Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Vad kostade miniring ny, och vad bör man ge för dem idag..?
petersteindl skrev:Jag tror inte att det är CT62 diskanter i original miniring utan snarare MT20HFC, möjligtvis den lite större MT24HFC. CT62 kom först senare och är enligt mitt förmenande en bättre diskant än MT20HFC.
PS
andershelin skrev:Så ni menar att den högtalare som är på bilden spelar ens i närheten av piP?
Anders
Alexi skrev:Jag har aldrig hört talas om dessa MP, har de testats i hifiblaskorna och isf. med vilket resultat?
Alexi skrev:Jag har aldrig hört talas om dessa MP, har de testats i hifiblaskorna och isf. med vilket resultat?
celef skrev:han, martin persson?, måste ha kommit något rätt på spåren, synd bara att det finns så lite info om honom och högtalarna på nätet
Fjonkalicious skrev:Finns det fler bilder så man kan se dom lite tydligare, det är ju inte omöjligt att man snubblar över dom någon gång så borde man ju köpa
Det var en av Martin's anställda (en bekant till mig) som konstruerade hela "ring"-serien där Mini-ring var den minsta modellen. Det var väl också den som var kommersiellt mest gångbar.
Jag har också Mini-ringar som datorhögtalare och mina egna högtalarkonstruktioner bygger till stor del på erfarenheterna från MP's "Ring"-högtalare.
Mvh. Per Målare
celef skrev:mycket intressant, berätta gärna mer om din vän och dina högtalare
Det kan du lätt ordna till med att bjuda in personen, skicka honom en länk till denna tråd vet jamalare skrev:Jag har inte så stort intresse av att berätta om vad en annan person gjort som inte finns närvarande på forumet och därför inte kan kommentera själv.
Mvh. Per Målare
Det här var ju mitten av sjuttiotalet och då hade R. Small nyligen publicerat sina rön i JAES så det var en ny "era" så att säga inom högtalarkonstruktion som växte fram. Dessutom var det en stor konkurrens mellan högtalartillverkarna i Sverige om att komma med något nytt och bättre än de andra. Exakt var min bekant fick sina idéer från vet jag inte men de grundläggande priciperna för "ring" -serien var att diskanten var tillbakaflyttad (tidskompensering kallades det då) och att baselementen hade "acoustic damping".
Om mina högtalare kan du läsa på http://www.nordsp.se/aurus/index.shtml
celef skrev:det kanske är hemligt men anledningen till ert val av "acoustic damping" var det för att anpassa småsignalparametrarna alena eller fanns det andra motiv oxå?
jag har för mig att någon sa att sådan dämpning kan ge högre dist?
men det där har jag ju redan läst
JTarnstrom skrev:Alexi skrev:Jag har aldrig hört talas om dessa MP, har de testats i hifiblaskorna och isf. med vilket resultat?
Då, när Miniring var ny på marknaden, vill jag minnas att Hifi & Musik testade Miniring. Lovorden var många. Sett i backspegeln får man nog säga att Miniring var ett av hifihistoriens bättre klipp. Miniring ligger nog i samma härad som piP när det gäller ljud för pengarna. Nu kostar ju piP lite mer och låter också en hel del bättre, men Miniring ger en smak av hur bra det kan låta om man lägger på lite flis.
Tärnström
JTarnstrom skrev:phloam skrev:Vad kostade miniring ny, och vad bör man ge för dem idag..?
Jag tror jag gav 700:- för mina på den tiden det begav sig. Några har angett 900:-. Begagnat... brorsan betalade för mycket men för honom var det bara de högtalarna som gällde. Han har alltid ångrat att han sålde dem (precis som den Dual CS5000 som han nyligen köpte tillbaka från Repsam).
Tärnström
IngOehman skrev:Vill bara nämna att även jag är stor gillare av Mini-ring.![]()
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster