i bilar eller lyssnar på enklare apparater eller spelas som bakgrundsmusik i affärer eller på arbetsplatser. Deras målgrupp är inte hifiintresserade.
Själv har jag en anläggning som klarar mycket höga ljudtryck utan att låta illa och jag stör inga grannar. Så jag klarar mig utan alltför mycket kompression, men folk med närliggande grannar behöver ha signalkällor med en viss kompression. Men merparten av forumdeltagarna skulle aldrig kunna spela musik hemma på kvällstid utan en viss form av kompression. I synnerhet inte på 2-vägshögtalare med förstärkare med måttlig uteffekt.
Häromdagen var jag hemma hos min bror och han hade rattat in sin sunkanläggning (995 kr på Siba ungefär) på någon reklamradiostation. Jag var tvungen att stänga av skiten efter någon minut Jag är allergisk mot den typen av kompression.
Harryup skrev:Kompression som är dåligt utförd är förstås av ondo. Och jag gillar inte förstörda inspelningar. Men vilka tror att dom inte har en anläggning som komprimerar också? Vilka är för skivor helt utan kompression?
Reklamradion komprimerar för att deras lyssnare helt enkelt finns i bilar eller lyssnar på enklare apparater eller spelas som bakgrundsmusik i affärer eller på arbetsplatser. Deras målgrupp är inte hifiintresserade.
Själv har jag en anläggning som klarar mycket höga ljudtryck utan att låta illa och jag stör inga grannar. Så jag klarar mig utan alltför mycket kompression, men folk med närliggande grannar behöver ha signalkällor med en viss kompression. Men merparten av forumdeltagarna skulle aldrig kunna spela musik hemma på kvällstid utan en viss form av kompression. I synnerhet inte på 2-vägshögtalare med förstärkare med måttlig uteffekt.
Nagrania skrev:Morello skriver "Hela Telarcs katalog med klassisk musik är befriad från kompressor. "
Morello och andra...just när det gäller klassiskmusik så är det väll ingen som använder kompressor/limiter.
Svante skrev:Nagrania skrev:Morello skriver "Hela Telarcs katalog med klassisk musik är befriad från kompressor. "
Morello och andra...just när det gäller klassiskmusik så är det väll ingen som använder kompressor/limiter.
Nej, men likväl görs en manuell "komprimering". Det säger åtminstone ljudteknikerna på SR, och de vet. De gör ju sånt. De höjer reglarna en aning när det är svagt och drar ner när det blir starkt. Förmodligen blir det fasiken så mycket bättre eftersom de vet vad som kommer (de läser partituret).
Sanoj skrev:Häromdagen var jag hemma hos min bror och han hade rattat in sin sunkanläggning (995 kr på Siba ungefär) på någon reklamradiostation. Jag var tvungen att stänga av skiten efter någon minut Jag är allergisk mot den typen av kompression.
Så det hade inget med musikutbudet att göra att du ville stänga av..![]()
Alltså pöjkar, va lite seriösa nu. Skulle ni sitta och lyssna på all popmusik som spelas på reklamradion om och om och om ..igen dygnet runt om dom inte komprimerade den![]()
![]()
![]()
Jag sitter och jobbar hela dagarna med P3 i bakgrunden på min Tivoli och jag har faktiskt aldrig brytt mig om att det är komprimerat eller inte![]()
Sen när jag kommer hem och sätter på en skiva, då är det tråkigt om skivorna är komprimerande eller söndermastrade....men radion...pöjkar....get a life![]()
// Jonas
Nagrania skrev:Morello skriver "Hela Telarcs katalog med klassisk musik är befriad från kompressor. "
Morello och andra...just när det gäller klassiskmusik så är det väll ingen som använder kompressor/limiter. Klassiskmusik spelas in enligt en standard uppsättning och det är t.o.m så att man använder samma slags mikrofoner. (Neumann, Schoeps & DPA) När man lyssnar på musik brukar man kunna detektera överdriven användning av kompressorer genom att sänka lyssningsnivån kraftigt. Som musik/ljudtekniker gör man lämpligen en sådan kontroll då och då när man mixar. Jag kan inte hålla med de som lyssnar på reklamradio och som tycker att det är okey....jag blir själv sjösjuk av att lyssna på hur det pumpar upp och ner. Jag tillhör dom som gillar att lyssna på musik med något som liknar "original" dynamik. Alltså ibland jävligt högt...men jag bor ju i eget hus så för mig är det ändå möjligt att göra det. Till sist det mesta som vi lyssnar på utom klassiskmusik är mer eller mindre komprimerat/limiterat/gejtat/expanderat /eq:at/Deessat och en massa konstiga rumsreverb.
Nagrania skrev:För några år sedan fanns det en reklamradiokanal med klassiskmusik. Jag började att lyssna på den men tröttnade snart. Det var så att man spelade en massa musik utan några kloka kommentarer. När man lyssnar på P2 får man ju samtidigt lära sig saker om de olika kompositörerna och om tiden då verket skrevs osv. Det här kallar jag för bildningsradio och gör det mer intressant att lyssna på radio.
Nagrania skrev:När man lyssnar på P2 får man ju samtidigt lära sig saker om de olika kompositörerna och om tiden då verket skrevs osv. Det här kallar jag för bildningsradio och gör det mer intressant att lyssna på radio.
Nagrania skrev:Flint jag har hastigt läst pdf:en från Schoeps och jag kallar detta för X/Y....skillnaden är bara att kapslarna sitter bredvid varandra och inte ovanpå som är det vanliga. Schoeps mikrofoner tillhör standard utrustningen när man gör en klassisk inspelning.
Användare som besöker denna kategori: gonkius, Google [Bot] och 26 gäster