Dämpmaterial i diskantelement och bygge av monitor.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-31 20:28

paa skrev:
Jocke skrev:Ok. Tidsfönster är väl det som kallas gatad mätning? Det går nog inte med Tombstone! Utomhus - visst, jag har följt KarlXII mätningar. Vädret är ju bra för mätning men jag behöver nog förbereda med lite kablar och prylar för att inte stå med alla prylar ute... :?

Skulle kanske prova med riktad mik och kortare avstånd så länge?

/Jocke

Riktad mik har inte konstant frekvensgång på alla avstånd och går inte att mäta med!

Om rummet har en sådan påverkan så är det väl bara att dra ut i skogen då! 8)

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-31 23:51

Jocke skrev:Tack för synpunkter, alla!

Att skalan ser ut som den gör får jag väl skylla på Svante då! :wink: Bara startade upp Tombstone och då blev det så här! Men Svante då!

Haha, då får väl jag skylla på användarna då. Det är ju så att om det inte funkar, vilket det sällan gör första gången man trycker på knappen, så kanske signalen är så svag att den inte syns och då kör man lätt fast.

Att ha 100 dB omfång på y-axeln är ett sätt att få kurvan på pappret oavsett hur fel den är.

I övrigt håller jag med om att det som regel är ett för stort område, men om min åsikt om det kan man läsa här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 012#480012

Att rekommendera 50 dB rakt av måste väl närmast ses som en tumregel, dvs något som funkar i de flesta av fallen men att det finns fall när en annan gradering är vettig. Själv är jag förtjust i att hålla ett visst "aspect ratio", eftersom det gör att man kan jämföra formen på kurvan rakt av.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-01 00:18

Jag menar absolut inte att klanka på dina program, Svante! För mig är de föredömliga - lätt att komma igång och ändå finns det så mycket mer i dem när man börjar rota! :)

Fattar inte hur vi hamnade här - att läsa av kurvorna här har i alla fall inte jag haft problem med! Typiskt faktiskt.se - tråden har en rubrik och handlar om något helt annat! :roll:

Anta för ett ögonblick att micken är ok! Jag tänker inte köpa någon kalibrerad B&K och skulle det finnas avvikelser så får jag väl rätta till det sen då! Är det något skumt i kurvorna, eller?

/Jocke

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-06-01 09:52

Ett försök att tyda kurvorna då... Vid vilken frekvens delar du? Ser ut som det är ganska lågt. Din mik faller rätt tidigt i frekvens men i off-axis mätningarna kan man ana nånting vid 1.5 KHz, antingen blir elementet direktivt redan där eller så har du lagt delningen däromkring. Sedan tycker jag du har för mycket nivå runt 700 Hz vilket accentueras ytterligare off-axis.
Basen ser ut att vara för högt avstämd i en för liten låda, men det kan lika gärna vara rummet då mätningen inte är gatead.

Minns inte om JustMLS är med i demoversionen av LSPCad men om det är det kan du testa att mäta med det. Mycket enkelt och ger rena kurvor.
http://www.ijdata.com/LspCAD_demo.html

En mätning med polvänd diskant vore kul att se. Är du säker på att elementen spelar i fas? Jag brukar inte lyckas med 12/18 dB filter och en sådan elementkonfiguration.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-01 11:03

Delningen ligger strax över 2kHz. Lådan är en för stor sluten låda - Q nära 0,5. Det där med nivåerna och fasen är ju ett eget kapitel. Jo den släcker ut om jag fasvänder men jag har inte sparat grafen. Egentligen borde det inte vara värre att få till 12/18 än 6/12 om man byter fasläge på den ena.

Det där med nivån vid 700 resp över 1k är ju den balansen jag letar efter. Har provat RCL-länkar i färdiga designer men det har alltid slutat med att de plockats bort.

Ska kolla länken om det finns gatead mätning med i demon.

/Jocke

Edit: Förtydligande.
Senast redigerad av Jocke 2008-06-02 10:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-06-01 11:11

6/12 får jag heller aldrig till. :)

Om JustMLS finns, så ligger det under Extras i menyn när du har startat LSPCad. Där kan du även mäta impulssvaret förresten.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-01 11:56

Jocke skrev:Jag menar absolut inte att klanka på dina program, Svante!

Nejdå, det trodde jag inte heller, jag ville bara förklara varför det är som det är. Jag har absolut tänkt tanken att ha 50 dB som default, och det vore en bit kaka att göra det så, men jag har ändå valt att ha 100 dB av skälen som jag skrev.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-06-01 12:29

Ett elektriskt 12/18 filter kan ge hyffsat bra fasning mellan elementen om den akustiska överföringen räknas in.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-03 16:06

Dubbelpost
Senast redigerad av Jocke 2008-06-03 16:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-03 16:06

Nwalmaer skrev:6/12 får jag heller aldrig till. :)

Om JustMLS finns, så ligger det under Extras i menyn när du har startat LSPCad. Där kan du även mäta impulssvaret förresten.

Tyvärr kunde inte JustMLS köras från demon. :(

/Jocke

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-03 17:18

Nwalmaer skrev:Ett försök att tyda kurvorna då... Sedan tycker jag du har för mycket nivå runt 700 Hz vilket accentueras ytterligare off-axis.
...

Det är ju det här som jag "brottats" med. När jag tittar på SS mätning så stiger ju responsen vid uppbrytning, typ +3dB vid 2kHz.

Bild

Tänkte mig att den stigande responsen skulle ta vid där baffelsteget avtar och det hade ju varit elegant! :)

Bild

Det ser ju ut att funka i teorin men när jag lägger på filtret blir det så här istället:

Bild

...och då har jag ändå laborerat för att få så jämn respons som möjligt! :( Kurvan faller redan från 900Hz och mina försök att få diskanten att hjälpa till har väl inte varit riktigt lyckade. För att få önskad nivå under 1khz fordras en spole på 2,4mH och för nivån över 1kHz får den inte vara större än 1mH. :(

Så jag simulerade lite till och kom fram till det här:

Bild

Den blå linjen är filtret med en 2,4mH spole som ger önskad nivå under 1kHz. Den gröna är med det här filtret:

Bild

Det ser ju lite knasigt ut, som en bergodalbana men verkar fungera i praktiken.

Fritt i rummet:

Bild

Mot vägg utan dämpning:

Bild

I de här mätningarna är diskanten en annan än tidigare.

Nu hade jag den här lådan men egentligen borde den nog vara smalare till det här elementet. En annan gång ska jag försöka få baffelsteget att matcha frekvenskurvan. Nu får det bli så här tills vidare. Ska lyssna på dem ett tag innan jag drar igång några utomhusmätningar!

/Jocke

Densen

Inläggav Densen » 2008-06-03 22:24

Den blå linjen är filtret med en 2,4mH spole som ger önskad nivå under 1kHz.

Kan du då inte möta med diskanten/annan diskant där då?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-03 22:40

1200Hz är väl lite lågt för de flesta diskanter! :( Då får det bli en trevägare - det får bli nästa bygge! :)

/J

Densen

Inläggav Densen » 2008-06-04 17:14

Kom att tänka på att Amphion använder en 1", (titaniumdome?) från SEAS, som delas vid just 1200hz. Någon som vet vilket element detta är?
Har själv testat en Vifa diskant med låg 3'e ordningen, med användning av 9uf, 0,47mH, 2Ohm, och 18uf. Lät väl i varje fall ganska bra. Testa gärna vad du tycker?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-04 17:39

Diskanterna har utvecklats fantastiskt på bara typ 10 år. Lägre Fs, lägre dist och högre effekttålighet med bra spridning. Men några av de dist-mätningar jag har kollat...

http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash
http://www.audioheuristics.org/measurements/measurements.htm

... så verkar det ju inte riktigt lämpligt att köra Vifa-domarna under 2kHz. Snarare behöver man komma upp lite med branta filter för att slippa undan!

Nä, jag tror att det är så här man får hålla på för att det ska bli riktigt bra. 8) Förvisso hade jag kanske kunnat komma undan lite enklare om baffeln varit anpassad till den stigande responsen men det är ju inte helt ovanligt att man ser liknande lösningar hos "färdiga" konstruktioner. Sen finns det en del element som funkar nästan hur man gör men de är nog väldigt sällsynta! :?

Nä, nästa gång blir det en 3-vägare! Först ska jag lyssna in mig på hur de fungerar med olika musik och det blir väl lite justeringar. Sedan ska jag skaffa en mätmick och flytta ut mätningarna i skogen! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-12 15:11

jag har ett par monacordiskanter dt300 med waveguide wg300, impedansen ser orolig ut, ser ut att vara flera resonanstoppar

motorn har ett genomborrat polstycke med ganska liten diameter, tunneln är helt oisolerad och den enda dämpningen som finns i närheten av domen är en liten och tunn filt-tass monterad över borrhålet, bakkammaren är dämpad med syntetvadd

vad kan jag göra för att få ett bättre element?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-12 16:19

Jag tycker du ska prova med ull i ventilen och kanske filt eller glasull i kammaren. Du kan ju också mäta fs utan kammare och fundera på om du skulle föredra en lägre resonans och göra en större kammare.

Jag har inte testat waveguide men den här killen:

http://www.speakerdesign.net/home.html#list

testar bla att dämpa på olika ställen i Seas DXT med lite olika resultat - allt väldokumenterat. Det slutar med att han kör DXT:n med 1212-motorn!

På sidan finns lite intressanta mätningar av effekten av olika åtgärder på andra diskanter tex Vifa, Seas, Morel...

Lärorikt! :)

/Jocke

Edit. PS. Magnetisk olja kan ju också vara något att överväga.

Användarvisningsbild
Casal

Inläggav Casal » 2008-08-10 00:17

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men vad heter programmen som du använder för att få dessa kurvor?

Skulle nämnligen vilja mäta av mitt system.:)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-10 00:51

Det heter Tombstone och är gjort av vår gode vän Svante som brukar hänga här.

http://user.faktiskt.io/svante/products/

Han har också gjort Basta som många simulerar med.

/Jocke

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-04-18 14:59

Kanske någon undrat hur det gick... jag har ju undrat en del själv. :wink:

Så till slut blev det i alla fall en ECM-8000 för att kunna göra någorlunda tillförlitliga mätningar. Jag har gett upp försöken med Vifadiskanten vid lägre delning och det har blivit ett par SS9700 i deras ställe.

Så här ser det ut - mätt fritt i rum på baffelbredds avstånd vid 30º

Bild
/J

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-18 20:03

Jocke,

nu vill vi veta allt om designen och se bilder/filter :)

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-04-18 20:14

Ser ju riktigt tjusigt ut!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-04-18 23:18

Nåja, bilder finns i början av tråden - kan fixa mer efterhand. Det är alltså en 2-vägare med element från Scanspeak. 18W8546 och 9700.

Verkar som elementdesignern tänkt till lite för det verkar som att man kan hitta en lämplig delning mellan de här där det skiljer en halv våglängd. Delar 12/12dB vid c:a 2000Hz och det adderar snyggt! :)

Basen delas med 1mH och 15uF medans diskanten delas med 6,8uF och 0,42mH och nivån justeras med ett seriemotstånd som just nu är 2,7ohm. Det kan ju finnas anledning att ändra något på värdena framöver men först ska de komma på plats mot vägg med en absorbet emellan så får jag se om de kan uppföra sig där.

Mätningen är vid 30º men spontant vill jag vinkla in dem lite för att det ska bli lite klarare utan att vara vare sig dovt eller vast. Gissar att det beror på att ECM8000 har en svarg stigande respons med ett par dB i de högsta oktaverna så det blir nog att minska motståndet lite.

Basarna är ombyggda med kalotter från 8542 (Tack Stefan) som impregnerats med epoxi och laminerats med latex. Anledningen till det är att slippa en massa komponenter för en "slukarkrets" för att ta hand om puckeln under 1kHz.

/Jocke

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-04-19 11:27

Såja, nya batterier i kameran. :)

Så här ser de ut:
Bild

Några detaljer kanske är värda en kommentar? Tejpen bredvid diskanten är dubbelhäftande och jag har labbat lite med filt på baffeln för att minska diffraktionen. Har nog inte rätt material för effekterna är så marginella att det knappt går att utläsa av mätningar.

Disktrasan och rollern i basreflexröret är bara till för att minska arean istället för att öka längden på röret. Vi får se om de blir kvar när jag kollat hur de uppför sig mot vägg.

Stativen kan väl vara värda att lägga märke till? :wink:

Filtret är placerat lätt åtkomligt för justeringar:
Bild

/Jocke

Föregående

Återgå till DIY-forum