Pear, Randi, Fermer samt Taralabs

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-25 22:09

IngOheman skrev:Vad i det är det i det ovanstående som du inte förstår?

Förstod det klockrent. Det var dessutom bra och tydligt skrivet. :) Jag hade inte alls på den informationen som du beskriver i Pear vs Jref. Det är heller inget jag sätter för sant än eftersom det finns mitstridigheter. En del hävdar att Randi satte vatten över huvudet eftersom han inte är helt insatt i kablevärlden och att det faktiskt går att höra skillnader mellan kabalr (utan att värdera bättre sämre) :) Men utifrån det som du skriver och JA Pear är fegisar som backade efter att från början vara kaxiga. Uselt. Så gör man intre men Fermer ville ju köra testet och med andra kablage eftersom hmm enligt honom handlade det om att det var dyrkabel mot cheepkabel och att det inte skulle gå att höra skillnad men att detta hade förhandlats bakom låsta dörrar och att Randi senare nekat till allt. Men som sagt helt objektiv är ju heller inte Fremer. Så att hela sanningen skulle vara upp i ljuset är kanske önskvärt men troligen inte. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-25 22:12

IngOheman skrev:Jag har inte tolkat någonting, och det finns inget som är det minsta knepigt i det jag skriver heller.

Lust har antytt att de som reagerar mot bedragare inte tror på människans fria vilja.

Suck! :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-05-25 22:21

meanmachine skrev:
IngOheman skrev:Den som varit programmerad och blivit avprogrammerad är kanske den som vet och förstår bäst av alla, och som har störst möjlighet att hjälpa dem som fått sitt förnuft besegrat att få det åter.

Först av allt. Vem ber om er "hjälp"? Varför kör ni på med denna frälsningsgärning? Ingen inte ens samhället stöttar och tycker att det är något fel på produktionsdelen av samhället? Så ni tar liksom "lagen" i egna händer och avprogramerar förlorade själar som värsta messiasnissarna. :(Varför? Ge upp denna personliga vendetta. Dessutom smakar det illa när företagare som livnär sig på vårt produktionssamhälle går emot det med dunder och bra (han har själv inte de billigaste produkterna man kan hitta). Upplys gärna med sluta med detta avprogrameringstjafs. :?

Som nummer 2. Ett kinesiskt ordspråk säger "Att flytta berg är lätt och att tömma hav är lätt men att få en människa att ändra sig det är svårt" Vad är lärdommen av detta då. Klass 1a i beteendevetenskap är att man kan inte förändra andra utan bara sig själv och genom detta få andra att förändra sig. Så vad är meningen med att tjafsa vidare. Låt kabelfolket vara ifred och sluta försöka göra ner dem. Ju mer man kapar desto mer växer det. När inte och det dör/mm

MM

Vems vendetta är det du pratar om?

Kabelfolk, finns väl ändå inte på faktiskt, det är väl företeelsen som diskuteras, och vad man bör göra åt tillverkarnas påståenden om fantastiska prestanda som inte håller.

Bara för att man avslöjar lögner och breddar debatter med fakta, kan man väl fortfarande vara en företagare?

Vh Christer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-25 22:26

Tengil skrev:
meanmachine skrev:
IngOheman skrev:Den som varit programmerad och blivit avprogrammerad är kanske den som vet och förstår bäst av alla, och som har störst möjlighet att hjälpa dem som fått sitt förnuft besegrat att få det åter.

Först av allt. Vem ber om er "hjälp"? Varför kör ni på med denna frälsningsgärning? Ingen inte ens samhället stöttar och tycker att det är något fel på produktionsdelen av samhället? Så ni tar liksom "lagen" i egna händer och avprogramerar förlorade själar som värsta messiasnissarna. :(Varför? Ge upp denna personliga vendetta. Dessutom smakar det illa när företagare som livnär sig på vårt produktionssamhälle går emot det med dunder och bra (han har själv inte de billigaste produkterna man kan hitta). Upplys gärna med sluta med detta avprogrameringstjafs. :?

Som nummer 2. Ett kinesiskt ordspråk säger "Att flytta berg är lätt och att tömma hav är lätt men att få en människa att ändra sig det är svårt" Vad är lärdommen av detta då. Klass 1a i beteendevetenskap är att man kan inte förändra andra utan bara sig själv och genom detta få andra att förändra sig. Så vad är meningen med att tjafsa vidare. Låt kabelfolket vara ifred och sluta försöka göra ner dem. Ju mer man kapar desto mer växer det. När inte och det dör/mm

MM

Vems vendetta är det du pratar om?

Kabelfolk, finns väl ändå inte på faktiskt, det är väl företeelsen som diskuteras, och vad man bör göra åt tillverkarnas påståenden om fantastiska prestanda som inte håller.

Bara för att man avslöjar lögner och breddar debatter med fakta, kan man väl fortfarande vara en företagare?

Vh Christer

Har inte sagt något om att det inte är bra med information och sunda värderingar.

IÖ snackar om att avprogrammaera folk vilket belyser en underlig syn på vissa människor och sätter sig själv på en piesestal vilket är mycket ödmukt. Detta reagerar jag emot att vissa som IÖ subjektivisten mfl försöker "avprogrammera" andra stackars "förlorade" själar. Jäkligt irriterande. Fokusera på att ta bort bjälken i ditt eget öga före du pekar på flisan i din broders för att citera en annan avprogrammerare.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-05-25 22:27

IngOehman skrev:
Lust skrev:Du har förmodligen själv sett hur kabelmarknaden de senaste två-tre decennierna har utvecklats från mer eller mindre obetydlig till vad den är idag.
Det är en fungerande och som det ser ut en bestående marknad. En sådan marknad skulle inte finnas om det inte finns ett positivt utbyte från båda sidor i den. Då skulle den självdö.

Så länge myten lever går fler med än som faller ifrån - oavsett hur illa de som lärt sig läxan och öppnat ögonen känner sig behandlade.

Att kalla något fungerande för att det är bestående* är inget bevis för att det måste finnas ett positivt utbyte "från båda sidor". Hela idén att kalla säljare och köpare för sidor är dessutom vilseledande, eftersom i synnerhet köparna är individer som var och en gör olika värderingar, och därtill kan de utvecklas med tiden.

*Det finns gott om exempel på saker som varit bestående med som drabbat många människor (och glatt andra).

Frågan är om de som gläder sig är beroende av att sanningar förtigs? Och om så är fallet - är det ett giltigt argument för att förtiga sanningen, även om man vet att andra skulle ha haft glädje av den?

Jag är inte ute efter att "bevisa" något, men står fast vid att en marknad självdör med tiden om inte båda parter får ut något positivt.

Och ja, parter består i de allra flesta fall av många individer med olika värderingar och tankar - tillsammans utgör de dock en grupp, part eller "sida", då de antingen konsumerar eller så förser de marknaden med produkter.

Och ja, individerna som konsumerar såväl som individerna som förser marknaden utvecklas givetvis med tiden. Det medför att även marknaden gör det. Därav profetian om möjlig självdöd.
Vad är det du ser som vilseledande?

Jag tycker mig kunna utläsa att du verkar se det som näst intill kriminellt att förse en marknad med något som kostar mer än det smakar.
Och köper någon något som kostar mer än det smakar så måste denne vara lurad till att göra det. Är det rätt uppfattat?

Och orsaken till att denne blivit lurad är att "sanningen förtigs" eller någon form av grupptryck/opinion som är skapad av producenter/press/andra "lurade" konsumenter?

Tror du på en utveckling av denna marknad i linje med sagan "Kejsarens nya kläder" - bara konsumenterna får höra "sanningen"?

.

edit: lade till ännu ett "Och ja"
Senast redigerad av Lust 2008-05-25 22:57, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-25 22:30

Jag håller inte med dig Lust. Jag tror din bild är lite för romantiserande nyliberal om jag skall vara ärlig.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-05-25 22:32

MrUncool skrev:
Lust skrev:PS. Antistatborstar vid vinylspelning uppskattas av mig DS.
Har du testat Furutech? Hifi&Musik menar att "den kan med fördel användas på såväl LP, CD som DVD-skivor som på själva utrustningen. Även högtalarkoner mår bra av att få sig en avborstning! Priset på 995kr kan tyckas dyrt för en borste, men när man hör (eller ser) resultatet så inser man att det faktiskt är billigt i förhållande till den förbättring den medför." :wink:

Läser sällan H&M och jag skulle förmodligen inte köpa någon sådan borste efter den beskrivningen. Har en kolfiberborste för en bråkdel av pengen som fungerar ypperligt vid vinylspelning.

.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-05-25 22:36

Kaffekoppen skrev:Jag håller inte med dig Lust. Jag tror din bild är lite för romantiserande nyliberal om jag skall vara ärlig.

He, he... är det något jag absolut INTE är så är det nyliberal...

Det handlar nog bara om att vara lite luttrad...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-25 22:39

Lust skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag håller inte med dig Lust. Jag tror din bild är lite för romantiserande nyliberal om jag skall vara ärlig.

Jag förstår dig och håller med det du skrev till fullo.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-25 22:44

meanmachine skrev:
Lust skrev:

Jag förstår inte alls, och vill nog trots allt vidhålla att det var bland de mest nyliberala tankarna som skrivits på länge här på forumet ;) :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-25 22:53

Kaffekoppen skrev:
meanmachine skrev:
Lust skrev:

Jag förstår inte alls, och vill nog trots allt vidhålla att det var bland de mest nyliberala tankarna som skrivits på länge här på forumet ;) :)

Eller så är faktiskt.se ett ultrakonsevativt forum.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-25 22:56

Varför försöka låsa tråden ? :wink:

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-05-25 22:58

Hej Ingvar!

Tack för ditt utförliga inlägg, det är skönt att se att vissa vet att presentera argument för sina ståndpunkter.

IngOehman skrev:Men ser du verkligen inte att det är de oskyldiga lurade, vars övertygelse får dem att fungera som "nyttiga idioter" (åt eventuella charlataner) som får bedrägeriet att fortgå? I själva verket behöver det inte ens finnas någon charlatan alls för att människor skall bedras. Det behöver bara finnas myter och dogmer som inte ifrågasätts vederbörligt.
Det du säger är helt sant, men kan vilka medel som helst användas för att få fram sanningen? Är inte även de som vidareberättar myterna och dogmerna också människor?

IngOehman skrev:Du ogillar spåkärringar säger du, men vad är det som gör att du inte räknar in dem som "aningslösa", som borde skyddas?
Jag vet inte hur det är med dig, men jag ogillar när människor blir trakasserade även om jag inte tycker om dem. Att bli mobbad är bland det värsta som finns och något ingen ska behöva utsättas för, oavsett om man lurat någon eller inte!

IngOehman skrev:Du kan väl inte allvarligt tro att alla spåkärringar är medvetna bedragare?
Var har jag skrivit det? Varför försöker du tillskriva mig åsikter som jag inte har? :?

IngOehman skrev: Kort sagt: När folk drabbas av att bli lurade, tycker inte jag att det är rimligt att se bort bara för att "bedragarna" inte menade något illa (utan själv varit aningslösa och gått på samma saker). Det är ju oftast tredje part inblandad. I någon mån kan man dessutom se de aningslösa som "potentiell tredje part". För det har de ju varit om det vaknar upp och ser tillbaka på sig själv som lurade.
Att upplysa människor är en sak, en annan är att lura dem att göra bort dig och sen förlöjliga dem!

IngOehman skrev:Om någons övertygelse kan "avslöjas" vara inbillning ser jag heller inget annat skäl till upprördhet än prestige.

En förnuftig och prestigelös person agerar ju precis tvärtom efter att ha blivit "synad" och fått upp ögonen:

1. Tar till sig den nya kunskapen!

2. Tar avstånd från de gamla "okunskaperna" och sprider kanske rent av själv budskapet och agerar sanningsvittne med avseende på risken att gå på saker som inte är sanna - för andras skull.
En frälsningspasotor skulle kunna uttrycka sig mycket likartat! Övertygelsen att ens egen världssyn är överlägsen andras och att alla medel är tillåtna för att få dem att inse att de har fel (man gör det ju för deras skull!) är grunden till en hel del läskiga episoder i mänsklighetens historia.

IngOehman skrev:Ser ingen större skillnad mellan dessa fall och religioner/sekter. Det handlar ju om att låta tron på något ta makten som vore den "en sanning" i sinnet - och därmed förlorar de sin förmåga och drivkraften att ifrågasätta och försöka förstå. Så länge som den som tror förstår att de tror är det ingen fara, men när tron övergår till att upplevas som en visshet är förnuftet besegrat. :(
Ser ingen större skillnad mellan religioner/sekter och skeptiker som försöker påtvinga andra sin världsbild. Att argumentera för sin sak en en sak, att ha en frälsningsagenda är en annan.

IngOehman skrev:Den som fått sitt förnuft åter kan helt enkelt inte förnedras på ett forum - eftersom det förlorade förnuftet inte är en del av dem längre!
Så först när man har avsagt sig sin tidigare person och anammat mobbarnas övertygelse så slipper man att förlöjligas? Det känns inte som ett särskilt sympatiskt system :?

IngOehman skrev: Så det som du formulerar...
Rundberg skrev:...aningslösa personer luras till att göra bort sig och sedan göras till åtlöje i skepticismens namn.

...kan lika gärna skrivas:
en sannare bild skrev:...lurade personer får en chans öppna ögonen för vilka myter de blivit utsatta för och myterna redovisas sedan för att hjälpa andra att ta till sig den sunda skepticismen.
Varför skulle din bild vara sannare? Det där låter som en mobbares argument... Det är just den här typen av paternalism jag ifrågasätter, varför ska människor påtvingas en världsbild bara för att en grupp människor ser den som mer sann?

IngOehman skrev:Sund skepticism har inget med att vara nejsägare att göra. Sund skepticism är att ifrågasätta på relevanta och redovisade grunder i strävan att söka modeller där de kända enskilda faktorerna går ihop med varandra.
För att förtydliga, jag försöker anlägga en kritisk hållning till olika påståenden i min vardag. Det är en sund inställning.

Det jag motsätter mig är just att locka människor med en stor summa pengar där upplägget garanterar att de som kommer till test har noll koll på vad de utsätter sig själva för. Ytterligare otrevligheter uppstår när saken diskuteras på JEFs forum där tonen är allt annan än fikamässig. De som frekventerar forumet har en otrevlig von-oben attityd. Denna miljö är väldigt lik den som uppstår i andra sammanhang där en grupp människor delar en gemensam uppenbarelse av ”sanningen”. Jag tror inte på att missionera en världsbild till de som inte bett om att få höra!

MVH

/Mattias

P.S. För att återgå till topic: Jag tror att Randi hade tjänat på att definiera utamningen utifrån mätbara parametrar än utifrån märken och modeller.
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-05-25 23:06

Rundberg skrev:Jag tror inte på att missionera en världsbild till de som inte bett om att få höra!

För att du har moraliska betänkligheter mot det, eller för att du inte tror att det fungerar?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-25 23:08

Rundberg...

:D Mycket bra står bakom allt du säger men du säger det så jäkla bra dessutom. Mycket rak och just. Jag tror inte vi skulle hålla med varadra i allt men igen Jäkligt bra skrivet och jag tror dina inlägg i denna tråd rakt igenom är bland det bästa jag läst på faktiskt. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-05-25 23:11

Kaffekoppen skrev:

Ser det inte ens som tankar - bara som en av förutsättningarna till att en marknad ska kunna fungera. Det råder inte direkt planekonomi...

Vad jag sedan personligen har för tankar i respektive specifikt fall avgör om jag konsumerar eller inte.
Det är en ingrediens i hur en marknad fungerar och det kallar jag för att utnyttja sin fria vilja.

.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-25 23:27

meanmachine skrev:
IngOheman skrev:Vad i det är det i det ovanstående som du inte förstår?

Förstod det klockrent. Det var dessutom bra och tydligt skrivet. :) Jag hade inte alls på den informationen som du beskriver i Pear vs Jref. Det är heller inget jag sätter för sant än eftersom det finns mitstridigheter. En del hävdar att Randi satte vatten över huvudet eftersom han inte är helt insatt i kablevärlden och att det faktiskt går att höra skillnader mellan kabalr (utan att värdera bättre sämre) :) Men utifrån det som du skriver och JA Pear är fegisar som backade efter att från början vara kaxiga. Uselt. Så gör man intre men Fermer ville ju köra testet och med andra kablage eftersom hmm enligt honom handlade det om att det var dyrkabel mot cheepkabel och att det inte skulle gå att höra skillnad men att detta hade förhandlats bakom låsta dörrar och att Randi senare nekat till allt. Men som sagt helt objektiv är ju heller inte Fremer. Så att hela sanningen skulle vara upp i ljuset är kanske önskvärt men troligen inte. :)

Bra skrivet. Det enda jag har att tillföra är att kabelutmaningen är gammal och har varit känd och noga beskriven i åratal. Jag tror i varje fall att det är samma kabelutmaning det handlat om hela tiden.

Har inte sett något som tytt på att Randi ändrat sig, och jag ser heller inget som tyder på att Fremer inte accepterar att alternativet inte var fullgott.

Som sagt: Utmaningen som sådan har, utan att experimentet blivit av, ändå visat att saker kanske inte är lika självklara som vissa saker skrivna i HiFi-pressen antytt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-25 23:27

meanmachine skrev:
IngOheman skrev:Jag har inte tolkat någonting, och det finns inget som är det minsta knepigt i det jag skriver heller.

Lust har antytt att de som reagerar mot bedragare inte tror på människans fria vilja.

Suck! :?

:?:

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-26 00:05

meanmachine skrev:

Först av allt. Vem ber om er "hjälp"? Varför kör ni på med denna frälsningsgärning?

Först och främst är det ju inte frälsning det handlar om, utan snarast motsatsen. Sen trodde jag att svaret på det andra var självklart - de som vill veta.

Får jag fråga dig (som ju borde ha märkt att det i varje fall finns vissa som uppskattar att det finns några som säger ifrån och redogör för fysiken bakom det hela) vad det beror på att du INTE tycks vilja att fakta skall ligga på bordet?

Är det så synd om dem som inte vill veta, att man bör offra dem som vill veta? Är det inte lättare att de som inte vill veta slutar lyssna? Det är ju ändå inte dem som jag eller någon annan vänder mig. Den som vill tro på tomten får gärna göra det också, men från det till att angripa dem som visar bilder på nordpolen är steget rätt långt. De som vill leva i en drömvärld kan inte rimligtvis begära att andra som vill veta skall offra sig.

meanmachine skrev:Ingen inte ens samhället stöttar och tycker att det är något fel på produktionsdelen av samhället?

Vad menar du med det?

meanmachine skrev:Så ni tar liksom "lagen" i egna händer och avprogramerar förlorade själar som värsta messiasnissarna. :(Varför?

Ditt "varför" blev en ledande fråga är du inledde den med ett påstående. Eftersom påståendet var falskt går frågan inte att besvara.

Jag har inte gått på någon och utsatt dem för ofrivilliga avprogrammeringar. Jag har bara gjort vad jag har kunnat för att en förljugen bild inte skall stå oemotsagd. Tycker det är högst rimligt.

meanmachine skrev:Ge upp denna personliga vendetta.

Vad menar du nu? Vendetta? Skojar du?

På vilket sätt är de en hämnd att förklara fysik och redogöra för utfall av faktiskt lyssningstester, för den som vill lyssna? Hämnd mot vem då? Att ta ställning mot bedrägerier är väl mest för att man vill folk väl? Vill inte se någon lurad "i onödan" (alltså på grund av att de inte hade tillgång till saklig information).

meanmachine skrev:Dessutom smakar det illa när företagare som livnär sig på vårt produktionssamhälle går emot det med dunder och bra (han har själv inte de billigaste produkterna man kan hitta).

Vem är det som gått emot produktionssamhället menar du? Det är definitivt inte jag! :) Produktion är ju jättebra, det är så produkter blir till.

meanmachine skrev:Upplys gärna med sluta med detta avprogrameringstjafs. :?

Lugn och fin nu... Peka ut vad det är som du inte tycker att det skall informeras/upplysas om (för något annat har mig veterligt inte skett) istället, och berätta gärna varför också.

Jag känner inte till att någon riktad avprogrammering förekommit överhuvudtaget, men många har blivit upplysta. :) Främst tack vare deras egen drivkraft för att nå kunskap. Men information behöver ju finnas också för att någon skall kunna få upp ögonen.

meanmachine skrev:Som nummer 2. Ett kinesiskt ordspråk säger "Att flytta berg är lätt och att tömma hav är lätt men att få en människa att ändra sig det är svårt" Vad är lärdommen av detta då.

Lärdommen? Det där var ett ordspråk, ett påstående. Några lärdomar hittar man sällan i sådana tumregelliknade schabloner. Annat än lärdomar om att ordspråket finns förstås. 8)

Att människor flyttar hela berg är bra sällsynt, och att de tömmer hav är det likaså... Men jag har sett många människor ändra sig. För det mesta av egen kraft. Men det betyder ju inte att det inte behöver hjälp. Kraften (viljan) är bara halva receptet. Den som vill utvecklas och ändra sig* behöver få något sevärt också så det finns någon orsak att öppna ögonen.

meanmachine skrev:Klass 1a i beteendevetenskap är att man kan inte förändra andra utan bara sig själv och genom detta få andra att förändra sig.

Jaha du. Det visar väl bara att man kan skriva en massa saker som inte betyder just något. Det du kom fram till var ju att man kan förändra andra, genom att ändra sig själv.

Jag är inte säker på att man kan förändra någon, ens genom att förändra sig själv. Tror de flesta är som de är, och tycker det är rätt bra. Jag känner inte många som jag tycker borde ändra sig. Men visst ser man ibland att människor utvecklas, och mår bra av det!

meanmachine skrev:Så vad är meningen med att tjafsa vidare.

Det undrar jag också. Berätta gärna! Tycker sakfrågorna är mycket intressantare än ditt tjafs. ;)

meanmachine skrev:Låt kabelfolket vara ifred och sluta försöka göra ner dem. Ju mer man kapar desto mer växer det. När inte och det dör/mm

*Tror nog det första man behöver göra innan man generaliserar så där är att definiera vad "ändra sig" betyder.

Jag vill inte ändra någon, och jag vill inte ens att de skall ändra vem och hur de är. Men det finns gott om fall där man ser att människor snarare än att ändra sig (de är ju dem de alltid varit) växer och utvecklas! De flesta verkar ha den där "kraften att växa" inom sig redan från början dock.

Jag tror ingen gör det på grund av att någon annan tvingar dem, men jag tror att de som gör det ofta tar hjälp av andra. Och jag tycker inte att det är något fel att vara till hjälp. En ensam människa är inte mycket, nästan allt vi är och kan bygger på en kombination av vår potential och vår omgivning. Potential betyder ingenting om man växer upp i en jordkällare. Klart vi skall försöka lyfta varandra!

Fram för sakliga diskussioner, fram för att aldrig motverka det fria ordet och alltings diskuterbarhet, fram för fakta, vetenskaplighet och att kalla saker för sina sanna namn.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-05-26 00:29

meanmachine skrev:
Så vad är meningen med att tjafsa vidare.

Måste det finnas en mening då? Kan ni inte bara fortsätta att tjafsa på?
Ett tufft jobb, men någon måste göra det.

Max säger:
Jag tycker dock att debattklimatet på forumet förbättrats. Kanske folk börjar bli lite mer dabattvana och ödmjuka? En bra utveckling i alla fall.

Max bjäbbar vidare:
Är det någon som anmält en uppenbar bluffprodukt till konsuymentombudsmannen eller motsvarande?
Och får inte HiFi & Musik skriva vad som helst gegentligen, även sådan som är uppenbart fel? Vi har välyttrande frihet i det avseendet och det finns väl ingen lag som säger att det som publiceras i en tidning måste vara sant?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-05-26 00:29

meanmachine skrev:IÖ snackar om att avprogrammaera folk vilket belyser en underlig syn på vissa människor...

Det snackar inte IÖ om. Vad han säger är att en del människor blir programmerade (t.ex. till att tro på att Hubblekometen är ett rymdskepp som kommit för att hämta dem till en annan värld) och en del av dessa blir avprogrammerade. Oftast genom att börja tänka själva, genom att se att det finns andra som tänker annorlunda och faktiskt, hur otroligt det för tillfället ter sig, utför kreativa saker. Om nu människor blir "avprogrammerade" därför att de kan se att det finns en debatt så är det väl bra?

Om man nu skulle hålla sig kvar vid att programmera resp avprogrammera. Bidrar inte du till programmering? Ska inte IÖ eller jag kunna debattera? det verkar som att du hävdar det.

Som ett tankexperiment. tänk omvänt: Varför har ingen benämnt strävan mot no-nonsens, inte kostsamma kablar för att vara programmering och där avprogrammering skulle vara den sunda strävan mot 300kk kabel? VIsst slänger en del ur sig "sekt" när argumenten är slut men ingen har lanserat den omvända programmeringstanken ännu.

Och förresten, varför bara 300kk? Bara fantsin sätter gränser. Medan det för de "avprogrammerade" finns det faktiskt en gräns, nämligen 0 kronor. Stackare, inget att se fram emot om målet blir uppnått.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-26 01:09

Max_Headroom skrev:Max bjäbbar vidare:
Är det någon som anmält en uppenbar bluffprodukt till konsuymentombudsmannen eller motsvarande?
Och får inte HiFi & Musik skriva vad som helst gegentligen, även sådan som är uppenbart fel? Vi har välyttrande frihet i det avseendet och det finns väl ingen lag som säger att det som publiceras i en tidning måste vara sant?

Ja, jag fundera på det idag. Man kanske skulle anmäla några uppenbara lögner? Det kostar väl inget eller?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-26 01:25

Max_Headroom skrev: Och får inte HiFi & Musik skriva vad som helst gegentligen, även sådan som är uppenbart fel? Vi har välyttrande frihet i det avseendet och det finns väl ingen lag som säger att det som publiceras i en tidning måste vara sant?

I praktiken fungerar det inte så. Om t ex Hifi & Musik eller Musik & Ljudteknik som är facktidskrifter ger ut en test på en produkt baserad på lögner så att produkten medvetet beskrivs i dålig dager så kan de få avsevärda problem. Om man kan visa på att villfarelsen är baserad på lögner och inte i god tro samt samtidigt kunna visa på att produkten ifråga eller att ens företag tagit skada pga en tidnings bevisligen uppenbara lögn i syfte att skada så är det fara å färde med ett vite d v s ett skadestånd. Sådant kan bli kostsamt för tidningen. I USA är sådana straff vanliga. En facktidskrift har ett ansvar och detta ansvar tar man hänsyn till vid juridiska spörsmål. Jag kommer så småningom att belysa två sådana ärenden baserat på verkliga händelser i Peter Steindl? tråden.

Väl mött :)
PS

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-26 02:12

Rundberg skrev:Hej Ingvar!

Halloj Rundberg!

Rundberg skrev:Tack för ditt utförliga inlägg, det är skönt att se att vissa vet att presentera argument för sina ståndpunkter.

Dito!

Jag gillar både argument och frågeställningar. Ser fram emot dina!

Att nöta argument och klura på frågeställningar kan leda någon vart (även om man till sist förstås når vägs ände när alla sakfrågetecken är uträtade och bara de subjektiva åsikterna finns kvar...) men med tomma påstående kommer man ingen vart alls utan det ger bara cirklar, lika tomma som påståendena som leder till dem.

Rundberg skrev:
IngOehman skrev:Men ser du verkligen inte att det är de oskyldiga lurade, vars övertygelse får dem att fungera som "nyttiga idioter" (åt eventuella charlataner) som får bedrägeriet att fortgå? I själva verket behöver det inte ens finnas någon charlatan alls för att människor skall bedras. Det behöver bara finnas myter och dogmer som inte ifrågasätts vederbörligt.

Det du säger är helt sant, men kan vilka medel som helst användas för att få fram sanningen?

Bra fråga! Men lite småsvår. Jag tycker nämligen svaret är komplicerat men ändå på något sätt lätt att begripa intuitivt. Om jag kan redogöra för min uppfattning av det återstår dock att se, för det blir tyvärr en förenkling... :oops:

1. Jag menar att man i offentliga sammanhang rimligtivs bör få framföra sanningar, oupphörligt så länge lögner finns kvar. De senare bör nämligen inte stå oemotsagda. Gör det det finns inte valet, och det är ofritt. Jag tycker frihet skall finnas!
2. Jag menar att man bör motivera ståndpunkter. Påstående kastade mot varandra är ingen diskussion. Diskussioner är bra, de leder framåt.
3. Jag menar att det är rimligt att de som inte vill höra är de som har ansvaret att inte lyssna. Ingen har rätt att censurera för alla, för att slippa sådant som andra vill höra/veta.
4, I icke offentliga (privata) sammanhang tycker jag ingen har rätt att tvinga på någon några sanningar, hur sanna de än är.

"Medel", i form av annat än sanningarna själva (tänker främst på tom retorik av olika slag) tycker jag inte har med sanningarnas framförande att göra alls. En sanning som inte kan ta stöd mot argument borde inte kallas en sanning överhuvudtaget. Det låter mera som en åsikt.

IngOehman skrev:Är inte även de som vidareberättar myterna och dogmerna också människor?

Jo, det är dom förtås, men det gör dem inte ansvarsfria. De måste acceptera att myterna och dogmerna de vidareberättar får diskuteras och kritiseras (med argument).

Det är upp till dem själva om de vill försvara de påståenden de sprider, och tar de de eventuella myternas ifrågasättande personligt så är det ju ett val de gör själva.

Den som väljer att försvara en bild av "hur något är" (sanning eller myt) har ju alla möjligheter att ta reda på fakta INNAN de går igod för dem och bidrar till att de sprids.

Rundberg skrev:
IngOehman skrev:Du ogillar spåkärringar säger du, men vad är det som gör att du inte räknar in dem som "aningslösa", som borde skyddas?

Jag vet inte hur det är med dig, men jag ogillar när människor blir trakasserade även om jag inte tycker om dem. Att bli mobbad är bland det värsta som finns och något ingen ska behöva utsättas för, oavsett om man lurat någon eller inte!

Jag håller med dig till 100% i sak, men jag hoppas du håller med mig om att det inte är självklart vad som i det enskilda fallet konstituerar mobbing?

En människa kan ju "få många emot sig" av andra skäl än att de andra är elaka mobbare. Tycker det är viktigt att se en situation med sakfrågan kvar i fokus. Mobbing är det när en person som vill argumentera blir angripen personligt av en mobb istället. Mobbing är det inte när en person blir "angripen" med argument, men försvarar sig med tomma påståenden och okväden.

Man är ju ansvarig för sina ståndpunkter vare sig man är i minoritet eller inte, och bör acceptera att man behöver argumentera för dem om man kräver att andra skall hålla med om dem, eller tagga ned, om det finns gott om argument mot...

Men det är en svår fråga.

Rundberg skrev:
IngOehman skrev:Du kan väl inte allvarligt tro att alla spåkärringar är medvetna bedragare?
Var har jag skrivit det? Varför försöker du tillskriva mig åsikter som jag inte har? :?

Det var inte min mening att göra det. Jag ville bara göra dig uppmärksam på hur de båda saker du skrev kombinerade.

Jag åsyftade alltså bara att du sa vad du tyckte om spåkärringar (och det var inte något positivt...) samtidigt som du försvarade "de aningslösa spridarna" av desinformation. (Inga exakta citat.)

Därför ville jag uppmärksamma dig på att det du skrev i kombination ju betyder att spåkärringarna INTE är aningslösa - vilket jag tror att de ofta är. Därför tycker jag du borde försvara dem, eller i varje fall de av dem som är aningslösa (jag utesluter inte att skrået innehåller även riktiga medvetna bedragare ;)).

Hmm... Det där blev ju samma sak som jag skrev nyss, men kanske var jag tydligare nu? ;)

Rundberg skrev:
IngOehman skrev: Kort sagt: När folk drabbas av att bli lurade, tycker inte jag att det är rimligt att se bort bara för att "bedragarna" inte menade något illa (utan själv varit aningslösa och gått på samma saker). Det är ju oftast tredje part inblandad. I någon mån kan man dessutom se de aningslösa som "potentiell tredje part". För det har de ju varit om det vaknar upp och ser tillbaka på sig själv som lurade.

Att upplysa människor är en sak, en annan är att lura dem att göra bort dig och sen förlöjliga dem!

Visst är det så. Och?

Är det någon som ägnat sig åt sådant menar du? :o Varför skulle någon ha en sådan ageda? :?

Rundberg skrev:
IngOehman skrev:Om någons övertygelse kan "avslöjas" vara inbillning ser jag heller inget annat skäl till upprördhet än prestige.

En förnuftig och prestigelös person agerar ju precis tvärtom efter att ha blivit "synad" och fått upp ögonen:

1. Tar till sig den nya kunskapen!

2. Tar avstånd från de gamla "okunskaperna" och sprider kanske rent av själv budskapet och agerar sanningsvittne med avseende på risken att gå på saker som inte är sanna - för andras skull.

En frälsningspasotor skulle kunna uttrycka sig mycket likartat!

Övertygelsen att ens egen världssyn är överlägsen andras och att alla medel är tillåtna för att få dem att inse att de har fel (man gör det ju för deras skull!) är grunden till en hel del läskiga episoder i mänsklighetens historia.

Inser du att det du skrev där är tom retorik, och inte innehåller några argument alls? ;)

Jag tycker sakfrågan är viktigare - och om du kan se en likhet mellan något klokt som jag skriver och något klokt som någon annan sagt (tillsammans med en massa dumt) så är det väl inget märkligt. Är det något man kan vara säker på så är det att lögnaren försöker fframstå som sin motsats.

Det är därför inget ovanligt att det går att hitta likheter i det sanna som någon säger och det helt bedrägliga som någon annan säger. Det är därför man inte tumregelmässigt skall titta på ytan och döma något, utan det är mycket bättre att sätta sig in i det kompletta sammanhangen innan man dömer.

Din kommentar är en sorts beskyllning som brukar kallas "guilt by association". Det är bara ännu en tumregel, och sådana gör aldrig någonting bättre. :(

Om du har sakinvändningar med avseende på vad jag sagt är sant (vilket jag inte tror att du har, eftersom det jag skrev var helt allmänt och inte innehåller några specifika exempel alls på sanningar, annat än att det är just sanningar jag talar om (men jag lämnar till dig att fundera på vad som är sant)) så lyssnar jag gärna på dem.

Att frälsningspastorer kan säga kloka och logiska saker är väl inte direkt något nyhet? Problemet är dock att de (eventuella) allmänna kloka resonemangen inte står ensamma, utan det är de omotiverade lögnerna som frälsningspastorn (eventuellt) framför som är problemet.

Därför är det fel att ta fasta på logiska resonemang som argument för att något är dåligt. Det är det dåliga som är det dåliga, inte det bra!

Eller hur? ;)

Rundberg skrev:
IngOehman skrev:Ser ingen större skillnad mellan dessa fall och religioner/sekter. Det handlar ju om att låta tron på något ta makten som vore den "en sanning" i sinnet - och därmed förlorar de sin förmåga och drivkraften att ifrågasätta och försöka förstå. Så länge som den som tror förstår att de tror är det ingen fara, men när tron övergår till att upplevas som en visshet är förnuftet besegrat. :(

Ser ingen större skillnad mellan religioner/sekter och skeptiker som försöker påtvinga andra sin världsbild. Att argumentera för sin sak en en sak, att ha en frälsningsagenda är en annan.

Frågan är om du menar att det ÄR att påtvinga andra sin världsbild att argumentera för den? :?

Jag ser en stor skillnad mellan det som framförs i form av ouppbackade påståenden, och det som framförs i form av argument.

Jag ser en stor skillnad mellan att bekämpa drivkraften att ifrågasätta, lära sig och förstå, och att uppmundra den!

Men du kanske pratar om något helt annat än just det jag skrev om? :o

Vilken skeptiker är det du åsyftar i ditt exempel, som försöker påtvinga andra sin världsbild? Någon specifik eller en fingerad? Man kan, på grund av att du skrev det som en kommentar till det jag skrev, tro att det var just det. ;) Var det det? Eller skrev du något som inte hade med det jag skrivit att göra alls?

Eller med andra ord: Vad ville du lite mera specifikt få sagt med det du just skrev?

Rundberg skrev:
IngOehman skrev:Den som fått sitt förnuft åter kan helt enkelt inte förnedras på ett forum - eftersom det förlorade förnuftet inte är en del av dem längre!

Så först när man har avsagt sig sin tidigare person och anammat mobbarnas övertygelse så slipper man att förlöjligas? Det känns inte som ett särskilt sympatiskt system :?

Hur var det någon skrev alldeles nyss...

;)

Du gjorde det dock på riktigt (tillskrev mig åsikter som jag varken har eller ens har antytt).

Det där med att "avsäga sig sin person"! :lol: Det var bara för mycket.

Skippa den tomma retoriken, please! Man är väl samma person även efter att man lärt sig något? Jag är det i varje fall, och hoppas jag kommer att lära mig nya saker i framtiden också, och olära mig saker som jag missuppfattat, utan att jag är det minsta orolig för att jag kommer att behöva avsäga mig mig själv!:lol::lol::lol:

Vad jag skrev var ju bara att en person som påstår sig höra enorma skillnader mellan alla kablar i hela värden (och påstår sig kunna göra det även i blindtest), men som i det faktiska blindtestet misslyckas fullständigt med att höra några skillnader överhuvudtaget - får finna sig i att få sin påstådda förmåga ifrågasatt.

Det enda som kan vara förnedrande är om personen förnekar det som hänt eller försöker bortförklara det.

Och om han upplever det som förnedrande så betyder det bara att han hellre låter prestigen segra, än accepterar resultatet och tar avstånd från sina bevisat felaktiga påståenden.

Det är ju ingen skam i att ha fel - övertygelser som fått ge vika för bättre vetande har väl alla haft? Men att förneka något man vet är sant bara för att man är så drabbad av prestige att det känns omöjligt att ändra ståndpunkt - det är ett problem som personen nog få hantera själv och som inte andra kan klandas för.

Rundberg skrev:
IngOehman skrev: Så det som du formulerar...
Rundberg skrev:...aningslösa personer luras till att göra bort sig och sedan göras till åtlöje i skepticismens namn.

...kan lika gärna skrivas:
en sannare bild skrev:...lurade personer får en chans öppna ögonen för vilka myter de blivit utsatta för och myterna redovisas sedan för att hjälpa andra att ta till sig den sunda skepticismen.

Varför skulle din bild vara sannare?

Vilken "min bild" då?

Jag visste inte att jag hade blandat in mig själv i det här resonemanget. ;) Den bild som är sann är väl den som stämmer med verkligheten? Har inget med vems bilden är att göra.

Om det stämmer att syftet är att luras och förnedra så är din beskrivning rätt. Tror du att det är så?

Har du sett någon säga att det är deras syfte?

Jag som försökt ge människor en chans att öppna ögonen genom att visa dem hur utfallet fafacto blir när man undersöker saken, VET ju att mitt syfte inte någonsin har varit att lura och förnedra, men det kan jag ju bara gå i god för i just de fallen.

Kanske är det så att alla andras (eller många andras, eller vissa andras) syfte är det som du påstår - att luras först, och sedan förnedra! :o

Frågan jag ställer mig är dock vad det beror på att du påstår att så är fallet. Det är ju en rätt ovänlig beskyllning, och om du spekulerar tycker jag inte det är reko av dig. Men du kanske har uppgifterna från säker källa?

Rundberg skrev:Det där låter som en mobbares argument... Det är just den här typen av paternalism jag ifrågasätter, varför ska människor påtvingas en världsbild bara för att en grupp människor ser den som mer sann?

Vem är det du talar om egentligen, nu ännu en gång?

Vem är det som påtvingar någon annan något?

Varifrån har du fått det att det sker "bara för att en grupp människor ser den som mera sann"?

Vilken är den där gruppen människor?

Jag har inte talat om någon grupp människor, eller att någon åsikt överhuvudtaget skall värderas efter hur många som tror på den.

Jag har inte ens talat om några åsikter överhuvudtaget, bara om fakta, och vad som är fakta undersöker man inte genom att fråga om någon eller flera (kanske en helt grupp?) tror på det!

Allra minst har jag påtvingat någon en världsbild! Men om någon är intresserad av att diskutera så argumenterar jag gärna för att det som jag ser skäl för att tro är riktigt. Jag kan redovisa det jag känner till om sambanden, utfall och slutsater - inte för att påtvinga någon samma uppfattning - utan för att ge dem samma underlag som jag har, så de kan ta ställing till saken själva!

Om jag vet något som det finns skäl att tro att de inte vet - varför skall jag hemlighålla det?

Men det känns tyvärr som om du inte vill diskutera sakfrågan. :( Inte ens några enda argument kommer du med (trots att du började ditt inlägg så bra).

Dock gott om retoriska påstående såsom: "mobbares argument", "den här typen av paternalism", "människor påtvingas en världsbild"...

:( :( :(

Rundberg skrev:
IngOehman skrev:Sund skepticism har inget med att vara nejsägare att göra. Sund skepticism är att ifrågasätta på relevanta och redovisade grunder i strävan att söka modeller där de kända enskilda faktorerna går ihop med varandra.

För att förtydliga, jag försöker anlägga en kritisk hållning till olika påståenden i min vardag. Det är en sund inställning.

Tycker du att du i andra halvan av ditt inlägg uppvisade några exempel på ifrågasättanden som byggde på argument? Tyvärr såg jag inte mycket av det. Vad beror det på? Tittade jag för dåligt?

Rundberg skrev:Det jag motsätter mig är just att locka människor med en stor summa pengar där upplägget garanterar att de som kommer till test har noll koll på vad de utsätter sig själva för.

Vad får dig att säga att det är så?

Man kan tolka det du skriver som att de har noll koll, alltså att de hade det även innan de "kommer till testet" (eller finns det något skäl till att det är just utfallet vid testen de har nollkoll om?).

Om så är fallet frågar jag dig - tycker du att det är bättre att dessa människor med noll-koll fortsätter att arbeta med folkupplysning i just de ämnen där de har noll-koll? (För det är ju bara dem Randi vänt sig till med erbjudandet, eller hur?)

Jag tycker att det är bättre att de får veta att de har noll-koll, om du nu har rätt i att de har det. (Själv är jag inte övertygad om att de har det.)

Kan dessutom inte se att det är så himla farligt att ha chansen att antingen vinna en miljon - eller att förlora noll kronor men lära sig något.

Det är ju Win-win liksom. :)

Hade jag den chansen varje dag skulle jag tycka att det vore något bra! :)

Rundberg skrev:Ytterligare otrevligheter uppstår när saken diskuteras på JEFs forum där tonen är allt annan än fikamässig. De som frekventerar forumet har en otrevlig von-oben attityd.

Okej, det har jag ingen kommentar till. Jag har inte läst där.

Kanske är det därför jag inte förstår det förrakt mot dem som vill undersöka sådana här saker, som jag märker slipper ur dig. Du kanske helt enkelt vet mera om dem än jag gör. Kanske vill de verkligen folk ont?

Rundberg skrev:Denna miljö är väldigt lik den som uppstår i andra sammanhang där en grupp människor delar en gemensam uppenbarelse av ”sanningen”. Jag tror inte på att missionera en världsbild till de som inte bett om att få höra!

Frågan är väl var någonstans man kan få veta vad människor vill höra? Ibland känns det som om många tycker det är viktigare att de slipper saker, än att andra får dem.

Vem kan bestämma vad som skall få sägas, vem har klart för sig vad alla andra kan vilja höra/veta?

Jag tror människor om att vara kapabla att blunda om det är något de inte vill se, eller välja platser på vilka de trivs.

Jag vet inte vad det där "JEFs forum" du beskriver är för något, och jag ifrågasätter inte att det finns en massa otrevliga människor som uppehåller sig där - men kan du förklara för mig vad det beror på (om de missionerar med von oben-attityd där) att de som inte vill höra det, ändå hör det? :o

Är de där och lyssnar? Och isåfall: Måste de bege sig just dit och lyssna?

Och om de nu med fri vilja beger sig det - varför påstår de (om de gör det) att de inte vill höra det? (Om de säger saker som "ingen har begärt att få höra detta") Det verkar ju uppenbart att de vill det om det tar sig dit för att höra det.

Jag talar nu såklart inte om personangrepp och förtal, för sådant kan man såklart ha åsikter om förekomsten av - även om man har valet att inte läsa det. Det är ju inte kul att bli förtalad inför andra heller.

Men - om vi talar om allmänna diskussioner om saker, företeelser och samband och inte människor - vad finns det då för skäl att delta i dem om man inte tycker om eller bryr sig om dem?

Rundberg skrev:För att återgå till topic: Jag tror att Randi hade tjänat på att definiera utamningen utifrån mätbara parametrar än utifrån märken och modeller.

Men det var väl just det han gjorde?

Att det sedan blev en godkännadeprocess inför valet av de specifika testobjekten är väl självklart.

Så tror jag i varje fall att det var, men jag är inte väldigt insatt i alla vändor (kanske jag blandar ihop Randis utmaning med någon äldre?). Har bara för mig att jag hörde talas om utmaningen för första gånger för rätt många år sedan - och att det då bara talades om vilka tekniska parametrar som behövda vara uppfyllda på kablarna för att man skulle kunna vinna miljonen om man hörde skillnad mellan dem.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-26 07:06

Lust skrev:
Kaffekoppen skrev:

Ser det inte ens som tankar - bara som en av förutsättningarna till att en marknad ska kunna fungera. Det råder inte direkt planekonomi...

Vad jag sedan personligen har för tankar i respektive specifikt fall avgör om jag konsumerar eller inte.
Det är en ingrediens i hur en marknad fungerar och det kallar jag för att utnyttja sin fria vilja.

Även en fri marknad regleras av spelregler. Åtminstonde den marknaden vi har idag.

Det var rätt längesedan någon på allvar argumenterade för en marknad helt utan spelregler. Mig veterliggen finns det idag inte en majoritet för sådant tänkande i något parti repressenterat i riksdagen.

Alla är överrens om att marknaden behöver spelregler, villkor för att få agera. Nyliberalt flum om "helt fri marknad och fri konkurrens" hörs inte ens i moderaternas mörkaste koridorer idag.

Det finns många begränsningar. De flesta så självklara att de känns absurda, men de finns där likväl och fyller en funktion. De är ju ditskrivna efter hand - av ett uppenbart skäl ;)

Peter Steindl svar på Max fundering belyser sådanna begränsningar som finns, kanske sådant som Lust tar så givna att han inte ens funderade på dem? Men de finns där likväl och reglerar den spelplanen aktörerna har att hålla sig till:

petersteindl skrev:
Max_Headroom skrev: Och får inte HiFi & Musik skriva vad som helst gegentligen, även sådan som är uppenbart fel? Vi har välyttrande frihet i det avseendet och det finns väl ingen lag som säger att det som publiceras i en tidning måste vara sant?

I praktiken fungerar det inte så. Om t ex Hifi & Musik eller Musik & Ljudteknik som är facktidskrifter ger ut en test på en produkt baserad på lögner så att produkten medvetet beskrivs i dålig dager så kan de få avsevärda problem. Om man kan visa på att villfarelsen är baserad på lögner och inte i god tro samt samtidigt kunna visa på att produkten ifråga eller att ens företag tagit skada pga en tidnings bevisligen uppenbara lögn i syfte att skada så är det fara å färde med ett vite d v s ett skadestånd. Sådant kan bli kostsamt för tidningen. I USA är sådana straff vanliga. En facktidskrift har ett ansvar och detta ansvar tar man hänsyn till vid juridiska spörsmål. Jag kommer så småningom att belysa två sådana ärenden baserat på verkliga händelser i Peter Steindl? tråden.

PS

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-26 08:22

KK

Jag ser inte någonvart att Lust menat vad du snackar om. Det är ju klart att det finns spelregler. Eller kanske orde lagar är en bättre terrm.

Det är lika i hela marknaden. All reklam ljuger och förskönar samt spelar på människalns svageheter allt för att vi skall lätta på börsen. Om man skall ge sig på kabeltillverkarna måste man likaväl ge sig på blöjtillv, Schampo tillv samt alla andra normala tillv. Alla ljuger och förskönar. Lika svårt att lagstifta och efterfölja som att försöka efterfölja och lagstifta mot download. Men vad jag tror Lust menar är att marknaden är självsanerande i betydelsen att folk tröttnar på lögnenran och de dyra utgifterna om det inte ger något tillbaka vilkekt sanerar marknaden. Alltså om inte kunderna finns kvar så dör den ut själv. :)

Det som man kan tycka och som jag tycker flera av er antinissar gör fel är att ge dem gratis reklam hela tiden. HELA tiden. Detta ger ju endast possitiv köpkraft in i branchen. All reklam är bra reklam. Sjukt men det är så. Låter man branchen va så lever den sin lilla tillvaro eller dör ut beroende på om kunderna finns kvar eller försvinner.

VIdare så är ju den delen av branschen försvinnande liten. Hur många par kablar tror du t.ex. Pear säljer? Inte många tror jag. Det är en liten marknad.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-26 08:36

Att du inte sett det, innebär inte att han inte skrivit det. Du får läsa igen, framförallt räcker det alldeles utmärkt att läsa hans repliker till mig.

Det kräver förståss att man är insatt i olika ideologier och deras synsätt. Märk väl, att det är okej att ha en sådan ståndpunkt. Jag delar den inte, och det ger jag utryck för.

Och vad gäller enskillda fall, som du drar upp MM så är det rätt ointressant för mig. Att det finns räcker. Det är väl ingen ursäkt att företeelsen är liten? :? :?

Nåja, jag skrev bara en replik till Lust för att det var så längesedan någon offentligt framförede den här typen av synpunkter. Det har han gjort genomgående i tråden för övrigt.

Själva tråden i sig och debatten för övrigt tycker jag är rätt sömnig och ointressant.

Det är väl ingen som på allvar tror att dom kan övertyga någon att sluta uppmärksamma bluffmakare med hänvisning till att varje individ måste tänka själv? Ingen kommer någonsin att kunna få mig sluta uppmärksamma och belysa vare sig bluffmakare eller bluffprodukter!

Och jag tror ingen kommer kunna tvinga den som inte vill att göra det heller för den sakens skull ;)

Och Lust - det är cool-lugnt för mig. Ser dig inte som "ond" på något sätt :lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-26 08:55

Hej Ingvar

I all hast såg jag detta i ditt mastodontinlägg :wink:
IngOehman skrev:
IngOehman skrev:Är inte även de som vidareberättar myterna och dogmerna också människor?

Jo, det är dom förtås, men det gör dem inte ansvarsfria. De måste acceptera att myterna och dogmerna de vidareberättar får diskuteras och kritiseras (med argument).

Jag förmodar att det egentligen skall stå skall Rundberg skrev: :)

Nåväl, i så fall tycker jag att det är på sin plats med en liten redigering så att konstiga missförstånd hålls på en minimumnivå. Den som är väl insatt fårstår nog men inte den som av en händelse kommer in i tråden om nu någon, ej insatt, person mot förmodan skulle råka göra det. 8)

PS

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-05-26 09:07

petersteindl skrev:

I praktiken fungerar det inte så. Om t ex Hifi & Musik eller Musik & Ljudteknik som är facktidskrifter ger ut en test på en produkt baserad på lögner så att produkten medvetet beskrivs i dålig dager så kan de få avsevärda problem.

Jag menade tvärtom. Produkter beskrivs medvetet på ett sätt som får den är verka mycket bättre än den är. Helt verkningslösa produkter påstås ha egenksaper och effekter dom helt uppenbart inte kan ha.
Produkter med marginell inverkan påstås göra en enrom skillnad.
Är HiFi & Musik och resten av HiFi-balskebranchen bara ett stort practical joke? Ganska lyckat i så fall!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-26 09:17

Rundberg skrev:Det jag motsätter mig är just att locka människor med en stor summa pengar där upplägget garanterar att de som kommer till test har noll koll på vad de utsätter sig själva för.

Testupplägget utformas mycket noggrant tillsammans med den som har "a paranormal claim". Det är detta noggranna förfarande som gör att det är extremt få av alla som anmäler sig som slutligen testas: de flesta upptäcker vad det innebär att "bevisa" något, och de inser att det de hävdar inte funkar i det avseendet, och backar ur utmaningen. Jag rekommenderar att du läser några av beskrivningarna av "claims" som finns på randi.org.

För att återgå till topic: Jag tror att Randi hade tjänat på att definiera utamningen utifrån mätbara parametrar än utifrån märken och modeller.
Randis utmaning handlar om "Paranormal Claims", och därför är det mer intressant med kabeltillverkare som konkret hävdar att deras produkter på något sätt går bortom naturvetenskapen än en audiofil som hävdar att "det går visst att höra skillnad på kablar".

"jag kan höra skillnad på kablar" är inget hävdande av övernaturliga kunskaper. Att mäta på kablar och undersöka hur stora skillnader i resistans, kapacitans och induktans som är hörbara är ingen uppgift för Randi Foundation, det kan göras på akustikinstitutioner på högskolor och universitet. Dock kommer aldrig så många sådana undersökningar att hindra guldöron från att yttra fraser som "vetenskapen vet inte allt", "man kan inte mäta allt", eller "det är skillnad på musik och fysik".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi