big!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

big!

Inläggav celef » 2008-05-21 20:56

kan detta vara något att sträva efter? vilka är nackdelarna med hörnplacerad fullregisterhögtalare?

Bild
Bild
Bild
http://www.lenardaudio.com/main/051_opal_const.html
Bikinitider

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-05-22 00:49

8O 8) :P
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-05-22 09:53

Såna ska jag ha när jag blir stor!

JohanR

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-05-22 10:08

största nackdelen är väl att du inte kan placera dom hur du vill. blir ju nästan att man får skräddarsy rummet till högtalarna.
får nog ha ett rätt långt rum om du vill få till dom där 22 graderna.. och när man sitter så långt bort är ju inte dom där stora högtalarna så stora längre :wink:

tror nog man kan få bättre resultat om basarna fick sitta i hörnen och mittenlådan stod fristående. om inte annat skulle placeringen inte bli lika jobbig..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-22 10:56

27"basar och 15"mellanreg. Helt i min smak :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-05-22 10:59

Ser ut som Sven Wollter.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-22 11:03

Vovven skrev:Ser ut som Sven Wollter.

Tänkte jag också på!

/Peter

Ericson

Inläggav Ericson » 2008-05-22 15:44

Definitivt Sven!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-22 17:06

största nackdelen är väl att du inte kan placera dom hur du vill.

just det, men förutom det då?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-05-22 17:10

Priset?

Går det att köpa enbart elementen?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-22 17:36

JBL

/Peter

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-22 18:02

Om man ritar ett hus till sig själv, skulle man inte kunna inkludera dessa i väggen/konstruktionen?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-22 18:14

Om man ritar ett hus till sig själv, skulle man inte kunna inkludera dessa i väggen/konstruktionen?

just det, den ultimata högtalaren
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-22 18:14

celef skrev:

just det, den ultimata högtalaren

Motivera!

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-22 18:26

Motivera!

jättegärna 8) med ultimata högtalaren var helt menat för mig, andra tycker såklart annorlunda

jag tror att den enormt stora baffeln bara är till godo, jag tror jag höjer systemkänsligheten, jag tror att väggen blir en bra högtalarlåda - vi förutsätter att väggen är stabil, jag slipper tidiga reflexer från frontväggen, jag maximerar golvytan, högtalaren blir "osynlig" vilket glädjer min fru
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-22 19:20

Jäklas bara lite.. håller med om att det är potentiella fördelar. Själv lajjar jag ju med dipoler som ger högre riktverkan just nu men jag ser det inte som uteslutet med en sådan lösning som i tråden framöver.

Har lyssnat på en sådan anläggning i miniatyr.. ett par 4-5" bredbandare i husvagn. Placering i hörnen vid matplatsen. I närfältet fanns en imponerande upplösning i denna fabriksinstallation av Polar.

/Peter

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-22 19:55

Vovven skrev:Ser ut som Sven Wollter.

kommunist hifi alltså :wink:

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-05-22 20:22

27"basar och 15"mellanreg.

Celef: ...högtalaren blir "osynlig" vilket glädjer min fru

Nu missade jag något, hur får du dessa gigantiska högtalarelement att bli "osynliga", även om du fäller in dom i väggen?
Med en mycket förstående fru och väggen målad i samma färg som högtalarmembranen så kanske men extremt god vilja...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-22 20:40

Har lyssnat på en sådan anläggning i miniatyr.. ett par 4-5" bredbandare i husvagn. Placering i hörnen vid matplatsen. I närfältet fanns en imponerande upplösning i denna fabriksinstallation av Polar.

det som skrämmer lite är att en hörnplaceringen maximerar igångsättandet av rumsresonanserna som jag har förstått det, jag har dock inte greppat detta, jag trodde resonanserna berodde på rummets dimensioner och inte på högtalarens placering??

en relaterad fråga; om jag vill mäta rummets alla resonanser, är det då bäst att ställa högtalaren i ena rumshörnet och miken i andra rumshörnet, diagonalt tvärs genom rummet, alltså i var ände av rummets längsta mått?
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-05-22 21:44

du har olika tryckmaximum och minimum beroende på var i rummet du är. slå på en baston på lagom volym och gå runt i rummet så kommer du höra att det låter olika starkt på olika ställen i rummet.
på samma vis kommer högtalaren ha lättare att "sätta" igång vissa frekvenser beroende på var den står.

ett förslag till placeringsmetod av baslådor som jag sett är att ställa basen där du sitter. Spela en baston och gå runt och lyssna var det låter "bäst". Där ska basen stå. Har inte provat det själv men det kanske funkar. Dock är det ju det där med tumregler.. :roll:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-05-22 21:44

silvervarg skrev:27"basar och 15"mellanreg.

Celef: ...högtalaren blir "osynlig" vilket glädjer min fru

Nu missade jag något, hur får du dessa gigantiska högtalarelement att bli "osynliga", även om du fäller in dom i väggen?
Med en mycket förstående fru och väggen målad i samma färg som högtalarmembranen så kanske men extremt god vilja...

Visualisera att du försänker den yttersta delen, den som är uppskattningsvis 20 cm bred in i väggen. Kvar har du då bara baffeln som du kan sätta en ram med vitt högtalartyg över detta(om du har vita väggar dvs). Fönster mellan precis som på bilden. Då får du bara ett vitt rum med vinklade hörn?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-22 23:16

celef skrev:
största nackdelen är väl att du inte kan placera dom hur du vill.

just det, men förutom det då?

Man kan inte ha en tjock-TV i samma hus.

(magnetfältet ..... ) 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-22 23:17

ja du har rätt, elementen kommer att synas men dem skulle man kunna dölja bakom väggmatchande högtalartyg som bara täcker elementen, jag ser framför mig en rund "tygdisk" per element, det skulle iaf min fru tåla. det är iaf vad jag tror utan att ha frågat

Visualisera att du försänker den yttersta delen, den som är uppskattningsvis 20 cm bred in i väggen. Kvar har du då bara baffeln som du kan sätta en ram med vitt högtalartyg över detta(om du har vita väggar dvs). Fönster mellan precis som på bilden. Då får du bara ett vitt rum med vinklade hörn?

oxå en god idé

du har olika tryckmaximum och minimum beroende på var i rummet du är. slå på en baston på lagom volym och gå runt i rummet så kommer du höra att det låter olika starkt på olika ställen i rummet.

det är jag med på, men inte på...

på samma vis kommer högtalaren ha lättare att "sätta" igång vissa frekvenser beroende på var den står.

om hörn triggar rumsresonanserna som mest så borde rummets absoluta mittpunkt (i höjd, i djup och i sidleds) trigga resonanserna som minst, betyder det att inga rumsresonanser kommer att uppstå?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-22 23:19

Man kan inte ha en tjock-TV i samma hus.

(magnetfältet ..... )

man kör ju skärmat 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-23 00:47

celef skrev:om hörn triggar rumsresonanserna som mest så borde rummets absoluta mittpunkt (i höjd, i djup och i sidleds) trigga resonanserna som minst, betyder det att inga rumsresonanser kommer att uppstå?

Nix, inte så enkelt. Du kommer att undvika att excitera den första resonansen (som ju har tryckminima mellan två paralella ytor) med en bashögtalare typ låda (rundstrålande) medans en dipol kommer att sätta fart på resonansen vid samma placering.

Om vi tittar på den andra resonansen (en oktav upp) så har den tryckmaxima mittimellan de två paralella ytorna och därför kommer den slutna lådan att excitera denna väl vid en placering mitt i rummet. Tredje resonansen har som 1:an tryckminima mellan två paralella ytor och denna undgås att exciteras vid en placering mitt i rummet av en rundstrålande ljudkälla. Dipolen exciterar däremot.

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-23 09:16

jag hajjar ungefär det där med resonanser och dess lägen (tryck och partikel) i rummet, men jag hajjar inte det där att högtalarplaceringen spelar roll, tryckmaximum är ju alltid vid dom reflekterande ytorna, oavsett placering av högtalaren, jag kan ju liksom inte förskjuta ljudvågen så att jag istället får maxpartikelhastighet vid ytorna, eller?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-23 10:23

Fjonkalicious skrev:Visualisera att du försänker den yttersta delen, den som är uppskattningsvis 20 cm bred in i väggen.
Vilken del skulle vara bara 20cm bred?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-23 10:46

Näe du får aldrig någon partikelhastighet att tala om vid ytorna men ute i rummet finner du ömsom bukar ömsom noder på den stående vågen.

Det är enbart den första resonansen som går från tryckmaxima vid ytorna och minima mittimellan dom.

Alla högre ordningar har flera peakar och dippar från yta till yta och därimellan.

Därför det kallas stående våg. Man kan visualisera en våg med ömsom toppar och dalar mellan ytorna men vågen är stående. Det betyder att det skvalpar upp och ner maximalt vid tryckmaximum men vid tryckminimum så står det stilla.

Resonans;

no1: Tryckmaxima vid båda ytorna, minima mellan dom.

no2: Tryckmaxima vid båda ytorna samt mitimellan dom, vidare minima 1/4 in i rummet från båda ytorna.

no3: Tryckmaxima vid båda ytorna samt 1/3del in i rummet. Tryckminima 1/6 del in i rummet samt i miten av rummet..dvs. mellan ytorna.

osv.

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-23 10:54

tack piotr för att du tar dig tid :)

jag hänger med helt i ditt resonemang, däremot inte att jag kan minimera resonser (f1) genom placeringen av högtalaren
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-23 13:20

Hmm.. för att vågen skall exciteras och byggas upp krävs att bidraget från högtalaren och resonansen ligger i fas.

Tänk dig två ytor samt högtalaren vid den ena. Vi börjar lågt ner i frekvens och höjer tills vi exciterar den första stående vågen/resonansen maximalt. Ljudet lämnar konen och far iväg.. studsar på den motstående ytan och kommer tillbaka till konen och dess vägg. När dessa två ligger i fas har vi maximal excitation av den stående vågen/resonansen. Det har med våglängden och fasläge att göra.

Om vi ändrar frekvensen så konen ligger 180gr ur fas jämfört med det tillbakastudsande bidraget från den motstående väggen.. då kan inte vågen byggas upp. Högtalaren "äter upp" det tillbakastudsade ljudet.. fungerar som en aktiv basabsorbent kan man kanske säga.

Tiden det tar för ljudet att ta sig till den motstående väggen och tillbaka är ju alltid densamma men frekvensen och våglängden varierar och därmed fasläget mellan det utsända ljudet från konen och det som kommer tillbaka.

På samma sätt undviks den första resonansen att exciteras om högtalaren placeras mittimellan de två ytorna. Då halveras gångtiden för ljudet men frekvens och våglängd är samma. Det betyder att det tillbakastudsade ljudet från de två väggarna kommer i motfas i förhållande till konens bidrag när ljudet väl är tillbaka till högtalaren.

Aaargh skulle funka bättre live med papper och penna. Hoppas att jag inte rörde till det för mycket.

/Peter

Nästa

Återgå till DIY-forum