Nwalmaer skrev:Ett försök att tyda kurvorna då... Sedan tycker jag du har för mycket nivå runt 700 Hz vilket accentueras ytterligare off-axis.
...
Det är ju det här som jag "brottats" med. När jag tittar på SS mätning så stiger ju responsen vid uppbrytning, typ +3dB vid 2kHz.
Tänkte mig att den stigande responsen skulle ta vid där baffelsteget avtar och det hade ju varit elegant!
Det ser ju ut att funka i teorin men när jag lägger på filtret blir det så här istället:
...och då har jag ändå laborerat för att få så jämn respons som möjligt!

Kurvan faller redan från 900Hz och mina försök att få diskanten att hjälpa till har väl inte varit riktigt lyckade. För att få önskad nivå under 1khz fordras en spole på 2,4mH och för nivån över 1kHz får den inte vara större än 1mH.
Så jag simulerade lite till och kom fram till det här:
Den blå linjen är filtret med en 2,4mH spole som ger önskad nivå under 1kHz. Den gröna är med det här filtret:
Det ser ju lite knasigt ut, som en bergodalbana men verkar fungera i praktiken.
Fritt i rummet:
Mot vägg utan dämpning:
I de här mätningarna är diskanten en annan än tidigare.
Nu hade jag den här lådan men egentligen borde den nog vara smalare till det här elementet. En annan gång ska jag försöka få baffelsteget att matcha frekvenskurvan. Nu får det bli så här tills vidare. Ska lyssna på dem ett tag innan jag drar igång några utomhusmätningar!
/Jocke