Moderator: Redaktörer
paa skrev:Den här grafen från SweClockers aprilskämt var mycket bra, och ger väl Svante vatten på sin kvarn:
Almen skrev:Alikzus skrev:Conan skrev:Max_Headroom skrev:Öh, nej. Teflon är ett varumärke. PTFE brukar det kallas rent allämnt.
Öh, nej, PTFE är kemiska namnet, Teflon är vad det kallas rent allmänt.Teflon® är DuPont-koncernens varumärke för polytetrafluoreten (PTFE)...
Ja, och fortfarande är teflon "vad det kallas rent allmänt". Eller har någon hört talas om en PTFE-stekpanna?
Kaffekoppen skrev:KarlXII skrev:muddywaters skrev:Vilken sjuk pryl.
Tycker lite synd om dom som köpt den....
Varför det - de lämnar väl tillbaks den om de inte är nöjda?
Så om de inte vet om det, så gör det inget att de blivit lurade att köpa något för sisådär 250 gånger pengarna som de behövt, med argument som är direkt vilseledande?
Köparen är ju garanterat inte en upplyst konsument, utan en ljudintresserad, men tekniskt okunnig person, som utgår från produktinformationen.
Inte lätt att vara konsument inte...
Låg impedans (100 ohm)
KarlXII skrev:Lurad och lurad.
Tar man hem en kabel för femtusen spänn som inte ger ett betydande lyft i ljudet, så har man antagligen för mycket pengar.
Nu kör de säkerlliggen inte täcäpäip protokollet men iallafallstefanolo skrev:ÄNTLIGEN!Behovet måste vara enormt!
![]()
Fan, jag fattar inte hur ettorna och nollorna kom fram till SqueezeBoxen innan med bara en sketen nätverkskabel för 20 spänn.![]()
![]()
/s
KarlXII skrev:[
Det verkligt spännande vore att ta reda på hur Hifiklubben kränger den.
Om säljarna rekommenderar en när man köper ett bättre Denonpaket. Om de aktivt argumenterar för den eller om de har den god smaken att säga att en vanlig RJ-förtifemma funkar lika bra.
Britt-Gunnar skrev:KarlXII skrev:[
Om säljarna rekommenderar en när man köper ett bättre Denonpaket. Om de aktivt argumenterar för den eller om de har den god smaken att säga att en vanlig RJ-förtifemma funkar lika bra.
de personer på HIFI-klubben som jag varit i kontakt med har i alla fall inte varit särskillt kabelkåta, så att säga då va
Floyd skrev:Britt-Gunnar skrev:KarlXII skrev:[
de personer på HIFI-klubben som jag varit i kontakt med har i alla fall inte varit särskillt kabelkåta, så att säga då va
Min erfarenhet av klubbens säljare överensstämmer med din. De gånger man har hamnat i en kabeldiskussion har de ödmjukt avstått från att försöka kränga på en ett lyxsnöre, utan istället konstaterat att jag suttit nöjd med min (i sammanhanget) billiga Supra-kabel
Det skapar ju onekligen en intressant situation om säljarna ska sälja en pryl, där en del av dem tror NOLL på prylens påstått positiva egenslaper.
IngOehman skrev:Men jag är lite bekymmrad över att Denon ger sig in i sådant där. Vad kan det bero på? Håller det på att bli ett företag där ingenjörerna blir överkörda av ekonomer och marknadsförare?
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Men jag är lite bekymmrad över att Denon ger sig in i sådant där. Vad kan det bero på? Håller det på att bli ett företag där ingenjörerna blir överkörda av ekonomer och marknadsförare?
Nä, jag tror det är marknadsförarna som blivit överkörda av ett gäng tekniker som någonstans lyckats hitta någon teknisk parameter där den dyra kabeln faktiskt är bättre. Att det inte har någon bäring i den sk verkligheten spelar ingen roll, det räcker att prylen är tekniskt bättre i något avseende. Därefter pressas marknadsavdelningen till att sälja skräpet, för det är ju bättre!
För det är ju inte marknadsavdelningen som uppfinner ormoljan, det har dom inte kompetens till. Marknadsförarna är duktiga på kommunikation, dvs dom förmedlar det mambo-jambo som teknikerna muttrar i skägget och översätter det till något begripligt för gemene man.
/ B
KarlXII skrev:Bill50x skrev:Nä, jag tror det är marknadsförarna som blivit överkörda av ett gäng tekniker som någonstans lyckats hitta någon teknisk parameter där den dyra kabeln faktiskt är bättre. Att det inte har någon bäring i den sk verkligheten spelar ingen roll, det räcker att prylen är tekniskt bättre i något avseende. Därefter pressas marknadsavdelningen till att sälja skräpet, för det är ju bättre!
För det är ju inte marknadsavdelningen som uppfinner ormoljan, det har dom inte kompetens till. Marknadsförarna är duktiga på kommunikation, dvs dom förmedlar det mambo-jambo som teknikerna muttrar i skägget och översätter det till något begripligt för gemene man.
Inte då. Det är PR-folk och marknadsundersökare som konstaterat ett behov därute - eller snarare en möjlighet att skapa ett behov - och en möjlighet att sälja. Det finns gott om folk som köper om det är dyrt nog för att komma till "då måste det ju vara bra"-status.
Vem prissätter kabeln? Jag som tittat på kabeln ser absolut inget nydanande med den överhuvudtaget och att påstå att en tekniker skulle vara "pappa" till den är ju bara löjligt. Det är en designprodukt som säljs med mycket tveksamma argument.Bill50x skrev:IngOehman skrev:Men jag är lite bekymmrad över att Denon ger sig in i sådant där. Vad kan det bero på? Håller det på att bli ett företag där ingenjörerna blir överkörda av ekonomer och marknadsförare?
Nä, jag tror det är marknadsförarna som blivit överkörda av ett gäng tekniker som någonstans lyckats hitta någon teknisk parameter där den dyra kabeln faktiskt är bättre. Att det inte har någon bäring i den sk verkligheten spelar ingen roll, det räcker att prylen är tekniskt bättre i något avseende. Därefter pressas marknadsavdelningen till att sälja skräpet, för det är ju bättre!
/ B
KarlXII skrev:muddywaters skrev:Vilken sjuk pryl.
Tycker lite synd om dom som köpt den....
Varför det - de lämnar väl tillbaks den om de inte är nöjda?
Jag förstår mig inte på den allmänna faiblessen för Hifiklubben och deras produkter här på faktiskt, faktiskt.
Jag förstår mig inte heller på varför de görs till strykpojke för att de säljer en av Denonprodukterna.
IngOehman skrev:Ok... Låt mig sammanfatta:
Du förstår dig inte på!
(Varken att det som någon gör bra ger dem kred eller varför, eller att
det som görs dåligt leder till motsatsen.)
Så... Tycker du alltså att det är bättre att tycka att allt är lika och att
ingenting som någon gör bör påverka vad man tycker om dem?
Är det inte rätt lätt att förstå att alla för det mesta tycker något som
beror på vad de vet om det de tycker något om?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Imperial-Blomman och 50 gäster