Sommarprojekt, Vägghögtalare!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ond

Sommarprojekt, Vägghögtalare!

Inläggav ond » 2008-05-28 00:15

Japp, nu drar det igång. första forumtråden, första DIY högtalarprojektet, första dagen på sommaren?
och nu sitter alla Hifi fantaster och skrapar sig i huvudet! Vägghögtalare! de var det värsta! :wink:

har suttit och tänkt på att bygga högtalare i lite över en månad nu efterssom de högtalare jag vill köpa vill inte riktigt leta sig in i min ekonomi! tyvärr! så då bygger man sina egna. Men trevligare är väll det, så har man en ursäkt för att hänga i mor och fars garage och snickra om kvällarna!

har fått inspiration av Audiovectors högtalare K-X en liten fin vägghängd högtalare!

Bild
Audiovector K-X

och eftersom man tyvärr bor i lägenhet så känns det som de skulle vara en bra lösning. fri golvyta för annat skräp som man vill ha in och förhoppningsvis ett bra ljud!.

Här är min egna skiss som jag gjorde lite snabbt för att få ett grepp om hur jag vill få mina högtalare att se ut!
som ses på skissen så är det tänkt att 5 st ska byggas!

Bild
Annorlunda placering av elementen på front och surr , enda som skiljer

tänkte använda mig av 12 mm mdf och fick ut en volym på lådan av 14.8 liter exkl. mdf.

Men med 16 mm mdf så blev volymen 13.2 liter exkl. mdf

Efterssom jag är lite av en nybörjare :) skämms inte över att erkänna det iaf :wink:

Så behöver jag lite hjälp att välja element till högtalarna!

ska jag köra med basreflexrör lr inte på sånna små lådor?
beror kanske på elementet?

har en budget på ungefär 600:- per högtalare. kan stretchas lite granna men man är tyvärr inte allt för rik! :(
Huvudsaken är att det fungerar och låter bra! inte bäst, men bra :)

De här högtalarna ska i efterhand kompliteras med en baslåda men det är ett projekt som börjar senare i sommar!

så vad skulle ni använda för element för 600:~
skulle ni köra portat eller slutet

Jag har sett att alla på detta forum är extremt kunniga, sug åt er nu :wink: och trevliga. så tack på förhand!

// Pelle

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-05-28 00:49

Du börjar nog i fel ände när du bestämmer lådstorleken innan du vet vilket element du ska använda. Man brukar göra tvärtom.

Jag föreslår att du söker på "MUPPS" i diy-delen. Det är ett gruppköp av elementen på gång och det finns en färdig konstruktion som kan modifieras (minskas på djupet) för vägghängning. :)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-28 07:37

Det man kan säga med den lådvolymen som är angiven, är att elementstorleken bör hamna någonstans kring 5 tum för en portad konstruktion. Men lådvolym styrs som bekant av elementets egenskaper och inte tvärt om.
/Martin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-28 08:06

Mja, vägghängning innebär en väggreflex som kommer att "höra till" högtalaren eftersom den kommer så nära i tiden. Då blir det viktigt att avståndet till väggen blir kort i förhållande till baffelns bredd och höjd. Det är också en fördel om avståndet till väggen är olika på olika ställen, dvs om baffeln är snedställd.

Jag kan rekommendera, om jag får, en vända med simuleringar i Basta!. Jag hinner inte göra det nu, sitter på flygbuss och blir borta ett tag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-28 08:21

Det är också en fördel om avståndet till väggen är olika på olika ställen, dvs om baffeln är snedställd.

varför är detta viktigt? att sprida ut interferensen över en större tonområde? men då måste väl snedställningen vara riktigt stor?

Jag kan rekommendera, om jag får, en vända med simuleringar i Basta!. Jag hinner inte göra det nu, sitter på flygbuss och blir borta ett tag.

nice med resa :) men du verkar ha laptopen med dig så...
Bikinitider

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-28 08:24

Svante skrev:...sitter på flygbuss och blir borta ett tag.

Så fick du det sagt också... :D

Användarvisningsbild
ond

Inläggav ond » 2008-05-28 08:37

Ja nu ramlar det in svar för fulla mugga! trevligt :)

Ja nog började jag fel ända alltid. Men det är tjusningen med att vara ny, man får göra lite fel! men då börjar vi i rätt ände tycker jag!

ska vi säga Peerless SDS 134, diskant vet jag inte ännu

nu är det jobb som gäller så får kolla in i eftermiddag!

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-28 08:56

Men du, det kommer nog bli kanon-bra i dina lådor (enligt Svantes Basta). Pröva först med en avstämning på 40 Hz (235 mm långt rör / diameter 50 mm). Personligen skulle jag nog testa med ett lite längre rör också. Det är bara att labba...
//Martin

Användarvisningsbild
ond

Inläggav ond » 2008-05-28 18:12

kolla, ibland kan man ha tur!
blir att beställa sånna element medans man får ta en tripp ut och köpa mdf och tillbehör! sedan blir det att bygga. får det bli en paus i tråden medans man bygger upp ett bildföråd på tillvägagång och dylikt! enda jag behöver hjälp med nu är då, hur tusan man ska bygga ett delninsfilter! men det ska väll lösas med någons hjälp det med :wink:

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-05-28 19:13

600 kr inklusive allt?! Eller bara elementen?

Användarvisningsbild
ond

Inläggav ond » 2008-05-28 23:16

600~ kr på element per högtalare! :)

men pearless 134 är spikat känns det som!
nu är det en diskant som passar den som ska funderas ut.
Senast redigerad av ond 2008-05-29 18:23, redigerad totalt 1 gång.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-29 09:28

ond skrev:... hur tusan man ska bygga ett delninsfilter...

Yep, det är trixit. (Nu blir det mycket mellan tummen och pekfingret...)
Jag skulle satsa på en delningsfrekvens på 4 kHz med 6dB/oktav LP-filter till basen (enkel spole i serie) och 12 dB/oktav HP till diskanten (konding i serie, spole till jord). Exakta komponent-värden går inte att ange utan att veta impedans/resistans vid delningsfrekvensen + en oktav under respektive en oktav över för respektive element, men det går nog att höfta till vettiga värden. Sedan går det inte att utesluta att du behöver något som kallas för konjugatlänk(-ar), men det beror på hur mycket variationer i transmissionskurvan du kan acceptera runt delningfrekvensen. Man brukar ju prata om att +/-2 dB är önskvärt, men vi kanske kan tulla lite på det i det här fallet(?)

Så låt oss vänta tills du bestämt dig för en vettig diskant. Det finns säkert någon på forumet som kan komma med bra tips på prisvärda diskanter.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-29 09:40

Varför har du valt olika avstånd mellan bas- och diskantelement i dom olika lådorna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-05-29 11:10

paa skrev:Varför har du valt olika avstånd mellan bas- och diskantelement i dom olika lådorna?

ja! om du vill ha ett tips från en riktig amatör :wink: så skulle jag nog gjort likadana högtalare runt om!!!

Användarvisningsbild
ond

Inläggav ond » 2008-05-29 18:28

paa skrev:Varför har du valt olika avstånd mellan bas- och diskantelement i dom olika lådorna?

ja det kan man undra sig! saken är att 2 högtalare kommer att vara stående för att få upp diskanten till samma nivå som diskanten på centerhögtalaren! så att jag inte får en bergochdalbana när en bil åker förbi om jag kollar på film te.x . det är en anledning! + att de 2 bakre kanalerna har rätt tight om utrymme så då måste högtalaren läggas ner. så då tyckte jag att det var bra så..

blir det annorlunda ljudkarraktär om jag gör så?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-29 18:31

Flytta upp basen på dem också då :)

Det är lättare att få ett fungerande filter om du har elementen nära.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-05-29 19:42

Vill du komma lite lättare undan kan du bygga med bredbandselement. Med väggplaceringen kan du slippa filterkomponenter helt och hållet, med rätt element och rätt låda. Dvs så platt mot vägg som möjligt, gärna stor baffel med elementet placerat allt annat än i baffelns mitt.

http://oaudio.de/Loudspeaker-chassis/Ta ... ::558.html

5 st såna + ca. 20€ frakt håller ju budgeten.

Ett annat alternativ är ett element med coaxialt monterad diskant och färdigbyggt filter som skulle må bra av nära-vägg montering.

http://oaudio.de/Loudspeaker-chassis/Ta ... ::207.html

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-29 20:31

Du har tipsat om flera TB-element den sista tiden och de verkar ju ha en hel del på gång. Neodym och underhängda basar är väl "sista skriket"? Men de de har aningen höga Q för min smak. Är de designade för slutna lådor?

Den där W5-1611 verkar ju användbar! Den andra är för ful för min smak - ja, ja, ja. jag vet att utseendet inte säger något om hur det låter...

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-29 20:35

Seas har en fin koax också. Smutt lösning i ett sådant system.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-29 20:58

det här med elementavstånd, vad är optimalt egentligen, finns det några andra tumregler än att montera dem så tätt som möjligt?

låter det inte lite bättre, mindre hifi och punktformigt och mer naturligt och öppnare med större elementavstånd?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-05-29 21:12

Kaffekoppen skrev:Seas har en fin koax också. Smutt lösning i ett sådant system.

För dyr och utan filter, ju.

Detta är ett första projekt och jag vet att om jag hade byggt en tvåvägs-högtalare med komplicerade filter första gången så hade det blivit totalkasst! Trådskaparen kan förvänta sig många och dyra revideringar av filtret, om du väljer att gå den vägen, för det blir nog inte rätt på första försöket.

Förövrigt så är Peerless SDS elementen av väl högre Qt än mina förslag.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-05-29 21:21

celef skrev:det här med elementavstånd, vad är optimalt egentligen, finns det några andra tumregler än att montera dem så tätt som möjligt?

låter det inte lite bättre, mindre hifi och punktformigt och mer naturligt och öppnare med större elementavstånd?

Det finns åtminstone en formel som beräknar elementavståndet utifrån delningsfrekvens och vinkel på takreflexen. Dvs man optimerar avståndet så att man får snyggt samarbete i t.ex. 45 graders vinkel uppåt.

Om du inte har läst artiklarna om LTS F1 i Molt så kan du skaffa särtryck för några tior på Hifikit. Står mycket intressant där.

/Erik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-29 22:18

ond skrev:
blir det annorlunda ljudkarraktär om jag gör så?

Det går säkert att få fungerande filter med elementen tätt ihop, liksom vid något avstånd som samverkar med våglängden vid delningsfrekvensen för gynnsamast takreflex, som omnämnts.
Men om dom har olika geometri så kommer dom att sprida olika och ge olika ljudkaraktär, och kanske t.o.m kräva olika filterlösning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ond

Inläggav ond » 2008-05-29 23:04

Börjar bli komplicerat det här. men det gillar jag :).

Fullregister högtalare skulle vara enkelt. lite för enkelt känns det som.

så då blir det att bygga 5 st exakt likadana högtalare. då vet man det iaf! trodde inte ljudkarraktären skulle förändras så pass mycket.

om man gör så här då!

man flyttar diskanten 90grader mot/medsols, spelar ingen roll. så nära mellanregistret som möjligt! Mellanregistret får ligga kvar på samma possition oavsett om man har liggande eller stående låda. ungefär så här om ni förstår min tankegång!
Bild
då borde det få en minimalskillnad! eller har jag fel? det verkar ju mer vara mellanregistret som stryker på foten om man håller på att flytta om?

tänkte på en Vifa D19TD-05-08 som diskant!

Membranstorlek: 3/4 Tum
Membrantyp: Polypyramid
Impedans : 8 Ohm
Frekvensomfång : 3000-20000 Hz
Effekt: 80 W/5000 Hz
Känslighet: 89 dB/SPL
Resonansfrekvens: 1700 Hz
Rek. delningsfrekvens: >4000 Hz

den tillsammans med Peerless SDS 134 , känns som ett bra val. eller är jag helt ute och cyklar nu? :?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-29 23:25

1. Utifrån din skiss skulle "mellanbasen" placeras ung i mitten - är inte riktigt bra - kör Svantes Edge - www.tolvan.com

2. Placeringen av diskant och mellanelementet, avståndet mellan dem och filtret avgör hur elementen samverkar. Vanligtvis innebär det att du inte får samma (eller ens bra) spridning i horisontal resp vertikalplan.

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-29 23:28

Det finns åtminstone en formel som beräknar elementavståndet utifrån delningsfrekvens och vinkel på takreflexen. Dvs man optimerar avståndet så att man får snyggt samarbete i t.ex. 45 graders vinkel uppåt.

Om du inte har läst artiklarna om LTS F1 i Molt så kan du skaffa särtryck för några tior på Hifikit. Står mycket intressant där.

jorå, den har jag läst i elektronikvärlden 8) men finns det fler, jag skulle behöva en fungerande metod för jättestora avstånd :) vad är det för elementavstånd på ditt utbildningsprojekt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
ond

Inläggav ond » 2008-05-29 23:31

sitter och pular med det nu, tack för tipset!

celef skrev:vad är det för elementavstånd på ditt utbildningsprojekt?

menar du mig?

edit:

sitter och tokläser på allahanda sidor om hur man ska designa en "bra" baffel. många teorier finns det iaf. får läsa mer imorgon. blir att lägga sig nu så man orkar upp på jobbet imorn!

blir klurigare och klurigare detta.. roligare kan man även säga :D

har hittat denna sida. som visar ganska exakt hur jag vill ha mina högtalare. där ser man hur elementen är offaxis (offset) placerade åt höger på lådan. och där finns det även en centerhögtalare!

så ja. hm. blir att bygga sig något sånär likadana mina blir lite större om jag håller mig till ritningen.

http://www.dnaudio.com/DNA-Sonic-Decor-Model-100-On-Wall-Speakers.html

Användarvisningsbild
ond

Inläggav ond » 2008-05-31 01:02

helomvändning, efter många beräkningar fram och tillbaka och överläggningar med mig själv. så ska jag följa Nwalmaers råd och köra på TBs W5-1611, och har kört beräkningar osv.

fick fram VB på 8,23 liter.

vb 8.23 = QTC 0.707 enligt beräkningar i sluten låda.

la på 0.3 liter för den plats högtalaren stjäl från utrymmet fick jag måtten.

det innebär att jag bör ha en lådvolym på 8.53 liter om jag inte har fel. ( har säkert fel :wink: )

drog upp en låda med de inre måtten som överensstämmer med vb 8.53

vb 8.53 x 1000 / 20 bred / 15 djup = 28.4 hög.

la på 24 mm helt sonika där det behövdes för att kompensera för MDF 12 mm.

så blir lådan
Bild

vet dock ej hur jag ska placera elementet för bästa effekt. och behövs det någon sorts delningsfilter för denna högtalare. eller är det "raka rör" som gäller ifrån förstärkaren?

offsett placering är given men jag vet inte med hur mycket för jag har inte riktigt begripet mig på "edge" programet ännu.

så detta börjar likna en lösning. eller vad tycker ni ? :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-05-31 08:56

förstår inte varför du ska ha två diskanter alls. speciellt i fronthögtalarna.
de har två diskanter för att man ska kunna koplpa mellan direktstrålning eller nån slags dipolhistoria bara. och direktstrålningen fungerar nog rätt kasst med tanke på avståndet mellan diskanterna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-31 09:22

Vb är den adiabatiska lådvolymen. Om du tänkt ha dämpmaterial i den kan du minska volymen med c:a 15(?) för samma resultat!

Ang placering av elementet på baffeln - som sagt - ladda ner edge! Eller...använd "Det gyllene snittet"! :wink:

/Jocke

Nästa

Återgå till DIY-forum