Ibland vill man inte ha spänning i tillvaron
– inte ens för oss som har HiFi som intresse!
Oskyddad elektronik är idag mycket känslig och kan skadas av bara något hundratal volt jämfört med de ca 3000 volt som behövs för att man överhuvudtaget ska märka en urladdning.
Nära hälften av skador på komponenter beror på ESD (ElectroStatic Discharge = elektrostatiska urladdningar) enligt tillgängliga undersökningar.
80-90% av skadorna är latenta, det vill säga att komponenten fungerar, men på något sätt degraderad. Med tiden ger den upp av utmattning, eller av en överlast den normalt ska tåla. De akuta felen märks direkt så fort man provar kretsarna. De fungerar helt enkelt inte längre.
Hur berör detta mig? Så länge vi håller oss till färdiga apparater, i princip inte alls. I EMC-tester av färdiga produkter ingår även tester av ESD-tålighet, såsom den används i ”verkligheten”. Så fort man öppnar en apparat är det dock annorlunda!
Vad är det som kan hända när jag till exempel byter kondensatorer, kontakter eller kablage i min förstärkare/cd-spelare och liknande? Titta på bild 1 ( http://www.armeka.se/bild 1.jpg ), den visar ett akut fel i en kraftigt uppförstorad komponent. Avbränd ledarbana gör komponenten obrukbar. Bild 2 ( http://www.armeka.se/bild 2.jpg ) visar en latent skada med anvisningar i isolationsskikten. Dessa påverkar ännu inte funktionen märkbart, men kommer med tiden skapa problem. Bilderna kommer från Rohm Electronics i England. I takt med allt mindre ledarbanor, isolationsavstånd och högre frekvenser, blir komponenterna allt känsligare. En elektrostatisk urladdning är till sin natur extremt högfrekvent (stigtider på <1nS), och naturligtvis blir kretsarna mer känsliga ju högre frekvens de arbetar i.
Hur undviker jag skador? Först, öppna aldrig en apparat om du inte har välgrundad anledning till det!
1 - Se till att allt du arbetar med, och berör, har samma potential. Alltså jorda dig (via ett så kallat handledsband) och apparatchassi till ett jordat uttag (till jordklämman). Se till att du har en yta att lägga ifrån dig komponenter/kretskort på, som har en resistans mellan 1-100 Mohm och är kopplad till samma jord (finns speciella gummimattor och även sk service-kit, för denna användning. Kolla hos Elfa).
2 - Öppna inga skärmande förpackningar med känsliga komponenter förrän du är jordad med handledsbandet! Förvara alltid överblivna komponenter och kort i skärmande förpackningar (ofta en sk metallpåse).
3 - Se till att alla uppladdningsbara isolerande material (fleecetröjor, plastkassar, frigolit och liknande) är på minst en halvmeters avstånd från elektroniken/komponenterna.
Och kan du styra det, arbeta helst på sommaren med hög luftfuktighet!
Delningsfilter? Så länge det handlar om enkla passiva komponenter som spolar och kraftiga kondensatorer – glöm ESD

/ B