Vilket kärringgnäll Celef! Här sparar du ju grova pengar på att borra lite hål. (Även om andra hål och mängder kan vara roligare att ge sig i lag med.) Själv funderar jag på att mura upp en tegelvägg om 4,2 x ca 2,2 m som en kurvad BAD-panel. Då blir det anledning till pustande …
det är kul att gnälla
intressant med tegelväggen, vad är det för typisk håldiameter på tegel? är inte tegelstenarna för tjocka, det kanske inte spelar roll?
Oljehärdad masonit är den som kommer närmast specarna i RPGs papper (inte den billigare ”pappaktigare” masoniten alltså) och kostar vad, 150:- (?), per skiva om 2440x1220x3,4 mm. Det ger 8 st paneler i RPGs standardstorlek, akustikskivor med d=96 kg/dm³ tror jag ligger någonstans vid 350:-/m² vid 25 mm tjocklek. I runda slängar 1200 kr + tyg för 8 paneler. Om 1500:- var priset för deras 60x60 cm panel hamnar du på cirkus en 1/10 i materialkostnad + egen arbetstid som kostnad, Hyfsat skulle jag säga.
det är nog oljehärdat jag kör med, hittade lite skräp på jobbet. rpg listar att glasullen ska ha en densitet på 48-96kg/m^3, jag tänkte försöka hitta passande stenull då den luktar mindre
Om du trär igenom M12-skruv mot bricka + mutter på baksidan, genom färdigborrade hål med ca 10 cm mellanrum och drar åt ordentligt så du får en stabilt sammanpressad packe skivor, då tror jag du kan slippa rensa borrspetsen för varje genomborrad skiva.
jag vet inte om det funkar, med tvingar funkade det inte, den där lilla "disken" eller "rondellen" som fastnar på borrspetsen gör det omöjligt att gå igenom fler än ett lager. möjligen skulle det funka om jag byter borr från träborr till centrumborr. en lätt batteridriven borrmaskin är att föredra som oxå stannar tvärt när man släpper på gasen
Malören med bortkapade rader hål; jag har lagt in excelprogrammet jag skrev ihop på HF och Component, på Faktiskt fanns inget intresse. Med det kan du få fram exakta kopior av RPGs original eller skräddarsy mått på panelen så den passar bättre in i befintligt rum.
tror du att dom raderade raderna kommer att påverka panelens egenskaper? enligt rpg ska övre gränsfrekvens på panelen ligga vid en våglängd som överensstämmer med borrhålens diameter delat med två, det skulle betyda att mina trettonmillimetershål ger en övre gräns vid 13khz, det låter högt!?