Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Som jag fattade Quad-testet (i en diskussion på på sweetspotforum), så var det resistiv last på utgångarna, och det säger ju inte så himla mycket.
Kaffekoppen skrev:Inte ett dugg..
Kaffekoppen skrev:Räcker det?
Du hade jävligt svårt att se mitt frågetecken antar jag ?meanmachine skrev:Kaffekoppen skrev:Räcker det?
Varför så negativ.
[s]Vanligt förekommande om man känner sig hotad[/s].
Ta en koppe Java färskt!
Jag tycker också det var genialiskt, det är ju ett väldigt illustrerandeBB skrev:Kaffekoppen skrev:Räcker det?
Om det räcker?
Bara det faktum att QUAD hade modet att gå ut med detta budskap tyder på ett enastående "civilkurage" om du förstår vad jag menar. Det var banbrytande på sin tid. Som marknadsföringsidé anser jag personligen att den var genialisk... ALLA som såg den minns den!
Att lasten förmodligen är resistiv spelar i det här sammanhanget ingen roll, - vad QUAD ville peka på var att steget som sådant var så väl dimensionerat med avseende på komponentval/design att man kunde koppla ett antal av dem i serie utan hörbar signaldegradering.
//BB
Kaffekoppen skrev:Du hade jävligt svårt att se mitt frågetecken antar jag ?meanmachine skrev:Kaffekoppen skrev:Räcker det?
Varför så negativ.
[s]Vanligt förekommande om man känner sig hotad[/s].
Ta en koppe Java färskt!
Kaffekoppen skrev:Jag tycker också det var genialiskt, det är ju ett väldigt illustrerandeBB skrev:Kaffekoppen skrev:Räcker det?
Om det räcker?
Bara det faktum att QUAD hade modet att gå ut med detta budskap tyder på ett enastående "civilkurage" om du förstår vad jag menar. Det var banbrytande på sin tid. Som marknadsföringsidé anser jag personligen att den var genialisk... ALLA som såg den minns den!
Att lasten förmodligen är resistiv spelar i det här sammanhanget ingen roll, - vad QUAD ville peka på var att steget som sådant var så väl dimensionerat med avseende på komponentval/design att man kunde koppla ett antal av dem i serie utan hörbar signaldegradering.
//BB
Det jag funderar på är om just en resistiv last kan visa det fullt ut.
Richard skrev:...Speciellt med DTS och ännu mera DVD audio (multikanal) samt med de nya högupplösta formaten kan man komma verkligt nära konsertsalupplevelsen. Jag är också benägen att tycka att centerkanalen subjektivt är viktig.
Jag antar att man kan se litet olika på behovet av att använda en dedikerad kanal för center. Enligt min subjektiva uppfattning behövs den- om man inte sitter på den "ultimata" lyssningsplatsen i soffan framför anläggningen.
(jag vet att IÖ tycker något annorlunda).
IngOehman skrev:Använder man en centerhögtalare och förflyttar sig det allra minsta när man lyssnar, så blir ljudbilden o-holografisk, det vill säga helt platt.![]()
Vad jag menar med det är att man hör mittinformationen från en punkt mellan V- och H-högtalarna, närmare bestämt från centerhögtalaren själv. Det kan vara en fördel i samband med filmvisning, eftersom bilder även den saknar holografiska egenskaper utan är helt platt, men för musiklyssning utan bild ser jag endast nackdelar med en centerhögtalare. Varför skaffa sig en dynamiskt platt (rörelseavslöjad) ljudbild, när man inte behöver?
I filmsammanhang kan det möjligen vara välgörande dock, eftersom det gör bild och ljud ihophörande. Båda blir lika platta.
Det skall dock nämnas att fantomprojektion mellan två högtalare kan fungera väldigt olika bra i olika sammanhang. Mina synpunkter förutsätter ett perfekt uppsatt system bestående av delkomponenter som kan åstadkomma en holografisk ljudpresentation*.
Vh, iö
- - - - -
*Och med det senare menar jag verklighetslik (för verkligheten är, även om skärpan varierar, definitivt holografisk, det vill säga den visar hela skeendet, i all sin rumsliga härlighet, per definition).
Det är naturligtvis bra att man redovisat förutsättningarna, men jag undrar om man trots det kan rikta kritik mot tillvägagångssättet, eftersom en så tillsymes tillgjord och enkel last nyttjas. Det är just avsteget från realism och de påfrestningar som kan finnas där jag är tveksam mot.IngOehman skrev:Det som händer om man använder en svårare (läs: mer realistisk) last är att tyngden på undersökningen förhoppningsvis ökar, men var och en måste alltid göra en egen bedömning av vad man kan dra för slutsatser från redovisningen. Jag kan hålla med dig om att det är en brist att en enkel last han använts, men jag ser inget problem med det eftersom det ju tydligt redovisats.
subjektivisten skrev:Fördelen med center under film är väl att man kan lättare höja talet, som kan vara för lågt mixat (svensk film).
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Använder man en centerhögtalare och förflyttar sig det allra minsta när man lyssnar, så blir ljudbilden o-holografisk, det vill säga helt platt.![]()
Vad jag menar med det är att man hör mittinformationen från en punkt mellan V- och H-högtalarna, närmare bestämt från centerhögtalaren själv. Det kan vara en fördel i samband med filmvisning, eftersom bilder även den saknar holografiska egenskaper utan är helt platt, men för musiklyssning utan bild ser jag endast nackdelar med en centerhögtalare. Varför skaffa sig en dynamiskt platt (rörelseavslöjad) ljudbild, när man inte behöver?
I filmsammanhang kan det möjligen vara välgörande dock, eftersom det gör bild och ljud ihophörande. Båda blir lika platta.
Det skall dock nämnas att fantomprojektion mellan två högtalare kan fungera väldigt olika bra i olika sammanhang. Mina synpunkter förutsätter ett perfekt uppsatt system bestående av delkomponenter som kan åstadkomma en holografisk ljudpresentation*.
Vh, iö
- - - - -
*Och med det senare menar jag verklighetslik (för verkligheten är, även om skärpan varierar, definitivt holografisk, det vill säga den visar hela skeendet, i all sin rumsliga härlighet, per definition).
Håller inte med dig riktigt där. I praktiken är även en helt platt bild upplevd som fylld av djupinformation.
KarlXII skrev:Dels med hjälp av skärpedjup, och dels med hjälp av hjärnan - när man mappar det man ser på skärmen mot erfarenheter i verkligheten upplever man det som mer eller mindre verkligt.
KarlXII skrev:Minst lika verkligt som man upplever ljudet från ett stereofoniskt ljudåtergivningssystem iallafall.
Harryup skrev:Jag har nog mig veterligen aldrig tagit fel på om det är en stereo eller inte eftersom jag inte förväntat mig att det skall stå en orkester i rummet.
Tengil skrev:Harryup skrev:Jag har nog mig veterligen aldrig tagit fel på om det är en stereo eller inte eftersom jag inte förväntat mig att det skall stå en orkester i rummet.
Skrev verkligen Ingvar så, jag har inte uppfattat honom som en person som skulle göra det misstaget?
Har man en korrekt uppsatta fronthögtalare som är av hygglig kvalite så ramlar inte ljudbilden ihop, om man flyttar sig i sidled "rimligt".
Vh Christer
IngOehman skrev:
IngOehman skrev:Självklart, men den har inte ett holografiskt djup. (Gäller både ljudbilder och visuella blider) Så - vad är det du inte håller med mig om?
KarlXII skrev:Dels med hjälp av skärpedjup, och dels med hjälp av hjärnan - när man mappar det man ser på skärmen mot erfarenheter i verkligheten upplever man det som mer eller mindre verkligt.
IngOehman skrev:Njae... Jag brukar säga att djupinformation kan har tre "kvalitetsgrader":
1. "utlistningsbart djup" (Alltså både en rörelseplatt* bild och en utan stereoskopiskt djup, men med vår hjärna kan vi göra en hyfsad gissning, i synnerhet om kameran rör sig och vi kan utnyttja paralaktiska effekter, men även kunskaper om objektens storlekar, objekts förmåga att ibland skymma varandra, eller att skymmas av dis - eller att saker som du nämner har hamnat ur fokus på bild#.)
2. "stereoskopiskt djup" (rörelseplatt* bild, men med entydigt djupurskiljbarhet (om man är tvåögd))
3. "holografiskt djup" (Bilden har både rörelsedjup* och stereoskopiskt djup (om man är tvåögd). Det viss säg bilden har samma egenskaper som verkligheten)
*Egna rörelser, det vill säga placeringsberoenden i betraktningsvärlden.
#Att dessa tjuvknep inte alltid fungerar kan man bli varse genom att se sagan om ringen, och lära sig lite om hur den är gjord, och vilka brister i mediets förmåga att förmedla djup som utnyttjats.
Dessutom hoppas jag vi är överens om att skärpedjuptrixande inte är ett dugg verklighetslikt. I verkligheten är det DU som väljer vad i din tillvaro du skall se skarpt, om filmaren däremot väljer att ge dig bara en del av bilden med skärpa så är det inte du som väljer vad du skall titta på längre. Men snyggt kan det vara, och ett användbart konstnärligt styrmedel, även om det inte alls är jämförbart med vad som kännetecknar vårt riktiga djupseende.
En hemmabiobild kan nå upp till nivå 1 utan specialknep, men även nivå två går att nå, med 3D-glasögon och film kodad stereoskopiskt.
Holografiskt djup kan man inte åstadkomma alls dock med dagens rörligbildlagringsmetoder, men - för ljuddelen går det att åstadkomma både stereoskopisk och holografisk rumsförmedling (därmed inte sagt att det tillhör vanligheterna att det verkligen sker).![]()
IngOehman skrev:Då undrar jag om du verkligen har hört hur bra ett sådant kan vara...
Har du någonsin tagit miste på en hemmabiobild, och trott att det var verkligehten du lyssnade på? Det har inte jag, och jag tror inte du gjort det heller. Däremot förmodar jag att de flesta många gånger har hört ljudåtergivning som är så illusorisk att den inte går att skilja från verkligheten, det vill säga så man tar fel. Eller hur?
KarlXII skrev:Ovanstående. Jag vet ju inte hur du upplever bild, men jag lider inte av att jag ser film utan 3D-glasögon vad gäller intryck & illusion av djup.
Antagligen är jag så simpel och lättlurad att jag bara dras med.
Svante skrev:KarlXII skrev:Ovanstående. Jag vet ju inte hur du upplever bild, men jag lider inte av att jag ser film utan 3D-glasögon vad gäller intryck & illusion av djup.
Det beror nog på att du inte är van vid holografisk film. Hade vi tekniken för det så skulle vi nog tycka att "vanlig" film var väldigt dåligt. Lite som en gammal svartvit film, kanske.
Finns det inte en gammal historia om en biograf som utrymdes pga att besökarna trodde att de skulle bli överkörda av ångloket som kom rusande mot dem i svartvitt? Folk var simplare och mer lättlurade förr.
IngOehman skrev:Har du någonsin tagit miste på en hemmabiobild, och trott att det var verkligehten du lyssnade på? Det har inte jag, och jag tror inte du gjort det heller. Däremot förmodar jag att de flesta många gånger har hört ljudåtergivning som är så illusorisk att den inte går att skilja från verkligheten, det vill säga så man tar fel. Eller hur?
Vh, iö
subjektivisten skrev:IngOehman skrev:Har du någonsin tagit miste på en hemmabiobild, och trott att det var verkligehten du lyssnade på? Det har inte jag, och jag tror inte du gjort det heller. Däremot förmodar jag att de flesta många gånger har hört ljudåtergivning som är så illusorisk att den inte går att skilja från verkligheten, det vill säga så man tar fel. Eller hur?
Vh, iö
Detta håller jag helt med om. Oavsett om det är HD eller ej, så har jag aldrig upplevt en bild som är som verkligheten. Snarare så är den rätt overklig, överskarp och...hmmm, platt kanske är ordet jag letar efter.
KarlXII skrev:IngOehman skrev:
I filmsammanhang kan det möjligen vara välgörande dock, eftersom det gör bild och ljud ihophörande. Båda blir lika platta.IngOehman skrev:Självklart, men den har inte ett holografiskt djup. (Gäller både ljudbilder och visuella blider) Så - vad är det du inte håller med mig om?
Ovanstående. Jag vet ju inte hur du upplever bild, men jag lider inte av att jag ser film utan 3D-glasögon vad gäller intryck & illusion av djup.
KarlXII skrev:IngOehman skrev:KarlXII skrev:Dels med hjälp av skärpedjup, och dels med hjälp av hjärnan - när man mappar det man ser på skärmen mot erfarenheter i verkligheten upplever man det som mer eller mindre verkligt.
Njae... Jag brukar säga att djupinformation kan ha tre "kvalitetsgrader":
1. "utlistningsbart djup" (Alltså både en rörelseplatt* bild och en utan stereoskopiskt djup, men med vår hjärna kan vi göra en hyfsad gissning, i synnerhet om kameran rör sig och vi kan utnyttja paralaktiska effekter, men även kunskaper om objektens storlekar, objekts förmåga att ibland skymma varandra, eller att skymmas av dis - eller att saker som du nämner har hamnat ur fokus på bild#.)
2. "stereoskopiskt djup" (rörelseplatt* bild, men med entydigt djupurskiljbarhet (om man är tvåögd))
3. "holografiskt djup" (Bilden har både rörelsedjup* och stereoskopiskt djup (om man är tvåögd). Det viss säg bilden har samma egenskaper som verkligheten)
*Egna rörelser, det vill säga placeringsberoenden i betraktningsvärlden.
#Att dessa tjuvknep inte alltid fungerar kan man bli varse genom att se sagan om ringen, och lära sig lite om hur den är gjord, och vilka brister i mediets förmåga att förmedla djup som utnyttjats.
Dessutom hoppas jag vi är överens om att skärpedjuptrixande inte är ett dugg verklighetslikt. I verkligheten är det DU som väljer vad i din tillvaro du skall se skarpt, om filmaren däremot väljer att ge dig bara en del av bilden med skärpa så är det inte du som väljer vad du skall titta på längre. Men snyggt kan det vara, och ett användbart konstnärligt styrmedel, även om det inte alls är jämförbart med vad som kännetecknar vårt riktiga djupseende.
En hemmabiobild kan nå upp till nivå 1 utan specialknep, men även nivå två går att nå, med 3D-glasögon och film kodad stereoskopiskt.
Holografiskt djup kan man inte åstadkomma alls dock med dagens rörligbildlagringsmetoder, men - för ljuddelen går det att åstadkomma både stereoskopisk och holografisk rumsförmedling (därmed inte sagt att det tillhör vanligheterna att det verkligen sker).![]()
Tack för den tekniska utredningen. Men jag ser inga argument här att bilden skulle vara "platt" rent upplevelsemässigt.
KarlXII skrev:Din definition av "holografiskt" djupseende, är det signerat ingenjören?
KarlXII skrev:Skärpedjupstrixande är naturligtvis inte verklighetstroget, men det ger din hjärna information om vad som är nära och vad som är fjärran. Djup.
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Då undrar jag om du verkligen har hört hur bra ett sådant kan vara...
Har du någonsin tagit miste på en hemmabiobild, och trott att det var verkligehten du lyssnade på? Det har inte jag, och jag tror inte du gjort det heller. Däremot förmodar jag att de flesta många gånger har hört ljudåtergivning som är så illusorisk att den inte går att skilja från verkligheten, det vill säga så man tar fel. Eller hur?
Nja. Visst kan man bli lurad, men den illusionen brukar ju bara stå sig så länge man inte inte jämför direkt med verkligheten.
KarlXII skrev:Men jag hävdar att på samma sätt som det stereoskopiska ljudsystemet lurar en att tro att man får en rumskänsla och en verkligt naturtrogen återgivning, på samma sätt blir man lurad av bild - möjligen givet engagemanget i materialet...vilket även självklart gäller för ljudåtergivning via stereon.
KarlXII skrev:Inte så att man tror att skärmen eller duken är ett fönster, men att den ger en illusorisk återgivningskänsla som kan göra att man får en känsla av djup, eller snarare en känsla av att man inte behöver den stereoskopiska eller "holografiska" informationen för att kunna bedöma avstånd.
KarlXII skrev:För inte sitter väl någon och bygger en så platt ljudbild som möjligt för att matcha bilden - för att man tycker att den är så platt? Låter väldigt tråkigt isåfall.
Floyd skrev:Ungefär som en extrem majoritet av moderna musikinspelningar alltså...
Ingen skillnad på filmens bilder och fonogrammets ljud. I de flesta fall har de båda två massakrerats av diverse filter o.s.v. Allt för att göra en så attraktiv upplevelse som möjligt. Tror de i alla fall. Fast i bions värld är det väl ingen som argumenterar för total transparens, där eftersträvar puristerna ofta hög kontrast och vackra färger som oftast är långt från verkligheten. I fallet med HiFi-entusiaster så argumenterar man ju för......Ja ni kan väl historien numera....
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 13 gäster