"Hemma hos Jorma"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-09 23:48

Hej JS!

Det beror nog på att det var så (snar)likt ditt eget! (inlägg 8)(?))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-10 00:08

Såsom varande en kommerialismens anhängare, tillika en försvarare av marknadsförare, är jag naturligtvis en suspekt figur. Men med dårens envishet kämpar jag för vår allas rätt att tycka som vi vill. Och då inte bara för dom som klagar och gnäller utan även för dom som faktiskt önskar bidra på ett positivt sätt till vår omvärld.

Jorma, jag säger bara Jorma. Jag har ingen som helst aning om han är Kanon eller Katastrof. Jag har inte lyssnat på en enda av hans produkter. Det kommer dröja innan jag gör så, för jag har svårt att förstå hur ett antal tusenlappar på nätkablar skulle kunna förbättra min anläggning mer jämfört med att lägga samma pengar på att byta ut min kassa DVD/CD-spelare.

Men, det är skittråkigt att läsa den ena skräpiga insändaren efter den andra där hans produkter döms ut av folk som inte ens hört hans produkter. Han hånas, man vill inte ens lyssna på Mårtens Designs högtalare därför det sker genom Jormas regi.

Jorma bjuder på lyssning i bra miljö med bra kringutrustning, han erbjuder fri returrätt inom två veckor. Ursäkta, men va fan mer kan ni kräva? Mätkurvor med snörrät frekvensgång att dregla över?

Jag har läst det som finns att läsa här på forumet, jag har (men inte sååå noggrant) läst J´s website. Jag finner inget märkvärdigare eller mer kontroversiellt än på någon annan site där hifi-tillverkare erbjuder "heaven". Så vad är det som är så dj-a speciellt med J?

"Get a life" är ett dj-a bra uttryck från andra sidan pölen, ett land som jag annars inte har mycket till övers för... ja bortsett från då Dahlqust högtalare, GAS förstärkare, Grado pickuper, Koss hörlurar, Harman Kardon tuners, Audio Research förstärkare, Henry Kloss "köksradio" å sånt :-)

Men lite irriterad är jag... bara så ni vet :-D

/ B

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-10 00:31

Bill50x skrev:Men, det är skittråkigt att läsa den ena skräpiga insändaren efter den andra där hans produkter döms ut
av folk som inte ens hört hans produkter. Han hånas, man vill inte ens lyssna på Mårtens Designs högtalare
därför det sker genom Jormas regi.
(Tankeställare till Mårten Design, kanske?)

- A*lltså för det första, hur "lyssnar" man till nätkablar? Inte ens Jorma Design har ju någonsin ens
varit i närheten av att ens försöka besvara detta spörsmål! För det andra, så är faktiskt.se Jorma-
-Design (till skillnad ifrån vissa Pop Idol-deltagare (på TV4)) mkt väl medveten om att medverkan
på div for@ i kombination med egenhändiga hyllandet av de egenkonstruerade (DIY-)produkterna
ofrånkomligen kommA*nbringa viss(;)) kritik! Trots detta väljer Jorma Design, med egenkonstruerad
(fågel)fria vilja, att om o om o om igen göra detta! För, varenda gång som Jorma Design debatterar
så går Jorma Design´s försäljning utav de egenkonstruerade (DIY-)produkterna... upp, detta vetA* 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-10 00:46

Audiomanikern skrev:
Bill50x skrev:Men, det är skittråkigt att läsa den ena skräpiga insändaren efter den andra där hans produkter döms ut
av folk som inte ens hört hans produkter. Han hånas, man vill inte ens lyssna på Mårtens Designs högtalare
därför det sker genom Jormas regi.
(Tankeställare till Mårten Design, kanske?)

- A*lltså för det första, hur "lyssnar" man till nätkablar? Inte ens Jorma Design har ju någonsin ens
varit i närheten av att ens försöka besvara detta spörsmål! För det andra, så är faktiskt.se Jorma-
-Design (till skillnad ifrån vissa Pop Idol-deltagare (på TV4)) mkt väl medveten om att medverkan
på div for@ i kombination med egenhändiga hyllandet av de egenkonstruerade (DIY-)produkterna
ofrånkomligen kommA*nbringa viss(;)) kritik! Trots detta väljer Jorma Design, med egenkonstruerad
(fågel)fria vilja, att om o om o om igen göra detta! För, varenda gång som Jorma Design debatterar
så går Jorma Design´s försäljning utav de egenkonstruerade (DIY-)produkterna... upp, detta vetA* 8)!

Mvh A*

Om försäljningen av jormas produkter går upp efter varje debatt, kan det möjligen bero på att presumtiva kunder tycker han har rätt?

Klaga på Jorma ni, men var finns kritiken mot alla andra "dyr-fi"-kablar, kantsvarvning och djupfrysning av cd´s, några pF hit eller dit i ett delningsfilter, mjuka fötter vs spikes, dyra kontaktdon, etc. Jag säger inte att dessa grejor är dåliga, inte ens sämre än "vanliga" prylar.

Vad jag säger är; Lyssna på grejorna innan ni uttalar er! Och innan ni har lyssnat, diskutera med öppna sinnen och framför allt - lyssna!

Det är väl inte för mycket begärt?

/ B

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-10 01:28

Hej igen!
Bill50x skrev:Klaga på Jorma ni, men var finns kritiken mot alla andra "dyr-fi"-kablar, kantsvarvning och
djupfrysning av cd´s, några pF hit eller dit i ett delningsfilter, mjuka fötter vs spikes, dyra kontaktdon, etc
- He he, du är ny i klassen va :wink:? Sök, här samt på annat HiFiForum, och du svaren finna!
Är ungefär (hälften? av) vad vi faktiskt.se gör, d.v.s. klaga på ovan nämnda "produkter"!
Att just Jorma Design kritiseras beror helt enkelt på att:
Audiomanikern skrev:Jorma Design väljer att om o om o om igen debattera de
egenkonstruerade (DIY-)produkterna då försäljning utav dessa därmed går... upp!

Bill50x skrev:Lyssna på grejorna innan ni uttalar er!
Och innan ni har lyssnat, diskutera med öppna sinnen och framför allt - lyssna!
- Återigen:
Audiomanikern skrev:, hur "lyssnar" man till nätkablar? Inte ens Jorma Design har ju någonsin ens
varit i närheten av att ens försöka besvara detta spörsmål!

Mvh A*(lltid klaga ska(?))

Användarvisningsbild
Membranerik

Inläggav Membranerik » 2004-09-10 11:43

mats skrev:Flint, därför jag var så förbannat löjlig. Jag länkade en nyhet angående Marcus kablar och sa då att det var proffskablar till ett billigt pris. Ma på Euphonia (han heter något annat på riktigt) påstod om jag minns rätt att så billiga kablar kan omöjligt vara proffs. Jag blev löjligt förbannad och länkade tråden till Prisjakt där jag vet att Marcus håller till. Han blev förbannad på Euphonia och dum som jag var så länkade jag hans svar i Euphonia. Med andra ord så länkade jag för mycket. Jag blev utslängd med rätta (har försökt bli medlem där men Timbre tycker självklart att det är bäst att jag håller mig väck) och Marcus blev medlem där och på Hififorum.

Man kan kalla det att jag byggde upp ett storgräll med mina länkningar :(

Ungefär så gick det tilll, det var ett tags sedan nu

Löjlig ?!?! Absolut inte !

Det STORA felet du gjorde var att länka till någon/något utanför ryggdunkarklubben !!!!!
Om du hade lite bättre omdöme och åtminstone länkat till något dyrt så vore ingen skada skedd.

Att inte Marcus Cables "uppgraderar" sina kablar genom att höja priset är en gåta :idea: Prestandan ökar ju i kvadrat och då är dom ju direktkvalificerade till Ofantliga Kabel-Spelen om 4 år!!!!!!!!

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2004-09-10 11:50

Vad roligt ni har det tillsammans! 8)
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-10 12:04

Hej B!

Nej inte ni utan vi för här finns faktiskt.se inga ni respektive vi... elle 8)?

Mvh A*

- Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans! Ju mer vi är tillsammans, ju skummare vi blir!
För erat klag ge välbehA*g gör natt till dag med ruskigt drag! Ju mer vi är tillsammans, ju dummare** vi blir!
-

** Inte dum som i elak utan dum som i skönt flummig med hmmmindre smart!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-09-10 13:12

Mebranerik, så illa tror jag inte det är inte med själva Timbre i alla fall. Jag vet han inte är über ales mot de som inte har så super dyra system, för han gett mig råd och han såg inte ner på mig då :) , men det är ju klart rötägg finns det ju överallt. 96 % av medlemarna på den sidan är justa, de figurerar ju här, hififorum också som tex The Do it your self master Bernt.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Membranerik

Inläggav Membranerik » 2004-09-10 13:52

mats skrev:Mebranerik, så illa tror jag inte det är inte med själva Timbre i alla fall. Jag vet han inte är über ales mot de som inte har så super dyra system, för han gett mig råd och han såg inte ner på mig då :) , men det är ju klart rötägg finns det ju överallt. 96 % av medlemarna på den sidan är justa, de figurerar ju här, hififorum också som tex The Do it your self master Bernt.

Dom flesta är nog rekordeliga! men det finns även dom som gillar när det blänker, glimmar och ser exotiskt ut (Inget fel i det!) och tror att det automatisk blir bättre.

Bernt verkar vara en juste och bra kille med lätt (ca:0.1%) dragning åt det ockulta hållet, hoppas det inte ökar dock :wink:
Hififorum har tagit ett rejält kliv i rätt riktning sedan "Berlinmuren" föll !!!!! Om dom sedan sålde bort 99% från "lagerhyllan" till låssmeden så vore det ännu bättre.

Användarvisningsbild
piazzolla

Inläggav piazzolla » 2004-09-11 06:09

Ty, Test av kablar samt "Hemma hos repotage" i samma nummer nyttjas, Väldigt.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-12 15:57

Jorma:
Då det varit en del förfrågningar om lyssning hemma hos mig så tänkte jag erbjuda ett besök på fredag och lördag kväll hemma hos mig till er som kommer långväga ifrån och normalt inte har chansen. Vad som väntar er där finns att läsa i senaste High Fidelity (6-2004) Det blir inte plats för mer än ett begränsat antal (max 7 st. per kväll) och anmälan kan göras i Mårten Designs mässrum under mässdagarna.

I fredags var det en person som anmälde sig... 8O

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-12 19:41

Hej!

Då det (eventuellt kommer att bli) en del förfrågningar om lyssning hemma hos
mig
(utifall somså skrivs mååånga ggr här på internet) så tänkte jag erbjuda ett besök...

Mvh A*

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-13 12:55

Kan ju berätta att nästan hela LTS-gänget (plus två katter i form av Lindvall och Ranefjord) lyssnade på både MD och Jormas prylar någon gång mitt i natten mellan lördag och söndag. Och det var mycket trevligt :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-13 13:05

Hej!

Jo, Jorma är faktiskt.se väldigt trevlig i verkligheten (tillskillnad ifrån på internet då, elle 8)?)

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-09-13 13:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-13 13:07

Och det lyckades att sammanföra sådana extremer utan att det blev en fissionsexplosion som ödelade halva västkusten?? 8O :wink: :wink: Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-13 13:13

Möjligen var det trevliga lokaler, god dryck samt glass med Mårten Designad kolasås som gjorde att ljuv musik uppstod! :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-13 13:17

och musiken fick Klossarna längs väggen stå för, eller? :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-13 13:28

:) Nej det var faktiskt Coltrain och Duke som det lirades på i några timmar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-13 13:42

Här lät det då?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-09-13 13:49

Instämmer, såväl Leif som Jorma är väldigt trevliga typer.
Coltrain
Skön felstavning! :oops:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-09-13 14:50

Här lät det då?

Ja, det undrar jag också!
När "hela" LTS-gänget (gissar på nagref, Johan och Öhman?) är samlat hos kabel-Jorma så kan det ju hända intressanta saker :) .

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-13 15:08

Coltrane [kåltrajn] var det bästa jag hörde i samband med mässan. Jag behöver lyssna mer i ett rum med bättre förutsättningar för att kunna ge en rättvisabned bild av högtalarens eventuella brister. 8) Uppenbart var att basregistret grävde sig tämligen djupt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-13 15:09

Intresant!

Dyra kablar, SACD och membran som är hårda som få. Ändå ett bra ljud? :lol: 8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-13 15:10

Men den kan väl inte låta bra, där är ju så'na bye-bye's i???? :wink: :lol:

Hoppas ni fick höra Hugh Masakela's "The Coal Train". :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-13 15:32

EngelholmAudio skrev:Intresant!

Max säger (igen): Det är inte priset på grejjorna som avgör, gäller även kablage, utan egenskaperna. Det finns bra, dyra grejjor också!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-13 16:07

EngelholmAudio skrev:Intresant!

:lol: Vem har sagt att dyra kablar är dåliga? :wink:
-Innehar F-skattsedel-

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-13 16:09

Hej,

OK, byt ut DYRA mot esoteriska eller "kablar med bybees", eller "hokus pokus"...

:P
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-13 16:11

Om vi tar en Supra 3.4 och lägger i en strumpa å säljer kabeln för 1 000 000 kronor. Blir den sämre då?
-Innehar F-skattsedel-

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-13 16:16

Nu gör jag mig inte förstådd för 5 öre.
Vi vänder på det, Morello, och frågar om samma Ply 3.4 (med fin strumpa) hade resulterat i samma goda välljud.

Men jag droppar min diskussion här. Jag är glad för att ni träffades och avnjöt välljud tillsammans.
vänligen
// Pär Engelholm

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi