http://www.lenardaudio.com/main/051_opal_const.html
Moderator: Redaktörer
Motivera!
Celef: ...högtalaren blir "osynlig" vilket glädjer min fru
Har lyssnat på en sådan anläggning i miniatyr.. ett par 4-5" bredbandare i husvagn. Placering i hörnen vid matplatsen. I närfältet fanns en imponerande upplösning i denna fabriksinstallation av Polar.
silvervarg skrev:27"basar och 15"mellanreg.Celef: ...högtalaren blir "osynlig" vilket glädjer min fru
Nu missade jag något, hur får du dessa gigantiska högtalarelement att bli "osynliga", även om du fäller in dom i väggen?
Med en mycket förstående fru och väggen målad i samma färg som högtalarmembranen så kanske men extremt god vilja...
Nu missade jag något, hur får du dessa gigantiska högtalarelement att bli "osynliga", även om du fäller in dom i väggen?
Med en mycket förstående fru och väggen målad i samma färg som högtalarmembranen så kanske men extremt god vilja...
Visualisera att du försänker den yttersta delen, den som är uppskattningsvis 20 cm bred in i väggen. Kvar har du då bara baffeln som du kan sätta en ram med vitt högtalartyg över detta(om du har vita väggar dvs). Fönster mellan precis som på bilden. Då får du bara ett vitt rum med vinklade hörn?
du har olika tryckmaximum och minimum beroende på var i rummet du är. slå på en baston på lagom volym och gå runt i rummet så kommer du höra att det låter olika starkt på olika ställen i rummet.
på samma vis kommer högtalaren ha lättare att "sätta" igång vissa frekvenser beroende på var den står.
celef skrev:om hörn triggar rumsresonanserna som mest så borde rummets absoluta mittpunkt (i höjd, i djup och i sidleds) trigga resonanserna som minst, betyder det att inga rumsresonanser kommer att uppstå?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 221 gäster