piP vs Mp Miniring

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

piP vs Mp Miniring

Inläggav JTarnstrom » 2008-06-06 20:05

Brorsan kom över med sina nyförvärvade MP Miniring för att göra en jämförelse med mina piP. Jag hade sagt till honom på förhand att risken fanns att han skulle bli besviken men jag fick backa på det efter en provlyssning. piP och Miniring var mycket lika varandra till klang och ljudbild även om Miniringen naturligtvis inte nådde upp till piP:s nivåer i övrigt. Jag hade själv ett par Miniring i min tidiga hifi-karriär och jag inser nu att det jag har sysslat med efter försäljningen av dem har varit en jakt efter samma ljud. Cirkeln är sluten med mina piP på något sätt. Miniringen presterade väldigt fin bas, om än inte lika djup som piP, i förhållande till sin storlek och den verkar dra nytta av väggstödet på samma sätt som piP:arna gör. Basporten är riktad framåt, för övrigt, vilket underlättar placering mot vägg. Kul att återknyta bekantskapen med Miniring efter så många år och kul att Sverige verkar ha en så fin tradition av kompetenta högtalaringenjörer. För den som springer över ett par Miniring, slå till och se till att de bevaras åt eftervärlden.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-06-06 21:58

Jag har såväl MP Miniring som piP och kan intyga att de är rätt lika i karaktären. Båda kräver en väggnära placering. Dock har piP ett övertag inte minst i basen.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-07 09:51

Roger, du har inte en bild på miniring?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-06-07 12:57

Jo, det har han (hoppas det är oh att jag använder din bild Roger). :)

Blev så nyfiken att jag inte orkade vänta,

Bild

Ser ut att vara den klassiska Peerless CT62-diskanten som jag själv använt med framgång i DIY-projekt :P

Men den säljs inte längre :?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-06-07 15:26

Ja, det där är en av mina Miniring. Bytte direkt frontskydden när jag köpte dem 1983. Använde en skumplast med stora porer som jag köpte från samma ställe som Carlsson (tips från John Larsen). Dessvärre har skumplasten vittrat sönder nu och utan frontskydd ser ju inte Miniring så roliga ut. Har ett par CT62 i 4 Ohms-vesrion liggandes som reserver. Är mycket svårare om basen rämnar, var specialgjord för MP och finns inte att få tag i. Mina Miniring har inte använts sedan jag skaffade Ino piP...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-07 15:45

Jag tror inte att det är CT62 diskanter i original miniring utan snarare MT20HFC, möjligtvis den lite större MT24HFC. CT62 kom först senare och är enligt mitt förmenande en bättre diskant än MT20HFC.

PS

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-07 17:08

coolt! men ser inte diskantmonteringen mindre idealisk ut? lite filt kanske kan vara en lösning?

är det stor skillnad i känslighet på högtalarna?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-07 20:22

Vad kostade miniring ny, och vad bör man ge för dem idag..?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-06-07 20:27

phloam skrev:Vad kostade miniring ny, och vad bör man ge för dem idag..?

Jag tror jag gav 700:- för mina på den tiden det begav sig. Några har angett 900:-. Begagnat... brorsan betalade för mycket men för honom var det bara de högtalarna som gällde. Han har alltid ångrat att han sålde dem (precis som den Dual CS5000 som han nyligen köpte tillbaka från Repsam).

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-06-08 12:25

Så ni menar att den högtalare som är på bilden spelar ens i närheten av piP?

Anders

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-06-08 15:15

petersteindl skrev:Jag tror inte att det är CT62 diskanter i original miniring utan snarare MT20HFC, möjligtvis den lite större MT24HFC. CT62 kom först senare och är enligt mitt förmenande en bättre diskant än MT20HFC.

PS

Originalen har MT24HFC i 4 Ohms-version. Köpte en uppsättning element som jag använde i min dåvarande bil. På diskanterna fanns även en Blaupunkt-beteckning...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-06-08 15:21

andershelin skrev:Så ni menar att den högtalare som är på bilden spelar ens i närheten av piP?

Anders

I närheten...ja. Dra av utsträckning nedåt i basen, ljudtrycksförmåga och lite på upplösningen. Där har du MP Miniring. Kör man med basmodul/er blir det riktig bra. Jag betalade 760 kr 1983 för mina, fast det var egentligen en felaktig prisuppgift...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-06-08 16:02

Jag har aldrig hört talas om dessa MP, har de testats i hifiblaskorna och isf. med vilket resultat?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-06-08 16:33

Alexi skrev:Jag har aldrig hört talas om dessa MP, har de testats i hifiblaskorna och isf. med vilket resultat?

Då, när Miniring var ny på marknaden, vill jag minnas att Hifi & Musik testade Miniring. Lovorden var många. Sett i backspegeln får man nog säga att Miniring var ett av hifihistoriens bättre klipp. Miniring ligger nog i samma härad som piP när det gäller ljud för pengarna. Nu kostar ju piP lite mer och låter också en hel del bättre, men Miniring ger en smak av hur bra det kan låta om man lägger på lite flis.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-06-08 20:45

Finns det fler bilder så man kan se dom lite tydligare, det är ju inte omöjligt att man snubblar över dom någon gång så borde man ju köpa ;-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Ericson

Inläggav Ericson » 2008-06-09 00:08

Alexi skrev:Jag har aldrig hört talas om dessa MP, har de testats i hifiblaskorna och isf. med vilket resultat?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4663&highlight=mp

På forumet har vi ju MP:s son under användarnamnet martinpersson.

/ÖE

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-09 08:11

jag har ett par små mp-burkar på jobbet uppkopplad till datorn och det låter faktiskt ok, bättre än mina oa12 och 14 iallafall. han, martin persson?, måste ha kommit något rätt på spåren, synd bara att det finns så lite info om honom och högtalarna på nätet
Bikinitider

malare

Inläggav malare » 2008-06-09 09:15

celef skrev:han, martin persson?, måste ha kommit något rätt på spåren, synd bara att det finns så lite info om honom och högtalarna på nätet

Det var en av Martin's anställda (en bekant till mig) som konstruerade hela "ring"-serien där Mini-ring var den minsta modellen. Det var väl också den som var kommersiellt mest gångbar.

Jag har också Mini-ringar som datorhögtalare och mina egna högtalarkonstruktioner bygger till stor del på erfarenheterna från MP's "Ring"-högtalare.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2008-06-09 23:37

Är det inte MP Miniring som hänger här och var längs väggarna och i trappan på Nationalmuseum?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-06-10 07:20

Nationalmuseet är/var fullt med MP Miniring.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-06-10 07:26

Fjonkalicious skrev:Finns det fler bilder så man kan se dom lite tydligare, det är ju inte omöjligt att man snubblar över dom någon gång så borde man ju köpa ;-)

Vad är det du vill se mera av? Höljet är med fanér i svart ask, dock ej fram- och baksida. Yttermåtten är 30x14x20 cm (HxBxD) plus frontskydden. Frontskydden har väldigt stor inverkan på ljudet och kan inte användas. Gjorde själv nya som var "mindre i vägen". Högtalarnas ålder gör att det kan vara svårt att hitta dem hela. Har inte hittat några passande skumkanter och diskanterna finns inte heller längre.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-10 19:33

Det var en av Martin's anställda (en bekant till mig) som konstruerade hela "ring"-serien där Mini-ring var den minsta modellen. Det var väl också den som var kommersiellt mest gångbar.

Jag har också Mini-ringar som datorhögtalare och mina egna högtalarkonstruktioner bygger till stor del på erfarenheterna från MP's "Ring"-högtalare.

Mvh. Per Målare

mycket intressant, berätta gärna mer om din vän och dina högtalare :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-06-10 21:42

Det känns som om detta börjar likna en ny tråd.....

Heja Sverige friskt humör!!!! :P

malare

Inläggav malare » 2008-06-11 09:13

celef skrev:
mycket intressant, berätta gärna mer om din vän och dina högtalare :)

Jag har inte så stort intresse av att berätta om vad en annan person gjort som inte finns närvarande på forumet och därför inte kan kommentera själv.

Det här var ju mitten av sjuttiotalet och då hade R. Small nyligen publicerat sina rön i JAES så det var en ny "era" så att säga inom högtalarkonstruktion som växte fram. Dessutom var det en stor konkurrens mellan högtalartillverkarna i Sverige om att komma med något nytt och bättre än de andra. Exakt var min bekant fick sina idéer från vet jag inte men de grundläggande priciperna för "ring" -serien var att diskanten var tillbakaflyttad (tidskompensering kallades det då) och att baselementen hade "acoustic damping".

Om mina högtalare kan du läsa på http://www.nordsp.se/aurus/index.shtml

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-06-11 09:20

malare skrev:Jag har inte så stort intresse av att berätta om vad en annan person gjort som inte finns närvarande på forumet och därför inte kan kommentera själv.

Mvh. Per Målare
Det kan du lätt ordna till med att bjuda in personen, skicka honom en länk till denna tråd vet ja :)

Jag viste inte att du låg bakom de högtalarna. Jag gillar designen på den större. Har för mig jag sätt eller hört dem någonstans för länge sedan. Har de varit på någon mässa eller i någon blaska?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

malare

Inläggav malare » 2008-06-11 10:10

Det var länge sedan jag träffade honom och jag har ingen mail-adress till honom.

Mina stora högtalare har varit med på en mässa. Det var hösten 1993 när jag visade upp dom i samband med att jag hade fått ett SKAPA-stipendium (utvecklingsstipendium till Alfred Nobels minne).

Sen har mina högtalare varit med i Elektronikvärlden och High Fidelity men sen gav jag upp marknadsföringen för det skulle kosta för mycket.

Mvh. Per Målare

Jag hade också en demo på ett LTS-möte på Götgatan en gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-11 16:16

Det här var ju mitten av sjuttiotalet och då hade R. Small nyligen publicerat sina rön i JAES så det var en ny "era" så att säga inom högtalarkonstruktion som växte fram. Dessutom var det en stor konkurrens mellan högtalartillverkarna i Sverige om att komma med något nytt och bättre än de andra. Exakt var min bekant fick sina idéer från vet jag inte men de grundläggande priciperna för "ring" -serien var att diskanten var tillbakaflyttad (tidskompensering kallades det då) och att baselementen hade "acoustic damping".

det kanske är hemligt men anledningen till ert val av "acoustic damping" var det för att anpassa småsignalparametrarna alena eller fanns det andra motiv oxå? jag har för mig att någon sa att sådan dämpning kan ge högre dist?

Om mina högtalare kan du läsa på http://www.nordsp.se/aurus/index.shtml

men det där har jag ju redan läst :)
Bikinitider

malare

Inläggav malare » 2008-06-11 18:48

celef skrev:det kanske är hemligt men anledningen till ert val av "acoustic damping" var det för att anpassa småsignalparametrarna alena eller fanns det andra motiv oxå?

Jag vet inte vad anledningen var att han började experimentera med "acoustic damping" men han visade mig hur man genom att göra så, kunde utsträcka basåtergivningen utan att göra väldigt stora lådor. Kom ihåg att det var på sjuttiotalet så det fanns inte samma sorts högtalarelement då som nu.

jag har för mig att någon sa att sådan dämpning kan ge högre dist?

Det var väl Stig Carlsson det? Svaret på det är att det beror på hur man utför denna "acoustic damping". Enligt mina mätningar är det snarare så att man kan sänka distortionen om man gör det rätt.

men det där har jag ju redan läst :)

Varför frågar du då? :wink:

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-11 19:04

JTarnstrom skrev:

Då, när Miniring var ny på marknaden, vill jag minnas att Hifi & Musik testade Miniring. Lovorden var många. Sett i backspegeln får man nog säga att Miniring var ett av hifihistoriens bättre klipp. Miniring ligger nog i samma härad som piP när det gäller ljud för pengarna. Nu kostar ju piP lite mer och låter också en hel del bättre, men Miniring ger en smak av hur bra det kan låta om man lägger på lite flis.

Tärnström

JTarnstrom skrev:
phloam skrev:Vad kostade miniring ny, och vad bör man ge för dem idag..?

Jag tror jag gav 700:- för mina på den tiden det begav sig. Några har angett 900:-. Begagnat... brorsan betalade för mycket men för honom var det bara de högtalarna som gällde. Han har alltid ångrat att han sålde dem (precis som den Dual CS5000 som han nyligen köpte tillbaka från Repsam).

Tärnström

Vill bara nämna att även jag är stor gillare av Mini-ring. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-06-11 19:27

IngOehman skrev:Vill bara nämna att även jag är stor gillare av Mini-ring. :)

Vh, iö

Kul! Om inte annat så visar det väl att en annan klåpare inte hör helt åt helsike (alternativt så säger det att du inte hör bättre än en vanlig forumklåpare, och det kanske inte är lika positivt). :lol:

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino