IngOheman skrev:Vad i det är det i det ovanstående som du inte förstår?
Förstod det klockrent. Det var dessutom bra och tydligt skrivet.
Moderator: Redaktörer
IngOheman skrev:Vad i det är det i det ovanstående som du inte förstår?
IngOheman skrev:Jag har inte tolkat någonting, och det finns inget som är det minsta knepigt i det jag skriver heller.
Lust har antytt att de som reagerar mot bedragare inte tror på människans fria vilja.
meanmachine skrev:IngOheman skrev:Den som varit programmerad och blivit avprogrammerad är kanske den som vet och förstår bäst av alla, och som har störst möjlighet att hjälpa dem som fått sitt förnuft besegrat att få det åter.
Först av allt. Vem ber om er "hjälp"? Varför kör ni på med denna frälsningsgärning? Ingen inte ens samhället stöttar och tycker att det är något fel på produktionsdelen av samhället? Så ni tar liksom "lagen" i egna händer och avprogramerar förlorade själar som värsta messiasnissarna.Varför? Ge upp denna personliga vendetta. Dessutom smakar det illa när företagare som livnär sig på vårt produktionssamhälle går emot det med dunder och bra (han har själv inte de billigaste produkterna man kan hitta). Upplys gärna med sluta med detta avprogrameringstjafs.
![]()
Som nummer 2. Ett kinesiskt ordspråk säger "Att flytta berg är lätt och att tömma hav är lätt men att få en människa att ändra sig det är svårt" Vad är lärdommen av detta då. Klass 1a i beteendevetenskap är att man kan inte förändra andra utan bara sig själv och genom detta få andra att förändra sig. Så vad är meningen med att tjafsa vidare. Låt kabelfolket vara ifred och sluta försöka göra ner dem. Ju mer man kapar desto mer växer det. När inte och det dör/mm
Tengil skrev:meanmachine skrev:IngOheman skrev:Den som varit programmerad och blivit avprogrammerad är kanske den som vet och förstår bäst av alla, och som har störst möjlighet att hjälpa dem som fått sitt förnuft besegrat att få det åter.
Först av allt. Vem ber om er "hjälp"? Varför kör ni på med denna frälsningsgärning? Ingen inte ens samhället stöttar och tycker att det är något fel på produktionsdelen av samhället? Så ni tar liksom "lagen" i egna händer och avprogramerar förlorade själar som värsta messiasnissarna.Varför? Ge upp denna personliga vendetta. Dessutom smakar det illa när företagare som livnär sig på vårt produktionssamhälle går emot det med dunder och bra (han har själv inte de billigaste produkterna man kan hitta). Upplys gärna med sluta med detta avprogrameringstjafs.
![]()
Som nummer 2. Ett kinesiskt ordspråk säger "Att flytta berg är lätt och att tömma hav är lätt men att få en människa att ändra sig det är svårt" Vad är lärdommen av detta då. Klass 1a i beteendevetenskap är att man kan inte förändra andra utan bara sig själv och genom detta få andra att förändra sig. Så vad är meningen med att tjafsa vidare. Låt kabelfolket vara ifred och sluta försöka göra ner dem. Ju mer man kapar desto mer växer det. När inte och det dör/mm
MM
Vems vendetta är det du pratar om?
Kabelfolk, finns väl ändå inte på faktiskt, det är väl företeelsen som diskuteras, och vad man bör göra åt tillverkarnas påståenden om fantastiska prestanda som inte håller.
Bara för att man avslöjar lögner och breddar debatter med fakta, kan man väl fortfarande vara en företagare?
Vh Christer
IngOehman skrev:Lust skrev:Du har förmodligen själv sett hur kabelmarknaden de senaste två-tre decennierna har utvecklats från mer eller mindre obetydlig till vad den är idag.
Det är en fungerande och som det ser ut en bestående marknad. En sådan marknad skulle inte finnas om det inte finns ett positivt utbyte från båda sidor i den. Då skulle den självdö.
Så länge myten lever går fler med än som faller ifrån - oavsett hur illa de som lärt sig läxan och öppnat ögonen känner sig behandlade.
Att kalla något fungerande för att det är bestående* är inget bevis för att det måste finnas ett positivt utbyte "från båda sidor". Hela idén att kalla säljare och köpare för sidor är dessutom vilseledande, eftersom i synnerhet köparna är individer som var och en gör olika värderingar, och därtill kan de utvecklas med tiden.
*Det finns gott om exempel på saker som varit bestående med som drabbat många människor (och glatt andra).
Frågan är om de som gläder sig är beroende av att sanningar förtigs? Och om så är fallet - är det ett giltigt argument för att förtiga sanningen, även om man vet att andra skulle ha haft glädje av den?
MrUncool skrev:Har du testat Furutech? Hifi&Musik menar att "den kan med fördel användas på såväl LP, CD som DVD-skivor som på själva utrustningen. Även högtalarkoner mår bra av att få sig en avborstning! Priset på 995kr kan tyckas dyrt för en borste, men när man hör (eller ser) resultatet så inser man att det faktiskt är billigt i förhållande till den förbättring den medför."Lust skrev:PS. Antistatborstar vid vinylspelning uppskattas av mig DS.![]()
Kaffekoppen skrev:Jag håller inte med dig Lust. Jag tror din bild är lite för romantiserande nyliberal om jag skall vara ärlig.
Lust skrev:Kaffekoppen skrev:Jag håller inte med dig Lust. Jag tror din bild är lite för romantiserande nyliberal om jag skall vara ärlig.
He, he... är det något jag absolut INTE är så är det nyliberal...
Det handlar nog bara om att vara lite luttrad...
Jag förstår inte alls, och vill nog trots allt vidhålla att det var bland de mest nyliberala tankarna som skrivits på länge här på forumetmeanmachine skrev:Lust skrev:Kaffekoppen skrev:Jag håller inte med dig Lust. Jag tror din bild är lite för romantiserande nyliberal om jag skall vara ärlig.
Jag förstår dig och håller med det du skrev till fullo.
Kaffekoppen skrev:Jag förstår inte alls, och vill nog trots allt vidhålla att det var bland de mest nyliberala tankarna som skrivits på länge här på forumetmeanmachine skrev:Lust skrev:Kaffekoppen skrev:Jag håller inte med dig Lust. Jag tror din bild är lite för romantiserande nyliberal om jag skall vara ärlig.
Jag förstår dig och håller med det du skrev till fullo.![]()
Det du säger är helt sant, men kan vilka medel som helst användas för att få fram sanningen? Är inte även de som vidareberättar myterna och dogmerna också människor?IngOehman skrev:Men ser du verkligen inte att det är de oskyldiga lurade, vars övertygelse får dem att fungera som "nyttiga idioter" (åt eventuella charlataner) som får bedrägeriet att fortgå? I själva verket behöver det inte ens finnas någon charlatan alls för att människor skall bedras. Det behöver bara finnas myter och dogmer som inte ifrågasätts vederbörligt.
Jag vet inte hur det är med dig, men jag ogillar när människor blir trakasserade även om jag inte tycker om dem. Att bli mobbad är bland det värsta som finns och något ingen ska behöva utsättas för, oavsett om man lurat någon eller inte!IngOehman skrev:Du ogillar spåkärringar säger du, men vad är det som gör att du inte räknar in dem som "aningslösa", som borde skyddas?
Var har jag skrivit det? Varför försöker du tillskriva mig åsikter som jag inte har?IngOehman skrev:Du kan väl inte allvarligt tro att alla spåkärringar är medvetna bedragare?
Att upplysa människor är en sak, en annan är att lura dem att göra bort dig och sen förlöjliga dem!IngOehman skrev: Kort sagt: När folk drabbas av att bli lurade, tycker inte jag att det är rimligt att se bort bara för att "bedragarna" inte menade något illa (utan själv varit aningslösa och gått på samma saker). Det är ju oftast tredje part inblandad. I någon mån kan man dessutom se de aningslösa som "potentiell tredje part". För det har de ju varit om det vaknar upp och ser tillbaka på sig själv som lurade.
En frälsningspasotor skulle kunna uttrycka sig mycket likartat! Övertygelsen att ens egen världssyn är överlägsen andras och att alla medel är tillåtna för att få dem att inse att de har fel (man gör det ju för deras skull!) är grunden till en hel del läskiga episoder i mänsklighetens historia.IngOehman skrev:Om någons övertygelse kan "avslöjas" vara inbillning ser jag heller inget annat skäl till upprördhet än prestige.
En förnuftig och prestigelös person agerar ju precis tvärtom efter att ha blivit "synad" och fått upp ögonen:
1. Tar till sig den nya kunskapen!
2. Tar avstånd från de gamla "okunskaperna" och sprider kanske rent av själv budskapet och agerar sanningsvittne med avseende på risken att gå på saker som inte är sanna - för andras skull.
Ser ingen större skillnad mellan religioner/sekter och skeptiker som försöker påtvinga andra sin världsbild. Att argumentera för sin sak en en sak, att ha en frälsningsagenda är en annan.IngOehman skrev:Ser ingen större skillnad mellan dessa fall och religioner/sekter. Det handlar ju om att låta tron på något ta makten som vore den "en sanning" i sinnet - och därmed förlorar de sin förmåga och drivkraften att ifrågasätta och försöka förstå. Så länge som den som tror förstår att de tror är det ingen fara, men när tron övergår till att upplevas som en visshet är förnuftet besegrat.![]()
Så först när man har avsagt sig sin tidigare person och anammat mobbarnas övertygelse så slipper man att förlöjligas? Det känns inte som ett särskilt sympatiskt systemIngOehman skrev:Den som fått sitt förnuft åter kan helt enkelt inte förnedras på ett forum - eftersom det förlorade förnuftet inte är en del av dem längre!
Varför skulle din bild vara sannare? Det där låter som en mobbares argument... Det är just den här typen av paternalism jag ifrågasätter, varför ska människor påtvingas en världsbild bara för att en grupp människor ser den som mer sann?IngOehman skrev: Så det som du formulerar...
Rundberg skrev:...aningslösa personer luras till att göra bort sig och sedan göras till åtlöje i skepticismens namn.
...kan lika gärna skrivas:en sannare bild skrev:...lurade personer får en chans öppna ögonen för vilka myter de blivit utsatta för och myterna redovisas sedan för att hjälpa andra att ta till sig den sunda skepticismen.
För att förtydliga, jag försöker anlägga en kritisk hållning till olika påståenden i min vardag. Det är en sund inställning.IngOehman skrev:Sund skepticism har inget med att vara nejsägare att göra. Sund skepticism är att ifrågasätta på relevanta och redovisade grunder i strävan att söka modeller där de kända enskilda faktorerna går ihop med varandra.
Kaffekoppen skrev:
Jag förstår inte alls, och vill nog trots allt vidhålla att det var bland de mest nyliberala tankarna som skrivits på länge här på forumet![]()
meanmachine skrev:IngOheman skrev:Vad i det är det i det ovanstående som du inte förstår?
Förstod det klockrent. Det var dessutom bra och tydligt skrivet.Jag hade inte alls på den informationen som du beskriver i Pear vs Jref. Det är heller inget jag sätter för sant än eftersom det finns mitstridigheter. En del hävdar att Randi satte vatten över huvudet eftersom han inte är helt insatt i kablevärlden och att det faktiskt går att höra skillnader mellan kabalr (utan att värdera bättre sämre)
Men utifrån det som du skriver och JA Pear är fegisar som backade efter att från början vara kaxiga. Uselt. Så gör man intre men Fermer ville ju köra testet och med andra kablage eftersom hmm enligt honom handlade det om att det var dyrkabel mot cheepkabel och att det inte skulle gå att höra skillnad men att detta hade förhandlats bakom låsta dörrar och att Randi senare nekat till allt. Men som sagt helt objektiv är ju heller inte Fremer. Så att hela sanningen skulle vara upp i ljuset är kanske önskvärt men troligen inte.
meanmachine skrev:IngOheman skrev:Jag har inte tolkat någonting, och det finns inget som är det minsta knepigt i det jag skriver heller.
Lust har antytt att de som reagerar mot bedragare inte tror på människans fria vilja.
Suck!
meanmachine skrev:IngOheman skrev:Den som varit programmerad och blivit avprogrammerad är kanske den som vet och förstår bäst av alla, och som har störst möjlighet att hjälpa dem som fått sitt förnuft besegrat att få det åter.
Först av allt. Vem ber om er "hjälp"? Varför kör ni på med denna frälsningsgärning?
meanmachine skrev:Ingen inte ens samhället stöttar och tycker att det är något fel på produktionsdelen av samhället?
meanmachine skrev:Så ni tar liksom "lagen" i egna händer och avprogramerar förlorade själar som värsta messiasnissarna.Varför?
meanmachine skrev:Ge upp denna personliga vendetta.
meanmachine skrev:Dessutom smakar det illa när företagare som livnär sig på vårt produktionssamhälle går emot det med dunder och bra (han har själv inte de billigaste produkterna man kan hitta).
meanmachine skrev:Upplys gärna med sluta med detta avprogrameringstjafs.![]()
meanmachine skrev:Som nummer 2. Ett kinesiskt ordspråk säger "Att flytta berg är lätt och att tömma hav är lätt men att få en människa att ändra sig det är svårt" Vad är lärdommen av detta då.
meanmachine skrev:Klass 1a i beteendevetenskap är att man kan inte förändra andra utan bara sig själv och genom detta få andra att förändra sig.
meanmachine skrev:Så vad är meningen med att tjafsa vidare.
meanmachine skrev:Låt kabelfolket vara ifred och sluta försöka göra ner dem. Ju mer man kapar desto mer växer det. När inte och det dör/mm
meanmachine skrev:
Så vad är meningen med att tjafsa vidare.
meanmachine skrev:IÖ snackar om att avprogrammaera folk vilket belyser en underlig syn på vissa människor...
Max_Headroom skrev:Max bjäbbar vidare:
Är det någon som anmält en uppenbar bluffprodukt till konsuymentombudsmannen eller motsvarande?
Och får inte HiFi & Musik skriva vad som helst gegentligen, även sådan som är uppenbart fel? Vi har välyttrande frihet i det avseendet och det finns väl ingen lag som säger att det som publiceras i en tidning måste vara sant?
Max_Headroom skrev: Och får inte HiFi & Musik skriva vad som helst gegentligen, även sådan som är uppenbart fel? Vi har välyttrande frihet i det avseendet och det finns väl ingen lag som säger att det som publiceras i en tidning måste vara sant?
Rundberg skrev:Hej Ingvar!
Rundberg skrev:Tack för ditt utförliga inlägg, det är skönt att se att vissa vet att presentera argument för sina ståndpunkter.
Rundberg skrev:IngOehman skrev:Men ser du verkligen inte att det är de oskyldiga lurade, vars övertygelse får dem att fungera som "nyttiga idioter" (åt eventuella charlataner) som får bedrägeriet att fortgå? I själva verket behöver det inte ens finnas någon charlatan alls för att människor skall bedras. Det behöver bara finnas myter och dogmer som inte ifrågasätts vederbörligt.
Det du säger är helt sant, men kan vilka medel som helst användas för att få fram sanningen?
IngOehman skrev:Är inte även de som vidareberättar myterna och dogmerna också människor?
Rundberg skrev:IngOehman skrev:Du ogillar spåkärringar säger du, men vad är det som gör att du inte räknar in dem som "aningslösa", som borde skyddas?
Jag vet inte hur det är med dig, men jag ogillar när människor blir trakasserade även om jag inte tycker om dem. Att bli mobbad är bland det värsta som finns och något ingen ska behöva utsättas för, oavsett om man lurat någon eller inte!
Rundberg skrev:Var har jag skrivit det? Varför försöker du tillskriva mig åsikter som jag inte har?IngOehman skrev:Du kan väl inte allvarligt tro att alla spåkärringar är medvetna bedragare?![]()
Rundberg skrev:IngOehman skrev: Kort sagt: När folk drabbas av att bli lurade, tycker inte jag att det är rimligt att se bort bara för att "bedragarna" inte menade något illa (utan själv varit aningslösa och gått på samma saker). Det är ju oftast tredje part inblandad. I någon mån kan man dessutom se de aningslösa som "potentiell tredje part". För det har de ju varit om det vaknar upp och ser tillbaka på sig själv som lurade.
Att upplysa människor är en sak, en annan är att lura dem att göra bort dig och sen förlöjliga dem!
Rundberg skrev:IngOehman skrev:Om någons övertygelse kan "avslöjas" vara inbillning ser jag heller inget annat skäl till upprördhet än prestige.
En förnuftig och prestigelös person agerar ju precis tvärtom efter att ha blivit "synad" och fått upp ögonen:
1. Tar till sig den nya kunskapen!
2. Tar avstånd från de gamla "okunskaperna" och sprider kanske rent av själv budskapet och agerar sanningsvittne med avseende på risken att gå på saker som inte är sanna - för andras skull.
En frälsningspasotor skulle kunna uttrycka sig mycket likartat!
Övertygelsen att ens egen världssyn är överlägsen andras och att alla medel är tillåtna för att få dem att inse att de har fel (man gör det ju för deras skull!) är grunden till en hel del läskiga episoder i mänsklighetens historia.
Rundberg skrev:IngOehman skrev:Ser ingen större skillnad mellan dessa fall och religioner/sekter. Det handlar ju om att låta tron på något ta makten som vore den "en sanning" i sinnet - och därmed förlorar de sin förmåga och drivkraften att ifrågasätta och försöka förstå. Så länge som den som tror förstår att de tror är det ingen fara, men när tron övergår till att upplevas som en visshet är förnuftet besegrat.![]()
Ser ingen större skillnad mellan religioner/sekter och skeptiker som försöker påtvinga andra sin världsbild. Att argumentera för sin sak en en sak, att ha en frälsningsagenda är en annan.
Rundberg skrev:IngOehman skrev:Den som fått sitt förnuft åter kan helt enkelt inte förnedras på ett forum - eftersom det förlorade förnuftet inte är en del av dem längre!
Så först när man har avsagt sig sin tidigare person och anammat mobbarnas övertygelse så slipper man att förlöjligas? Det känns inte som ett särskilt sympatiskt system
Rundberg skrev:IngOehman skrev: Så det som du formulerar...Rundberg skrev:...aningslösa personer luras till att göra bort sig och sedan göras till åtlöje i skepticismens namn.
...kan lika gärna skrivas:en sannare bild skrev:...lurade personer får en chans öppna ögonen för vilka myter de blivit utsatta för och myterna redovisas sedan för att hjälpa andra att ta till sig den sunda skepticismen.
Varför skulle din bild vara sannare?
Rundberg skrev:Det där låter som en mobbares argument... Det är just den här typen av paternalism jag ifrågasätter, varför ska människor påtvingas en världsbild bara för att en grupp människor ser den som mer sann?
Rundberg skrev:IngOehman skrev:Sund skepticism har inget med att vara nejsägare att göra. Sund skepticism är att ifrågasätta på relevanta och redovisade grunder i strävan att söka modeller där de kända enskilda faktorerna går ihop med varandra.
För att förtydliga, jag försöker anlägga en kritisk hållning till olika påståenden i min vardag. Det är en sund inställning.
Rundberg skrev:Det jag motsätter mig är just att locka människor med en stor summa pengar där upplägget garanterar att de som kommer till test har noll koll på vad de utsätter sig själva för.
Rundberg skrev:Ytterligare otrevligheter uppstår när saken diskuteras på JEFs forum där tonen är allt annan än fikamässig. De som frekventerar forumet har en otrevlig von-oben attityd.
Rundberg skrev:Denna miljö är väldigt lik den som uppstår i andra sammanhang där en grupp människor delar en gemensam uppenbarelse av ”sanningen”. Jag tror inte på att missionera en världsbild till de som inte bett om att få höra!
Rundberg skrev:För att återgå till topic: Jag tror att Randi hade tjänat på att definiera utamningen utifrån mätbara parametrar än utifrån märken och modeller.
Lust skrev:Kaffekoppen skrev:
Jag förstår inte alls, och vill nog trots allt vidhålla att det var bland de mest nyliberala tankarna som skrivits på länge här på forumet![]()
Ser det inte ens som tankar - bara som en av förutsättningarna till att en marknad ska kunna fungera. Det råder inte direkt planekonomi...
Vad jag sedan personligen har för tankar i respektive specifikt fall avgör om jag konsumerar eller inte.
Det är en ingrediens i hur en marknad fungerar och det kallar jag för att utnyttja sin fria vilja.
petersteindl skrev:Max_Headroom skrev: Och får inte HiFi & Musik skriva vad som helst gegentligen, även sådan som är uppenbart fel? Vi har välyttrande frihet i det avseendet och det finns väl ingen lag som säger att det som publiceras i en tidning måste vara sant?
I praktiken fungerar det inte så. Om t ex Hifi & Musik eller Musik & Ljudteknik som är facktidskrifter ger ut en test på en produkt baserad på lögner så att produkten medvetet beskrivs i dålig dager så kan de få avsevärda problem. Om man kan visa på att villfarelsen är baserad på lögner och inte i god tro samt samtidigt kunna visa på att produkten ifråga eller att ens företag tagit skada pga en tidnings bevisligen uppenbara lögn i syfte att skada så är det fara å färde med ett vite d v s ett skadestånd. Sådant kan bli kostsamt för tidningen. I USA är sådana straff vanliga. En facktidskrift har ett ansvar och detta ansvar tar man hänsyn till vid juridiska spörsmål. Jag kommer så småningom att belysa två sådana ärenden baserat på verkliga händelser i Peter Steindl? tråden.
Väl mött![]()
PS
IngOehman skrev:IngOehman skrev:Är inte även de som vidareberättar myterna och dogmerna också människor?
Jo, det är dom förtås, men det gör dem inte ansvarsfria. De måste acceptera att myterna och dogmerna de vidareberättar får diskuteras och kritiseras (med argument).
petersteindl skrev:Max_Headroom skrev: Och får inte HiFi & Musik skriva vad som helst gegentligen, även sådan som är uppenbart fel? Vi har välyttrande frihet i det avseendet och det finns väl ingen lag som säger att det som publiceras i en tidning måste vara sant?
I praktiken fungerar det inte så. Om t ex Hifi & Musik eller Musik & Ljudteknik som är facktidskrifter ger ut en test på en produkt baserad på lögner så att produkten medvetet beskrivs i dålig dager så kan de få avsevärda problem.
Rundberg skrev:Det jag motsätter mig är just att locka människor med en stor summa pengar där upplägget garanterar att de som kommer till test har noll koll på vad de utsätter sig själva för.
Randis utmaning handlar om "Paranormal Claims", och därför är det mer intressant med kabeltillverkare som konkret hävdar att deras produkter på något sätt går bortom naturvetenskapen än en audiofil som hävdar att "det går visst att höra skillnad på kablar".För att återgå till topic: Jag tror att Randi hade tjänat på att definiera utamningen utifrån mätbara parametrar än utifrån märken och modeller.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster