Blev lite orolig ett tag.
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Moment-23 skrev:Jag har upplevt en del cd spelare som ljusa eller "spetsiga". Kan det vara så att en del tillverkare "fuskar" och gör apparaterna så att de spelar med mer energi i diskanten för att man ska få en illusion av att det låter "klarare"? En sorts fusk transparens alltså?
Mja, självaste sammansättningen av ordet "fusktransparens" skvallrar om att ordet "transparens" (som det används vid F/E-lyssning) har missförståtts. Transparens är inte ett värdeord bland alla andra. Det är inte ett ljudkvalitetsbeskrivande ord. Det är ingenting man lyssnar efter*.
Det beskriver en länks förmåga att återge det man skickade in i den.
*I F/E-lyssningen lyssnar man inte efter transparens, man lyssnar efter skillnader, vad de än vara må. Hittar man skillnader så har man visserligen visat att transparens inte föreligger, men det är inte transparensen i sig man lyssnar efter.
Moment-23 skrev:Svante skrev:Mja, självaste sammansättningen av ordet "fusktransparens" skvallrar om att ordet "transparens" (som det används vid F/E-lyssning) har missförståtts.
JAG tror alltså inte att man kan uppnå transparens eller avsaknad av färgning genom att fuska, men jag funderade på om det är så att en del tillverkare gör det och därmed också (felaktigt) sätter likhetstecken mellan "rent och klart" och transparent/ofärgat.
Bill50x skrev:Detta i motsats till att vissa hävdade att man kan använda nästan vilken skräpanläggning som helst.
/ B
Richard skrev:Piotr skrev:Richard skrev:Detsamma kan sägas gälla för det på hifispråk "holografiska djup" som påstås finnas i verkligheten. Det är i verkligheten nästan omöjligt att peka ut de enskilda instrumenten i en konsertsal- djupet lyser också med sin frånvaro....
H. Richard.
Hupp hupp.. stopp, backa bandet... nu går det för fort.
Den där får du fundera över igen Richard!
/Peter
Vad skall jag fundera över ?
Vad är det som gör att du tror att "holografiskt djup" samt "pin-point perspektiv" existerar i verkligheten?
Har du tagit denna information från den högtstående hifipressen, månne ?
Fundera över detta, ett litet slag, Piotr !
( eller jag kanske misstolkar dig- du kanske är medveten om att dessa "floskler" endast existerar i huvudet på de förvirrade hifiskribenterna- isådanafall ber jag om ursäkt. )
Vad är det som gör att du tror att "holografiskt djup" samt "pin-point perspektiv" existerar i verkligheten?
piotr skrev:
Jag tror inte jag vet för jag har undersökt det.
Richard skrev:En öronöppnare för mig var första gången jag besökte Umeås, då nybyggda konserthus för bara ett fåtal år sedan. Det var symfoniorkestern som spelade och jag satt mitt i salongen. Min spontana upplevelse var att det lät lika hårt och illa som många av mina cd-inspelningar gjorde hemma.
Eftersom jag är pianist vet jag ju att ett piano kan upplevas som låtande ganska hårt i en konsertsal- speciellt om man är van ett "gosigt" ljud från sin hemmaanläggning.
Om man besöker ett operahus, för att lyssna till litet klassisk skönsång, kan man också väldigt ofta uppleva sopranernas solistsång som påträngande och ganska- med "hifispråk" mellanregisterbetonade.
Eftersom ljudupplevelsen "live" kan betraktas som helt oantastlig med avseende på minimerad "sameness" och maximal "high fidelity", kan man kanske dra slutsatsen att det är såhär det skall låta- om man vill ha ett "öppet föster" i ljudbilden hemmavid. Det som låter illa i verkligheten, låter illa på inspelningen. Så skall det vara.
Många instrument i en symfoniorkester låter ganska skärande och hårt i verkligheten- speciellt vid ff- utbrott samt i de fall kompositören med vilje har skrivit musiken för att som en effekt, få det att låta hårt och brutalt.
Detta är ganska vanligt med speciellt modern klassisk musik- där man som lyssnare i salongen ibland duckar vid de kraftiga, okomprimerade, ljudeffekterna som kan åstadkommas av en kompetent symfoniorkester.
-------------------------------------------------------------------------------------
Detsamma kan sägas gälla för det på hifispråk "holografiska djup" som påstås finnas i verkligheten. Det är i verkligheten nästan omöjligt att peka ut de enskilda instrumenten i en konsertsal- djupet lyser också med sin frånvaro....
Dahlqvist skrev:Perspektivmässigt är det precis som Richard skriver närmast ommöjligt att med precision lokalisera instrumenten i en symfoniorkester. Verkligheten har en betydligt större rumslighet. Med ögonens hjälp är det lätt att följa instrumenten men inte med öronen. Det räcker med att sluta ögonen för att få klart för sig hur dålig hörseln är alena. Lyssnar man på mindre instrumentgrupper blir det förstås enklare.
[/quote]Det påstås också ofta att en cd spelare spelar "klart och rent" (för att skilja den från konkurrenterna som då skulle spela grumligt och smutsigt). Det är dessa båda förhållanden jag reagerar på. JAG tror alltså inte att man kan uppnå transparens eller avsaknad av färgning genom att fuska, men jag funderade på om det är så att en del tillverkare gör det och därmed också (felaktigt) sätter likhetstecken mellan "rent och klart" och transparent/ofärgat.
Två sådana cd spelare som jag upplevt som spetsiga i ljudet är hk (cd 970?) och cambridge audio c740. Båda dessa har liknande konstruktion med uppsampling till 384khz. Om detta har något med saken att göra vet jag inte men jag vet flera som upplever dessa som klara och rena i ljudet medans jag själv upplever dem som hissade i diskanten och spetsiga.
Dahlqvist skrev:Bill50x skrev:Detta i motsats till att vissa hävdade att man kan använda nästan vilken skräpanläggning som helst.
/ B
"Vissa"? Inte upphovsmannen Öhman hoppas jag. Eller någon annan som är praktiskt bevandrad i metoden. Däremot har det hävdats att man kan iterera sig fram till bättre och bättre transmissionslänkar. Det är alltså ingen logisk svaghet hos metoden utan en (uppenbar) praktisk begränsning som du pekar på (som dessutom variera beroende på källan till färgningen). Så frågan kvarstår: vilka logiska invändningar har du mot metoden?
/D
Richard skrev:Trevligt att du med många fler (undertecknad också) insett att "pinpoint-perspektiv" samt "holografiskt djup" inte existerar i verkligheten.
Under min något oupplysta tid under 80-90 talet trodde jag dock att det fanns- eftersom de hifitidningar jag då ibland läste påstod det.
jag tyckte dock att det var en aning märkliga påståenden, eftersom varje konsertbesök jag gjorde inte kunde generera denna upplevelse av "djup" eller "pin point-perspektiv". Det lät ju bara.... musik.
Richard skrev:Det finns också exempel på många cd-spelare som gör tvärtom, dvs. färgar med ett mjukt, komprimerat ljud. Ofta, men inte alltid, kommer dessa från de engelska öarna. Om man jämför en cd-spelare med påstått "hissad diskant" med en dylik komprimerande cd-spelare är det lätt att dra slutsatsen att diskanten låter vasst- eftersom den referensspelare man använder färgar varmt, gosigt och komprimerat.
Det kan mycket väl vara så att den cd-spelare som låter "vasst" i den givna setupen kanske i verkligheten färgar ljudet minst.
Det hela beror till stor grad på hur kringkomponenter, högtalare, samt referensspelare låter (ofärgat eller inte ).
Den enda relativt opartiska testen för att verkligen se hur det ligger till, är att testa signalkällan (cd:n ) med F/E metoden. Något som kan göras med ganska stor precision, ( oavsett vad metodens belackare påstår ) ,även om det är svårare än att testa förstärkare.
H. Richard.
Morello skrev:Dahlqvist skrev:Så frågan kvarstår: vilka logiska invändningar har du mot metoden?
/D
Din sista frågan är väl av typen interregatio?
Moment-23 skrev:Richard skrev:Det finns också exempel på många cd-spelare som gör tvärtom, dvs. färgar med ett mjukt, komprimerat ljud. Ofta, men inte alltid, kommer dessa från de engelska öarna. Om man jämför en cd-spelare med påstått "hissad diskant" med en dylik komprimerande cd-spelare är det lätt att dra slutsatsen att diskanten låter vasst- eftersom den referensspelare man använder färgar varmt, gosigt och komprimerat.
Det kan mycket väl vara så att den cd-spelare som låter "vasst" i den givna setupen kanske i verkligheten färgar ljudet minst.
Det hela beror till stor grad på hur kringkomponenter, högtalare, samt referensspelare låter (ofärgat eller inte ).
Den enda relativt opartiska testen för att verkligen se hur det ligger till, är att testa signalkällan (cd:n ) med F/E metoden. Något som kan göras med ganska stor precision, ( oavsett vad metodens belackare påstår ) ,även om det är svårare än att testa förstärkare.
H. Richard.
Richard, jag vet allt det där du skriver om för 100:ade gången. Det är inte alls det jag är ute efter.
Alltså vad jag har för referens (vilket inte är linn i detta fall) har ingen som helst betydelse. Det har inte heller någon som helst betydelse om just de två spelare jag nämnde är ofärgande.
Det som HAR betydelse och det som min frågeställning rörde är om tillverkare fuskar och överdriver diskanten i syfte att försöka göra ljudet mer "klart och rent" och dessutom likställer detta med ett ofärgat ljud.
På denna frågeställning kan man svara att man tror att det är så eller att man inte tror att det är så och ange varför man tror eller inte tror det.
Man kan tom svara att man VET om det förhåller sig så eller inte och då ger man naturligtvis lite mer belägg för det än om man bara svarar att man tror/inte tror på de förhållanden jag beskrivit.
På detta sätt blir svaren lite bättre i fas med frågeställningen
phon skrev:Jag tror Richard menar det ljud som kommer direkt från orkestern, och inte av högtalare återgivet ljud.
BB skrev:Richard skrev:Trevligt att du med många fler (undertecknad också) insett att "pinpoint-perspektiv" samt "holografiskt djup" inte existerar i verkligheten.
Under min något oupplysta tid under 80-90 talet trodde jag dock att det fanns- eftersom de hifitidningar jag då ibland läste påstod det.
jag tyckte dock att det var en aning märkliga påståenden, eftersom varje konsertbesök jag gjorde inte kunde generera denna upplevelse av "djup" eller "pin point-perspektiv". Det lät ju bara.... musik.
Allting är relativt. Sitter du mitt i en stor hörsal är ditt påstående i stort korrekt. Sitter du bakom ett par högklassiga monotorhögtalare ute på fältet och spelar in med endast 2 mikrofoner till exempel, så domierar direktljudet och du kan få en hisnande djup-upplevelse.
//BB
enJohn skrev:Jag förstår inte riktigt vad Richard menar med att holografiskt ljud inte finns i verkligheten?Alltså, om jag sitter och blundar samtidigt som exempelvis mina barn leker, nog hör jag dem på ett rätt "holografiskt" vis, dvs. kan avgöra var de är, hur de står vända osv. Eller, vad är det jag inte fattar?
/en john
Richard skrev:
Det jag talar om avser "holografiskt djup"...
Richard skrev:Vad är det som gör att du tror att "holografiskt djup" samt "pin-point perspektiv" existerar i verkligheten?
piotr skrev:
Jag tror inte jag vet för jag har undersökt det.
Berätta gärna hur du gått tillväga!
( jag antar att du inte kan- eftersom holografiskt djup/pinpoint -perspektiv inte existerar i verkligheten....)
H. Richard.
Du låter ruskigt säker så jag tror det är dags att du berättar varför det inte finns. Det verkar vara flera som undrar hur du resenerar Richard.Richard skrev:Berätta gärna hur du gått tillväga!
( jag antar att du inte kan- eftersom holografiskt djup/pinpoint -perspektiv inte existerar i verkligheten....)
H. Richard.
Kaffekoppen skrev:Du låter ruskigt säker så jag tror det är dags att du berättar varför det inte finns. Det verkar vara flera som undrar hur du resenerar Richard.Richard skrev:Berätta gärna hur du gått tillväga!
H. Richard.
shifts skrev:Det måste vara svårt att kalla ett original holografiskt, om det inte är dess enda syfte. Syftar inte ordet holografiskt på att det handlar om en avbild? Det må vara hänt att jag märker ord, men jag tycker det är fel användning av ordet i några av inläggen.[/i]
Richard skrev: Besöker jag ett konserthus finns bara musiken- inget perspektiv, klangfärg, eller luftig diskant. Det finns inget " holografiskt djup". Endast musiken existerar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster