ja elementet är 76.7 mm djupt från den punkt man monterar elementet + 12mm + 4 mm ( hemligt träslag som kommer göra högtalarna fruktansvärt snygga, inget som avslöjas nu ) = 16 mm
76.7 mm - 16 mm = 60.7mm
så man kan teoretiskt göra lådan 60mm djup invärtes men lär ju försänka högtalaren 5-6 mm så att den ligger slickad längs baffeln för det estetiska.
då blir djupet teoretiskt 65 / 66 mm djupt invärtes + baksida 12 mm + baffel 11mm(efter försänkning = 89 mm djup. så man kan ju göra högtalaren 1 dm djup. så har man lite utrymme bakom magneten. ( ca 11 mm ) vet ej om det är bra dock. eller ska man försöka lägga magneten med bara 1 mm avstånd från baksidan, så man kommer sånära väggen som möjligt med baffeln?
om man gör den 1 dm djup så man ju sneställa 10-15 grader in mot lyssnar possition. utan att elementet nuddar baksidan.
ja. vad tror ni. börjar bli väldigt intressant detta.
edit: tack svante för uträkningarna!
edit2: nej nu , tänkte inte när jag skrev. vet nog inte vad bredden och höjden blir på lådan i detta läge med snedställning och allt.
edit3: Angående vad jocke sa om den adiabatiska lådvolymen, så läste jag på ett annat forum att om man "stuffade" tror de menar fyller lådan helt enkelt. med 50% gulfiber, i mitt fall kommer jag använda fårull. så kommer lådan att upplevas som 25% större. jag kommer nog att fylla lådan så att elementet går ner utan att ligga emot fårullen. så det blir väll en 80% av lådan med dämpning. borde teoretiskt sätt kunna minska lådvolymen med 15-25% . börjar bli en liten låda detta. eller ska man behålla samma lådvolym helt enkelt. och bara fylla den? för fyller man en 8.5 liters låda så blir den ju med dämpning 15-20% större. och då är man uppe på 10-11 liter och elementet vill ju ha 8.5 liter. så ja. minska lådan ännu en gång?
många frågor och påståenden nu!
edit4: och nu läste jag på ett annat forum att man inte ska räkna in dämpningen i lådvolymen pga att den inte är lufttät. what gives?