NAD vs Krell: Lika bra CD-drive för 4000:- vs 130 000:-?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-09 16:50

Jag tror jag man skall släppa det där med komponenenternas kvalitet lite när det gäller potentialen för väljud. Om vi ser lite ingenjörsmässigt på det så är "tillräckligt bra" komponenter inte särskilt dyra och utgör inte på långa vägar den stora delen av kostnaden för apparaten. Vad som däremot kan skilja mycket är implementationen av olika kretsar. Jag skulle vilja påstå att den springande faktorn är systemkonfigurationen och implementeringen av kretsar, inte kretsarna själva. Ett vanligt fenomen inom esoterisk audio verkar vara man inte behöver vara sådär jätteslängd på elektronik för att vara verksam. Det gäller isynnerhet om man pular med rör. När man läser intervjuer undrar man ibland hur det kan komma något ur deras produkter överhuvudtaget. Det finns alltså enligt mitt förmenande många hifikonstruktörer som helt enkelt inte kan realisera en sund konstruktion och då spelar det inte någon roll hur dyra komponenter man har eller hur många lager lack man lägger på fronten.

/Dahlqvist

PS. Jag menar inte att Krell inte vet vad de gör, bara att komponenternas kvalitet inte är allt.

PPS. Jag inser att "kvalitet" i detta inlägg med fördel kan ersättas med "pris".
Senast redigerad av DQ-20 2004-09-09 16:59, redigerad totalt 1 gång.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-09-09 16:57

Johan_Lindroos
Jo det är orimligt att anta eftersom D/A-ovandling inte bara är ett D/A-chip utan även består av en analogdel i de flesta fall (d.v.s utom de allra billigaste D/A-chippen (eller MPEG-dekodrar med inbyggd ljud-D/A) där det mesta är integrerat).

Kanske blev luddigt formulerat men det jag syftade på var att de billigare maskinerna klarade av att läsa skivan skicka in signalen i dekodern och få ut en signal där bildkvaliteten var bättre än den hos krell. Och då tycker inte jag att det är orimligt att de kan läsa av skivan och skicka signalen vidare till D/An och även här få en bättre resultat. Är det orimligt att anta att de även har bättre D/A-omvandling?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-09 17:28

Dahlqvist skrev:Jag tror jag man skall släppa det där med komponenenternas kvalitet lite när det gäller potentialen för väljud. Om vi ser lite ingenjörsmässigt på det så är "tillräckligt bra" komponenter inte särskilt dyra och utgör inte på långa vägar den stora delen av kostnaden för apparaten. Vad som däremot kan skilja mycket är implementationen av olika kretsar. Jag skulle vilja påstå att den springande faktorn är systemkonfigurationen och implementeringen av kretsar, inte kretsarna själva. Ett vanligt fenomen inom esoterisk audio verkar vara man inte behöver vara sådär jätteslängd på elektronik för att vara verksam. Det gäller isynnerhet om man pular med rör. När man läser intervjuer undrar man ibland hur det kan komma något ur deras produkter överhuvudtaget. Det finns alltså enligt mitt förmenande många hifikonstruktörer som helt enkelt inte kan realisera en sund konstruktion och då spelar det inte någon roll hur dyra komponenter man har eller hur många lager lack man lägger på fronten.

/Dahlqvist

PS. Jag menar inte att Krell inte vet vad de gör, bara att komponenternas kvalitet inte är allt.

PPS. Jag inser att "kvalitet" i detta inlägg med fördel kan ersättas med "pris".

För en gångs skull håller jag med dig. Komponenterna är mindre viktiga än hur man använder dom. Det är väl det du menar med det där skitlöjliga ordet "implementera". NAD lyckades ju få 3020 att låta skapligt med dyngtrissan 2N3055 så nog kan NAD allt, eller rättare sagt kunde. 3020 lät nästan lika bra som en enklare rörförstärkare.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-09 17:48

Dahlqvist skrev: Det finns alltså enligt mitt förmenande många hifikonstruktörer som helt enkelt inte kan realisera en sund konstruktion och då spelar det inte någon roll hur dyra komponenter man har eller hur många lager lack man lägger på fronten.

/Dahlqvist

Ehh, hur svårt kan det vara att realisera en sund konstruktion? Det finns ju hur mycket som helst att läsa i böcker och på Nätet. Det är ju bara att läsa innantill.

Förtydligande:
Vad jag menade med valda komponenter var att olika digitala komponenter verkar ha lite olika egenskaper rent tekniskt. Visst spelar implementationen roll, men mitt intryck (jag har bara snokat på datablad för komponenter i andra ändan, DACen) är att det finns inte så många sätt att koppla det hela på, om man inte nödvändigtvis ska krångla till det hela. Det står ju förslag på kopplingar i databladen. Man kan säkert göra det lite bättre, men det som står i databladen är nog ändå ganska bra, tillverkaren vill nog få sin krets att framstå som så bra som möjligt.
Däremot verkar det skilja en del i prestande på dom olika kretsarna. Jitterkännslighet och sånt.
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-09-09 17:51, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-09 17:50

Implementera är inte alls något löjligt ord :) Det är högst användbart i sitt rätta sammanhang och har en specifik betydelse, precis som de flesta ord.

Däremot är det skitlöjligt när man inte håller isär begreppen och kallar sakerna vid sitt rätta namn; till exempel kallar en cd-spelare för cd. cd-skiva är däremot ett skitlöjligt begrepp - kompakt-skiva-skiva?

men snart får jag väl kasta in handduken, till och med engelsmän skriver numera LCD-display :lol:

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-09 17:58

CD borde heta KF, dvs kompaktfonogram :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-09 18:00

När förkortningar brukas som ord (och då merparten av de som använder dem inte vet att de är förkortning... eller i alla fall vad förkortningen är för) så blir det sådana effekter...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-09 18:08

Morello skrev:CD borde heta KF, dvs kompaktfonogram :lol:

Mycket bra. :D

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-09 18:56

Hej!

Jo faktiskt.se mkt bra :)!

A*lltså inte KA* då? (Kompakt A*udio!)

Mvh A*

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-09 19:05

...och som vanligt spårar tråden ur i OT-trams, detta forum borde heta fantastiskt.se. 8O

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-09-09 19:13

ja vad har cd förkortningen med denna tråd att göra 8O . Det undrar jag också.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-09 19:14

Hej Hs!

Hi hifi...niss fniss :mrgreen: :mrgreen:!!

Mvh A*( som omstarta genom o citera!)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-09 19:15

Max_Headroom skrev:
Dahlqvist skrev: Det finns alltså enligt mitt förmenande många hifikonstruktörer som helt enkelt inte kan realisera en sund konstruktion och då spelar det inte någon roll hur dyra komponenter man har eller hur många lager lack man lägger på fronten.

/Dahlqvist

Ehh, hur svårt kan det vara att realisera en sund konstruktion? Det finns ju hur mycket som helst att läsa i böcker och på Nätet. Det är ju bara att läsa innantill.

Förtydligande:
Vad jag menade med valda komponenter var att olika digitala komponenter verkar ha lite olika egenskaper rent tekniskt. Visst spelar implementationen roll, men mitt intryck (jag har bara snokat på datablad för komponenter i andra ändan, DACen) är att det finns inte så många sätt att koppla det hela på, om man inte nödvändigtvis ska krångla till det hela. Det står ju förslag på kopplingar i databladen. Man kan säkert göra det lite bättre, men det som står i databladen är nog ändå ganska bra, tillverkaren vill nog få sin krets att framstå som så bra som möjligt.
Däremot verkar det skilja en del i prestande på dom olika kretsarna. Jitterkännslighet och sånt.

Mvh A*

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-09-09 19:59

Det verkar vara lätt att roa dig herr A* :lol: 8) :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-09 20:19

Hej m!
mats skrev:Det verkar vara lätt att roa dig herr A* :lol: 8) :D

- He he 8)!, samt nu blev det OT igen... Hi hifi...niss fniss :mrgreen: :mrgreen:!!

Mvh A*( som omstarta genom o citera!)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-09 20:19

Flint skrev:
Dahlqvist skrev:Jag tror jag man skall släppa det där med komponenenternas kvalitet lite när det gäller potentialen för väljud. Om vi ser lite ingenjörsmässigt på det så är "tillräckligt bra" komponenter inte särskilt dyra och utgör inte på långa vägar den stora delen av kostnaden för apparaten. Vad som däremot kan skilja mycket är implementationen av olika kretsar. Jag skulle vilja påstå att den springande faktorn är systemkonfigurationen och implementeringen av kretsar, inte kretsarna själva. Ett vanligt fenomen inom esoterisk audio verkar vara man inte behöver vara sådär jätteslängd på elektronik för att vara verksam. Det gäller isynnerhet om man pular med rör. När man läser intervjuer undrar man ibland hur det kan komma något ur deras produkter överhuvudtaget. Det finns alltså enligt mitt förmenande många hifikonstruktörer som helt enkelt inte kan realisera en sund konstruktion och då spelar det inte någon roll hur dyra komponenter man har eller hur många lager lack man lägger på fronten.

/Dahlqvist

För en gångs skull håller jag med dig. Komponenterna är mindre viktiga än hur man använder dom. Det är väl det du menar med det där skitlöjliga ordet "implementera". NAD lyckades ju få 3020 att låta skapligt med dyngtrissan 2N3055 så nog kan NAD allt, eller rättare sagt kunde. 3020 lät nästan lika bra som en enklare rörförstärkare.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-09 20:28

Du bara citerade. Har du ingen personlig kommentar?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-09 20:31

Hej F!

A*lltså har ej läst denna tråd än samt nu blev det OT... igen - Hi hifi...niss fniss :mrgreen: :mrgreen:!!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-09 20:35

Det är OK. Trodde du mena allvar. Glöm det.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-09-09 20:35

Hotspur skrev:...och som vanligt spårar tråden ur i OT-trams, detta forum borde heta fantastiskt.se. 8O

fantastiskt.se är ju skitbra

det som är fantastiskt bra med detta forum är ju att intressanta associationer och relaterade ämnen inte modereras bort. om man höll sig till ämnet hela tiden skulle det bli skittråkigt
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-09 20:42

Morello skrev:CD borde heta KF, dvs kompaktfonogram :lol:

Köper den direkt trots likheten med KF = Kooperativa Förbundet :-)

Men vi kanske skulle starta någon form av lobbying (Flint!) för att skapa en bättre nomenklatur (Flint, inget löjligt ord...). Om nu "video" inte betyder ett VHS-band utan "film" kanske vi kan använda "audio" som ljudets motsvarighet? Dvs, "Jag har köpt en audio" betyder INTE att man köpt en fonogram-spelare utan ett fonogram!

Suck, nu blev det svårt, video = film är OK, men audio = ... vaddå?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-09 20:42

Style skrev:
Hotspur skrev:...och som vanligt spårar tråden ur i OT-trams, detta forum borde heta fantastiskt.se. 8O

fantastiskt.se är ju skitbra

det som är fantastiskt bra med detta forum är ju att intressanta associationer och relaterade ämnen inte modereras bort. om man höll sig till ämnet hela tiden skulle det bli skittråkigt

Håller med. Sanningen finns mellan raderna. I de spontana kommentarena. I folks direktkommentarer. I det som vissa vill radera. I det som sägs när det viktiga är sagt...

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-09-09 20:55

95 av 100 poäng låter väldigt bra av båda maskinerna, kan väl bara vara dedikerade transporter som är bättre som cd-drives.

Tittar vi sen på DVD-prestanda så är Krellen betydligt bättre än NAD på bildåtergivning och som cd-spelare. Varför diskutera en parameter som båda spelarna klarar med bravur :?: 8O

Prisskillnaden ligger väl i DVD-prestandan, nåt annat vore väl märkligt. Prisskillnaden är stor men att båda är bra som cd-drive är väl bara att applådera :?:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-09 20:57

Det är kul med OT, men om vi nu skulle återgå till något som i alla fall nuddar vid ursprungsämnet. Varför konstrueras så dåliga förstärkare/cd-transporter/whatever.....

Om jag förstått denna tråden rätt, så spelar komponentkvaliteten mindre roll, och hur man konstruerar förstärkare finns det hur många böcker som helst som förklarar. Då infinner sig två frågor;
1) Varför gör inte "alla" bra förstärkare om det nu är så enkelt?
2) Finns det någon anledning att försöka utveckla förstärkare? Det bästa verkar redan gjort och "alla" vet ju hur man gör det bästa steget. Dom som gör annorlunda vet ju inte vad dom pysslar med om jag förstått det rätt...

/ B

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-09 21:01

Style skrev:om man höll sig till ämnet hela tiden skulle det bli skittråkigt

- Precis det fattar ju (nästan;)) vemsomhelst o är bara o jämföra med andra HiFiFor@
för o inse att sålunda stämma 8)!

Mvh A*(lla bah, yeah OT e knas med flux A*sså!)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-09 21:03

95 av 100 poäng låter väldigt bra

Visst, men skalan stannar inte på 100... 8O

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-09 21:05

Bill50x
Men vi kanske skulle starta någon form av lobbying (Flint!) för att skapa en bättre nomenklatur (Flint, inget löjligt ord...)

Haka inte upp dig på ord. När jag hamnade i videobranschen pratade dom om TBC. För mig var det en skamlig sjukdom som min farsa råkade ut för under andra världskriget men för dom var det begreppet Time Base Corrector. Språket utvecklas. I vissa lägen hänger man med. I vissa andra inte.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-09 21:06

Flint skrev:Bill50x
Men vi kanske skulle starta någon form av lobbying (Flint!) för att skapa en bättre nomenklatur (Flint, inget löjligt ord...)

Haka inte upp dig på ord. När jag hamnade i videobranschen pratade dom om TBC. För mig var det en skamlig sjukdom som min farsa råkade ut för under andra världskriget men för dom var det begreppet Time Base Corrector. Språket utvecklas. I vissa lägen hänger man med. I vissa andra inte.

Sorry, men ibland gillar jag att retas :-) Inget illa ment!

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-09-09 21:10

Bill50x
OK

Jag inser vid närmare eftertanke att du har lika stor rätt att reta upp dig på språk och språkbruk som jag har.
Senast redigerad av Flint 2004-09-10 13:15, redigerad totalt 1 gång.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-09-09 21:13

Hotspur skrev:
95 av 100 poäng låter väldigt bra

Visst, men skalan stannar inte på 100... 8O

oj det missade jag men det primära är ju att föra över filmljuden DD och dts digitalt och där kan jag inte tänka mig annat än full poäng för båda?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi