Fast nu i sammanhanget så var det väl just den digitala signalen som diskuterades, dvs. innan den nått apparatens D/A-omvandling.
Och personligen så tror jag inte det skiljer mycket, om något på just denna biten. Generellt så använder dyrare apparater i större grad finare komponenter men det betyder inte att det finns inte billiga alternativ som är precis lika bra. Dessutom så krävs det att man som konstruktör lyckas sätta ihop dessa "fina" komponenter till en bra helhet. Massproducenter av hemelektronik lyckas hålla låga priser just på grund av stor produktion så att kostnaden på en apparat leder till mervärde gällande ljudets kvalitet håller jag som en öppen fråga. Självklart finner jag som många andra kvaliteten hos vissa apparater hos så kallade "hi end"-företag som en god anledning att köpa deras produkter. Utseende och att en apparat utstrålar kvalitetskänsla är många gånger det som överväger i detta fallet. Men att denna kvalitetsprodukt är "handgjord", "NASA-teknologianvändande", "tung som en mindre bil" och "framforskad under 30 år" leder till att konstruktionen är bättre och att det är en väl genomtänkt apparat som inte färgar ljudet tvivlar jag på. Att kring inköpta delar ifrån asien bygga en våldsamt tung låda i stål med borstad front och trycka dit en snygg och välreklamerad logga är inte så invecklat, och att man sedan har "världens bästa internkablage med kroyteknik framtagna ledare" eller "marknadens bästa högtalarteminering" gottgör inte prissättningen av dylika apparater. De som driver tekniken vidare är de stora tillverkarna (pga. kapital) och man bör komma ihåg att många av de tunga företagen inom dyr hifi köper delar till sina apparater av massproducenter inom hemelektronik. Hur ovanligt tror ni det är att en apparat säljs för 80000:- här i Europa eller USA och med en annan logotype på framsidan säljs för en sjättedel av priset i något asiatiskt land...?
Själv använder jag tillfälligt en billig dvdspelare som transport och hör inte skillnad emot den tidigare som kostade ett par tiotusen mer. Men för att veta så måste man nog testa... och när det gäller A/D omvandlingen är det som Johan säger betydligt mer avgörande då det innehåller fler delar. Men likväl så tror jag fortfarande att det finns godbitar därute i den billiga kategorin apparater som är minst lika transparenta som dyrare kusiner i den motsatta kategorin. Jag letar iaf. efter sådana apparater...
Det jag skrivit ovan är mina egna åsikter och får exemplifiera en generalisering. Att det gäller just apparaterna ifråga vet jag ej då jag ej hört dom och inte tagit någon närmare titt inuti någon av dom.
MVH. Christian