Moderator: Redaktörer
JTarnstrom skrev:Det paradoxala är att ord som man normalt vill använda när man har hört något som låter jättebra inte riktigt fungerar vid en beskrivning av piP (eller de i32? som stod hemma hos Pekka). Intrycket är snarare underväldigande än överväldigande! Det finns ingen imponatorverkan. Det är snarare frånvaron av detta som gör högtalarna så bra - de låter ingenting. De dyra anläggningar jag har hört har inte så sällan lämnat en känsla av att de imponerar på något sätt; de förför. Ofta har de låtit stort och luftigt och på något sätt har de satt sin prägel på ljudet. Det gör inte piP.
Nattlorden skrev:JTarnstrom skrev:Det paradoxala är att ord som man normalt vill använda när man har hört något som låter jättebra inte riktigt fungerar vid en beskrivning av piP (eller de i32? som stod hemma hos Pekka). Intrycket är snarare underväldigande än överväldigande! Det finns ingen imponatorverkan. Det är snarare frånvaron av detta som gör högtalarna så bra - de låter ingenting. De dyra anläggningar jag har hört har inte så sällan lämnat en känsla av att de imponerar på något sätt; de förför. Ofta har de låtit stort och luftigt och på något sätt har de satt sin prägel på ljudet. Det gör inte piP.
Nja... det beror på... så som jag hade högtalarna stående ett tag... sidan om mina Canton Digital 1.1... då var det aldrig någon som kom hem till mig som trodde det var piP som spelade, så då var det definitiv imponatorverkan när man berättade det... särskilt efter man precis spelat något med bra med bas i.![]()
Naturligheten, förmågan att spela all sorts musik, baskapaciteten från en stativare samt att den spelar så rent på högre nivåer... tycker jag är imponatorparametrar det med.
Men med det sagt så förstår och instämmer jag i vad du skriver.
Kaffekoppen skrev:Sedan Pekka bytte till i32 och flyttade ut slutstegen från musikrummet kan man faktiskt tänka sig att lyssna på musik där
Grattis till piP
Kaffekoppen skrev:Fast hur beskriver du din anläggning i signaturen?
JTarnstrom skrev:Det paradoxala är att ord som man normalt vill använda när man har hört något som låter jättebra inte riktigt fungerar vid en beskrivning av piP (eller de i32? som stod hemma hos Pekka). Intrycket är snarare underväldigande än överväldigande! Det finns ingen imponatorverkan. Det är snarare frånvaron av detta som gör högtalarna så bra - de låter ingenting. De dyra anläggningar jag har hört har inte så sällan lämnat en känsla av att de imponerar på något sätt; de förför. Ofta har de låtit stort och luftigt och på något sätt har de satt sin prägel på ljudet. Det gör inte piP. Å andra sidan kan jag just av detta skäl bättre förstå de som inte gillar piP och dess storebröder. Förmodligen vill de ha den där "larger than life"-upplevelsen som en del anläggningar kan bjuda på.
Tärnström
subjektivisten skrev:
Bland det bästa förklaringen jag sett över Ino's "ljud".
Lyssna du någon på i32s mot piP med?
subjektivisten skrev:JTarnstrom skrev:Det paradoxala är att ord som man normalt vill använda när man har hört något som låter jättebra inte riktigt fungerar vid en beskrivning av piP (eller de i32? som stod hemma hos Pekka). Intrycket är snarare underväldigande än överväldigande! Det finns ingen imponatorverkan. Det är snarare frånvaron av detta som gör högtalarna så bra - de låter ingenting. De dyra anläggningar jag har hört har inte så sällan lämnat en känsla av att de imponerar på något sätt; de förför. Ofta har de låtit stort och luftigt och på något sätt har de satt sin prägel på ljudet. Det gör inte piP. Å andra sidan kan jag just av detta skäl bättre förstå de som inte gillar piP och dess storebröder. Förmodligen vill de ha den där "larger than life"-upplevelsen som en del anläggningar kan bjuda på.
Tärnström
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Intressant, kan du utveckla mer Bill?
Dist kommer från högtalarelementen, inte mellan högtalarna. Ju högre dist ju mer hörs från själva högtalarna.
JTarnstrom skrev:subjektivisten skrev:JTarnstrom skrev:....Å andra sidan kan jag just av detta skäl bättre förstå de som inte gillar piP och dess storebröder. Förmodligen vill de ha den där "larger than life"-upplevelsen som en del anläggningar kan bjuda på.
Tärnström
Jodå, det gjorde vi och jämförelsen överraskade till och med värden (som inte hade gjort någon direkt jämförelse sedan främre delen av rummet hade dämpats ytterligare). Klangmässigt lät de mycket lika. Det var ingen större skillnad, bortsett från basen, då de inte hade stöd av bakväggen. Spelar man lite högre misstänker jag att skillnaderna gör sig gällande, men jag är som sagt ingen som spelar så öronen blöder.
....
Tärnström
Kaffekoppen skrev:Nån som har provat med två tvingar på piPs lådväggar?
shifts skrev:jeppe skrev:Grattis!Sitter själv och längtar tillbaks till mina piP.
En av få Lill-högtalare med fritt flödande dynamik
Vad skaffade du istället?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster