BB skrev:Kaffekoppen skrev:BB skrev:Kaffekoppen skrev:BB skrev:IngOehman skrev:Jag kan för övrigt inte utesluta att en del av den förljusning som man hittar i HiFi-branschen beror på att det finns en "jaakt på lyster". I synnerhet tycker jag det verkar som om det är det främsta vapnet på mässor.
Ibland undrar jag har det är möjligt att sådana kombinationer av skränghet, ljushet och hög avspelningsvolym kan komma till. Det har hänt att jag bokstavligen behövt fly med händerna för öronen. Jag tror att de flesta hör rätt lika, men alla kan inte inkluderas i "de flesta", det är uppenbart.

Vissa tycks inte alls uppfatta att vissa saker låter så illa att de MÅSTE spelas svagt.
Håller med Ingvar fullständigt. Vill bara tillägga att denna jakt på lyster nog är fullt förståelig mot bakgrund av hur dåliga de flesta ljudkedjor/avkodare/programmaterial är som helhet betraktade. Problemet börjar som bekant redan i inspelningsledet. Den som till äventyrs ifrågasätter detta, behöver bara ta med sig ett par bra mickar och en högklassig portabel recorder samt spela in till exempel en kör eller en stråkensemble och sedan spela upp resultatet på den egna anläggningen hemma.
/BB
Det kan väl likagärna bero på efterbehandlingen av det inspelade materialet

Vad det
beror på var inte min avsikt varken att kommentera och/eller att analysera eller söka en förklaring till, det gör andra säkerligen mycket bättre. Jag nöjer mig som du ser med att konstatera
att det låter illa och att kompensation därför vidtages på sina håll samt att jag förstår det.
Att det säkerligen i många fall med näst intill visshet gränsande sannolikhet låter
sämre än bättre efter "efterbehandling" hyser jag dock inget större tvivel om.
//BB
Jag fastnade nog på formuleringen "inspelningsledet".
Jag anser inte att efterbehandlingen tillhör det och ville bara poängtera att det inte alltid är dåligheter i inspelningsledet som gör att slutresultatet blir sämre än vi många gånger önskar.
Magnus...
Jag skrev att prolematiken
börjar redan i inspelningsledet - inte att den slutar där.
//BB
phon skrev:Kaffekoppen skrev:Jag fastnade nog på formuleringen "inspelningsledet".
Jag anser inte att efterbehandlingen tillhör det och ville bara poängtera att det inte alltid är dåligheter i inspelningsledet som gör att slutresultatet blir sämre än vi många gånger önskar.
Efterbehandlingen tillhör då avspelningeledet?
Inspelningsledet kanske kan tänkas börja med en artist och sluta med en färdig CD? (eller annat media)
Avspelningsledet börjar med nämnda CD och slutar kanske med lyssnaren.
Eller?
Det tycker jag är en bättre uppdelning! I varje fall om man delar upp det hela i två delar. (Och jag håller med BB om att problemen börjar redan där.*)
Fast hellre delar jag upp det i tre delar:
1. Kodning (mikrofoner av för sammanhanget lämpliga typer placerade på lämpliga platser).
2. Transmissionskedja med en massa transmissioslänkar.
3. Dekodning (högtalare av för sammanhanget lämpliga typer placerade på lämpliga platser).
Före kodningen kommer musiken i rummet,
Efter kodningen men före huvuddelen av transmissionskedjan kommer i förekommande
fall en massa ljudmekande (för det mesta (men inte
alltid) oönskad sett från mitt perspektiv).
efter dekodningen kommer lyssningen i rummet, det vill säga lyssningslogen.
Man kan dela upp det i fyra delar också, exempelvis genom att låta CDn vara skiljelinjen, och alltså skilja mellan transmissionskedjan före, och den efter CDn. Det finns en poäng med att göra så, nämligen att man kan påverka den senare, men att det som vanlig konsument är mycket svårare att påverka den förstnämnda. Det kan i princip bara ske genom debatt, men så länge så häpadsväckande många är nöjda som det är, är det omöjligt, eller i varje fall en lång, lång väg kvar till att nå koncensus om att något verkligen behöver göras.
Vh, iö
- - - - -
*Men samtidigt finner jag det vara ytterst förbryllande att det TROTS det är så vanligt att subjektivt optimerade avspelningsapparaturer OCKSÅ klingar ljust, spretigt och kärvt.
Det är som om de som konstruerat dem inte har någon verklighetsreferens alls, och när det gäller mässljuden (som man kanske mest bör lasta utställarna för i och för sig) så kan jag ibland få uppfattningen att de saknar både verklighetsreferenser och ett normalutvecklat omdöme/en normal hörsel. Detsamma gäller det live-ljud som så ofta rattas fram i rock-sammanhang. Ofattbart hur illa det så ofta låter. Ofattbart.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).