Ni som bygger själva - skydda er mot statisk elektricitet!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Ni som bygger själva - skydda er mot statisk elektricitet!

Inläggav Bill50x » 2004-09-09 19:25

Artikel jag skrivit till CarlssonPlanet....

Ibland vill man inte ha spänning i tillvaron
– inte ens för oss som har HiFi som intresse!

Oskyddad elektronik är idag mycket känslig och kan skadas av bara något hundratal volt jämfört med de ca 3000 volt som behövs för att man överhuvudtaget ska märka en urladdning.

Nära hälften av skador på komponenter beror på ESD (ElectroStatic Discharge = elektrostatiska urladdningar) enligt tillgängliga undersökningar.
80-90% av skadorna är latenta, det vill säga att komponenten fungerar, men på något sätt degraderad. Med tiden ger den upp av utmattning, eller av en överlast den normalt ska tåla. De akuta felen märks direkt så fort man provar kretsarna. De fungerar helt enkelt inte längre.

Hur berör detta mig? Så länge vi håller oss till färdiga apparater, i princip inte alls. I EMC-tester av färdiga produkter ingår även tester av ESD-tålighet, såsom den används i ”verkligheten”. Så fort man öppnar en apparat är det dock annorlunda!

Vad är det som kan hända när jag till exempel byter kondensatorer, kontakter eller kablage i min förstärkare/cd-spelare och liknande? Titta på bild 1 ( http://www.armeka.se/bild 1.jpg ), den visar ett akut fel i en kraftigt uppförstorad komponent. Avbränd ledarbana gör komponenten obrukbar. Bild 2 ( http://www.armeka.se/bild 2.jpg ) visar en latent skada med anvisningar i isolationsskikten. Dessa påverkar ännu inte funktionen märkbart, men kommer med tiden skapa problem. Bilderna kommer från Rohm Electronics i England. I takt med allt mindre ledarbanor, isolationsavstånd och högre frekvenser, blir komponenterna allt känsligare. En elektrostatisk urladdning är till sin natur extremt högfrekvent (stigtider på <1nS), och naturligtvis blir kretsarna mer känsliga ju högre frekvens de arbetar i.

Hur undviker jag skador? Först, öppna aldrig en apparat om du inte har välgrundad anledning till det!
1 - Se till att allt du arbetar med, och berör, har samma potential. Alltså jorda dig (via ett så kallat handledsband) och apparatchassi till ett jordat uttag (till jordklämman). Se till att du har en yta att lägga ifrån dig komponenter/kretskort på, som har en resistans mellan 1-100 Mohm och är kopplad till samma jord (finns speciella gummimattor och även sk service-kit, för denna användning. Kolla hos Elfa).
2 - Öppna inga skärmande förpackningar med känsliga komponenter förrän du är jordad med handledsbandet! Förvara alltid överblivna komponenter och kort i skärmande förpackningar (ofta en sk metallpåse).
3 - Se till att alla uppladdningsbara isolerande material (fleecetröjor, plastkassar, frigolit och liknande) är på minst en halvmeters avstånd från elektroniken/komponenterna.
Och kan du styra det, arbeta helst på sommaren med hög luftfuktighet!

Delningsfilter? Så länge det handlar om enkla passiva komponenter som spolar och kraftiga kondensatorer – glöm ESD :-)

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-09 19:52

Länkar med svenska bokstäver, mellanslag, & eller % funkar normalt inte och så även här så därför får man notera det och göra något åt det om man vill kolla på bilderna ovan. Har försökt åtgärda det men det går inte så länge bilder har dessa tecken. Ett tips är att inte döpa bilder till något som innehåller dem. :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-09 19:55

Tack för tipset. Hur skriver man för att lägga in bilderna direkt i tråden?

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-09 19:57

[ img ] http://bildlänk [ /img ] men utan mellanslag :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-09 20:16

Naqref skrev:[ img ] http://bildlänk [ /img ] men utan mellanslag :)

- A* klickar o klickar på [ img ] http://bildlänk [ /img ] men det kommer ingenting, varför?

Mvh A*

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-09-09 20:28

Bild
Bild

:D

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-09-09 20:44

Intressant :roll: .......och skrämmande 8O .....dags att skaffa minst ett handledsband...... 8)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-09 21:04

Magnus skrev:Intressant :roll: .......och skrämmande 8O .....dags att skaffa minst ett handledsband...... 8)

Ja, minst :-) Viktigt är:
1) Se till att man själv, arbetsytor och elektronik har samma potential (dvs kopplade till gemensam jord)
2) Håll alla uppladdningsbara isolerande material (systembolagskassar, fleece-tröjor, frigolit etc) minst en (1) meter från elektroniken.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-09 21:33

Naqref skrev:Länkar med svenska bokstäver, mellanslag, & eller % funkar normalt inte och så även här så därför får man notera det och göra något åt det om man vill kolla på bilderna ovan. Har försökt åtgärda det men det går inte så länge bilder har dessa tecken. Ett tips är att inte döpa bilder till något som innehåller dem. :wink:

Man kan skriva %20 i stället för mellanslaget.

Alltså:

http://www.armeka.se/bild%201.jpg
http://www.armeka.se/bild%201.jpg
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-09 21:36

Hej B50x!

Mera mera :) :D!!

(Svårt att hitta sådan info på nätet (o om man hittar den, hur vet
man att inte ngn illvillig individ säga precis tvärtom))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-09 21:39

Ja, jo, jag fick lära mig under min utbildning att när man införde ESD-skydd i tillverkningslinor så sjönk felprocenten rejält. Fast ändå ska jag erkänna att jag sällan använd skydd när jag mekat med datorn eller annat. Det hänger säkert en del på vilka vanor man har (ta i chassiet innan man gör nåt annat) vad man har för skosulor och om man använder sköljmedel till kläderna. Sen är väl färdiga produkter mindre känsliga än enskilda komponenter, har jag fått för mig.

Fast de där försvagningarna som uppstår är förstås luriga eftersom de inte märks direkt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-09 21:58

Svante skrev:Ja, jo, jag fick lära mig under min utbildning att när man införde ESD-skydd i tillverkningslinor så sjönk felprocenten rejält. Fast ändå ska jag erkänna att jag sällan använd skydd när jag mekat med datorn eller annat. Det hänger säkert en del på vilka vanor man har (ta i chassiet innan man gör nåt annat) vad man har för skosulor och om man använder sköljmedel till kläderna. Sen är väl färdiga produkter mindre känsliga än enskilda komponenter, har jag fått för mig.

Fast de där försvagningarna som uppstår är förstås luriga eftersom de inte märks direkt.

Färdiga produkter (kompletta apprater för användning) är naturligtvis mer okänsliga än kretskort/komponenter. Dom ska, om konstruktören gjort rätt, vara HELT okänsliga för statisk elektricitet.
Skillanden mellan enskilda komponenter och ett monterat kretskort är som rysk roulette. Det beror helt på kretskortets konstruktion och var en eventuell urladdning tar någonstans. Jordplan på kortet kan skydda, men ledningsbanor kan å andra sidan fungera som antenner....

För min egen del skyddar jag mig (hmm, datorn menar jag) när jag fixar med "burken". Det är tillräckligt med fel i den för att jag ska vara intresserad av implementera (Flink!) nya felkällor....

/ B

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-09-09 22:13

Ytterligare varningsflagg för vanlig tejp och etiketter som kan ge skador när det rivs bort från elektronik.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-09 22:44

skrutten skrev:Ytterligare varningsflagg för vanlig tejp och etiketter som kan ge skador när det rivs bort från elektronik.

*imponerad* Helt rätt! Hemma kanske vi inte arbetar på det sättet, men i den tillverkande industrin markerar man ofta felaktiga kort med en tejpbit eller dekal som man skrivit på vad som är fel. Kortet åker runt, med utbyte av komponenter och intrimning. Det sista man gör, efter verifierad testmätning/kontroll, är att rycka bort tejpen med information. Har man då otur skapar man då en urladdning som knäcker de komponenter man just bytt ut (eller några andra)!!!

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-10 08:21

Ytterligare en sak som det är varning på... spiller ni saft på ett kretskort och låter det sitta kvar då apparaten fortfarande funkar, så kan ni råka ut för att myrorna lyfter bort kopparbanorna samtidigt som de tar sockret. *känner en som fick sin C-64 uppäten på det sättet*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-10 08:54

Nattlorden skrev:Ytterligare en sak som det är varning på... spiller ni saft på ett kretskort och låter det sitta kvar då apparaten fortfarande funkar, så kan ni råka ut för att myrorna lyfter bort kopparbanorna samtidigt som de tar sockret. *känner en som fick sin C-64 uppäten på det sättet*

:lol: :lol: :lol:

Återgå till DIY-forum