Tips på mätprogram

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-05 17:34

om du ber mkt snällt kanske svante knåpar ihop ett program till dig :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-22 21:17

http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Här finns ett mycket användbart program för de som drabbas av latency problem.. alltså knaster, klick och avbrott i signalflödet i PC audio, video och mät.

DPC Latency Checker.

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-23 19:27

det knastrar nåt ruskigt när jag kör limp å när jag testade dpc så låg stapeln i taket 8O windows vista är ju rena skiten
Bikinitider

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-02-23 22:07

celef skrev:det knastrar nåt ruskigt när jag kör limp å när jag testade dpc så låg stapeln i taket 8O windows vista är ju rena skiten

Man får stapeln i taket för många andra saker än Vista.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-24 00:49

som?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-26 01:59

Knastrar i XP med mitt kort när jag kör step också och jag har inte löst det. Finns massa inställningar man kan göra i XP för att förbättra strömmande information (alltså i realtid) men det är vanligt med problem som helt enkelt inte går att lösa.

Windows är för det första inte designat för god prestanda för "streaming". Sedan blir det ju ytterligare knepigt med tanke på att det är en radda med hårdvara och mjukvara som ska lira ihop i en typisk applikation. För många kockar helt enkelt.

Återkommer med en lista på saker man kan försöka sig på.

psst: n3mmr, ditt kort uppvisar samma fel på min laptop som mitt kort gör.. :cry:

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-20 12:11

Nya ARTA 1.4.0 finns nu att ladda ner.

Nyheter;

- The dual-gated frequency response measurement is implemented.
- Automatic delay finder using cross-correlation (in FR2 window).
- Enabled coherence + phase plot in smoothed and unsmoothed graphs.
- More precise ascii exported values.
- Generator signal can be saved in .wav files.
- The last PIR excitation signal type is saved in registry.
- Group delay auto-ranging improved.
- Sine generator reports soundcard output RMS voltage.
- Added keyboard shortcuts for moving marker.
- Main program window size and position memorized between program executions.
-Added grid in spectrograms.
- PIR graph can have one overlay curve.
- Integrating SPL meter with 24 hours data logging possibility is implemented.
- In program STEPS a method for the measurement of the loudspeaker
voice coil peak displacement is implemented.
- Improved is a work with soundcards: EMU 0404USB and Duran Audio D-Audio USB.

Braigt blir bättre!

/Peter

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2008-04-21 08:43

XTZ Room analyzer

http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&produkt=41

Nån som har sett eller provat denna?

Sten R

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-21 10:10

XTZ Room analyzer

det var en ganska utförlig redogörelse hur programmet funkar på hififorum, prova där vettja. vem säljer det där programmet? jag har letat på nätet utan att finna ett smack!
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-21 10:32

celef skrev:
XTZ Room analyzer

det var en ganska utförlig redogörelse hur programmet funkar på hififorum, prova där vettja. vem säljer det där programmet? jag har letat på nätet utan att finna ett smack!

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/T ... x?Key=6351
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-21 12:21

som jag har letat å där finns den ju, men då gjorde den inte det för nån månad eller två sen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-03 10:39

Piotr skrev:Knastrar i XP med mitt kort när jag kör step också och jag har inte löst det. Finns massa inställningar man kan göra i XP för att förbättra strömmande information (alltså i realtid) men det är vanligt med problem som helt enkelt inte går att lösa.

Windows är för det första inte designat för god prestanda för "streaming". Sedan blir det ju ytterligare knepigt med tanke på att det är en radda med hårdvara och mjukvara som ska lira ihop i en typisk applikation. För många kockar helt enkelt.

Återkommer med en lista på saker man kan försöka sig på.

psst: n3mmr, ditt kort uppvisar samma fel på min laptop som mitt kort gör.. :cry:

/Peter

Körde Steps efter tipset om Arta. Får också problem med knaster - har du kommit på någon lösning?

/Jocke

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-03 11:47

Ingen lösning. Däremot har jag knasterfri audio med ett annat firewireljudkort jag testat och även med det inbyggda.

Avbrott i strömmande audio är vanligt som det verkar. Dåliga drivrutiner samt taskiga firewireinterface är vanliga förklaringar.

Är det knaster under tiden signalen spelar eller bara vid start-stopp?

Med en sinus som slås på och av kommer det alltid att låta som ett knäpp vid början och start. Låter det däremot som knäppar eller knaster under tiden en sinus spelar så är det något som är galet.

Om det knastrar och knäpper under tiden som en sinus spelar så har du sannolikt knäppar på vanlig musik också.. (om du nu använder ljudkortet till det).

Det som kan göra det svårt att upptäcka ibland med musik är att det hörs mest vid höga amplituder utav den ignal som spelas.. vid låga amplituder hörs det mycket mindre.

Förklaringen till ovanstående är att det är ett avbrott i flödet. Är det tyst så blir det alltså ett avbrott i tystnaden.. och det hörs ju inte. :) Är det en stark signal som plötsligt avbryts och sedan startar igen så blir det som att klippa in en impuls eller en liten fyrkantsvåg mitt i signalen.. och det hörs!

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-03 11:54

Följande kan ge problem:

Ett trådlöst nätverkskort själ datorns prestanda, avaktivera.

Dåligt inställd XP med fel prioriteringar. Finns massa som kan göras och jag har inte tid att göra en lista just nu. Prova att googla "XP for audio" eller "optimizing.." osv. Du kommer då till sajter med info samt diskussionstrådar på div. forum. De ändringar som det handlar om kan göra att datorn jobbar mycket snabbare överlag. Min dator blev ca. dubbelt så snabb på att öppna sidor, dokument m.m. men tyvärr så löstes inte audiobiten.

Kolla efter konflikter på bussar.. IRQ adresser i datorn m.m.

Det kan hjälp med att avaktivera all annan hårdara (eller ställa om i prioriteringar m.m.) man inte använder.

Buffertstorlekar kan ofta ställas in på ljudkortet. För kort buffer kan ge problem, prova att öka.

/Peter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-03 12:34

Ok, tack!

Min dator är optimerad för ASIO men jag hittar inte att programmet kan använda det, kanske skulle prova med annat ljudkort?

/Jocke

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-03 12:42

ARTA kan inte använda ASIO-drivrutiner...än. :) Vi kan ju hoppas.. Nytt ljudkort funkade för mig.

Vad har du för ljudkort Jocke?

/Peter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-03 12:45

Det är ett Line6 UX som väl mest är till för inspelning. Funderar om det kanske kan hjälpa med "Direct monitoring"?

/J

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-03 14:06

ja det vore ju kul att bli av med knastret

men det verkar inte störa funktionen då det mäter "rätt" i loopback
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-03 22:04

celef skrev:ja det vore ju kul att bli av med knastret

Prova att köra en sinus och gör spektralanalys. Om du tittar länge bör du kunna se att det hoppar till ibland. Kör du på averages (säg 100st) så "förstörs" mätningen när avbrottet kommer.

Det är ofta väldigt korta avbrott det är frågan om... typ mindre än en millisekund.

Större avbrott har jag fått till när jag öppnat ett nytt fönster eller nåt samtidigt som jag loopar och analyserar en signal. Dessa jätteglapp på flera millisekunder har försvunnit då jag optimerat alla inställningar för audio. Små avbrott kvarstår.. men inte med det inbyggda kortet samt med en "finare" firewirekort.

Har också "freezes" när jag kollar DVD. Tror det finns problem med både datorn och mitt ena FW-kort.

It's a djungle!

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-04 10:40

Piotr skrev:
celef skrev:ja det vore ju kul att bli av med knastret

Prova att köra en sinus och gör spektralanalys. Om du tittar länge bör du kunna se att det hoppar till ibland. Kör du på averages (säg 100st) så "förstörs" mätningen när avbrottet kommer.

Det är ofta väldigt korta avbrott det är frågan om... typ mindre än en millisekund.

Större avbrott har jag fått till när jag öppnat ett nytt fönster eller nåt samtidigt som jag loopar och analyserar en signal. Dessa jätteglapp på flera millisekunder har försvunnit då jag optimerat alla inställningar för audio. Små avbrott kvarstår.. men inte med det inbyggda kortet samt med en "finare" firewirekort.

Har också "freezes" när jag kollar DVD. Tror det finns problem med både datorn och mitt ena FW-kort.

It's a djungle!

/Peter

Jo, så pass att jag börjat titta på self-contained recorders även för mätningar.

Generera en mätsignal till SD-kort eller CD.

In i ena spelaren, med det.

Ta upp resultatet med en R4 eller R44 eller nåt sånt.

Analysera SD-kortets data.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-04 11:30

It's a djungle!

absolut, djungel är det!

jag provade lite snabbt nu med spektrum och sinus och olika fft'er och jag kunde inte provocera fram det där "pulserande" förloppet med arta, med llab däremot pulserar det kraftigt, med samma inställningar och allt :?

ett mätsystem med egen hårdavara är nog lösningen iallafall :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-04 13:07

Det här är rätt uselt, faktiskt! Det måste ju gå att få ordning på. Jag kör som mest ett 50-tal wav-filer om kanske 100Mbyte vardera och spelar in samtidigt i Cubase. Att få ordning på det här måste ju vara peanuts som jämförelse!

/Jocke

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-12-06 00:59

Nya ARTA 1.6.0 finns nu att ladda ner:

-------------------------------
Changes from version 1.5.0 are:
- Signal recorder function as storage scope with spectrum analyzer,
- Signal recorder has options for triggering on both channels, with predelay,
- Import from wav and ascii files can be analysed as IR or time record,
- New contour plot added for directivity presentation,
- In all time windows 8 x zoom added, with zoom report,
- In reverberation window, the 95% cut of tail enabled,
- Imp window control bar gets button for setting cursor on position of max amplitude,
- New tool: Two- channel voltage level meter and 1/3 oct. analyzer,
- Enhanced FR target filter generation,
- Difference mode - in Fr1, Fr2, Spa windows - shows difference of magnitude and overlay levels.

Bugs solved:
- Arta 'Load target' command - accept files with arbitrary number of points (removed hidden restriction on 720 points).
- Peak meter in SPL windows is tracking peak in blocks.
- Limp correctly reports Le (before, correct value was reported in .csv file).
- In Distortion.vs.excitation graph - difference from cursor report and ascii export solved.

Enjoy with Arta software!

Best regards,
Ivo Mateljan

Braigt blir ännu bättrigare! :D

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-06 02:52

Piotr skrev:Nya ARTA 1.6.0 finns nu att ladda ner:

Changes from version 1.5.0 are:
- Signal recorder function as storage scope with spectrum analyzer,
- Signal recorder has options for triggering on both channels, with predelay,
- Import from wav and ascii files can be analysed as IR or time record,
- New contour plot added for directivity presentation,
- In all time windows 8 x zoom added, with zoom report,
- In reverberation window, the 95% cut of tail enabled,
- Imp window control bar gets button for setting cursor on position of max amplitude,
- New tool: Two- channel voltage level meter and 1/3 oct. analyzer,
- Enhanced FR target filter generation,
- Difference mode - in Fr1, Fr2, Spa windows - shows difference of magnitude and overlay levels.

Bugs solved:
- Arta 'Load target' command - accept files with arbitrary number of points (removed hidden restriction on 720 points).
- Peak meter in SPL windows is tracking peak in blocks.
- Limp correctly reports Le (before, correct value was reported in .csv file).- In Distortion.vs.excitation graph - difference from cursor report and ascii export solved.

Enjoy with Arta software!

Best regards,
Ivo Mateljan

Braigt blir ännu bättrigare! :D

/Peter

fantastiskt, å där står det oxå att den lilla buggen med skumma le-värden är åtgärdad, denna bugg har retat mig som fan
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-12-06 11:51

Jo, jag tänkte på dig när jag läste det. Åsså får Rikkitikkitavi sitt o-scope!

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-06 12:40

hmm, vad är nu detta, limp mäter elementparametrarna helt galet fel i nya versionen, måste ha blivit nåt generalknas i koden, inte en siffra stämmer annat än för fs, helskumt :?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-12-06 16:17

Piotr skrev:Jo, jag tänkte på dig när jag läste det. Åsså får Rikkitikkitavi sitt o-scope!

/Peter

tack Peter!

eller snarare tack Ivo!

synd på Le parameters, Celef, du får maila Ivo om det

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-06 17:28

jo det har jag gjort, svaret han ger är att han inte har ändrat något utom le-värdet, men den stämmer inte heller inte, kolla här bara, fyra mätningar på samma baselement

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-12-06 18:17

det är inte det däringa som nämns i manualen till limp, man måste kalibrera nivåerna vänster/höger för att fasläge osv skall bli rätt?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-06 19:06

nja, man kalibrerar ju uppställningen inför varje mätning och mätningarna är schyssta, något skumt händer först vid efterföljande kalkylering

exporterar jag mätkurvan till annat program så blir det oxå rätt
Bikinitider

Föregående

Återgå till Teknikforum