av gurin » 2003-10-09 22:12
Eftersom jag funnit att billiga tweaks fungerar, vilket inte borde ge dyrplacebo så tror jag givetvis även att dyra tweaks kan fungera.
Givetvis tror jag också att placeboeffekter är sådant som andra råkar ut för, inte jag. Min hörsel, eller i alla fall min frus, är det ingen som lurar.
När en kollega till mig hörde att jag fått hem min aleph 3:a kom han skuttande med tre stycken dörrstoppar från vårt lokala ”gubbdagis”. Dessa ställdes ganska precis under trafon. Tror ni inte att ljudbilden förändrades. Då var det bara att försöka hitta den ultimata placeringen på dessa fötter. Tog tid, men jag tror att jag funnit den. Eller har jag det? Aha frågar ni er, är det alltså bättre att köpa dörrstoppar än att köpa dyrare kabel? Själv svarar jag: givetvis inte, alla uppgraderingar och tweaks bör prövas innan de förkastas.
Dämpkuddar, ja på vissa apparater och på vissa ställen, spikes, ja med en viss förstärkare lät det bättre med spikes under högtalarna inte med en annan förstärkare. Därför är det svårt att veta hur det blir. Ändras en komponent bör man gå igenom hela tweakkedjan på nytt.
Det är inte alltid som jag orkar det och det kan leda till det fenomenet att när ett tweak plötsligt tas bort så låter det bättre. Det kan alltså bero på att tweaket infördes när anläggningen såg annorlunda ut, inte att det inte fungerade då.
Jag är dock lite tveksam till snabba A/B-test. Jag vill pröva mig fram under längre tid. En vecka men den ena kabeln, en vecka med den andra, sedan byta på nytt till den första. Oftast upptäcker jag skillnaden bättre efter långa lyssningar. Ibland är det dock väldigt uppbenbart på en gång, som skillnaden mellan en Analysis plus silver oval och en Cardas Golden Cross i ett system drivet av Passförstärkeri. Trots att Cardas hävdar att deras kablar måste ligga still en lång stund innan de legat till sig, eller vad de nu kan mena.
Lita på era öron/från en gurin som i alla fall inte alltid litar på sina öron utan alltid frågar hustrun. Hör hon ingen skillnad är det ingen skillnad. Enkelt va!
Mina öron är mina mätinstrument.