Denons nya audiofil kabel.....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-06-16 13:24

:lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-16 13:25

paa skrev:Den här grafen från SweClockers aprilskämt var mycket bra, och ger väl Svante vatten på sin kvarn:

Bild

Hahaha, ja här nästan drunknar man :D .

"Vad har du på axlarna?"
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2008-06-16 13:46

Almen skrev:
Alikzus skrev:
Conan skrev:
Max_Headroom skrev:Öh, nej. Teflon är ett varumärke. PTFE brukar det kallas rent allämnt.

Öh, nej, PTFE är kemiska namnet, Teflon är vad det kallas rent allmänt.

Teflon® är DuPont-koncernens varumärke för polytetrafluoreten (PTFE)...

Ja, och fortfarande är teflon "vad det kallas rent allmänt". Eller har någon hört talas om en PTFE-stekpanna?

Det sa jag aldrig nåt om ;)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-16 13:56

Kaffekoppen skrev:
KarlXII skrev:
muddywaters skrev:Vilken sjuk pryl.

Tycker lite synd om dom som köpt den.... :(

Varför det - de lämnar väl tillbaks den om de inte är nöjda? :P

Så om de inte vet om det, så gör det inget att de blivit lurade att köpa något för sisådär 250 gånger pengarna som de behövt, med argument som är direkt vilseledande?

Köparen är ju garanterat inte en upplyst konsument, utan en ljudintresserad, men tekniskt okunnig person, som utgår från produktinformationen.

Inte lätt att vara konsument inte...

Lurad och lurad.
Tar man hem en kabel för femtusen spänn som inte ger ett betydande lyft i ljudet, så har man antagligen för mycket pengar. Har man inte det lämnar man sannolikt tillbaka skiten efter att ha provat den. I vilket fall som helst tror jag inte att det säljs speciellt många per år. (Hoppas jag)

Det verkligt spännande vore att ta reda på hur Hifiklubben kränger den.
Om säljarna rekommenderar en när man köper ett bättre Denonpaket. Om de aktivt argumenterar för den eller om de har den god smaken att säga att en vanlig RJ-förtifemma funkar lika bra.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-16 14:02

Hur de kränger den framgår ju tydligt av länken i första inlägget, åtminstonde via en av försäljningskanalerna.

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2008-06-16 14:04

Har någon av gnällspikarna brytt sig om att anmäla Denon för visleledande marknadsföring?
Eller bryr ni er bara tillräckligt mycket för att hoppas någon annan ska göra det?
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-16 14:05

Och detta, då:
Låg impedans (100 ohm)

Om man lyckas designa en kabel med högre impedans i audiosammanhang så är man ju en idiot... :roll:

100 ohm är en hög impedans på en kabel, era svamlande sopprötter!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-16 14:15

KarlXII skrev:Lurad och lurad.
Tar man hem en kabel för femtusen spänn som inte ger ett betydande lyft i ljudet, så har man antagligen för mycket pengar.

Vad bygger du detta på? :?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2008-06-16 15:22

Jag blev då inte rekommenderad en dylik kabel när jag köpte mitt försteg/monoblock.
Köpte min tp-kabel på elfa och den fungerar utmärkt.

Snacka om att slå ihjäl budbäraren. Självklart säljer man om någon efterfrågan produkten.

Blev själv sugen på att pimpa mina tp-kablar som slingrar omkring steron :D

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-06-16 15:27

ÄNTLIGEN! :P Behovet måste vara enormt! :wink:

Fan, jag fattar inte hur ettorna och nollorna kom fram till SqueezeBoxen innan med bara en sketen nätverkskabel för 20 spänn. :lol: :lol:

/s

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-16 15:34

stefanolo skrev:ÄNTLIGEN! :P Behovet måste vara enormt! :wink:

Fan, jag fattar inte hur ettorna och nollorna kom fram till SqueezeBoxen innan med bara en sketen nätverkskabel för 20 spänn. :lol: :lol:

/s
Nu kör de säkerlliggen inte täcäpäip protokollet men iallafall ;)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-06-17 17:15

KarlXII skrev:[

Om säljarna rekommenderar en när man köper ett bättre Denonpaket. Om de aktivt argumenterar för den eller om de har den god smaken att säga att en vanlig RJ-förtifemma funkar lika bra.

de personer på HIFI-klubben som jag varit i kontakt med har i alla fall inte varit särskillt kabelkåta, så att säga då va :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-06-17 19:31

verkar vara en bra kabel, den skall köpa och Lts gillar inte den. Då är den nog bra :) Men oj jag har redan en bra.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-06-17 19:34

Britt-Gunnar skrev:

de personer på HIFI-klubben som jag varit i kontakt med har i alla fall inte varit särskillt kabelkåta, så att säga då va :)

Min erfarenhet av klubbens säljare överensstämmer med din. De gånger man har hamnat i en kabeldiskussion har de ödmjukt avstått från att försöka kränga på en ett lyxsnöre, utan istället konstaterat att jag suttit nöjd med min (i sammanhanget) billiga Supra-kabel

Det skapar ju onekligen en intressant situation om säljarna ska sälja en pryl, där en del av dem tror NOLL på prylens påstått positiva egenslaper.
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-17 20:01

Är man generalagent kan jag tänka mig att tillverkaren kanske har ett avtal om att man skall föra hela deras sortiment. Ser inget konstigt med det.
Så vill man ogilla något så är det väl att kabel ens har tillverkats av Denon's underleverantör. Har svårt att tro att dom gör kabeln själva.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-17 20:24

Ändå kan jag känna att utsagor av denna art påverkar det generella förtroendet för tillverkaren Denon. :?

Att HiFi-klubben tar in den och säljer den kan däremot såklart bero på att de helt enkelt säljer Denon, och jag känner mig rätt säker på att inte deras butikssäljare lurar på någon den där kabeln. Alla jag träffat har varit vettiga människor som, som någon redan nämnt, är både kunniga och ödmjuka.

Men jag är lite bekymmrad över att Denon ger sig på sådant där. Vad kan det bero på? Håller det på att bli ett företag där ingenjörerna blir överkörda av ekonomer och marknadsförare? :(

Floyd skrev:
Britt-Gunnar skrev:

Min erfarenhet av klubbens säljare överensstämmer med din. De gånger man har hamnat i en kabeldiskussion har de ödmjukt avstått från att försöka kränga på en ett lyxsnöre, utan istället konstaterat att jag suttit nöjd med min (i sammanhanget) billiga Supra-kabel

Det skapar ju onekligen en intressant situation om säljarna ska sälja en pryl, där en del av dem tror NOLL på prylens påstått positiva egenslaper.

Ja, och det är ju bra för konsumenterna att de skyddas av butikssäljarna istället för att drabbas av dem.

Frågan är bara vad tusan som hänt med Denon... Förvisso är det ett stort företag med många oberoende utvecklingsteam, så det är ju inte säkert att de som kan sin sak ens hört talas om detta.

Vh, iö

- - - - -

PS. Kablar som har pilar som anger signalriktningen utan att det finns några fysikaliska skäl till det (är det så här, eller är det en asymmetrisk standard eller en som saknar impedansterminering som kabeln därför behöver göra?) tycker jag är ett bra varningstecken.

Det tyder ju på en av två saker: Antingen är kabeln asymmetrisk, och det kan ställa till med problem eftersom signalen inte är det - eller också är det bara ett försäljningstrix, vilket i sig betyder att tillverkaren är oärlig, och hur skall man då kunna lita på vad de säger i övrigt?
Senast redigerad av IngOehman 2008-06-17 20:36, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-17 20:33

IngOehman skrev:Men jag är lite bekymmrad över att Denon ger sig in i sådant där. Vad kan det bero på? Håller det på att bli ett företag där ingenjörerna blir överkörda av ekonomer och marknadsförare? :(

Nä, jag tror det är marknadsförarna som blivit överkörda av ett gäng tekniker som någonstans lyckats hitta någon teknisk parameter där den dyra kabeln faktiskt är bättre. Att det inte har någon bäring i den sk verkligheten spelar ingen roll, det räcker att prylen är tekniskt bättre i något avseende. Därefter pressas marknadsavdelningen till att sälja skräpet, för det är ju bättre!

För det är ju inte marknadsavdelningen som uppfinner ormoljan, det har dom inte kompetens till. Marknadsförarna är duktiga på kommunikation, dvs dom förmedlar det mambo-jambo som teknikerna muttrar i skägget och översätter det till något begripligt för gemene man.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-17 20:39

Det behövs ingen kompetens för att uppfinns ormolja, tro mig. ;) 8)

Och det är omöjligt att de påståenden om kabeln som används i morkandsföringen kommer från en kompentent ingenjör, tro mig, igen. Det vore ett brott mot definitionen på kompetent nämligen (förvisso ett cirkelpåstående, men ett relevant sådant).

Vh, iö

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-06-17 21:07

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-24 17:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-17 21:11

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Men jag är lite bekymmrad över att Denon ger sig in i sådant där. Vad kan det bero på? Håller det på att bli ett företag där ingenjörerna blir överkörda av ekonomer och marknadsförare? :(

Nä, jag tror det är marknadsförarna som blivit överkörda av ett gäng tekniker som någonstans lyckats hitta någon teknisk parameter där den dyra kabeln faktiskt är bättre. Att det inte har någon bäring i den sk verkligheten spelar ingen roll, det räcker att prylen är tekniskt bättre i något avseende. Därefter pressas marknadsavdelningen till att sälja skräpet, för det är ju bättre!

För det är ju inte marknadsavdelningen som uppfinner ormoljan, det har dom inte kompetens till. Marknadsförarna är duktiga på kommunikation, dvs dom förmedlar det mambo-jambo som teknikerna muttrar i skägget och översätter det till något begripligt för gemene man.

/ B

Inte då. Det är PR-folk och marknadsundersökare som konstaterat ett behov därute - eller snarare en möjlighet att skapa ett behov - och en möjlighet att sälja. Det finns gott om folk som köper om det är dyrt nog för att komma till "då måste det ju vara bra"-status.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-17 21:26

Jag kan inte se att HiFi-klubben skulle vara något slags felfri instutition som aldrig skulle sälja en tveksam produkt bara för att 2105 skulle råka vara en bra apparat. Eller hur uppkommer tron på att dom skulle vara bättre än någon annan som man får känslan av när man läser en del inlägg? Dom har ju sedan länge sålt Lyngdorf också med alla tänkbara "fel" som digitala korrektioner, klass-D etc och dessutom högt prisatt.

Att marknadsförare skulle ha uppfunnit Denon-Link är ju lite trist. För i så fall är ju deras ingenjörer inte endera är kapabla att bevisa att det är humbug eller att konstruera något bättre själva.
Att ingenjörer kapabla eller inte, inte skulle vara inblandade är möjligen ett önsketänkande. Jag är personligen till motsatsen bevisat övertygad om att detta är en produkt ifrån ingenjörer.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-17 21:41

KarlXII skrev:
Bill50x skrev:Nä, jag tror det är marknadsförarna som blivit överkörda av ett gäng tekniker som någonstans lyckats hitta någon teknisk parameter där den dyra kabeln faktiskt är bättre. Att det inte har någon bäring i den sk verkligheten spelar ingen roll, det räcker att prylen är tekniskt bättre i något avseende. Därefter pressas marknadsavdelningen till att sälja skräpet, för det är ju bättre!

Inte då. Det är PR-folk och marknadsundersökare som konstaterat ett behov därute - eller snarare en möjlighet att skapa ett behov - och en möjlighet att sälja. Det finns gott om folk som köper om det är dyrt nog för att komma till "då måste det ju vara bra"-status.

Att marknadsförare identifierar ett "behov" kan, och är, förmodligen helt riktigt. Men jag lovar, det är ingen marknadsförare som konstruerat denna kabel. Det är en ingenjör. Bra eller dålig, med integritet eller köpt - det låter jag vara osagt. Men det är ytterst få marknadsförare som är kapabla att ta fram en sådan produkt, eller en shakti-sten, grisminiatyr fylld med ris eller vad ni vill.

Jag har arbetat i flera sk ingenjörsstyrda företag, däribland Xelex. På detta företag klagades det friskt på att säljarna och marknadsförarna inte ansträngde sig att sälja det som fanns (dvs det som ingenjörerna hittat på) utan hade mage att efterfråga det som marknaden önskade.

Jag har också varit med om "tvärtom" dvs där teknikerna/ingenjörerna hade direktkontakt med marknaden och så fort ett önskemål dök upp som gjordes en variant - som inte dokumenterades. Till slut hade man så många odokumenterade varianter av varje produkt att man fick kalla in konsulter för reda ut härvan.

Alltså, att schablonmässigt peka ut en yrkesgrupp som ansvarig när det går snett är en mycket dålig tumregel! "Äras den som äras bör" är ett gammalt talesätt som fortfarande har bäring.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-17 22:18

Vad som är ormolja definieras av själva självbudskapet*.

Att uppfinna ormolja har ingen med den fysiska produktframtagningen att göra. Ingen kompentent ingenjör har formulerat sälljbudskapet för den där kabeln. Däremot är det självklart att någon tekniker fått uppdraget att realisera en produkten som skall säljas som ormolja.

Vh, iö

- - - - -

*Man kallar en mirakelmedicin för ormolja inte på grund av den kemiska sammansättningen och dess medicinska verkan, utan snarare tvärtom - på grund av det grundlösa säljbudskapet som framställer den som en sådan, i kombination med frånvaron av (påstådd) medicinsk verkan.

Det var ju liksom bara första gången ormolja var ormolja på riktigt. ;) Att man kallar senare saker för ormolja har inget med produkternas likheter med olja från ormar att göra - det beror bara på att de marknadsförs både osakligt och bedrägligt.

En medicin som är mirakulös på riktigt (t ex penicillinet på sin tid) är ju ingen ormolja utan snarare motsatsen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-17 22:42

Uppdarget att ta fram en kabel kan mycket väl komma utifrån att ingenjören som bestämmer har tillsammans med sitt team tagit fram en kabel som marknadsavdelningen skall sälja.
I en så stor koncern kan jag inte tänka mig att men behöver en kabel som kostar 5000:- till kund i Sverige, så marknadsavdelning har möjligen frågasatt "varför har vi ingen sån kabel när andra firmor har det?". Jag ser inget skäl till att tro att det inte var en kompetent ingenjör som varit med och konstruerat kabeln. Varför skulle den kompetenta ingenjören släppa fram en mindre begåvad för just detta uppdrag? Klart att man vill göra en så bra kabel som möjligt.
Så finns det ingenjörer som inte är kompetenta? Jag trodde dom var överlägsna alla andra personalgrupper på en firma. ;-)

mvh/Harry

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-06-17 22:47

Man behöver ingen ingengör för att köpa lite CAT5e av exempelvis Belkin, och sedan slå lite nylonstrumpa runt. Detta är en färdigprodukt, rent konstruktionsmässigt.
Varför blanda in en ingengör öht, när man bara ska pynta?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-18 00:31

Bill50x skrev:

/ B
Vem prissätter kabeln? Jag som tittat på kabeln ser absolut inget nydanande med den överhuvudtaget och att påstå att en tekniker skulle vara "pappa" till den är ju bara löjligt. Det är en designprodukt som säljs med mycket tveksamma argument.

Håller med Ingvar. Det är gravt frapperande för märket Denon.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-18 00:56

Kaffekoppen skrev:
Vem prissätter kabeln? Jag som tittat på kabeln ser absolut inget nydanande med den överhuvudtaget. . . . .

O hur har du "tittat" på kabeln ?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-18 00:57

KarlXII skrev:
muddywaters skrev:Vilken sjuk pryl.

Tycker lite synd om dom som köpt den.... :(

Varför det - de lämnar väl tillbaks den om de inte är nöjda? :P

Jag förstår mig inte på den allmänna faiblessen för Hifiklubben och deras produkter här på faktiskt, faktiskt.

Jag förstår mig inte heller på varför de görs till strykpojke för att de säljer en av Denonprodukterna.

Ok... Låt mig sammanfatta:

Du förstår dig inte på!

(Varken att det som någon gör bra ger dem kred eller varför, eller att
det som görs dåligt leder till motsatsen.)

Så... Tycker du alltså att det är bättre att tycka att allt är lika och att
ingenting som någon gör bör påverka vad man tycker om dem?

Är det inte rätt lätt att förstå att alla för det mesta tycker något som
beror på vad de vet om det de tycker något om?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-06-18 01:15

Det är ju för bövelen en tp kabel :!:
Sådana har användts i över 20 år.
Det är en kabel; en passiv komponent, och det denon på sin höjd kan ha gjort (och sannolikt också gjort) är att korsa några av ledarna så att man inte bara kan använda en (omodifierad) tp kabel med samma resultat.
Detta kvalar i alla fall inte in på min lista över ingenjörsmässig innovation :roll:

Ang. påståenden om att detta skulle vara pådrivet av ingenjörerna hos denon så är min kommentar att om så är fallet så har denon stora problem med sin säljkår. Det är naturligtvis tvärt om.
Påståendet är dessutom helt orimligt. Det skulle innebära att denons ingenjörer vill pusha fram en produkt som dom inser är bluff och de enda som håller emot är de stoiska säljarna, som inte vill smutsa ner sin heder genom att lura på konsumenterna ormolja... Yeah right :roll:

Ni som fortfarande tror att det är något magiskt över denna kabel, har ni aldrig funderat över varför ingen konkurrent har en "lika bra" kabel för "bara" 3000kr?
Men vänta, det finns ju konkurrenter! Man kan tom köpa dem på claes ohlsson eller kjell & co för ett par tior. Fast det är klart, då får man ju korsa ledarna själv 8)
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-18 01:25

IngOehman skrev:Ok... Låt mig sammanfatta:

Du förstår dig inte på!

(Varken att det som någon gör bra ger dem kred eller varför, eller att
det som görs dåligt leder till motsatsen.)

Så... Tycker du alltså att det är bättre att tycka att allt är lika och att
ingenting som någon gör bör påverka vad man tycker om dem?

Är det inte rätt lätt att förstå att alla för det mesta tycker något som
beror på vad de vet om det de tycker något om?

Vh, iö

Du förstår dig inte riktigt på mig, förstår jag. Dessutom förstår jag utan vidare att du inte förstått dig på vad jag skrev. Eller jag kanske missförstår dig?

Om jag förstår dig rätt, ifrågasätter du om jag har något konsekvenstänkande. Är det så?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi