Kompression i musikåtergivningen i hemmiljö behövs.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15309
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Kompression i musikåtergivningen i hemmiljö behövs.

Inläggav Harryup » 2004-09-07 03:46

Kompression som är dåligt utförd är förstås av ondo. Och jag gillar inte förstörda inspelningar. Men vilka tror att dom inte har en anläggning som komprimerar också? Vilka är för skivor helt utan kompression?
Reklamradion komprimerar för att deras lyssnare helt enkelt finns i bilar eller lyssnar på enklare apparater eller spelas som bakgrundsmusik i affärer eller på arbetsplatser. Deras målgrupp är inte hifiintresserade.
Själv har jag en anläggning som klarar mycket höga ljudtryck utan att låta illa och jag stör inga grannar. Så jag klarar mig utan alltför mycket kompression, men folk med närliggande grannar behöver ha signalkällor med en viss kompression. Men merparten av forumdeltagarna skulle aldrig kunna spela musik hemma på kvällstid utan en viss form av kompression. I synnerhet inte på 2-vägshögtalare med förstärkare med måttlig uteffekt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36047
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-09-07 04:26

Jag har åtskilliga fonogram som INTE genomgått kompression och det är samma skivor som låter bäst - helt oaktat om jag lyssnar i bilen, på en sunkstereo eller i mitt vardagsrum. För övrigt är min anläggnings kompression försumbar om jag håller mig inom ramen för vad slutsteget leverar, vilket motsvarar cirka 110 dB (peak) vid soffan.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15309
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2004-09-07 04:31

Tror säkert att du har rätt Morello, men det är få som kan spela 110dB inomhus utan att bli vräkta eller att stereon redan begränsat möjligheterna. Så vad jag menar är för vanliga konsumenter så funkar det inte utan kompression. Vi som klarar det är i extremt liten minoritet. T.o.m på detta forum så tror jag att det är få förunnat att exempelvis ha neriks möjligheter.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36047
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-09-07 04:47

Jag menar inte att man måste spela 110 dB för att njuta av okomprimerad musik. Lyssnar just nu i skrivande stund på ett underbart fonogram med "Peer Gynt"(Telarc) och nivån är långt från 110 dB :lol: Sitter ju och jobbar och då är det inte helt lämpligt med stark nivå. 8) Hela Telarcs katalog med klassisk musik är befriad från kompressor.

Häromdagen var jag hemma hos min bror och han hade rattat in sin sunkanläggning (995 kr på Siba ungefär) på någon reklamradiostation. Jag var tvungen att stänga av skiten efter någon minut 8O Jag är allergisk mot den typen av kompression. Som tur var hade jag med en skiva med Patricia Barber, som är inspelad utan kompressorer (Jim Andersson är ljudtekniker på det albumet) och trots sunkanläggningen kunde man ana att inspelningen är högklassig :lol:

Med emfas vill jag påstå att ingen anläggning i något sammanhang vinner på excessiv kompression, som tyvärr kännetecknar nästan all populärmusik/muzak och i ännu större utsträckning reklamradion.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Kompression i musikåtergivningen i hemmiljö behövs.

Inläggav Flint » 2004-09-07 07:19

Harryup skrev:Kompression som är dåligt utförd är förstås av ondo. Och jag gillar inte förstörda inspelningar. Men vilka tror att dom inte har en anläggning som komprimerar också? Vilka är för skivor helt utan kompression?
Reklamradion komprimerar för att deras lyssnare helt enkelt finns i bilar eller lyssnar på enklare apparater eller spelas som bakgrundsmusik i affärer eller på arbetsplatser. Deras målgrupp är inte hifiintresserade.
Själv har jag en anläggning som klarar mycket höga ljudtryck utan att låta illa och jag stör inga grannar. Så jag klarar mig utan alltför mycket kompression, men folk med närliggande grannar behöver ha signalkällor med en viss kompression. Men merparten av forumdeltagarna skulle aldrig kunna spela musik hemma på kvällstid utan en viss form av kompression. I synnerhet inte på 2-vägshögtalare med förstärkare med måttlig uteffekt.

Håller med men av kanske en annan eller en till anledning. Vi är helt enkelt vana vid den ljudbild som råder och det skulle vara ovant med ibland helt ohörbara partier och på det jättehöga. Ibland tycker jag att sk. klassisk musik är inspelad så. Jag är heller inte säker på att Telarc är 100% ofärgade när dom säger att deras skivor är helt fria från kompression, i alla led. Det verkar inte trovärdigt.

Användarvisningsbild
Sanoj
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2003-12-28

Inläggav Sanoj » 2004-09-07 08:06

Häromdagen var jag hemma hos min bror och han hade rattat in sin sunkanläggning (995 kr på Siba ungefär) på någon reklamradiostation. Jag var tvungen att stänga av skiten efter någon minut Jag är allergisk mot den typen av kompression.


Så det hade inget med musikutbudet att göra att du ville stänga av.. :?:
Alltså pöjkar, va lite seriösa nu. Skulle ni sitta och lyssna på all popmusik som spelas på reklamradion om och om och om ..igen dygnet runt om dom inte komprimerade den :?: :!: 8O

Jag sitter och jobbar hela dagarna med P3 i bakgrunden på min Tivoli och jag har faktiskt aldrig brytt mig om att det är komprimerat eller inte 8O

Sen när jag kommer hem och sätter på en skiva, är det tråkigt om skivorna är komprimerande eller söndermastrade....men radion...pöjkar....get a life 8)


// Jonas

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Kompression i musikåtergivningen i hemmiljö behövs.

Inläggav DQ-20 » 2004-09-07 08:58

Harryup skrev:Kompression som är dåligt utförd är förstås av ondo. Och jag gillar inte förstörda inspelningar. Men vilka tror att dom inte har en anläggning som komprimerar också? Vilka är för skivor helt utan kompression?
Reklamradion komprimerar för att deras lyssnare helt enkelt finns i bilar eller lyssnar på enklare apparater eller spelas som bakgrundsmusik i affärer eller på arbetsplatser. Deras målgrupp är inte hifiintresserade.
Själv har jag en anläggning som klarar mycket höga ljudtryck utan att låta illa och jag stör inga grannar. Så jag klarar mig utan alltför mycket kompression, men folk med närliggande grannar behöver ha signalkällor med en viss kompression. Men merparten av forumdeltagarna skulle aldrig kunna spela musik hemma på kvällstid utan en viss form av kompression. I synnerhet inte på 2-vägshögtalare med förstärkare med måttlig uteffekt.


Kompression kan helt klart vara till nytta ibland. MEN INTE I MASTRINGSLEDET. Att reklamradion komprimerar har inget att göra med hur vi kan lyssna på fonogrammen. Om man vill ha lägre dynamik så är det enkelt att koppla in en kompressor. Detta är en finess som jag länge velat ha i bilen. Förändringar av ljudet i masteringsledet går dock aldrig att ta bort. Jag tror att den kritik som framförts här på forumet främst gäller möjligheterna till okomprimerad uppspelning, inte hur människor i enskilda fall väljer att göra. För övrigt finns det gott om anläggningar som inte har en bråkdel av den kompression som vissa fonogram utsätts för. Vidare har CD-mediet tillräckligt med dynamik för att fånga t.o.m en symfoniorkester. Det mesta talar alltså för att okomprimerada fonogram är ett högst rimligt krav.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-09-07 10:09

Morello skriver "Hela Telarcs katalog med klassisk musik är befriad från kompressor. "
Morello och andra...just när det gäller klassiskmusik så är det väll ingen som använder kompressor/limiter. Klassiskmusik spelas in enligt en standard uppsättning och det är t.o.m så att man använder samma slags mikrofoner. (Neumann, Schoeps & DPA) När man lyssnar på musik brukar man kunna detektera överdriven användning av kompressorer genom att sänka lyssningsnivån kraftigt. Som musik/ljudtekniker gör man lämpligen en sådan kontroll då och då när man mixar. Jag kan inte hålla med de som lyssnar på reklamradio och som tycker att det är okey....jag blir själv sjösjuk av att lyssna på hur det pumpar upp och ner. Jag tillhör dom som gillar att lyssna på musik med något som liknar "original" dynamik. Alltså ibland jävligt högt...men jag bor ju i eget hus så för mig är det ändå möjligt att göra det. Till sist det mesta som vi lyssnar på utom klassiskmusik är mer eller mindre komprimerat/limiterat/gejtat/expanderat /eq:at/Deessat och en massa konstiga rumsreverb.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-09-07 10:32

Nagrania skrev:Morello skriver "Hela Telarcs katalog med klassisk musik är befriad från kompressor. "
Morello och andra...just när det gäller klassiskmusik så är det väll ingen som använder kompressor/limiter.


Nej, men likväl görs en manuell "komprimering". Det säger åtminstone ljudteknikerna på SR, och de vet. De gör ju sånt. De höjer reglarna en aning när det är svagt och drar ner när det blir starkt. Förmodligen blir det fasiken så mycket bättre eftersom de vet vad som kommer (de läser partituret).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19231
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-07 10:52

Svante skrev:
Nagrania skrev:Morello skriver "Hela Telarcs katalog med klassisk musik är befriad från kompressor. "
Morello och andra...just när det gäller klassiskmusik så är det väll ingen som använder kompressor/limiter.


Nej, men likväl görs en manuell "komprimering". Det säger åtminstone ljudteknikerna på SR, och de vet. De gör ju sånt. De höjer reglarna en aning när det är svagt och drar ner när det blir starkt. Förmodligen blir det fasiken så mycket bättre eftersom de vet vad som kommer (de läser partituret).


Man borde ju kunna göra en kompressor som läser musiken också. När det gäller pop/rock produktioner skulle man ju kunna MIDI-styra den eller sköta hela rubbet i datorn, om man använder en sådan som mixer istället för mixerbord. Det borde vara enklelt att lösa rent tekniskt, om man vill, alltså.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36047
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-09-07 11:35

Sanoj skrev:
Häromdagen var jag hemma hos min bror och han hade rattat in sin sunkanläggning (995 kr på Siba ungefär) på någon reklamradiostation. Jag var tvungen att stänga av skiten efter någon minut Jag är allergisk mot den typen av kompression.


Så det hade inget med musikutbudet att göra att du ville stänga av.. :?:
Alltså pöjkar, va lite seriösa nu. Skulle ni sitta och lyssna på all popmusik som spelas på reklamradion om och om och om ..igen dygnet runt om dom inte komprimerade den :?: :!: 8O

Jag sitter och jobbar hela dagarna med P3 i bakgrunden på min Tivoli och jag har faktiskt aldrig brytt mig om att det är komprimerat eller inte 8O

Sen när jag kommer hem och sätter på en skiva, är det tråkigt om skivorna är komprimerande eller söndermastrade....men radion...pöjkar....get a life 8)


// Jonas


:lol: Jag trodde det var underförstått att reklamradion inte bjuder på någon rolig musik. :wink: Ärligt talat så gillar jag inte den typ av musik som spelas på tex NRJ eller "lugna favvoriter". Jag är ju en vanlig jazz-snubbe 8) Men även om dom spelat jazz, jade jag stängt av. När ljudkvaliten sjunker under noll-nivå är det inte roligt att lyssna längre. Man får helt enkelt ta fram sina medhavda skivor i sådana ögonblick. Har oftast med mig ett case med kopior på skivor jag har hemma om jag åker bort. Samma sak gäller på fredag när tåget går mot Göteborg :D

mvh\Morello
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-09-07 11:37

Svante skriver: "Nej, men likväl görs en manuell "komprimering". Det säger åtminstone ljudteknikerna på SR."

Jo jag vet det men jag hade egentligen inte tänkt att ta upp det just nu. På 50-talet gjorde man så för att kompensera den brusförsämringen som man sedan får på det färdiga fonogrammet och det gäller samma i radio. Man kan ju också tänka sig att göra samma sak med hjälp av en kompressor genom att ändra på tröskeln. :wink: I popmusiksammanhang kan man knappast göra så här eftersom ljudmattan då är mer komplex med en massa uppstickande transienter. Då tar man kompressorn och kör 20:1 och sedan en limiter där man ställer 100:1 och sedan full spruta....jäätte braa! 8)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36047
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-09-07 11:42

Nagrania skrev:Morello skriver "Hela Telarcs katalog med klassisk musik är befriad från kompressor. "
Morello och andra...just när det gäller klassiskmusik så är det väll ingen som använder kompressor/limiter. Klassiskmusik spelas in enligt en standard uppsättning och det är t.o.m så att man använder samma slags mikrofoner. (Neumann, Schoeps & DPA) När man lyssnar på musik brukar man kunna detektera överdriven användning av kompressorer genom att sänka lyssningsnivån kraftigt. Som musik/ljudtekniker gör man lämpligen en sådan kontroll då och då när man mixar. Jag kan inte hålla med de som lyssnar på reklamradio och som tycker att det är okey....jag blir själv sjösjuk av att lyssna på hur det pumpar upp och ner. Jag tillhör dom som gillar att lyssna på musik med något som liknar "original" dynamik. Alltså ibland jävligt högt...men jag bor ju i eget hus så för mig är det ändå möjligt att göra det. Till sist det mesta som vi lyssnar på utom klassiskmusik är mer eller mindre komprimerat/limiterat/gejtat/expanderat /eq:at/Deessat och en massa konstiga rumsreverb.


Tog Telarcs katalog som exempel, eftersom det går utmärkt att lyssna på välinspelad klassisk musik även på mindre fulländade system. :wink:

I övrigt håller jag med dig till 100% ang. sjösjuka och pumpeffekter 8).
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-09-07 11:58

För några år sedan fanns det en reklamradiokanal med klassiskmusik. Jag började att lyssna på den men tröttnade snart. Det var så att man spelade en massa musik utan några kloka kommentarer. När man lyssnar på P2 får man ju samtidigt lära sig saker om de olika kompositörerna och om tiden då verket skrevs osv. Det här kallar jag för bildningsradio och gör det mer intressant att lyssna på radio.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36047
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-09-07 12:02

Nagrania skrev:För några år sedan fanns det en reklamradiokanal med klassiskmusik. Jag började att lyssna på den men tröttnade snart. Det var så att man spelade en massa musik utan några kloka kommentarer. När man lyssnar på P2 får man ju samtidigt lära sig saker om de olika kompositörerna och om tiden då verket skrevs osv. Det här kallar jag för bildningsradio och gör det mer intressant att lyssna på radio.


:lol: Jag måste hålla med dig igen. :lol: Det är just det substansfyllda pratet i P2 som gör kanalen intressant att lyssna på för mig. Jag borde lyssna mer på P2 :oops: Har ju till och med fått upp en halvvågs-antenn på altanen nu. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

soren
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2003-08-23

Inläggav soren » 2004-09-07 13:22

Vad som behövs är en (ny?) standard för att redovisa hur en inspelning är gjord.

Alternativ1:
Paketbaserat format med en header som beskriver hur paketet ser ut och hur det skall spelas upp. (DVD-Audio har väl detta har jag för mig .. om än i något begränsat utförande).

Alternativ2:
Varje cd skiva har ett dataspår som innehåller denna information (ny firmware i en cd spelare skulle kanske räcka).

Man kan då i headern skriva ..
Inspelad utan kompression
Inspelningsteknik: Live med dubbelnjure mikrofon ... osv.

Jag personligen skulle gärna vilja veta om spåret är inspelat med tidsklillnadsteknik mm .. då mitt meridianförsteg har helt suveräna DSP lägen som verkligen återger inspelningen om man ställer in den rätt. Tyvärr är det inte lätt att avgöra detta på varje skiva.


Ni förstår nog vart jag vill komma...

Den uppspelande maskinen (CD, Försteg, bilradio...) kan då kompensera för just den inspelningen och för den miljön som den används i.

/Sören

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2004-09-07 16:59

Nagrania skrev:När man lyssnar på P2 får man ju samtidigt lära sig saker om de olika kompositörerna och om tiden då verket skrevs osv. Det här kallar jag för bildningsradio och gör det mer intressant att lyssna på radio.

Naxos hemsida är bra att komplettera med. Massor med information om kompositörer och verk.

http://www.naxos.com/mainsite/default.asp

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-09-07 19:57

Soren skriver: "Inspelningsteknik: Live med dubbelnjure mikrofon ... osv."
"Ni förstår nog vart jag vill komma... "


Nej det förstår jag inte. Vad är en dubbelnjure för något? Jag borde ju veta det här men det gör jag inte. Kanske någon annan vet? Det är sällan så att en skiva är inspelad med enbart en teknik. Jag menar att t.ex. en live skiva från Telarc kan vara inspelad med både tidsskillnad och nivåskillnad. Ett typiskt exempel är när man användt en Neumann KU 100 (konsthuvud) + ett antal monomikrofoner som stöd. Naxos webbplats var ju bra men jag skulle vilja veta vem Ira Gershwin var och gjorde men det har dom missat. Naxos måste vara en nagel i ögat på de övriga multisarna dom håller sakta men säkert bli kanske det största klassiska skivbolaget på planeten.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36047
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-09-07 20:01

En dubbelnjure är en helt ny mikrofontyp som ännu inte nått ut på marknaden :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
d_anders
 
Inlägg: 333
Blev medlem: 2004-05-27

Inläggav d_anders » 2004-09-07 20:03

Gershwin skrev många "poplåtar" på 30 och 40-talet som sedan har blivit standards inom jazzen.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-09-07 20:35

Morello kan du ge ett exempel på en dubbelnjure. Är det en stereomikrofon eller vad är det. Vem tillverkar sådana. Jag är förvånad eftersom jag brukar ha koll på sådant. Det är väl inte så att du menar stereomikrofonen som det svenska företaget Milab tillverkar. Det är en mick som har två rektangulära kapslar som sitter rygg mot rygg och styrs av en matris. Georg Gershwin skrev inga poplåtar utan väldigt bra musik men vad gjorde brodern Ira. Ja ja jag vet att han skrev lyrics men det borde stå lite om dom båda i Naxos lexikon. Jag tror faktiskt att man kan läsa mer i AMG. Visste ni kanske att Enio Morricone som skrev musiken till bl.a. Dollar filmerna egentligen är en mycket seriös kompositör som skriver mest musik för ståkkvartett och liknande.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36047
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-09-07 20:55

Nagrania,

Jag skojade :wink: Jag har aldrig hört talas om en dubbelnjure. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2004-09-07 21:19

Om man riktar två riktade mickar åt nästan samma håll med en vinkel mellan med kapslarna ganska tätt ihop för stereoupptagning blir det ju en dubbelnjure typ X/Y-teknik. (Svårt att trycka ut svenskan)

Står att läsa om här.
http://www.schoeps.de/D-2004/PDFs/Mikro ... mplett.pdf

Så har jag använt mina gamla Pearl DC73 många gånger.
Senast redigerad av Flint 2004-09-07 21:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
d_anders
 
Inlägg: 333
Blev medlem: 2004-05-27

Inläggav d_anders » 2004-09-07 21:20

Med "popmusik" menade jag populärmusik som det användes historistiskt, dvs i princip bara inte klassiskt och inte jazz och med vokalist. George och Ira skrev mycket tillsammans, men som jag har fattat det så var det Ira som stod för det mesta av skrivandet medan George var den mest kända. Han har också skrivit sånger efter George dog.

soren
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2003-08-23

Inläggav soren » 2004-09-07 23:01

Det kanske inte heter dubbelnjure?

Jag ville bara illustrera behovet att veta hur det var inspelat för att på ett så korrekt sätt återge inspelningen.

Valet skall ligga i uppspelaren inte hos nån stackars finning yngling som tycker att det låter bättre med kompressorn på högvarv.

/Sören

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2004-09-07 23:33

Flint jag har hastigt läst pdf:en från Schoeps och jag kallar detta för X/Y....skillnaden är bara att kapslarna sitter bredvid varandra och inte ovanpå som är det vanliga. Schoeps mikrofoner tillhör standard utrustningen när man gör en klassisk inspelning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20456
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2004-09-07 23:41

Nagrania skrev:Flint jag har hastigt läst pdf:en från Schoeps och jag kallar detta för X/Y....skillnaden är bara att kapslarna sitter bredvid varandra och inte ovanpå som är det vanliga. Schoeps mikrofoner tillhör standard utrustningen när man gör en klassisk inspelning.

Ja, du känner till det här. Jag insåg det efter ett tag när jag läste dina inlägg. Jag är inte så trimmad på principerna så jag ska passa på och läsa lte till.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Trassel och 16 gäster