Moderator: Redaktörer
ollebolle skrev:Optimalt ska primärens impedans vara exakt lika stor som rörets utgångsresistans. (Som man kan läsa i databladet)
Morello skrev:Den där konstruktionen ger jag inte mycket för:
1. Det saknas ingångsfilter för att befria ingångssteget från HF/RF.
2. Drivningen av effektrören kommer inte att vara symmetrisk.
3. Råförstärkningen är sannolikt på tok för liten för att distorsionen skall vara anständigt låg.
maal skrev:Morello skrev:Den där konstruktionen ger jag inte mycket för:
1. Det saknas ingångsfilter för att befria ingångssteget från HF/RF.
2. Drivningen av effektrören kommer inte att vara symmetrisk.
3. Råförstärkningen är sannolikt på tok för liten för att distorsionen skall vara anständigt låg.
Jag fastnade för den för att den verkade relativt enkel att få ihop, på pappret i alla fall. Det finn ju gott om scheman på olika rörbyggen på nätet. Då kanske man ska kolla efter något annat. Tips?
Ragnwald skrev:Inte vettigt i dagens läga, att använda sig av utgångstransformatorer med 16 ohms lindning (vem behöver den?) och samtidigt låta motkopplingen ligga på just denna lindning.
Motkopplingen bör ligga på den lindning där högtalaren är ansluten.
Morello skrev:Detta är dock en oväsentlig invändning och hur lätt som helst att ändra på.
Ragnwald skrev:Olle
En 16 ohms lindning är enbart slöseri med dyr ström till ingen nytta, som borde arbeta med högtalaren i stället.
Morello skrev:Ansluter du inte någon last till 16-ohms-tappen, går heller ingen ström (förutom den försumbara strömmen för återkopplingen >>16 ohm) den vägen. Således är det itne fråga om något slöseri öht, utan en fråga om flexibilitet.
Ragnwald skrev:Tänkte att Olle kanske inte var den som körde mainstream.
LTA skrev:Jag har testat med ryska 6N2P-EV istället för ECC83
Det är väl annan koppling på glöden på dessa?
maal skrev: Jag har testat med ryska 6N2P-EV istället för ECC83. Den spelar lite snällare med det röret. Förstärkningen tycks vara lite lägre än ett "vanligt" ECC83.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 219 gäster