LM3886 x 6, andra försöket...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-22 00:05

Tycker peranders förslag låter bra.

Sen undrar jag om det blev nån zobel på kortet?

/Peter

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-05-22 20:45

Eftersom kortet nästan är 16cm brett så skulle jag vilja önska att du gjorde så att det blev 16cm eftersom det kan underlätta montering i standardlådor. Bilden på kortet tyder på att det inte borde ge några problem, om nu inte det har ändrats för att få plats med regulatorer.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-28 14:25

OK nu har jag caddad om kortet (igen :) ) för LM317 och LM337. Här har ni senaste schemat: http://www.leetmaa.se/misc/PA150DC-R2.pdf

Har inte haft tid att sitta så mycket det senaste, mycket jobb och jag håller på att flytta... Meeen... om detta nu godkänns så lägger jag mer än gärna beställningen snarast.

Kortet går kanske att minska till 16cm. Ska kolla på det... i övrigt så är caddningen klar för senaste schemat och jag postar 3D-renderingar på det ikväll!

Edit: ja det är zobel på kortet...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-28 15:11

ser bra ut :)

Kommentar:

För de som vill ha en enklare matning till OP förstärkarna mha zenerdioder:

LM317, positiv matning:
Montera strömbegränsningsresistorn mellan Vin och Adj pads frö LM317 på kretskortet. Erstätt sedan R26 m zener och R15 m bygel.

LM337, negativ matning:
ersätt R27 m zenerdioden. Erstätt R16 med bygel. Montera strömbegränsningsmotståndet mellan Adj och Vin pad för LM337.

Man får montera motstånden på höjden, se mina tidigare kommentarer.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-05-28 15:27

Det verkar som om jag missat att den gjorts om till icke-inverterande? Är det så får jag tacka för det.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-28 15:44

Bra inlägg rikkitikkitavi :D

Mycket riktigt UrSv. Efter lite påpekanden så blev det så för att höja ingångsimpedansen...

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-28 16:39

Lade upp komponenttryck, top-lager och botten-lager här: http://www.leetmaa.se/misc/PA150DC-R2-LAYERS.pdf

Schemat igen: http://www.leetmaa.se/misc/PA150DC-R2.pdf

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-28 16:43

vet inte om det nämnts, eller om jag har frågat men du beställer med alla hålen genompläterade?

Layout ser bra ut.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-28 16:52

rikkitikkitavi skrev:vet inte om det nämnts, eller om jag har frågat men du beställer med alla hålen genompläterade?

Layout ser bra ut.

Bra bra... Jodå alla hål är genompläterade. Jag antar att du tänker på att sätta dom små elyterna på undersidan för att kunna klämma fast LM3886orna istället? Har haft samma fundering :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-28 16:56

exakt just det jag vill göra med elektrolyterna :)

och när du skriver det så minns jag att jag nämnt det tidigare också :)

Jag är väldigt splittrad nu. Delar mellan jobbet och flyttförberedelser också.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-28 20:14

Ja visst är det härligt. jag flyttar imorgon redan.

3D-bild på hur kortet kommer att se ut om ingen har några mer önskningar?

Bild

Storleken är 16.256cm X 6.858cm och det går tyvärr inte att minska.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-05-28 22:55

Nybörjarfråga: Jag ser att det sitter med en OPA2134 och några andra op:ampar...
Vad är deras uppgift?

Enklare gaincloner med ett chip per kanal verkar inte behöva några OP. Byggsatserna på chipamp.com har iallafal inte det...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-28 22:58

kortet är 16.2 mm brett och det går inte att minska?

det är bara att ta fram filen och ta bort en mm på varje sida :)

speciellt med tanke på att man med 99.5 % sannolikhet kommer endast montera input och output samt matning på endast ena kortsidan :) då kanske det kan ryka 3-4 mm ... :)

från 6.8 till 6 mm på andra hållet blir tuffare ...

vissa stackare skall inte bara byta bostad, utan också jobb och land.
HURRA , JAG SKALL FLYTTA HEM IGEN!!!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-28 23:02

rikkitikkitavi skrev:HURRA , JAG SKALL FLYTTA HEM IGEN!!!
:)

Hoppas det blir någonstans närmare Stockholm ;) Och grattiis till det nya jobbet :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-28 23:19

tackar.:)
jo, det blir närmare stockholm. ungenfär halvvägs, dvs ungefär där jag var innan. same compagnia dock. (jag har varit utsänd i några år)

nu återgår vi till förstärkare :)

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-05-28 23:55

kanon bullit! :D
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-29 00:06

ollebolle skrev:Nybörjarfråga: Jag ser att det sitter med en OPA2134 och några andra op:ampar...
Vad är deras uppgift?

Enklare gaincloner med ett chip per kanal verkar inte behöva några OP. Byggsatserna på chipamp.com har iallafal inte det...

OP2134 är en buffert op på ingången. Skall man vara ärlig är den inte 100% nödvändig , man kan klara sig utan den med vettiga komponentval.

De andra tre OP är sk DC-servon. De mäter likspänningen på utgången av LM3886 och skapar en exakt motriktad sådan som går till ingången på LM3886 varpå likspänningen på utgången minimeras.
Detta eftersom likspänningsoffset på ingången förstärkas lika mycket som signalen så 20 mV på ingången blir kanske 500 mV på utgången. (25 ggrs förstärkning)

Har man då en LM3886 som ger + 500 och en som ger - 500 mV har man redan där 1 V spänningsskillnad, det ger en ström mellan kretsarna som inte gör nytta utan bara drar effekt i onödan.
DC-servot motverkar detta genom att ge - 20mV in också , så det blir mindre offset.

Ett annat sätt är en kondensator i återkopplingsslingan från motståndet som går från - in till jord, denna sitter mellan motståndet och jord. Värde typ 22- 47 uF. Men det är inte kretskortet avsett för
(med denna kondensator blir förstärkningen endast 1 ggr för likspänning)

vid extrem matchning av förstärkning samt tur med LM3886, samt större utgångsmotstånd kan man kanske klara sig utan DC-servo. men det är inte särskilt troligt

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-05-29 00:23

Bra förklaring! Tack :)

Bufferten (som kanske inte är 100% nödvändig) , är den till för att hjälpa till med att driva lm3886, för att försteget ska slippa driva 3886 direkt? (för att det är för tung last)
Eller är jag ute och cyklar?
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-05-29 06:34

Bufferten möjliggör vilken signalkälla som helst och man kan mata LM3886 i inverterande koppling om så önskas som nu är en knepig koppling sett ur drivningsperspektiv.

Du kan läsa mer här
http://sjostromaudio.com/joomla/index.p ... &Itemid=27

och här
http://sjostromaudio.com/joomla/index.p ... &Itemid=27
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2008-05-29 14:28

Är man för sent ute eller?

Om inte så tar jag 8st.

Lite måste man väll ha att göra under SOMMAREN... :lol: :wink:

Sänder pengarna så fort jag vet att det är ok...
//RoBeRt

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-05-29 16:53

The-Master skrev:Är man för sent ute eller?

Om inte så tar jag 8st.

Lite måste man väll ha att göra under SOMMAREN... :lol: :wink:

Sänder pengarna så fort jag vet att det är ok...

Nä det är lugnt... har inte beställt ännu så jag sätter upp dig på listan.

Användarvisningsbild
dinox

Inläggav dinox » 2008-06-01 13:19

När kan man förvänta sig att korten dyjer ner i brevlådan? :P

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2008-06-02 10:31

dinox skrev:När kan man förvänta sig att korten dyjer ner i brevlådan? :P

Jag vill bara att så många som möjligt tittar igenom schemat och layouten. Om ni är nöjda så lägger jag beställningen snarast! Vill ju inte att det skickas ut 230 st felaktiga kort så därför så tycker jag att det är viktigt att alla tittar på filerna. När beställningen är lagd så tar det ca 2 veckor för dom till mig och sedan några dagar ut till var och en.

Så titta igenom allt noga nu så lägger jag beställningen så fort som möjligt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-02 13:39

Jag har tittat igenom schemat, och påminner därför om mina tidigare inlägg.

Flera av synpunkterna är lika aktuella som de var då - eftersom problemen
kvarstår, oåtgärdade. Det betyder dock inte att förstärkaren inte kommer att
fungera, bara att det finns fall då problemen nog kommer att visa sig.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-06-02 22:12

IÖ, det är nog fler än jag som inte riktigt lyckas följa vad du tycker.
Så här tolkar jag ditt tidigare inlägg:

1. Du förespråkade då att stå kvar vid inverterad koppling, men nu verkar icke-inverterad koppling vara vald. Förespråkar du fortfarande att man skall gå tillbaks till inverterad koppling? I så fall tror jag att det är läge för ett separat inlägg om just detta så att vi kan argumentera fördelar och nackdelar.
Nuvarande kort inkluderar en OP-amp på ingången. Kan man inte använda nuvarande kort på båda sidor i en bryggkoppling (förutsatt att man kopplar insignalen till minus-ingången på ena OP-amp-ingångsbufferten?

2. Du skriver om regulatorer alt zener-reglering på kortet. Som jag förstått det så kan man på senaste versionen ha antingen lm317/337 regulatorer eller zener-reglering. Så vitt jag kan se är det alltså åtgärdat.

Har jag missat något eller kanske missförstått dina inlägg?

Användarvisningsbild
bja47

Inläggav bja47 » 2008-06-03 08:10

Jag vill oxå vara med , 4 kort , tack.

Det ska bli skoj att i sommar/höst få ihop denna förstärkare.
8)

/bengt

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-03 10:47

silvervarg skrev:IÖ, det är nog fler än jag som inte riktigt lyckas följa vad du tycker.
Så här tolkar jag ditt tidigare inlägg:

1. Du förespråkade då att stå kvar vid inverterad koppling, men nu verkar icke-inverterad koppling vara vald. Förespråkar du fortfarande att man skall gå tillbaks till inverterad koppling? I så fall tror jag att det är läge för ett separat inlägg om just detta så att vi kan argumentera fördelar och nackdelar.
Nuvarande kort inkluderar en OP-amp på ingången. Kan man inte använda nuvarande kort på båda sidor i en bryggkoppling (förutsatt att man kopplar insignalen till minus-ingången på ena OP-amp-ingångsbufferten?

2. Du skriver om regulatorer alt zener-reglering på kortet. Som jag förstått det så kan man på senaste versionen ha antingen lm317/337 regulatorer eller zener-reglering. Så vitt jag kan se är det alltså åtgärdat.

Har jag missat något eller kanske missförstått dina inlägg?

Det finns fortfarande inte något RF-filter på ingången!

Det var väl det mest generella av IÖs förslag, alltså som var oberoende av koppling osv.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-03 11:38

Angående utgångsfilter.

Zobel (R och C till jord) bör som jag förstår sitta så nära utgången på chippet som möjligt för att undvika onödig induktans i ledningen mellan chip och zobel. Men vadan ett eventuellt R-L filter på utgången? Såvitt jag förstår är detta inte kritiskt på så vis utan kan häktas på någonstans mellan lödöarna och högtalarterminalerna.

Sedan är det väl så, att om ett R-L filter häktas på direkt på chippets utgång så kan man skippa Zobel, eller?

Synpunkter?

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-03 12:30

Piotr skrev:Angående utgångsfilter.

Zobel (R och C till jord) bör som jag förstår sitta så nära utgången på chippet som möjligt för att undvika onödig induktans i ledningen mellan chip och zobel. Men vadan ett eventuellt R-L filter på utgången? Såvitt jag förstår är detta inte kritiskt på så vis utan kan häktas på någonstans mellan lödöarna och högtalarterminalerna.

Sedan är det väl så, att om ett R-L filter häktas på direkt på chippets utgång så kan man skippa Zobel, eller?

Synpunkter?

/Peter

Ett zobelfilter är ett konjugatlänk till det L som finns i ledningarna och högtalarens impedans där i andra änden.

Som ska göra att förstärkaren ser en mindre kraftigt varierande impedans utanför audioområdet.

Vad ett R-L - filter gör beror ju på koppling och värden. Vilket slags R-L-filter tänker du på??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-03 12:39

En induktans och ett motstånd paralellt med varandra... och denna länk i serie med signalen till högtalaren.

/Peter

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum