Tänkte bygga mig ett par 2-vägare. Nu med mätningar...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-02-12 16:00

Mr_Ekan skrev:F ö fattar jag inte varför Qes och Qts stiger när drivresistansen ökar :roll: . Ngn vänlig skäl som kan förklara? Bortsett från ekvationssamband asså.

Edit: kan man korrekt påstå att filtrets drivresistans är "ok" om den är 0,1Re?

Qes berättar hur resonant systemet är med avseende på den elektromekaniska dämpningen. Qms är med avseende på den mekaniska. Qts är summan av de båda. Qes beror på motorstyrkan hos elementet och den beror i sin tur på strömmen som går genom det. Högre resistans - lägre kraft - lägre dämpning - högre Q-värde (lite förenklat).

Vilken drivresistans som är ok beror på hur man har designat högtalaren men värden uppåt 0.5 ohm för en tvåvägare är inget ovanligt. Högre värden än så ger bara onödiga förluster och kan ge högre dist i området runt systemets resonans.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-02-12 16:15

Mr_Ekan skrev:
Jag drar två slutsatser från den simuleringen:

* Basta! simulerar formen av frekvensresponsen korrekt
* Basta! skattar elementets känslighet till ca 90 dB ist för 94 dB (uppgiven data av Dynaudio, matchar också mätningar av mina exemplar)

Just diskantsimuleringen är aningen kluring eftersom indata baseras på Dynaudio D21 AF, som är samma diskant fast med annan frontplatta. Fs skiljer sig också mellan elementen.
[...]
Bild

CR-länken intill elementet syftar till att släta ut frekvens- och impedansresponsen för höga frekvenser. Grundvärden beräknade enl Dickason (kondensatorn har justerats en del för just detta filter).

4dB högre känslighet är inte orimligt. Basta räknar ju inte med horn-laddningen.

RC-länken behövs vanligen inte på ett hp-filter. Den rätar bara ut impedanskurvan uppåt och där arbetar inte hp-filtret. lp-filter kan behöva en rcl-länk istället för att ta ner resonanspuckeln så att man kan använda 'skolboksfilter'.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-02-12 22:49

Naqref™ skrev:
Mr_Ekan skrev:F ö fattar jag inte varför Qes och Qts stiger när drivresistansen ökar :roll: . Ngn vänlig skäl som kan förklara? Bortsett från ekvationssamband asså.

Edit: kan man korrekt påstå att filtrets drivresistans är "ok" om den är 0,1Re?

Qes berättar hur resonant systemet är med avseende på den elektromekaniska dämpningen. Qms är med avseende på den mekaniska. Qts är summan av de båda. Qes beror på motorstyrkan hos elementet och den beror i sin tur på strömmen som går genom det. Högre resistans - lägre kraft - lägre dämpning - högre Q-värde (lite förenklat).

Vilken drivresistans som är ok beror på hur man har designat högtalaren men värden uppåt 0.5 ohm för en tvåvägare är inget ovanligt. Högre värden än så ger bara onödiga förluster och kan ge högre dist i området runt systemets resonans.

Tack för bra svar Anders. Qes beror alltså av kraftfaktor B*I... Då fattar jag länken R stiger -> I faller (I=U/R) -> kraftfaktor B*I faller...och vips var resten klart oxå. Tack! :)

Ang RC-länken... Lite fel beskrivet av mig att "släta ut impedans och respons för höga frekvenser. Vad som istället händer (om jag kan lita på Basta!) är ju att "puckeln" i responsen bankas ned så att diskanten beter sig som folk över hela sitt register. Har oxå läst att RC-länken vanligen används i lågpassfilter, men här gör den ju uppenbarligen sitt jobb även för högpassdelen. Eller har jag skäl att inte lita på Basta! i detta fall? :roll:

Edit: mitt "designproblem" borde väl påträffas i samtliga fall där diskanten dras med "hög" talspoleinduktans?
11010000

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-02-25 00:18

På fredag bär det av hem, med snickrande som första syssla på lördagen. På söndag väntar lack, och då till den svåra frågan...

* Ska låddorna lackas vita eller antracitgrå eller kanske något helt annat?

Har länge varit inne på vitt. Jag tycker att Naqrefs burkar gör sig bra i den färgen. Men nu har jag nog börjat svänga över till antracitgrå - den försvinner nog fint utan att vara helt "död", som mattsvart kan uppfattas.

Betr filtret så blev det slutligen andra ordningen LR till både LP och HP-funktionen. Drivresistansen i basfiltret hålls ned mha 1.4 mm spoltråd.

Återkommer vad det lider

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-03-10 01:46

"Det kom ett paket"...

Bild

Va nu! Ikea-högtalare? 8O

Bild

Ja se på fn:

Bild

Delningsfilter underlättar lite:

Bild

Här provspelandes Kari Bremnes på vänster sida:

Bild

Svenska högtalare kräver ju ngn form av svenskt attribut...

Bild

I veckan tänkte jag pilla ihop höger sida. Så här långt låter det ganska lovande, med reservation för att basen är ganska återhållen (alt diskanten hissad). Vi får se hur basen beter sig efter inspelning. Blir det ingen ändring så pillar jag nog in en större serieresistor i diskantfiltret redan innan första mätningen (för vilken mätutrustning behöver inskaffas).

DIY är jäkligt kul. Synd man missar vårens begivenhet i Gbg.

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
Basso

Inläggav Basso » 2008-03-10 10:32

Riktigt stiliga blev dom ju. Gjorde du lackjobbet själv, kan du berätta lite mer om underarbetet+lacken. Riktigt fin finish. Skall bli kul att se mätningar och lyssningsintryck.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-03-10 20:56

Lackjobbet kan jag inte personligen stoltsera med (alt lastas för). Det är gjort av en bekant som till vardags jobbar med just lackering (av möbler). Han lägger en grundlack, kallad surf, och klarlackar sedan. Med ett skikt vad jag vet.

Lackjobbet är helt ok för ett par prototyplådor. Om slutresultat blir bra så kommer jag bygga nya, lite mer esoteriska, lådor.
11010000

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-05-06 00:30

Efter att nu lirat på dessa burkar en tid börjar jag bli smått mogen för mätningar. Novis som man är...

* ECM 8000 miken, kan den anses ok som "förstagångsmik"? Har ingen ork att pilla ihop en mik baserad på WM-61 just nu.

* Som ljudkort, kan M-Audio Mobilepre USB duga?

* Så till den basala frågan hur det hele ska snöras ihop... :roll: Tombstone -> M-Audio -> Sentec SC9 / NAD208 -> Högtalare -> ECM 8000 -> M-Audio -> Tombstone :?:

Slänger in en bild tillsvidare. Notera damens ståtliga Velociraptor:

Bild
11010000

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-05-26 00:59

Efter det rungande gensvaret kommer då lite mätningar med ovan nämnda utrustning :) .

Setup # 1, med otillåtet kamerastativ till miken. Mik placerad 150 mm från baffeln:

Bild

Resultat:

Bild

Vafalls 8O ! Här har man lirat med polvänd diskant i 3 månader :lol: . Med "polvänd" (rättvänd) diskant bidde det så här:

Bild

Hyfsat slätt, med undantag för de jävliga resonserna vid avstämningen samt 55 Hz...

Nedan samma setup, fast 50 mm från baffel:

Bild

Med följande setup...

Bild

...ger basen denna respons:

Bild

Diskantmätning vid samma avstånd, fast upphöjd mik:

Bild

Porten, mätt 25 mm från baffel:

Bild

Sen körde jag lite ground plane mätningar också...

Bild

Mik 2 m från baffel. Följande resultat:

Bild

Samt en liten brun högtalare i samma setup...

Bild

...med följande resultat:

Bild

Samt slutligen samma bruna högtalare i följande setup...

Bild

...som renderade:

Bild

Nu återstår det riktiga jobbet, dvs att tolka det hela. Följande puckar verkar dock vara i behov av lite medicin:

1. Avstämningen vid dryga 30 Hz samt resonansen vid 55 Hz. Vid 55 Hz verkar porten spöka

2. Viss stigning i responsen kan skönjas i 150 mm-mätningen samt ground plane, så jag funderar på att se över baffelsteget en aning samt kanske ge diskanten 1 ohm till eller så

3. Avrullningen efter 10 kHz... Verkar ju inte vara miken, ehuru piP hänger med klart högre än så. Ska klura på det.

Gnatt från Bryssel

//Ekan

Edit...

4. Basens dip vid 5 kHz...
11010000

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-05-26 06:10

Kul projekt! :)

Ser fram emot att lyssna på dem.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-05-26 06:26

inga mätningar offaxis?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-05-26 08:37

Sanny_X skrev:Kul projekt! :)

Ser fram emot att lyssna på dem.

Du är välkommen :)

Betr offaxis, så körde jag en ground plane mätning 30 grader off axis också. Den är rätt tveksam dock pga att miken hamnar väldigt nära väggen, som tillsammans med reflektioner i piP (se setup) skitar ner det hela. Lägger kanske upp den senare.
11010000

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-26 09:12

Spännande!
Ser ut att vara en trevlig högtalare. Jag gillar verkligen attributet i basportarna. :)

När du gör groundplanemätningar - hur vet du hur mycket du måste luta högtalaren framåt? För mig som endast läst alldeles för lite om det ser det ut som de lutar för lite?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-26 10:10

När du gör groundplanemätningar - hur vet du hur mycket du måste luta högtalaren framåt? För mig som endast läst alldeles för lite om det ser det ut som de lutar för lite?

ja hur löser man det där med lite precision, kanske med en laserpenna monterad på baffeln?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-26 10:20

Snyggt jobbat!
Ser ju riktigt prydligt ut. :)

Fasvänd diskant ..... 8O .... så kan det bli ibland. :lol:

55 Hz syns även på piP-mätningen, är det inte rummet som är 3,10 m nånstans? (även en liknande 65 Hz topp, => 2,65 m ) Eller kanske reflex i nån sidovägg?

Ganska långt mätavstånd på grounplanemätningen, D21-diskanten ser inte uta att peka rakt på miken, kanske därför den verkar rulla av? piP-diskanten är rätt bredstrålande.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-26 11:28

phon skrev:Ganska långt mätavstånd på grounplanemätningen, D21-diskanten ser inte uta att peka rakt på miken, kanske därför den verkar rulla av? piP-diskanten är rätt bredstrålande.

Håller med! Du mäter nog på nån sorts offaxis på D21 diskanten i det där upplägget...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-05-26 17:12

Grattis! Din högtalare är ju bättre än piP! Men hur har du inte kunnat märka att diskanten var polvänd? 8O Var den det på båda högtalarna?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-26 18:48

Men hur har du inte kunnat märka att diskanten var polvänd?

om lyssningen har skett på en annan axel än den mätta så kanske suguten har varit obetydlig, fast varför lyssna alls på dem när ett par pips finns i rummet :)
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-26 19:50

Enkelt: Pips kan inte spela aukoritärt nog när det poppas på. Och det är kul med DIY.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-05-26 21:04

Det går ju inte att se några bilder...

"Daily transfer limit exceeded. This Diinoweb account has exceeded its daily transfer and/or request quota"

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-05-26 23:24

Kalejdokom skrev:Det går ju inte att se några bilder...

"Daily transfer limit exceeded. This Diinoweb account has exceeded its daily transfer and/or request quota"

Gubbar, ni får ta det lite lugnt ju :) Får hoppas på bättre lycka imorrn...

phon skrev:Snyggt jobbat!
Ser ju riktigt prydligt ut. :)

Fasvänd diskant ..... 8O .... så kan det bli ibland. :lol:

55 Hz syns även på piP-mätningen, är det inte rummet som är 3,10 m nånstans? (även en liknande 65 Hz topp, => 2,65 m ) Eller kanske reflex i nån sidovägg?

Ganska långt mätavstånd på grounplanemätningen, D21-diskanten ser inte uta att peka rakt på miken, kanske därför den verkar rulla av? piP-diskanten är rätt bredstrålande.

Rummet är inte särskilt avgränsat, utan mer som en L-formad yta. Står man med näsan mot högtalaren (vid ground plane mätningen) så har man en väggända (ung 3 dm lång) 2,8 m från väggen till vänster.

Dock ska jag ta och mäta upp mina burkar på den "öppna ytan" vid 150 mm, precis som piP mättes. Mätningen vid 1 m är dock jämförbar, och den visar mycket riktigt på liknande resonans vid 55 Hz.

Betr ground plane mätningen så ska jag räkna fram ungefär vilken respons jag egentligen mätt. Det är ju de facto överjävligt svårt att få till den här mätningen on axis om man inte har tillgång till typ en gymnastiksal och/eller några ton bly i botten som sänker tyngdpunkten. Vore ju synd att välta ekipaget.

Nwalmaer skrev:Grattis! Din högtalare är ju bättre än piP! Men hur har du inte kunnat märka att diskanten var polvänd? 8O Var den det på båda högtalarna?

Det är ju en befogad fråga... Jag själv har nog mest uppfattat diskanten som påträngande i vissa lägen, kanske pga den häftiga stigningen mellan 3 och 4 kHz. Tjejen beskrev dock det hela bättre som ett "glapp" i ljudbilden. Har än så länge bara mätt en av högtalarna, ta i trä...

Det var nog det hela. Betr diskanten så ska jag också klämma fram en mätning som är onaxis ur diskantens perspektiv, och inte ur högtalarens perspektiv. Ovan mätning visar diskanten några cm nedanför domens centrumaxel.

Hoppas att bilderna dyker upp imorrn igen dårå...
11010000

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-26 23:31

Mr_Ekan skrev: Tjejen beskrev dock det hela bättre som ett "glapp" i ljudbilden.

Vilken vaken tjej! :D

.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-27 00:58

Polariteten kan enkelt kollas med ett 1,5w batteri

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-05-27 10:02

hur man kollar polaritet på en diskant med batteri undrar jag lite över.. rör sig domen så pass mycket att man kan se om dn går ut eller in?

men som sagt offaxis är ju det som behöver mätas. onaxis mätningar är ju skit värt utan off axis.
om diskanten upplevs "påfrestande" kan det vara energiförtätningar som spökar. tvära kast offaxis ger hörbara fenomen. med en så hög delning som 2500 (ungefär?) vore det väl inte orimligt med lite knorr off-axis. Har iofs inte koll på hur bra spridning p21 har men det är ju ändå en 8tummare.
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-27 11:02

Kraniet skrev:hur man kollar polaritet på en diskant med batteri undrar jag lite över.. rör sig domen så pass mycket att man kan se om dn går ut eller in?
Jupp!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-27 13:30

Kaffekoppen skrev:Polariteten kan enkelt kollas med ett 1,5w batteri

Vilket trassel, sladdar och jox .... :)

Jag brukar köra med ett 4,5 volts batteri. Färdiga anslutningar som man kan trycka mot terminaler/element.
Lite bättre drag i som gör att även en skumögd gamling som jag ser om det rör sig. :)

Bild

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-05-29 23:24

Då ska vi se...

Till att börja med så följde jag phon:s goda råd att kolla polaritet medelst 4,5 V batteri. Slutsatser:

1. Polariteten på vänster anslutningspanel för diskanten överensstämde med elementets polaritet

2. Polariteten på höger anslutningspanel för diskanten överensstämde INTE med elementets polaritet

3. Jag är ett spån :)

Vidare så ville jag eliminera diverse felkällor i tidigare mätningar, och införskaffade därför följande ändamålsenliga stativ som placerades enligt nedan:

Bild

Avståndet mik till baffel är alltjämt 150 mm, och miken är i höjdled placerad mitt mellan strålningscentra för bas och diskant (vilket motsvarar övre punkten på basens kantupphängning).

Med givna förutsättningar bidde det som följer...

Summa:

Bild

Bas:

Bild

Diskant:

Bild

Rätt ok tycker jag.

Men lite jävligare blev det när jag swappade filter, och mätte samma högtalare (RH) med andra högtalarens (LH) filter. Nedan följer basens respons för denna setup:

Bild

Notera att nivån ligger ca -5 dB jfrt med samma högtalare fast med RH lågpassfilter. Någon teori om orsaken till detta? Det bör ju rimligen vara spolen eller motståndet i baffelsteget som har fel värde :?:

Slutligen mättes det också lite off axis, närmare bestämt 30 grader. Fortsatt 150 mm från baffel:

Bild

Resultat:

Bild

Och allra sist såklar lite mera piP :) ...

Samma setup med miken justerad i höjdled, onaxis:

Bild

Samt 30 grader off axis:

Bild

Grym spridning! 8O Förstår varför Ingvar framhåller piP:s goda prestande i horisontalplanet.

Nu ska jag provlyssna mina burkar såsom de var avsedda att vara monterade ett tag. Sen får vi se om det blir något finlir med filtrena senare. Typ en 4,7u konding till diskanten ist för 5,6u.

//Ekan
11010000

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-30 00:05

phon skrev:
Kaffekoppen skrev:Polariteten kan enkelt kollas med ett 1,5w batteri

Vilket trassel, sladdar och jox .... :)
Smart lösning, jag har 1,5V batteri med påmonterade sladdar, fegar ur på 4,5V :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-30 00:07

Snygg högtalare, och mätningarna ser ju riktigt bra ut. :)

Mr_Ekan skrev:Då ska vi se...

Till att börja med så följde jag phon:s goda råd att kolla polaritet medelst 4,5 V batteri. Slutsatser:

1. Polariteten på vänster anslutningspanel för diskanten överensstämde med elementets polaritet

2. Polariteten på höger anslutningspanel för diskanten överensstämde INTE med elementets polaritet

3. Jag är ett spån :)

:lol: :D :lol: Som sagt, sånt händer.
80% av ett visst urval av befolkningen föredrar faktisk att en diskant är felvänd. KK vet. 8O

Avståndet mik till baffel är alltjämt 150 mm, och miken är i höjdled placerad mitt mellan strålningscentra för bas och diskant (vilket motsvarar övre punkten på basens kantupphängning).

Möjligen skulle du kunna mäta på lite större avstånd, en baffelbredd kanske, för att se baffelsteget bättre. (... fast då ser du mer av rummet .... )

Med givna förutsättningar bidde det som följer...

Bild
Topparna kanske kommer sig av reflexer från de vertikala kanterna på lådan? Du kan prova att trycka ner dom lite med filt på baffeln/vid kanten, eller en 45 grad trälist tejpad på sidan, eller plastelina (modelllera=bra) som trycks fast på sidorna och formas som en fas eller rundning. Från toppen och ner till underkant baselement nånstans. Eller så är det nån annan rolig reflex .... :?

Notera att nivån ligger ca -5 dB jfrt med samma högtalare fast med RH lågpassfilter. Någon teori om orsaken till detta? Det bör ju rimligen vara spolen eller motståndet i baffelsteget som har fel värde :?:

Felkoppling i filtret kanske? Avbrott till baffelstegsspolen?

Grym spridning! 8O Förstår varför Ingvar framhåller piP:s goda prestande i horisontalplanet.

Ja, piP är grymt bra! :)

.
Senast redigerad av phon 2008-05-30 00:20, redigerad totalt 2 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-30 00:12

phon skrev:Snygg högtalare, och mätningarna ser ju riktigt bra ut. :)
Ja, de är skitsnygga!!
80% av ett visst urval av befolkningen föredrar faktisk att en diskant är felvänd. KK vet. 8O
Ja, jisses, skrattar! Det var förvånande!!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum