Ljus i akustikmörkret

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-14 11:55

håller för fullt på med att borra alla hålen i mina bad-paneler

jag använder masonit och det är nog inte ett optimalt material

jag har lagt flera lager masonit på hög för att borra igenom flera skivor samtidigt, men för varje lager jag borrar igenom så fastnar en bit masonit på borrspetsen! då måste jag lyfta upp maskinen - plocka bort masoniten som fastnat på borrspetsen - fortsätta borra genom nästa lager masonit - lyfta upp maskinen - plocka bort masoniten som fastnat på borrspetsen - fortsätta borra genom nästa lager masonit - plocka bort masoniten som fastnat på borrspetsen...

detta måste göras tusentals gånger, hajja vilket jävla slit

en äkta bad-panel kostar 1500:-/st

vem lurar vem
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-14 13:31

Vad blir timlönen?

Nu har jag inte läst igenom tråden men visst finns det färdigborrad masonit!

/Jocke (som bor i möblerade rum) :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-14 14:08

Vad blir timlönen?

jag får betalt; föräldrapenning :D men jag kan nog inte rekommendera detta bygge till andra än dom som älskar sin borrmaskin

Nu har jag inte läst igenom tråden men visst finns det färdigborrad masonit!

jag bygger inte en sådan panel som tråden egentligen handlar om, mina byggen liknar mer originalet. visst finns det hålad masonit att köpa, men dessa har tyvärr fel hålstorlek och mönster. hade hålstorleken matchat så hade man kunnat justera mönstret genom att täcka för vissa hål

/Jocke (som bor i möblerade rum)

celef som tycker att även möblerade rum kan bli ljudligt bättre, bad-paneler kanske räcker och ett par bastuber
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-14 14:12

celef skrev:
Vad blir timlönen?

jag får betalt; föräldrapenning :D men jag kan nog inte rekommendera detta bygge till andra än dom som älskar sin borrmaskin

Alltså, ungar brukar ju gilla sånt här! :)

/J

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-14 16:06

ja, ungar gillar maskiner men inte att göra det man ber dem att göra :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-06-14 16:11

Du får använda "omvänd pedagogik" - säg till dom att dom absolut inte får göra "på rätt sätt" så ska du se att det blir bra! :)

/J

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-14 17:32

celef skrev:
celef som tycker att även möblerade rum kan bli ljudligt bättre, bad-paneler kanske räcker och ett par bastuber

Gastuber!

Gastuber heter det, och när du ändå har dom framme så kan du skära hålen med skärbrännaren.

Det går jättefort i masonit. :)

Möjligen blir resultatet bad paneler ... bad hus också kanske .... 8O
Senast redigerad av phon 2008-06-14 17:33, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-14 17:32

aha, är det så man gör :D

det kanske t o m skulle gå bättre för dem än vad det gör för mig, jag har fått bryta mönstersekvensen för att inte hamna för nära masonitens kanter med hålen, jag var tvungen att ta bort dom yttersta raderna :oops:

jag får hoppas det inte kommer att märkas/höras :roll:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-06-15 03:53

Hoppsan, det har blivit liv i min gamla byggtråd.

Vilket kärringgnäll Celef! :D :wink: Här sparar du ju grova pengar på att borra lite hål. (Även om andra hål och mängder kan vara roligare att ge sig i lag med.) Själv funderar jag på att mura upp en tegelvägg om 4,2 x ca 2,2 m som en kurvad BAD-panel. Då blir det anledning till pustande … :(

Oljehärdad masonit är den som kommer närmast specarna i RPGs papper (inte den billigare ”pappaktigare” masoniten alltså) och kostar vad, 150:- (?), per skiva om 2440x1220x3,4 mm. Det ger 8 st paneler i RPGs standardstorlek, akustikskivor med d=96 kg/dm³ tror jag ligger någonstans vid 350:-/m² vid 25 mm tjocklek. I runda slängar 1200 kr + tyg för 8 paneler. Om 1500:- var priset för deras 60x60 cm panel hamnar du på cirkus en 1/10 i materialkostnad + egen arbetstid som kostnad, Hyfsat skulle jag säga.

Om du trär igenom M12-skruv mot bricka + mutter på baksidan, genom färdigborrade hål med ca 10 cm mellanrum och drar åt ordentligt så du får en stabilt sammanpressad packe skivor, då tror jag du kan slippa rensa borrspetsen för varje genomborrad skiva.

Malören med bortkapade rader hål; jag har lagt in excelprogrammet jag skrev ihop på HF och Component, på Faktiskt fanns inget intresse. Med det kan du få fram exakta kopior av RPGs original eller skräddarsy mått på panelen så den passar bättre in i befintligt rum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-15 12:39

Vilket kärringgnäll Celef! Här sparar du ju grova pengar på att borra lite hål. (Även om andra hål och mängder kan vara roligare att ge sig i lag med.) Själv funderar jag på att mura upp en tegelvägg om 4,2 x ca 2,2 m som en kurvad BAD-panel. Då blir det anledning till pustande …

det är kul att gnälla :D

intressant med tegelväggen, vad är det för typisk håldiameter på tegel? är inte tegelstenarna för tjocka, det kanske inte spelar roll?

Oljehärdad masonit är den som kommer närmast specarna i RPGs papper (inte den billigare ”pappaktigare” masoniten alltså) och kostar vad, 150:- (?), per skiva om 2440x1220x3,4 mm. Det ger 8 st paneler i RPGs standardstorlek, akustikskivor med d=96 kg/dm³ tror jag ligger någonstans vid 350:-/m² vid 25 mm tjocklek. I runda slängar 1200 kr + tyg för 8 paneler. Om 1500:- var priset för deras 60x60 cm panel hamnar du på cirkus en 1/10 i materialkostnad + egen arbetstid som kostnad, Hyfsat skulle jag säga.

det är nog oljehärdat jag kör med, hittade lite skräp på jobbet. rpg listar att glasullen ska ha en densitet på 48-96kg/m^3, jag tänkte försöka hitta passande stenull då den luktar mindre

Om du trär igenom M12-skruv mot bricka + mutter på baksidan, genom färdigborrade hål med ca 10 cm mellanrum och drar åt ordentligt så du får en stabilt sammanpressad packe skivor, då tror jag du kan slippa rensa borrspetsen för varje genomborrad skiva.

jag vet inte om det funkar, med tvingar funkade det inte, den där lilla "disken" eller "rondellen" som fastnar på borrspetsen gör det omöjligt att gå igenom fler än ett lager. möjligen skulle det funka om jag byter borr från träborr till centrumborr. en lätt batteridriven borrmaskin är att föredra som oxå stannar tvärt när man släpper på gasen

Malören med bortkapade rader hål; jag har lagt in excelprogrammet jag skrev ihop på HF och Component, på Faktiskt fanns inget intresse. Med det kan du få fram exakta kopior av RPGs original eller skräddarsy mått på panelen så den passar bättre in i befintligt rum.

tror du att dom raderade raderna kommer att påverka panelens egenskaper? enligt rpg ska övre gränsfrekvens på panelen ligga vid en våglängd som överensstämmer med borrhålens diameter delat med två, det skulle betyda att mina trettonmillimetershål ger en övre gräns vid 13khz, det låter högt!?
Bikinitider

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-06-15 13:41

Skulle det fungera med hålstans ?
Dvs sådana där rörformade mejslar som man använder hammare till.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-15 14:31

du menar hålpipar? ja det kanske skulle gå på pappskiva eller annat mjukare material, men jag tror inte det skulle gå på masonit eller mdf

någon med en cnc-maskin skulle kunna göra detta på nolltid, finns det cnc-maskiner för hemmabruk?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-06-15 15:22

Det vanligaste hålade teglet är ca 250x120x60 med 19 hål a' 19-20 mm
diameter, ligger i 3 rader 6+5+6 hål med c-c 35 mm.

Det finns även s.k. akustiktegel: : http://www.visa-vem-du-ar.se/page699.aspx# Funderar själv på nr 14 som har mycket bra absorbentegenskaper vid låga frekvenser med bakomliggande luftspalt på 70 mm fylld med 50 mm mineralull. Bygglängden blir bara ca 125 mm, har inte hittat något bättre faktiskt som är lättillgängligt. Det är nr 39 på fliken selection table i den här länken: www.ptb.de/de/org/1/17/173/abstab_wf.xls
Det vanliga 19 hålsteglet är nr 43 i samma lista och har också bra egenskaper. I och med att jag vill korta rumslängden lite i kommande kåken, funderar jag på en kortvägg som "ren" absorbent och den andra som BAD-panel där jag pluggar ungefär hälften av hålen. Långsidorna kanske byggs upp med tegel till ca 60 cm höjd över golvet för att funka som absorbenter. Utymmet bakom, mot vägg, kommer då även funka utmärkt för kabeldragning.

Planer, planer ... får se vad det blir utav dem.

De raderade raderna med hål lär väl göra någonting negativt iom att den optimerade serien om 31x33 rader hål inte finns där längre. Hur mycket och vad, har jag inte en susning om.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-15 16:01

schysst med sånna där akustiktegel, en del nyare kyrkor brukar ju använda liknande

om man ska köra hela väggar bör man nog variera mönstret, rpg skriver att det bildas lober och att man därför ska variera mönstret på panelerna, gärna inblandat med inverterade paneler enligt ett, förstås, mls-mönster
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-25 11:24

celef skrev:håller för fullt på med att borra alla hålen i mina bad-paneler

jag använder masonit och det är nog inte ett optimalt material

jag har lagt flera lager masonit på hög för att borra igenom flera skivor samtidigt, men för varje lager jag borrar igenom så fastnar en bit masonit på borrspetsen! då måste jag lyfta upp maskinen - plocka bort masoniten som fastnat på borrspetsen - fortsätta borra genom nästa lager masonit - lyfta upp maskinen - plocka bort masoniten som fastnat på borrspetsen - fortsätta borra genom nästa lager masonit - plocka bort masoniten som fastnat på borrspetsen...

Hurudana borrar använde du, metallborrar med v-formad spets, eller träborrar med styrspets och renskärande yttre egg?
Hur blev de färdiga panelerna, är du nöjd med funktionen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-25 16:56

jag använde en sån här 13mm träborr

Bild

nja, jag är inte riktigt klar med panelerna, har inte lyckats lokalisera rätt glasull, vvs-skivan som har rätt densitet enligt bads datablad får man bara tag på via vissa grossister. enkla lyssningstester med annan glasull och även skummadrass verkar lovande, vid närlyssning så finns reflektion men den är duktigt nivåsänkt jämfört med lyssning mot en helt hård yta, och den tonala balansen verkar ok

har man för mycket fritid så tycker jag absolut att projektet är värt att prova
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-28 10:51

Någon som sett en oberoende mätning på BAD-paneler?
Eller på Golden Horn?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2009-12-25 15:12

var köper man badpaneler i sverige

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-25 23:10

Nu har jag hittat mätningar på orginal BAD-panel och på Kinetics TAD-panel:

http://www.kineticsnoise.com/interiors/ ... alysis.pdf

Föregående